Hyundai nie zapomina o klientach, którzy w autach poszukują tradycyjnych wartości i przyjemności, jaką może zapewnić tylko tabun koni mechanicznych pod maską i ryk silnika wydobywający się z rur wydechowych. Dba o to dział N Performance z Albertem Biermannem na czele, który kolejny raz udowadnia, że projektowanie modeli na wysokim poziomie, nastawionych na przyjemność z jazdy, ma sens. Takie auta, jak i30 N, Kona N oraz i20 N, stanowią demonstrację potencjału marki. Ich głównym zadaniem jest oczywiście dostarczanie frajdy z jazdy i trzeba przyznać, że wywiązują się z niego doskonale.
Hyundai i20 N – dynamiczny styl
Już sama stylistyka z poszerzonymi zderzakami, szerokimi listwami progowymi, dużym tylnym spoilerem i dyfuzorem oraz czerwonymi akcentami w wykończeniu podkreśla sportowy potencjał i20 N. Dodatkowo wrażenie to wzmacniają: 18-calowe alufelgi, spod których widać czerwone zaciski tarcz hamulcowych, wyrazisty grill z umieszczonym na nim charakterystycznym logo „N”, a także duża owalna końcówka wydechu, wystająca spod tylnego zderzaka.
Równie przyjemne wrażenie sprawia wnętrze. Owszem, plastiki na kokpicie i obiciach drzwi są twarde, ale wyglądają bardzo dobrze. Jakość wykończenia także nie budzi zastrzeżeń, a tapicerka wykonana jest z połączenia skóry i materiału. Nie brakuje sportowych akcentów w postaci dobrze wyprofilowanych kubełkowych foteli, chromowanych nakładek na pedałach i drążku skrzyni biegów, przeszyć z logo „N” na zagłówkach czy przycisków „N” na kierownicy, dających błyskawiczny dostęp do najbardziej rasowego trybu pracy układów jezdnego i napędowego. Jest też czerwony guzik „REV”, aktywujący redukcję biegów z międzygazem. Ta z kolei zapewnia nie tylko płynniejszą zmianę przełożeń, lecz także lepsze doznania dźwiękowe. Silnik podbija wtedy obroty, a do uszu dobiega radosne warknięcie z rury wydechowej. Zresztą rasowe, choć wspomagane z głośników basowe koncerty słychać również podczas dynamicznej jazdy w trybie Sport lub N. Da się też dopasować brzmienie do własnych preferencji w programowanych trybach Custom. Podobnie zresztą jak i wygląd cyfrowych zegarów i ekranu systemu multimedialnego (oba o przekątnej 10,25 cala). Do wyboru jest mnóstwo stylów z różnym zakresem informacji, w tym m.in. wykresy mocy, momentu, przeciążeń i wiele innych. Nie brakuje też obsługi Apple CarPlay i Android Auto (wymagane połączenie kablem).
Co ważne, sportowa wersja zachowuje pełną funkcjonalność odmiany „cywilnej”. Oznacza to sporo miejsca dla 4 pasażerów i na ich pakunki. Pojemność bagażnika z podwójną podłogą sięga od 352 do nawet 1165 l po rozłożeniu tylnej kanapy.
Hyundai i20 N – solidne 204 KM
Najlepsze kryje się pod maską. Znajdziecie tam czterocylindrową, turbodoładowaną jednostkę 1.6, która sążniste dawki 275 Nm momentu obrotowego dostarcza już od 1750 obr./min, a maksymalne 305 Nm – dzięki funkcji overboost – w zakresie od 2000 do 4000 obr./min. To wystarcza, żeby i20 N popisywało się bardzo dobrą elastycznością, i to bez konieczności częstego operowania drążkiem manualnej skrzyni biegów. Faktem jest, że działa ona bez zarzutu i w czasie dynamicznej jazdy stanowi dodatkowe źródło przyjemności, umożliwiając wyciśnięcie z silnika pełnego potencjału. Co prawda, w teście zanotowaliśmy gorsze o 0,5 s przyspieszenie do setki, ale i tak wynik 6,7 s uznajemy za bardzo dobry. Pozytywnie oceniamy też spalanie – 7,8 l/100 km (o 0,8 l wyższe niż deklaruje producent), tym bardziej że i20 N jest typem, który zachęca do stanowczego obchodzenia się z pedałem gazu.
Hyundai i20 N – Przyklejony do asfaltu
W samych superlatywach możemy oceniać podwozie. Zawieszenie w porównaniu ze zwykłym i20 jest gruntownie zmodyfikowane. Ma wzmocnione zwrotnice i belkę skrętną, zmienione sprężyny oraz amortyzatory ze sztywniejszą charakterystyką tłumienia. Do tego w wersji Performance dochodzi standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dzięki któremu zakręty kuszą, by dociskać na nich gaz do podłogi – trakcja jest imponująca. I nawet jeśli zdarzy się, że tylne wewnętrzne koło na chwilę straci styk z nawierzchnią, to utrzymanie kontroli nie stanowi większego problemu. Zabawa przednia, którą wzmacnia dodatkowo bezpośredni układ kierowniczy. Może nie tak precyzyjny, jak w Fordzie Fieście ST, ale nieźle wyważony i komunikatywny. Świetną robotę wykonuje też układ hamulcowy, którego skuteczność wzrasta po rozgrzaniu tarcz.
