Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Lexus UX 300e – tak jeździ pierwszy elektryk w gamie

Lexus UX 300e – tak jeździ pierwszy elektryk w gamie

Lexus UX oferowany jest wreszcie w elektrycznej wersji 300e. To jednocześnie pierwszy w pełni elektryczny model luksusowej marki Toyoty. Dzięki silnikowi o mocy 204 KM samochód ma bardzo dobre osiągi, a akumulator o pojemności 54,3 kWh magazynuje prąd, który wystarczy na przejechanie 315 km.

Lexus UX 300e – tak jeździ pierwszy elektryk w gamieŹródło: Auto Bild
  • Lexus UX 300e wykorzystuje silnik o mocy 204 KM, a to pozwala na rozpędzenie pojazdu do 100 km/h już po 7,5 s
  • Na pokładzie samochodu znalazł się akumulator o pojemności 54,3 kWh, a to umożliwia przejechanie dystansu 315 km
  • W Polsce auto pojawi się w sprzedaży na początku 2021 roku

Lexus ma doświadczenie w produkcji samochodów zasilanych akumulatorami, ponieważ luksusowa marka Toyoty w ciągu ostatnich 15 lat sprzedała około 1,8 mln aut tego typu. Jednak żaden z tych pojazdów nie był modelem z napędem czysto elektrycznym, lecz hybrydą, w której napęd stanowi połączenie jednostki benzynowej oraz elektrycznej. Teraz wreszcie dołącza do oferty samochód w 100 proc. bezemisyjny.

Lexus UX pojawił się w sprzedaży w 2019 roku, ale wówczas była to odmiana benzynowa oraz hybrydowa. Teraz gama samochodu powiększyła się o wersję w pełni elektryczną. Akumulator o pojemności 54,3 kWh umieszczony został pod podłogą i pod tylną kanapą i składa się z 288 cel.

Takie umieszczenie baterii nie ma wpływu na rozplanowanie wnętra i jest ono takie samo jak w hybrydzie i benzyniaku. Z przodu wygospodarowano na tyle dużo miejsca, że nawet wysokie osoby będą czuły się tutaj swobodnie. Z tyłu nie jest już tak dobrze – ograniczona ilość miejsca na nogi i nad głowami nie pozwala żeby poczuć się tutaj komfortowo.

Jednak Lexus UX 300e robi duże wrażenie pod zupełnie innym względem – szlachetności, którą zawdzięcza wykończeniu materiałami wysokiej jakości. Pod tym względem jest to prawdziwy UX. Gdziekolwiek się dotknie materiały są miękkie, siedzenia pokryto ręcznie obszywaną i delikatną skórzaną tapicerką, a podczas jazdy nic nie trzeszczy. Pod względem jakości widać, że Lexus jest typowym przedstawicielem klasy premium.

Lexus UX 300e – gdyby nie ten touchpad…

Przeczytaj też:

Niestety na pokładzie jest również touchpad, który służy do obsługi urządzeń pokładowych. To rozwiązanie okazuje się wyjątkowo nieudane. Wybieranie za jego pomocą poszczególnych funkcji okazuje się mało intuicyjne zarówno podczas postoju, jak i w trakcie prowadzenia samochodu.

Lexus UX 300e ma silnik o mocy 204 KM, który pozwala rozpędzić auto do 100 km/h już po 7,5 s, natomiast maksymalnie pojazdem można jechać 160 km/h. Kiedy zjedziemy z autostrady i nie wykorzystujemy w pełni możliwości silnika, ale poruszamy się krętymi odcinkami dróg możemy cieszyć się frajdą z prowadzenia tego modelu. Już wcześniej UX był zwinnym autem, którym dało się sprawnie przemykać przez nawet ciasne łuki. Teraz, elektryczny model jest jeszcze lepszy pod tym względem, ponieważ środek ciężkości obniżył się o 7 cm.

Lexus UX 300e – sprytny, elektryczny SUV

Sprawne przemykanie przez zakręty to zasługa nie tylko obniżonego środka ciężkości, dopracowanego zawieszenia czy precyzyjnego układu kierowniczego, lecz także niskiej masy pojazdu – 1,8 tony to niedużo, jak na samochód w pełni elektryczny. Jedynie, gdy przesadzi się z wciskaniem pedału gazu trzeba liczyć się z tym, że przednia oś nie do końca radzi sobie z przeniesieniem na jezdnię momentu obrotowego. Pamiętajmy jednak, że auto ma napęd wyłącznie na przód.

Lexus obiecuje, że przy akumulatorach napełnionych w 100 proc. samochód może pokonać maksymalnie 315 km. Podczas spokojnej jazdy taki dystans można uzyskać tym bardziej, że w aucie zastosowano dodatkowe chłodzenie baterii powietrzem. Lexus twierdzi, że zapewnia to optymalną wydajność oraz żywotność akumulatorów.

Lexus UX 300e – dobra ochrona akumulatorów

Poza tym każdy moduł akumulatora został wyposażony w indywidualne ogrzewanie, a dzięki temu zasięg pojazdu nie zmniejsza się nawet wtedy, gdy na dworze jest zimno. Wprawdzie zasięg o wartości 315 km nie jest rekordowym wynikiem, ale wystarczy na więcej niż tylko codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy.

Podczas użytkowania elektrycznego modelu niezwykle istotna jest również moc ładowania oraz czas jaki trzeba przeznaczyć na uzupełnienie energii. Przy wykorzystaniu standardowego, domowego gniazdka na napełnienie baterii w 100 proc. potrzeba aż 24 godzin. Jednak już przy korzystaniu z wallboxa o mocy 6,6 kW energia uzupełniona jest w 100 proc. po nieco ponad 8 godz. Na stacji szybkiego ładowania auto można ładować z mocą do 50 kW, a wówczas bateria będzie napełniona w zakresie 0-80 pro. po około 50 minutach.

Lexus UX 300e – pierwsze wrażenie

Kokpit samochodu jest dopracowany pod względem wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. Większość funkcji aktywuje się za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków i takie rozwiązanie okazuje się udane. Niestety, obsługa audio za pomocą touchpada, szczególnie w trakcie prowadzenia pojazdu, jest mało intuicyjna.

Lexus UX 300e – nasza opinia

Lexus UX 300e nie ma ani rekordowego zasięgu, ani rekordowo krótkiego czasu ładowania akumulatorów, ale parametry, które oferuje w zupełności wystarczą do codziennej jazdy po mieście. W razie potrzeby 315 km to wystarczający dystans, żeby wybrać się także na wypad poza miasto. Powody do zadowolenia daje wysoka jakość materiałów wykończeniowych godnych auta klasy premium.

Lexus UX 300e – dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc 204 KM
Moment obrotowy 300 Nm
Pojemność akumulatorów 54,3 kWh
Skrzynia biegów bezstopniowa
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Zużycie energii 16,8 kWh/100 km
Zasięg (wg WLTP) 315 km
Długość/szerokość/wysokość 4495/1840-2078 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Masa własna 1785 kg
Pojemność bagażnika 367 l
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji