Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Luksusowe kombi w megaformacie

Luksusowe kombi w megaformacie

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Volvo i kombi – choć możecie tego nie pamiętać, były niegdyś niemal synonimami. Czy taka przeszłość pomoże pokonać Mercedesa, który przecież też ma bogatą tradycję?

Porównanie: Mercedes E220d kontra Volvo V90 D4
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
Porównanie: Mercedes E220d kontra Volvo V90 D4

Jedni i drudzy znają się na kombi. Szwedzi pierwszy wóz tego typu wyprodukowali w 1928 r. i był to niezwykle praktyczny 5-drzwiowy model PV4 Special. Niemcy swój debiut mieli nieco później, ale od czasów „123-ki” kombi z 1977 r. stworzyli wiele wspaniałych aut zapewniających ogrom przestrzeni. Współcześnie ten odwieczny pojedynek między Szwecją a Niemcami rozgrywa się na osi Volvo V90-Mercedes klasy E kombi.

Powiedzmy szczerze – tak ładnego kombi, jak V90, dawno już nie było na rynku. Linia nadwozia tego auta jest lekka niczym w coupé, proporcje elegancko wyważono, detale są wysmakowane i dopracowane. We wnętrzu kierowcę i pasażerów oczarowuje skandynawski minimalizm, osiągnięty przy użyciu szlachetnych materiałów – panuje tu dobra atmosfera.

W kokpicie dominuje ogromny, 9-calowy ekran dotykowy. Ukrycie niektórych funkcji głęboko w menu może trochę drażnić i odrywać uwagę kierowcy od drogi, jednak w obliczu tego, co proponuje Mercedes ze swoim nowym systemem Comand, musimy powstrzymać się od narzekania. Z obsługą Volvo poradzi sobie bowiem każdy, kto miał do czynienia ze smartfonem lub tabletem. Poza tym grafika jest czytelna i dopracowana.

W obu autach zmarnowano potencjał tylnych kanap. W Volvo siedzi się prawie na podłodze, w Mercedesie nie ma gdzie wsadzić stóp. Za takie pieniądze wymagamy więcej.

Klasa E, zaprojektowana zgodnie z aktualnym barokowym stylem Mercedesa, została zupełnie inaczej urządzona i ocieka zdobieniami. Mnóstwo tu chromu i błyszczących wstawek, ale w kokpicie dominują dwa wielkie, 12,3-calowe (przekątna każdego z ekranów ma ponad 31 cm) „telewizory”. Ich grafika jest ładna, jednak obsługa za pomocą pokrętła i wystającego nad nim gładzika na tunelu środkowym okazuje się zagmatwana. Poruszanie się po menu też wymaga przyzwyczajenia. O ile na parkingu można się wszystkim bawić do woli, o tyle podczas jazdy obsługa większości funkcji za bardzo absorbuje.

Mercedes oferuje z przodu nieco więcej miejsca niż Volvo, wygospodarowano w nim też odrobinę więcej przestrzeni nad głową kierowcy, także zakres regulacji fotela jest – jak to zwykle w Mercedesie – bardzo duży. To ważna informacja dla wysokich osób. Z kolei na tylnej kanapie sytuacja jest odwrotna – to V90 oferuje większą przestrzeń na nogi niż klasa E. Tyle że w obu autach podróż na tylnej kanapie przynosi niedosyt. To dlatego, że w Mercedesie zapomniano

o pozostawieniu miejsca na stopy pod siedziskami przednich foteli, a w Volvo siedzi się bardzo nisko jak na luksusowe kombi. Tak czy inaczej, każde z testowanych aut można uznać za przestronny samochód. Naprawdę duże różnice widać dopiero w pojemności bagażnika. W Mercedesie zmieści się przy pionowym ustawieniu oparć tylnej kanapy 670 l. W normalnym jej położeniu pojemność wynosi 640 l. Oparcie jest dzielone na 3 części (w proporcji 40:20:40), składa się po naciśnięciu guzika w kufrze, zwalniającego elektromagnes zatrzasku. Wówczas pojemność rośnie do 1820 l, a maksymalna ładowność to 529 kg.

Volvo może wziąć na pokład tylko 450 kg, czyli bardzo niewiele jak na tak duże kombi. Wartość ta zadziwia tym bardziej, że sam samochód waży ponad 1,8 tony. W bagażniku mieści się 560-1526 l, także w tej dziedzinie V90 przegrywa z rywalem, ale taka jest niestety cena za smuklejszą linię nadwozia. Oparcie kanapy dzieli się na 2 części i opcjonalnie można je nawet złożyć elektrycznie. Jest tu też otwór na narty.

Volvo jest napędzane 2-litrowym dieslem biturbo o mocy 190 KM, za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada 8-stopniowy „automat”. W Mercedesie moc trafia tradycyjnie na tylną oś. Tu tkwi 194-konny diesel 2.0, który współpracuje z aż 9-stopniowym „automatem”. Ta przekładnia sprawdza się znakomicie, szybko sortuje biegi, jest ożywiona, ale nie nerwowa. Naprawdę trudno wymagać więcej od „automatu”.

4 cylindry to wysokie loty ekonomiczne, ale prestiż... Z pewnością nie. Nie, nie!

