- W terenie z pomocą przychodzą dwa dodatkowe tryby jazdy: Offroad i Offroad+.
- Mocny silnik Diesla i napęd 4x4 czynią z klasy C All Terrain idealnego holownika.
- Mimo wyżej położonego środka ciężkości All Terrain prowadzi się znakomicie.
Offroad w okresie pandemii przeżył rozkwit, sam jestem tego przykładem. Możliwość przebywania na łonie natury, sprawdzenia swoich umiejętności oraz duch rywalizacji, a wszystko to odbywające się w bezpiecznych warunkach (niskie prędkości), sprawiły, że stał się popularny. Dorośli (nie tylko faceci), którzy za młodu lubili bawić się w piaskownicy czy dużej kałuży, teraz nadal mogą to robić, i to z całą rodziną, startując w rajdach terenowych w klasie turystycznej lub jeżdżąc na wakacyjne wyprawy.
Mercedes klasy C All-Terrain – prosty przepis na terenówkę
Dla aktywnych osób, które ciągnie do natury, Mercedes przygotował klasę C All-Terrain. To drugie, po wprowadzeniu wiosną 2017 r. w klasie E, uterenowione kombi tego producenta. Recepta na takie auto jest znana od lat (od 1995 r. w ofercie Subaru – Legacy Outback; od 1996 r. – Volvo V70 Cross Country): nadwozie kombi, zwiększony prześwit i napęd 4x4.
Nie inaczej wygląda konstrukcja testowanej klasy C All-Terrain. Podniesione o 4 cm względem zwykłej klasy C nadwozie uzyskuje prześwit 15 cm, do tego dochodzą: napęd 4MATIC (do 45 proc. momentu obrotowego trafia na przednią oś, a do 55 proc. na tylną), dwa tryby jazdy w terenie (Offroad i Offroad+) i składający się z dodatkowych osłon i nakładek offroadowy wygląd (charakterystyczna osłona chłodnicy, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami i matowe ciemnoszare nakładki na nadkolach).
Oferowany w tym modelu prześwit nie pozwala w terenie na wiele, tym bardziej że auto seryjnie wyposażone jest w szosowe ogumienie osadzone na 18-calowych felgach. W testowym aucie założone były opcjonalne „19-ki” (6020 zł) z zimowymi niskoprofilowymi oponami, które świetnie nadają się na autostradę, ale nie do jazdy po kamieniach czy błocie.
Mercedes klasy C All-Terrain – dwa tryby w teren
W lekkim terenie z pomocą przychodzi rozbudowana w tym modelu elektronika. Nie zastąpi ona słabej geometrii podwozia, ale na pewno usprawni jazdę. Pierwszy ze wspomnianych wcześniej trybów Offroad przeznaczony jest w niezbyt trudny teren, taki jak drogi gruntowe, żwir lub piasek.
Wraz z jego uruchomieniem system Dynamic Select dostosowuje do jazdy poza asfaltem charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, ESP oraz napędu 4x4. Ponadto na ekranie wirtualnych zegarów pojawiają się informacje o nachyleniu drogi, kącie skrętu kół i współrzędnych geograficznych oraz kompasie. Ostatni z wymienionych elementów docenicie zwłaszcza podczas wakacyjnych wypraw bezdrożami południowej Europy.
Wybór drugiego terenowego trybu „z plusem”, przeznaczonego w trudniejszy teren, uruchamia ekstremalne nastawy podzespołów (m.in. ogranicza prędkość do 45 km/h) oraz pozwala skorzystać z systemu kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia (układ DSR).
Mercedes klasy C All-Terrain – świetny holownik
Jeśli obawiacie się (tak jak my) ruszyć autem kosztującym ponad 300 000 zł w teren, jego zdolności docenicie z pewnością podczas zimowych wypraw na narty lub latem w trakcie holowania przyczepy kempingowej (dop. masa z hamulcem do 1800 kg, w opcji – hak holowniczy ze stabilizacją przyczepy za pomocą ESP).
Mocny, 200-konny turbodiesel wspomagany 20-konnym elektrykiem będzie zapewniał świetną dynamikę na autostradzie, w przypadku stromych i długich podjazdów z przyczepą docenicie jego siłę (440 Nm już od 1800 obr./min), a urlopowa podróż nie będzie dużym obciążeniem dla portfela (średnie spalanie w teście 6,1 l ON na 100 km – obecnie 48 zł za 100 km).
Mercedes klasy C All-Terrain – twarda praca nierozgrzanego diesla
Podczas codziennej eksploatacji cieszy wygoda jazdy ze skrzynią automatyczną. Jej pracę oceniamy jednak tylko na czwórkę, gdyż zbyt wolno redukuje. Sytuację nieco poprawia wybór sportowego trybu jazdy lub korzystanie z manualnej zmiany biegów za pośrednictwem łopatek.