Sztywne zawieszenie sprawdza się podczas szybkiej jazdy, ale daje też znać o sobie na nierównościach, co może irytować pasażerów. Przy prędkościach autostradowych przeszkadzać może też nadmierny hałas we wnętrzu. Ale to akurat jesteśmy w stanie małemu Hyundaiowi wybaczyć.
Hyundai i20 N – Noty
Nadwozie
Już na pierwszy rzut oka zdradza sportowy potencjał i zwraca na siebie uwagę. Sportowa wersja nie traci nic z praktyczności.
Ocena: 5+
Napęd
Turbodoładowany silnik swobodnie radzi sobie z ważącym 1,2 tony autem. Najlepiej pokazuje swoje możliwości po przekroczeniu 3000 obr./min.
Ocena: 5
Prowadzenie
Mały, zadziorny pogromca zakrętów. Od podstaw zaprojektowany jako hot hatch i tak się go prowadzi. Do tego świetnie hamuje.
Ocena: 5+
Multimedia
Cyfrowe zegary oferują mnóstwo opcji personalizacji. Rozbudowany system multimedialny z intuicyjnym menu. Plus za audio marki Bose, minus za CarPlay tylko „po kablu”.
Ocena: 5+
Spalanie
Zważywszy na potencjał napędu, średnia 7,8 l/100 km to przyzwoity wynik.
Ocena: 4+
Komfort
Nie o wygodę tu chodzi.
Ocena: 4+
Koszty
i20 N Performance jest droższe od Fiesty ST3 (105 400 zł) i tańsze od Polo GTI (114 090 zł).
Ocena: 5
Hyundai i20 N – Naszym znaniem
Pomysł włączenia sportowej wersji N do palety nowej generacji małego i20 narodził się już podczas prac projektowych, więc zespół Alberta Biermanna miał znacznie większe pole manewru niż w przypadku i30 N, które zostało stworzone już po tym, jak „cywilna” wersja była praktycznie gotowa. Dzięki temu i20 N ma wszystkie cechy rasowego hot hatcha.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s | |
0-100 km/h | 6,7 s | |
0-130 km/h | 10,3 s | |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s (4. bieg); 6,7 s (5. bieg) | |
80-120 km/h | 6,4 s (5. bieg), 8,4 s (6. bieg) | |
Masa własna/ładowność | 1255/395 kg | |
Rozdział masy (przód/tył) | 64/361 proc. | |
Śr. zawrac. (w lewo/w prawo) | 12,0/11,8 m | |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 33,9 m | |
gorące | 33,5 m | |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) | |
przy 100 km/h | 68 dB (A) | |
przy 130 km/h | 74 dB (A) | |
Średnie spalanie (95 okt.) | 7,8 l/100 km | |
Zasięg rzeczywisty | 510 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 204 KM/5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 275 Nm/2000-4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 6,2 s; 230 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 7,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 352-1165/40 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero HN |
Rozmiar opon (przód i tył) | 215/40 R 18 |
Wyposażenie
Wersja | N Performance |
6 airbagów/reflektory LED | S/S |
Mechanizm różnicowy o ogr. poślizgu | S |
18-calowe alufelgi./klima aut. | S/S |
Podgrzewane przednie fotele | S |
Apple CarPlay/AA/tapicerka skóra-mater. | S/S/S |
Podgrzewana kierow. obszyta skórą | S |
Pakiet Navi | 6000 zł |
Lakier perłowy | 2100 zł |
Gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 108 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat/12 lat |
Przeglądy | co 10 tys. km |
Cena testowanego auta | 117 000 zł |
Przejrzysty, dobrze rozplanowany kokpit. W opcjonal-
nym pakiecie Navi ekran multimediów ma przekątną
10,25 cala (seryjnie montowany jest 8-calowy). Niebieskie przyciski na kierownicy dają szybki dostęp
do nastawionego na najlepsze osiągi trybu N
Kubełkowe fotele obszyte skórą i materiałem to standard w wersji Performance. Są wygodne
i zapewniają dobrze trzymanie ciała kierowcy podczas dynamicznej jazdy
Na tylnej kanapie wystarczająca ilość miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów, także nad głowami. Ciasno za to w przestrzeni na stopy pod fotelami
W wyposażeniu wersji Performance standard to także podgrzewane fotele, czujniki parkowania i kamera cofania
Bagażnik oferuje przyzwoitą pojemność 352 l i dodatkową przestrzeń pod uchylaną podłogą. Siedzenia łatwo się składają
Czterocylindrowe turbo dzięki funkcji overboost oferuje aż 305 Nm momentu obrotowego. Chętnie wkręca się na wysokie obroty i zapewnia świetną dynamikę
Tylny spoiler inspirowany był rozwiązaniami stosowanymi w sportowych modelach WRC. Poza funkcjami czysto estetycznymi zapewnia też większą siłę docisku przy większych prędkościach i stabilność nadwozia
Brzmienie z wydechu można dopasować do trybów jazdy lub własnych preferencji
Do wyboru są gotowe ekrany zegarów dopasowane do poszczególnych trybów jazdy. Można też zmieniać wybrane wskazania
Do wyboru są gotowe ekrany zegarów dopasowane do poszczególnych trybów jazdy. Można też zmieniać wybrane wskazania
Do wyboru: Eco, Normal i Sport. Do tego N oraz dwa indywidualne Custom, w których samodzielnie określa się działanie wybranych układów