- Hyundai i20N jest seryjnie wyposażony w 204-konny silnik i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
- Auto wzorowane jest na modelu i20 WRC
- Model i20N Performance nadaje się i do codziennej jazdy, i do ścigania się na torze
Rok 2021, prasowa prezentacja sportowych opon marki Continental na torze testowym Contidrom: w boksach startowych do testów na szybkim, suchym torze stoją wyczyszczone na połysk Toyoty Supry i – znak czasu – nie Golfy GTI, nie Audi, ale Hyundaie i30N. Kto jeździł tym modelem, ten wie, że to samochód niezwykle udany, dopracowany, poważny przeciwnik dla kiedyś niemal bezkonkurencyjnego w swojej klasie Golfa w wersji GTI. Teraz ta bezkonkurencyjność Golfa to już przeszłość, ale, jak widać, to nie było ostatnie słowo koreańskiej marki: teraz obok i30N mamy mniejsze, ale nie gorzej zrobione i20N.
Hyundai i20N Performance – dla kogo ten samochód?
W najmocniejszej wersji Performance Hyundai i20 N jest niemal topowym w swojej klasie hot hatchem seryjnie wyposażonym w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, obniżonym, wzmocnionym i utwardzonym zawieszeniem, potężnymi jak na ten rozmiar auta hamulcami i silnikiem o mocy 204 KM z maksymalnym momentem 275 Nm. Silnik ma uczciwe 4 cylindry – to coś, co w tych czasach nie tylko nie jest oczywiste, ale i nieczęste nawet w większych samochodach.
No więc jest to samochód dla ludzi, którzy lubią samochody, trochę się na nich znają i oczekują czegoś więcej niż podwozia z kołami, silnikiem oraz puszką chroniącą przed deszczem. No i są gotowi na odrobinę (ale naprawdę niewiele) poświęcenia, które nieodłącznie wiąże się z jazdą samochodem o ponadprzeciętnych osiągach. Oczywiście, jest to samochód dla osoby, która potrzebuje małego auta – być może drugiego lub trzeciego – do miasta, do zabawy, może na tor.
Hyundai i20N Performance – charakterystyka samochodu
Szerokie zderzaki, listwy progowe, z tyłu wydatny spoiler, dyfuzor, czerwone akcenty, znaczki „N”, 18-calowe koła, obniżone zawieszenie – dynamiczny styl jest aż nazbyt dobrze zaakcentowany. W środku mamy (prawie) kubełkowe fotele i jednocześnie do dyspozycji pięcioro drzwi oraz spory, 350-litrowy bagażnik. Auto zdecydowanie nadaje się do szaleństw na torze, na drodze publicznej jego potencjał bardzo trudno wykorzystać, ale gdyby ktoś chciał korzystać z auta grzecznie i na co dzień, nie ma w i20N takiego przegięcia, które by wykluczało taki zwykły, codzienny użytek. Odrobinę twardsze zawieszenie i minimalnie mocniejsze wstrząsy na nierównościach, trochę więcej warczenia – to wszystko. Za to, jeśli do pracy mamy kawałek autostradą, to w tym małym autku przy 140 km/h będziemy jechać z pełnym spokojem. On trzyma się drogi jak przyklejony, a do tego jest stabilny niczym „cywilne” auto co najmniej o rozmiar większe.
Hyundai i20N Performance – miejsce dla pasażerów i na bagaż
Z przodu – bez uwag. Na tylnej kanapie jest dość miejsca dla dwóch dorosłych osób, ale powiedzieć, ze są to miejsca komfortowe, to jednak przesada. Zwłaszcza nie za wiele jest przestrzeni pomiędzy fotelami a podłogą. Bagażnik – jak na tę klasę auta – super, a jeszcze oparcia kanapy można złożyć (równa podłoga jednak nie powstaje), wtedy zmieści się karton z telewizorem.
Hyundai i20N Performance – wnętrze
Skórzano-materiałowa tapicerka jest przyjemna dla oka i solidnie uszyta. W ogóle wnętrze, jak na auto tej wielkości, zrobione jest na bogato. Plastiki są dość sztywne, co można uznać za wadę, ale wszystko zmontowane jest wzorowo. Zwraca uwagę wielkość ekranów i mnóstwo przycisków, w tym część służących do aktywowania sportowych trybów jazdy. Zadziornie wyglądają gałeczka na dźwigni zmiany biegów, metalowy podstopnik i nakładki na pedałach. Gdzie nie spojrzysz, widzisz „N” – na kierownicy, na fotelach – żebyś nie zapomniał, że masz sporo pod gazem. Całość robi dobre wrażenie, a jednocześnie początkującym kokpit może wydać się nieco trudny w obsłudze, przekombinowany. Ekrany są konfigurowalne na wiele sposobów, można wyświetlać sobie przeciążenia, moment obrotowy silnika, parametry jazdy – można być podczas jazdy zajętym niczym przy grze komputerowej. Ja wybieram... najprostszy, najbardziej klasyczny widok na wirtualnym kokpicie, a na środkowym ekranie... Android Auto.
