- Jeep Renegade 4xe dzięki hybrydowemu napędowi o łącznej mocy 240 KM przyspiesza do setki po 7,1 s, a maksymalnie może jechać 199 km/h
- Napełnienie akumulatora o pojemności 11,4 kW w przypadku szybkiej ładowarki trwa ok. 1,5 godz., a z domowego gniazdka – ok. 3 godz.
- W trybie czysto elektrycznym auto ma maksymalny zasięg 50 km
Renegade – buntownik, renegat. Już 50 lat temu takie miano nadano ekskluzywnej wersji wyposażeniowej cywilnego Jeepa CJ5. Z kolei od 2014 roku nazywa się tak najmniejszy model Jeepa, który jest blisko spokrewniony z Fiatem 500X i wspólnie z nim budowany we Włoszech.
Teraz ten nieduży SUV doczekał się ekologicznej odmiany, bowiem gama silników powiększa się o hybrydę typu plug-in, którą można ładować z gniazdka, a tym samym możliwa jest jazda w trybie czysto elektrycznym. Producent deklaruje, że przy akumulatorach naładowanych na 100 proc. można pokonać 50 km wyłącznie na prądzie.
Jednak taki zasięg możliwy jest tylko w idealnych warunkach, i w rzeczywistości trzeba pogodzić się z tym, że bez użycia benzynowego silnika pokonamy mniejszy dystans. To typowe dla większości hybryd typu plug-in. Producent deklaruje ponadto, że średnio powinno wystarczyć ok. 2 l benzyny na 100 km.
Auto ma napęd 4x4, bowiem tylna oś może być napędzana za pomocą elektrycznego silnika, który współpracuje z 1,3-litrowym, doładowanym benzyniakiem. Drugi silnik elektryczny, połączony z benzyniakiem za pomocą paska, dostarcza dodatkową porcję energii. Dodatkowe kilowaty trafiają bezpośrednio do silnika elektrycznego na tylnej osi albo ładują akumulator wysokonapięciowy, który również znajduje się z tyłu, obok zbiornika benzyny (zmniejszony do 36,5 litra).
Tylny silnik elektryczny produkuje 60 KM, a to w połączeniu z mocą benzyniaka (180 KM) daje łączną moc układu 240 KM. Dzięki temu Renegade okazuje się dynamicznym samochodem – setkę uzyskuje się po 7,1 s, a maksymalna prędkość to 199 km/h. Podczas zwiększania prędkości elektryczny silnik zapobiega zjawisku dziury turbinowej.
Jeep Renegade 4xe – pali więcej niż obiecuje
Podczas pierwszych jazd przekonaliśmy się, że obiecywane średnie spalanie na poziomie 2 l/100 km jest nierealne. Przy oferowanej mocy oraz po wykorzystaniu sportowego trybu jazdy zużycie paliwa sięga nawet 10 l/100 km. W normalnym trybie hybrydowym komputer pozwala odpoczywać benzynowemu silnikowi tak często, jak to możliwe, a tym samym udaje się często jechać z wykorzystaniem wyłącznie elektrycznego silnika.
Dopiero energiczne wciśnięcie pedału gazu przywraca silnik benzynowy do gry – jest to wyraźnie odczuwalne po nagłym przypływie mocy. Można również podróżować z wykorzystaniem samego silnika benzynowego. Tym samym energię da się zaoszczędzić, żeby dało się jeździć tylko z elektrycznym silnikiem w strefach gdzie jest to wymagane. W takiej konfiguracji moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 6-stopniowej, automatycznej skrzyni tylko na przednie koła.
Jeep Renegade 4xe – przestronny, ale z małym bagażnikiem
W przeciwieństwie do przodka o tej samej nazwie, w obecnym modelu całkiem dobre okazuje się wykorzystanie przestrzeni w części pasażerskiej. Bez problemu usiądą tu cztery dorosłe osoby. Za to przestrzeń bagażowa o pojemności 330-1277 l jest niewiele większa niż w hatchbacku klasy B.
Pod względem komfortu jazdy auto również spisuje się całkiem dobrze, i to z kilku powodów. W trybie czysto elektrycznym można delektować się jazdą w kompletnej ciszy, fotele są wygodne i zapewniają wysoką pozycję siedzącą, a zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni.
Z kolei podczas dalszych wyjazdów trzeba liczyć się z częstymi postojami, bo zmniejszony zbiornik paliwa (36,5 l) bardziej kojarzy się z miejskim autem i ogranicza zasięg Renegade’a.
Jeep Renegade 4xe – to nam się podoba
Dynamiczny układ napędowy, dobre tłumienie nierówności, przestronne wnętrze, niskie zużycie paliwa, możliwość jazdy w trybie elektrycznym.
Jeep Renegade 4xe – to nam się nie podoba
Mały bagażnik, nieduży zbiornik paliwa ogranicza całkowity zasięg pojazdu.
Jeep Renegade 4xe – nasza opinia
Hybrydowy Jeep Renegade jest nie tylko oszczędny, lecz także dynamiczny. Łączna moc 240 KM sprawia, że samochód przyspiesza lepiej niż wersje benzynowe czy z silnikiem Diesla. Jednocześnie dzięki napędowi na wszystkie koła samochód wykazuje się dobrą dzielnością w terenie.
Jeep Renegade 4xe – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1332, t.benz./R4/16 + elektr. |
Moc silnika benzynowego | 180 KM przy 5750 obr./min |
Moc układu hybrydowego | 240 KM |
Moment obrotowy | 270 Nm przy 1850 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 6 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 2,0 l/100 km |
Długość/szerokośc/wysokość | 4398/1819/1692 mm |
Masa własna | 1920 kg |
Pojemność bagażnika | 330-1277 l |
Cena w Niemczech | 41 526 euro |
Jeep Renegade 4xe może pokonywać brody o głębokości 400 mm, podczas gdy wersja benzynowa tylko o głębokości 220 mm
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a wnętrze wystarczająco duże żeby pomieścić wygodnie 4 dorosłe osoby