Dieslowska jednostka jest nowa, ale nie potrafi do końca ukryć swojej taksówkarskiej legendy – podczas startu dość beztrosko klekocze. Jednak bez obaw, poza tym dobrze ją wygłuszono i później już praktycznie w ogóle jej nie słychać. Silnik ten ma mnóstwo pary, mocno i równomiernie ciągnie, sprawnie rozpędza 2-tonowego kolosa. Lżejsze Volvo za nim nie nadąża, ale motor V90 też jest całkiem żywiołowy, cechuje się przyjemną kulturą pracy

i harmonijnie współpracuje z szybko przełączającą biegi automatyczną skrzynią. Jednak brzmienie jednostki wyraźniej przenika do kabiny, podobnie szumy powietrza też są bardziej słyszalne. A to – skoro już mamy w Polsce autostrady – może być istotne. Mercedes toczył się na 18-calowych kołach, był także wyposażony w pneumatyczne zawieszenie (Air Body Control), dzięki czemu jeździło się nim komfortowo i pewnie zarazem. Bardzo podobał nam się też bezpośredni układ kierowniczy, dający dobre wyczucie. Amortyzacja nierówności odbywa się z klasą, ale cudów nie należy oczekiwać – drobne nierówności wprowadzają trochę niepokoju do kabiny.

„V90-ka” miała aż 20-calowe koła, natomiast opcjonalne pneumatyczne zawieszenie ma miechy powietrzne tylko przy tylnej osi. Z punktu widzenia poziomowania nadwozia można by to zrozumieć, ale z perspektywy komfortu jest to dziwne rozwiązanie. Volvo sprawia za to wrażenie lżejszego od Mercedesa, prowadzi się je poręcznie jak na jego wymiary, ale na nierówności reaguje bardziej nerwowo. Dla dobra komfortu odradzamy wybór 20-calowych kół.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

MercedesVolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s8,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h13,2/20,9 s14,6/23,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,4 s (aut.)4,9 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,8 s (aut.)6,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1921/529 kg1860/450 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,4/11,7 m12,3/12,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,0 m34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km6,6 l/100 km
Zasięg1100 km830 km

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wymiary kabin (oceniane)

MercedesVolvo
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15101530
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040985
Zakres regulacji fotela(mm)245240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)780810
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)15001505
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1010980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335330

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

E 220dV90 D4
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)19501969
Moc maksymalna (KM/obr./min)194/3800190/4250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1600400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)235225
Skrzynia biegówaut. 9aut. 8
Napędtylnyprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)640-1820560-1526
Marka i model opon testowanego autaDunlop Sport Maxx RT2Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył)245/45 R 18 | 275/40 R 18255/35 R 20 | 255/35 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l)6655
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km)4,5/3,9/4,25,2/4,1/4,5
Dł./szer./wys. (mm)4933/1852/14754963/1879/1475

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

E 220dV90 D4
WersjaAvantgardeInscription
Airbagi czołowe/boczneS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/S
Reflektory LEDSS
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne8 468 zł5 740 zł
Klimatyzacja automatycznaSS
Elektrycznie sterowane/podgrz. i składane lusterkaS/SS/S
Wirtualny kokpit/nawigacja z dużym ekranem17 300 zł za 2 opcje (pakiet)S/5090 zł
Bluetooth/złącza AUX/USBS/S/SS/S/S
Kierownica wielofunkcyjna/szyby dźwiękochłonneS/6210 złS/3940 zł
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy2032/4516 zł (pakiet)1640/3000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/5081 złS/S
Czujnik deszczu/zmierzchuS/SS/S
Składana i dzielona kanapa/elektr. klapa bagażnikaS/4516 zł (pakiet)S/2380 zł
Pilot parkowania i kamera cofania z widokiem 360º8 412 zł8 210 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSS
Czujnik martwego pola7508 zł (pakiet)2 630 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu7508 zł (pakiet)S
System rozpoznawania znaków drogowych17 300 zł (pakiet)S
Skórzana tapicerka12 420 złS
Lakier metaliczny/alufelgi standardowe/w teście4912 zł/17"/18" (7400 zł)4090 zł/18"/20" (7840 zł)

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - ceny, przeglądy, gwarancja, utrata wartości (oceniane)

E 220dV90 D4
Cena podstawowa testowanej wersji217 460 zł230 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,3 proc.48,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat
Przeglądyco 25 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu292 856 zł*256 140 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Mercedesa zawiera także siedzenia wielokonturowe za 11 009 zł.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.E 220dV90 D4
Przestronność z przodu403431
Przestronność z tyłu302527
Pojemność bagażnika252522
Ładowność15139
Widoczność201514
Fotele, pozycja kierowcy302524
Ergonomia obsługi201616
Jakość wykończenia201818
Suma punktów200171161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.E 220dV90 D4
Przyspieszenie251714
Elastyczność252019
Poziom hałasu151512
Skrzynia biegów151514
Zachowanie na drodze302625
Komfort jazdy302827
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403535
Suma punktów200174162
KosztyMaks. pkt.E 220dV90 D4
Cena po doposażeniu502127
Utrata wartości151312
Zużycie paliwa302826
Wyposażenie – komfort302828
Wyp. – bezpieczeństwo302828
Ubezpieczenia1046
Gwarancja1598
Przeglądy201720
Su­ma punktów200148155
Wynik końcowy600493478
Miejsce w teście1.2.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Auto Świat

Tego po prostu nie da się oglądać. Dlaczego instytucje dbające o prawa klienta i rzetelną informację się za to nie wezmą?

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - tablet czy telewizor?

Powyższy dylemat wcale nie jest taki abstrakcyjny, jak mogłoby się wydawać. Oba samochody na tyle dopracowano, że spokojnie można wybrać ten, którego obsługa bardziej odpowiada przyszłemu właścicielowi. A co ja bym wybrał? Na pewno nie cztery cylindry za taką kasę. Nigdy!

A jakie jest Wasze zdanie na temat wojującej czterocylindryzacji i pojedynku między Szwedami (nawet jeżeli miewają skośne oczy) i Niemcami (którzy jeszcze produkują w Niemczech)? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków