Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Minibusy dla młodych rodzin

Minibusy dla młodych rodzin

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Są szybkie, ekonomiczne, nowoczesne, a do tego pojemne i praktyczne. W odróżnieniu od pociągu ekspresowego dojadą wszędzie. A jak poradzą sobie z porównaniem na punkty?

Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran
Zobacz galerię (26)
Auto Bild
Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran

Są prawdziwymi „pampersowozami”: mają dość kompaktowe 4,5 m długości, ich nadwozia gwarantują niewiarygodną wszechstronność, a w razie potrzeby mogą przewieźć nawet siedmioro pasażerów. Teoretycznie takie vany, jak Renault Grand Scénic, powinny doskonale trafiać w potrzeby młodych rodzin, a Francuzi zawsze do tego dorzucają dozę fantazji. Dlatego ich rodzinne minibusy nigdy nie są nudnymi pudełkami, lecz pomysłowymi i awangardowo zaprojektowanymi autami, które przyciągają uwagę. Spójrzcie tylko na sylwetkę nadwozia Grand Scénica, proporcje, przetłoczenia, wcięcie w dolnej linii okien i solidnie wypełnione nadkola. Wygląda dobrze!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Za wygląd jednak punktów nie przyznajemy – to skrajnie subiektywna kwestia. Oceniamy za to właściwości samochodu. W tym wypadku bierzemy pod lupę Renault Grand Scénica ze 160-konnym silnikiem 1.6 dCi, a przeciw niemu wystawiamy Volkswagena Tourana napędzanego 150-konnym 2.0 TDI, Forda Grand C-Maxa i Opla Zafirę – oba także z 2-litrowymi turbodieslami o mocy 170 KM. Wszystkie z tych aut można wyposażyć za dopłatą w dodatkowy, trzeci rząd siedzeń. Czyli mogą one oferować dobre osiągi, luksus i spore możliwości transportowe.

I tak naprawdę każde z tych aut spodoba się swojemu właścicielowi. Trudno nie polubić przebogatego wyposażenia, mocnych silników, wygody zajmowania miejsc w samochodzie. Nie bez znaczenia jest także to, że vany mimo swojej przestronności potrzebują relatywnie niewiele miejsca na drodze i tutaj notują przewagę nad SUV-ami, które są okazałe, ale niekoniecznie praktyczniejsze od kombi (a to dlatego, że nadwozia SUV-ów mają wyżej położony nie tylko dach, lecz także podłogę i w efekcie przyrost wysokości kabiny jest niewielki).

Jeżeli nie mieliście jeszcze vana, to powinniście spróbować, bo rzeczywiście przestronność i poczucie swobody, jakie zapewniają takie samochody, są nieporównywalne z innymi pojazdami. Fani vanów mówią nawet, że kto raz zasmakuje pojazdu z nadwoziem tego typu, nie będzie już chciał jeździć normalnym, niskim autem. I coś w tym jest – podobnie twierdzą zwolennicy samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów i klimatyzacją. Skoro vany są takie dobre, to dlaczego nie każdy pojazd na ulicy ma takie nadwozie?

Odpowiedź znajdziecie w cenniku: nie są to tanie samochody. To są bardzo drogie samochody. Owszem, mają niezaprzeczalne praktyczne atuty, ale producenci każą sobie za nie bardzo słono płacić.

Ford Grand C-Max 2.0 TDCI

Dla tych, którzy lubią jeździć. W naszym gronie opinia jest dość jednoznaczna: C-Max w tym towarzystwie odpowiada za frajdę. Jego silnik o prawdziwie niedźwiedziej sile energicznie bierze się do roboty, układ kierowniczy bardzo precyzyjnie pracuje i daje kierowcy celne informacje zwrotne, natomiast zawieszenie przyjemnie zespala Forda z nawierzchnią.

Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran
Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen TouranAuto Bild

Zestrojenie podwozia jest raczej sprężyste, ale bez przesady, i ze sporym marginesem komfortu. Fordem można cudownie dyrygować na zakrętach. Grand C-Max pod względem osiągów też zostawia konkurentów z tyłu. Jako jedyny ma przesuwane drzwi. Otwierają się one lekko i szeroko, ale podczas wsiadania nie czuć szczególnych zalet, bowiem pasażerom na drodze staje szyna przesuwanej kanapy – trzeba uważać, żeby się o nią nie potknąć, gdy zajmuje się miejsca.

Ford ma też najmniejszy bagażnik w porównaniu, co jednak nie oznacza, że jest on mały – po prostu konkurenci pomieszczą więcej niż 600 litrów. I nie piętnowalibyśmy takiej pojemności bagażowej, gdyby nie to, że Volkswagen może „połknąć” aż o 234 litry więcej. W przypadku vana to naprawdę czyni różnicę.

