Maluch Kii o dźwięcznej nazwie Soul został opracowany aż na trzech kontynentach. Pojazd koncepcyjny powstał w USA, konstrukcję dopracowywano w Korei, a ostateczny wygląd otrzymał w Europie. Dzięki temu auto wyróżnia się nie tylko oryginalną stylistyką, lecz także nowatorskimi rozwiązaniami we wnętrzu. Klienci mają do wyboru 11 kolorów nadwozia oraz kilka wystrojów wnętrza, w tym m.in. z... fosforyzującą tapicerką siedzeń. Mogą zamówić dekoracje na lakierze w formie tatuaży oraz specjalny pakiet, w skład którego wchodzą m.in. felgi aluminiowe o wzorze płatka kwiatu, wykonane w technice LED kierunkowskazy na błotnikach, spojler dachowy, przyciemniane przednie światła.
Niebanalnym rozwiązaniem we wnętrzu auta jest wykończenie schowków kontrastowym kolorem (np. czerwonym przy czarnej desce rozdzielczej). W Soulu na szczęście oryginalny wygląd idzie w parze z funkcjonalnością. Wewnątrz znajdziemy aż 14 schowków, w tym główny, dwupoziomowy, o pojemności 12 l. Praktyczne jest także zajmowanie miejsca we wnętrzu za sprawą szeroko otwieranych drzwi oraz wysoko umieszczonych siedzeń. Dostęp do bagażnika umożliwia duża tylna klapa, a na wkładanie większych przedmiotów pozwalają składane oparcia tylnych siedzeń.
Bez konieczności wyjmowania zagłówków, jednym ruchem ręki można powiększyć przestrzeń kufra do 671 l (tworząc jednocześnie niemal równą powierzchnię na podłodze). Standardowo bagażnik mieści 340 l, ale na tę pojemność składa się 118-litrowy schowek znajdujący się pod podłogą. Kanciaste nadwozie oraz spory rozstaw osi (2,5 m) sprawiają, że we wnętrzu wygospodarowano dużo miejsca. Wysokie osoby siedzą wygodnie w obu rzędach foteli.
Kia Soul - silniki oraz prowadzenie
Do napędu Kii Soul przewidziano dwie jednostki: benzynową 1.6/124 KM oraz wysokoprężną 1.6/128 KM. Podczas prezentacji większą część trasy pokonaliśmy wersją benzynową. Przyspieszenie auta było wystarczająco dobre, ale poza miastem brakowało mocy podczas wyprzedzania. W takich warunkach znacznie lepiej radzi sobie silnik CRDi. Nie tylko ma lepszą elastyczność, lecz także jest oszczędniejszy. Podwozie koreańskiego crossovera zestrojono dość sztywno, ale rezerwa komfortu pozostała. W prowadzeniu auta pomógłby jedynie bardziej precyzyjny układ kierowniczy. O bezpieczeństwo jazdy dba 6 poduszek powietrznych i ESP. Seryjny będzie system audio z CD/MP3 z portami AUX i USB. Auto w sprzedaży w Polsce pojawi się na przełomie stycznia i lutego. Objęte będzie 5-letnią gwarancją.
Kia Soul - to nam się podoba
-
oryginalna koncepcja samochodu miejskiego
-
przestronne i funkcjonalne wnętrze o niebanalnej stylistyce
-
możliwość indywidualnego doboru materiałów wnętrza i kolorystyki nadwozia pozwala stworzyć niepowtarzalny charakter auta
-
godny polecenia, dynamiczny i oszczędny silnik 1.6 CRDi
Kia Soul - tego nam brakuje
-
dobór właściwej pozycji za kierownicą ogranicza regulowana jedynie na wysokość kolumna kierownicza
-
słaba elastyczność silnika benzynowego 1.6
Kia Soul - to nas zaskoczyło
-
kamera cofania umieszczona w lusterku wstecznym
-
jakość dźwięku fabrycznego zestawu audio
-
bogate wyposażenie seryjne
Kia Soul - podsumowanie
Duże brawa dla koreańskiego producenta za to, że zbudował auto o odważnej, niebanalnej formie. Kia Soul ma nie tylko ciekawą stylistykę, ale przede wszystkim jest praktyczny. Użytkownicy docenią w nim łatwość zajmowania miejsca we wnętrzu, dobrą widoczność oraz wysoką funkcjonalność, jaką zapewnia duża liczba schowków i pojemny bagażnik. Choć samochód nie ma gigantycznych rozmiarów, jest zaskakująco przestronny. Pochwalić należy bogate wyposażenie wpływające na komfort oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Zainteresowanym polecamy oszczędną i dynamiczną wersję 1.6 CRDi.