Hyundai i20N Performance – jak jeździ?
204-konny silnik, który – jako się rzekło – ma „uczciwe” cztery cylindry, zachowuje się... niczym jednostka starej daty: od 2000 obrotów ciągnie równo i mocno przynajmniej do 6000, na jednym biegu można jechać od „wolno” do „szybko” i to wcale nie musi być ten sam bieg: można z łatwością zasłużyć na utratę prawka na trójce, a można też przy 50 km/h jechać na piątce. Jeśli w zasięgu wzroku pojawia się inny ścigant, klikamy w przycisk N na kierownicy, robimy redukcję – i już mamy auto ustawione w agresywnym trybie sportowym. Mało? Klikasz prawym kciukiem w czerwony przycisk REV i wchodzisz w tryb redukcji biegów z międzygazem: lepiej i "rasowiej" cię słychać, no i biegi wchodzą jakby łatwiej. Zresztą zawsze wchodzą z oporem, ale pewnie, dokładnie.
Co najłatwiej docenić w i20N, to przyczepność na zakrętach, bo wcale nie trzeba do tego dużej prędkości – byle zakręt był wystarczająco ciasny. Nie do końca to czuć, ale z zewnątrz dobrze widać: auto chętnie „robi pieska” – podnosi tylne wewnętrzne koło i nawet w takiej pozycji przechodzi przez zakręt jak przyklejone. Serce mówi: sprawdź granice, ale rozum przestrzega: ej, zaraz zepsujesz opony albo zrobisz coś gorszego!
Układ kierowniczy: nieco inny niż w zwykłym i20 – bardziej bezpośredni, twardszy, precyzyjniejszy. Niektórzy uważają, że pod tym względem jeszcze lepszy jest główny konkurent i20N – Ford Fiesta ST.
Co do spalania, to 8 l na „setkę” w normalnym ruchu drogowym wystarczy aż-aż – i tak ten poziom spalania oznacza, że nie w stu procentach kierowca stosuje się do obowiązujących ograniczeń prędkości!
Hyundai i20N Performance – cena i wyposażenie
Oficjalnie rozmowę o i20N Performance zaczynamy od 108 900 zł minus 5 tys. zł rabatu, testowy egzemplarz „wszystkomający” kosztuje 117 tys. zł (minus ten sam rabat). I drogo, i niedrogo – auto jest naprawdę dobrze wyposażone i – przede wszystkim – nieprzeciętne.
Hyundai i20N Performance – gwarancja i finansowanie
W cenie jest 5-letnia gwarancja mechaniczna bez limitu kilometrów oraz 5-letnie Assistance. Hyundai proponuje kilka wariantów finansowania dla klientów indywidualnych, w tym: kredyt z ratą balonową i opcją odkupu, zwykły kredyt bez wpłaty wstępnej (6-60 miesięcy, RRSO 8,12 proc.), kredyt 50/50 albo 3x33 (okres finansowania do 10 lat), można też Hyundaiem i20N jeździ w abonamencie – bez konieczności kupowania go z opcją wymiany na nowy samochód do 24-60 miesięcy.
Hyundai i20 N – noty
Nadwozie
Już na pierwszy rzut oka zdradza sportowy potencjał i zwraca na siebie uwagę. Sportowa wersja nie traci nic z praktyczności – jest pięcioro drzwi i spory bagażnik.
Ocena: 5+
Napęd
Turbodoładowany silnik swobodnie radzi sobie z ważącym 1,2 tony autem. Najlepiej pokazuje swoje możliwości po przekroczeniu 3000 obr./min. Nadaje się też do spokojnej jazdy.
Ocena: 5
Prowadzenie
Fajnie skręca i skutecznie hamuje. Auto dość sztywne, daje povczucie panowania nad sytuacją.
Ocena: 5+
Multimedia
Cyfrowe zegary oferują mnóstwo opcji personalizacji. Rozbudowany system multimedialny z intuicyjnym menu. Dobre audio marki Bose, CarPlay działa tylko „po kablu”. Spersonalizować można również... dźwięk silnika.
Ocena: 5+
Spalanie
Spalanie na poziomie 7-8 l/100 km to przyzwoity wynik, biorąc pod uwagę moc i moment napędu.
Ocena: 4+
Komfort
Kierowcy jest wygodnie, uwagę od wstrząsów odciąga frajda z jazdy. Pasażerowie mają gorzej, zwłaszcza ci z tyłu.
Ocena: 4+
Koszty
i20 N Performance jest droższe od Fiesty ST3 (105 400 zł) i tańsze od Polo GTI (114 090 zł).
Ocena: 5
Hyundai i20N Performance – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 204 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 275 Nm/2000-4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 6,2 s; 230 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP/testowe | 7,0 l/100 km/8 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 352-1165/40 l |
Rozmiar i marka opon test. auta | 215/40 R 18/ Pirelli P Zero HN |