Dzięki coraz liczniejszym autostradom nie tylko poprawia się bezpieczeństwo oraz komfort podróży, lecz przede wszystkim znacznie skrócił się czas podróży pomiędzy miastami. Jest tylko jeden problem – jazda z dużymi szybkościami wiąże się ze znacznymi kosztami, bo przecież im wyższa prędkość tym większe zużycie paliwa. Jeżeli do tego przyjdzie nam podróżować niemieckimi autostradami gdzie są odcinki bez żadnych ograniczeń to możemy przecież legalnie wykorzystywać pełne możliwości samochodu.
Jednak wówczas musimy się liczyć z tym, że często będziemy musieli zatrzymywać się na stacji benzynowej by ponownie zatankować pojazd. Postanowiliśmy zatem zrobić ekstremalny test, który da odpowiedź na pytanie: Ile spala samochód gdyby jechał cały czas z maksymalną szybkością?
Do testu wybraliśmy dziesięć samochodów różnych klas, z silnikami Diesla i benzynowymi, doładowane oraz wolnossące. Dzięki temu można się przekonać nie tylko o tym ile spala konkretne auto, lecz także jaki wpływ na spalanie ma rodzaj silnika, moc, a także wielkość samochodu.
Jakie uzyskaliśmy wyniki? Tego dowiecie się z Auto Świata nr 4/2014.
Galeria zdjęć
Audi A8 3.0 TFSI quattro ma 310 KM - fabryczna szybkość maksymalna to 250 km/h, a zmierzona w teście 262 km/h
BMW M5 Competition-Paket ma silnik o mocy 575 KM, a jego szybkość maksymalna według producenta to 305 km/h, a w teście pojechał maksymalnie 304 km/h
BMW X5 xDrive 50i z 450-konną jednostką napędową. Prędkość maksymalna według danych technicznych to 250 km/h, w rzeczywistości udało się pojechać 261 km/h
Fiat Ducato Multijet ze 148-konnym silnikiem to jedyny dostawczak w naszym porównaniu. Producent podaje, że jego szybkość maksymalna to 152 km/h, ale w teście udało się uzyskać 165 km/h
Jaguar XFR-S ma silnik o mocy 550 KM. Fabryczna szybkość maksymalna wynosi 300 km/h, a testowa okazała się o 2 km/h wyższa
Mazda 3 Skyactive-G 165 to benzynowa wersja, której jednostka generuje 165 KM. Obiecywana szybkość maksymalna to 210 km/h - rzeczywista jest wyższa o 10 km/h
Mercedes G 500 z silnikiem generującym 387 KM. Kanciasta terenówka w teście pojechała maksymalnie 209 km/h, choć producent obiecuje 210 km/h
Skoda Octavia 1.2 TSI ze 105-konnym silnikiem to jedyne kombi w teście. Szybkość maksymalna według danych technicznych to 193 km/h, a testowe 192 km/h
VW Golf 1.4 TSI ze 140-konnym benzyniakiem może jechać maksymalnie 213 km/h, choć producent podaje 212 km/h
W teście wystąpił jeszcze jeden VW Golf, ale jako 150-konne 2.0 TDI. Jego fabryczna szybkość maksymalna to 216 km/h, a testowa 215 km/h
Podczas testu wdeptywaliśmy pedał gazu do podłogi, osiągaliśmy prędkość maksymalną i jechaliśmy. Na końcu uzupełnialiśmy paliwo, a potem uwzględniając przejechany dystans (70 km) oraz liczbę wlanych do baku litrów obliczaliśmy średnie zużycie benzyny czy oleju napędowego