Z mankamentów w napędzie wymienię twardą pracę diesla, słyszalną podczas pierwszych kilometrów jazdy nierozgrzanym autem. Ciepły motor pracuje ciszej, a dzięki dobremu wygłuszeniu wnętrza także z kół i opływającego karoserię powietrza dociera znikoma ilość hałasu.
Mercedes klasy C All-Terrain – dużo miejsca dla pasażerów i na bagaż
Same pochlebne opinie mogę wyrażać o wnętrzu, które zachwyca kolorystyką i jakością materiałów oraz – przede wszystkim – praktycznymi cechami. W obu rzędach podróżni doświadczą pełnej swobody ruchów (z tyłu dalsze podróże zalecamy tylko dwójce dorosłych), a o komfort dbają świetnie wyprofilowane fotele, klimatyzacja Thermotronic oraz doskonały system nagłośnienia.
Nie trzeba martwić się także o wakacyjny bagaż (pojemność kufra to 490 l), a zwłaszcza o przewożenie nart (dzielone oparcia w proporcji 40:20:40), łatwy dostęp (seryjnie unoszona elektrycznie pokrywa sterowana gestem), przewożenie drobiazgów (schowek pod podłogą) czy bezpieczny ich transport (rozwijana siatka oddzielająca kufer od części pasażerskiej).
Mercedes klasy C All-Terrain – świetne prowadzenie
W klasie C All-Terrain wzorowo oceniam także precyzję prowadzenia i komfort. Podniesiony o 4 cm środek ciężkości nie wpłynął na pogorszenie świetnych właściwości jezdnych klasy C, a nieznacznie utwardzone podwozie nadal zapewnia wysoką wygodę podróżowania. Wersja All-Terrain ma bowiem rozwiązanie nazwane pasywnym systemem tłumienia – ze zredukowanym tłumieniem przy krótkich ugięciach zawieszenia i pełnym przy większych jego skokach.
Mercedes klasy C All-Terrain – naszym zdaniem
Uterenowione kombi nie powstały po to, by topić je po dach w wodzie, ale by umożliwić aktywnym osobom bezpieczną jazdę po gorszych drogach. Klasa C All-Terrain to idealne auto do rodzinnych wyjazdów na narty czy do holowania przyczepy kempingowej. Diesel z dużym momentem obrotowym jest silny i oszczędny, a wyższy prześwit i terenowe tryby pomogą wyjść z opresji.
Mercedes klasy C All-Terrain – ocena
Nadwozie: duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaż. Do tego wzorowe materiały i wykonanie. Ocena: 6
Napęd: turbodiesel z hybrydą jest silny jak tur i zapewnia dobrą dynamikę. 4MATIC i dodatkowe tryby jazdy gwarantują dobrą trakcję. Automat mógłby jednak szybciej reagować. Ocena: 5
Prowadzenie: mimo zwiększonego prześwitu i utwardzenia podwozia samochód pewnie wpisuje się w zakręty, a jego prowadzenie daje frajdę. Ocena: 5+
Multimedia: wirtualne zegary są czytelne, multimedia świetnie działają, podobnie jak sterowanie głosowe. Ocena: 6
Zużycie paliwa: rodzinne kombi ważące 1,9 t spala tylko 6,1 l/100 km i zapewnia zasięg ponad 1000 km. Ocena: 6
Komfort: jest dobry, ale na seryjnych felgach 18 cali byłby lepszy. Ocena: 5+
Koszty: rywal – A4 Allroad 40 TDI (204 KM) – jest tańszy (208 600 zł). Ocena: 3
Ocena końcowa: 5+
Mercedes klasy C All-Terrain - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s |
0-100 km/h | 8,3 s |
0-130/0-160 km/h | 14,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1920/480 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 32,7 m (opony letnie) |
gorące | 32,2 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie paliwa (ON) | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 1080 km |
Mercedes klasy C All-Terrain - dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Moc maksymalna | 200 KM/3600 obr./min + 20 KM |
Maks. moment obrotowy | 440 Nm/1800 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 9/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,8 s; 231 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 137 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 490-1510/66 l (std. 40 l) |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1800/750 kg |
Marka i model opon test. auta* | Michelin Pilot Alpin 5 |
Rozmiar opon* | 245/40 R 19 |
Mercedes klasy C All-Terrain - wyposażenie
Wersja | C 220 d 4MATIC All-Terrain |
6 airbagów/klima aut. 2-stref. | S/S |
Hak holowniczy z systemem ESP | 4400 zł |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu | S/S |
Klimatyzowane przednie fotele | 3950 zł |
Pakiet Night/wideorejestrator jazdy | 2360/1050 zł |
Panoram. dach, head-up, klima 4-s. | 33 020 zł |
Wykończ. czarne drewno/deska skórz. | 2040/2410 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19 cali | 4080/6020 zł |
Mercedes klasy C All-Terrain - gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 233 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/30 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Cena testowanego auta | 304 420 zł |