- Trzecia generacja Hyundaia i30 została w 2020 roku odświeżona .
- Praktyczność wersji Wagon podkreślają kufer 602 l z otworem na narty.
- Za i30 Wagona 1.6 CRDi/115 KM trzeba zapłacić (po rabacie 5000 zł) 84 100 zł.
Niskie zużycie paliwa oraz wysoki moment obrotowy dostępny od ok. 1500 obr./min, gwarantujący „dobrego kopa z dołu”, to główne zalety silników wysokoprężnych. Jednak coraz ostrzejsze normy emisji spalin sprawiły, że konstrukcja diesli stała się skomplikowana, a w konsekwencji droga i awaryjna. Oprócz rygorystycznych wymagań ekologicznych gwoździem do trumny była także afera z silnikami Diesla w Grupie Volkswagena. I choć część producentów w ostatnich latach przestała je oferować, to nadal wielu je ma. Czy opłaca się więc kupić nowe kompaktowe kombi z „kopciuchem”?
Na pewno warto zainteresować się i30 kombi. To trzecia generacja modelu, oferowana w salonach Hyundaia od 2017 roku i odświeżona w 2020. Samochód ma przestronne wnętrze, wygodne dla czterech dorosłych pasażerów, solidnie wykonane, w dodatku bogato wyposażone. Walory praktyczne wersji Wagon podkreśla pojemny, 602-litrowy bagażnik z dwoma podpodłogowymi schowkami i otworem na narty. Czytelny i łatwy w obsłudze kokpit nie ma co prawda cyfrowych zegarów (oferowane w wersjach benzynowych i hybrydowych z droższymi odmianami wyposażeniowymi), ale te analogowe są doskonale czytelne. Chwalić będziemy też wnętrze i30 za łatwość obsługi klimatyzacji czy multimediów, których nie pozbawiono analogowych przycisków ani pokręteł. Znajdujący się w testowym egzemplarzu system z 10,25-calowym ekranem wyposażony jest w nawigację z programem aktualizacji map, interfejsy Android Auto, CarPlay, wi-fi oraz Blue Link pozwalający kontrolować z aplikacji telefonu stan techniczny pojazdu. Dobrze reaguje na dotyk i ma przejrzyste menu.
Wysokoprężny silnik 1.6 CRDi to sprawdzona konstrukcja, oferowana jeszcze w modelu przedliftingowym. Choć jego moc jest niewygórowana (115 KM), gwarantuje dobrą dynamikę i spontaniczną reakcję na gaz już w niskim zakresie obrotów. Pracuje miękko, jest na tyle dobrze wyciszony, że podczas przyspieszania trudno zorientować się, że pod maską tkwi diesel. No i oczywiście jest oszczędny. W mieście w zależności od natężenia ruchu spala od 5,3 do 6,3 l/100 km, na autostradzie przy przepisowych 140 km/h zadowala się wartościami nieznacznie przekraczającymi 6 l/100 km, podczas gdy poza miastem przy delikatnym traktowaniu gazu potrafi zużyć tylko 4,5 l/100 km. Spala więc podobne ilości paliwa jak hybrydy, a ma nad nimi przewagę, że kiedy zajdzie potrzeba, koreańskie kombi z dieslem pociągnie nawet 1,5-tonową przyczepę.
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi – okazja cenowa?
Sprawdźmy jeszcze, jak dieslowskie kombi Hyundaia wypada cenowo. Za i30 Wagona 1.6 CRDi/115 KM ze skrzynią manualną w podstawowej wersji Classic Plus trzeba zapłacić (po rabacie 5000 zł) minimum 84 100 zł. Testowana Comfort to już wydatek 92 600 zł. Mocniejsza o 45 KM 1,5-litrowa miękka hybryda w i30 Wagonie jest tańsza od diesla o 2200 zł. Z kolei za konkurencyjne kompaktowe kombi Toyoty z pełną hybrydą (Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid/122 KM z bezstopniową skrzynią e-CVT) musimy zapłacić wcale niewiele więcej – ceny od 90 900 zł. To tylko pokazuje, że kombi z dieslem Hyundaia może i nie jest drogie, ale też jego zakup wcale nie jest superokazją. A mimo wszystko niesie ze sobą pewne ryzyko...
Hyundai i30 Wagon – podsumowanie
To co? Skoro i30 Wagon 1.6 CRDi jest takie udane, to kupujemy kompaktowe kombi z dieslem? Cóż, mimo jego wielu zalet zachowałbym ostrożność. Po pierwsze, 7-dniowy test nie wykazał, czy wspomniany diesel jest trwały. Po drugie, mam wewnętrzne przeczucie, że ekolodzy w ciągu najbliższych lat zadbają o to, by uprzykrzyć życie właścicielom aut z silnikami Diesla, i np. rządzący wprowadzą zakaz wjazdu nimi do centrum miast albo nałożą dodatkową opłatę ekologiczną. To tylko przypuszczenia, ale przyznacie, że taki scenariusz jest możliwy. A w kombi z hybrydą raczej takie obostrzenia nam nie grożą! Ocena końcowa: 5-
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 11,0 s |
0-130 km/h | 18,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,3/10,3 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 11,0/14,0 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1440/480 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 65/35 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,1/11,0 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,6 m (opony zimowe) |
gorące | 41,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,4 l/100 km |
Zasięg | 920 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 280 Nm/1500-2750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
0-100 km/h/prędkość maks. | 11,1 s/192 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 4,5-5,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 118-135 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 602-1650/50 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1500/650 kg |
Marka i model opon test. auta | Uniroyal The Rain Type MS plus 77 |
Rozmiar opon | 205/55 R 16 |
Wyposażenie
Wersja | Comfort |
6 airbagów/reflekt. LED | S/2000 zł |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Tempomat/czuj. parkow. tył | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/3700 zł |
Podgrzew. kier. i fotele/kamera | 1000 zł/S |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 16 cali | 2500 zł/S |
Ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 92 600 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 l. bez limitu km/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena testowanego auta | 101 800 zł |