Ford Grand C-Max 2.0 TDCI - plusy: sportowe zachowanie na drodze, spójny układ kierowniczy, mocny silnik, dobre wyposażenie, przesuwane drzwi tylne.

Ford Grand C-Max 2.0 TDCI - minusy: najmniejszy bagażnik, ograniczona ilość miejsca, niski komfort siedzeń z tyłu, najwyższe spalanie.

Opel Zafira 2.0 CDTI

Opel sprytnie wymyślił Zafirę: jej tylne fotele można ustawić w tzw. pozycji lounge’owej. Wówczas środkowy fotel zamienia się w obszerny podłokietnik, a zewnętrzne siedzenia przesuwa się do środka i spory kawałek do tyłu – naprawdę świetne rozwiązanie. Pozwala ono wygospodarować dodatkową przestrzeń na nogi osób siedzących w drugim rzędzie foteli.

Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran
Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen TouranAuto Bild

W Zafirze nie ma problemu z miejscem nad głowami, bo dach delikatnie opada ku tyłowi. Ale nie na wszystkie stawiane jej pytania Zafira udziela mądrych odpowiedzi. Przykłady: wsiadanie i wysiadanie przez szerokie progi i mocno wyprofilowane boczki to dość wymagające czynności. Za to fotele świetnie podpierają ciało, mają duży zakres regulacji i zapewniają wysoki komfort na długich trasach.

Silnik donośnie pracuje i zwłaszcza na wyższych obrotach brzmi dosadnie. Cóż, dwulitrowe diesle Opla nigdy nie były zbyt ciche i ten obecny także odziedziczył po przodkach tę niezbyt chlubną cechę. Zawieszenie uniemożliwia niestety beztroskie płynięcie w trasie, gdy nawierzchnia jest już nieco zużyta. Nierówności są raczej szorstko filtrowane przez zawieszenie z krótkim skokiem. Wygodnej Zafirze przydałoby się więcej obycia.

Opel Zafira 2.0 CDTI - plusy: inteligentna koncepcja foteli z tyłu, dobra przestronność, wygodne siedzenia kierowcy i pasażera.

Opel Zafira 2.0 CDTI - minusy: subiektywnie najbardziej drażniący uszy turbodiesel, nie najlepsza widoczność, małe cyfry na zegarach.

Renault Grand Scenic dCi 160

Tak, te felgi są seryjne! Płaska linia dachu i 20-calowe koła zdominowały sylwetkę Renault – i niestety, też jego charakter. Specjalne opony o ograniczonych oporach toczenia wymagają wysokiego ciśnienia, odpowiednio twardo pracują na nierównościach. Scénic drży i się trzęsie, przekazuje stuki na układ kierowniczy i nawet na równych drogach znajduje dziury, których gołym okiem nie dałoby się zauważyć, podczas gdy tu je czuć.

Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran
Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen TouranAuto Bild

Szumy toczenia są głośne, z okolic nadkoli dochodzi też wyraźny stukot. Na kocich łbach nadwozie wręcz dudni. No i wreszcie ta linia dachu: na tylnej kanapie dorośli czują się nieswojo. Ilość oferowanego tam miejsca jest ograniczona, a łuk dachu znajduje się nieprzyjemnie blisko skroni. Kierowca też nie ma lekko. Gdy odwraca się przez ramię, pole widzenia ogranicza mu ultraszeroki zagłówek.

Silnik jest bardzo mocno wysilony (100 koni mechanicznych z litra pojemności skokowej, a mówimy o dieslu) i niestety, z tego wysilenia, popartego ograniczeniem pojemności skokowej, niewiele wynika. Owszem, auto jest oszczędne. Ale spalanie nie jest aż tak niskie, jak byśmy się tego spodziewali. Poza tym niezbyt żwawo przyspiesza, najwolniej z całej czwórki. Czyli jednak styl ponad wszystko?

Renault Grand Scenic dCi 160 - plusy: orzeźwiająco oryginalny design, dobre wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Renault Grand Scenic dCi 160 - minusy: mało miejsca z tyłu, nieprecyzyjne prowadzenie, niski komfort amortyzacji nierówności, najsłabsze hamulce.

Volkswagen Touran 2.0 TDI

Nie lubicie kanciastych samochodów? Akurat ten konkretny zasługuje na polubienie, a poza tym nie jest już tak grubo ciosany, jak kiedyś. Touran nie bez powodu ma kanciaste nadwozie: tu wszystko podporządkowano ergonomii i wykorzystaniu przestrzeni. Pozycja za kierownicą jest wzorowa.

Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran
Porównanie: Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen TouranAuto Bild

Na obszernych i dobrze podpierających fotelach siedzi się wyprostowanym i ma się świetny widok zarówno na drogę, jak i na instrumenty – czytelnie opisane dwa duże zegary, a pomiędzy nimi komputer pokładowy, niepozostawiający żadnych wątpliwości co do obsługi. Klimatyzacją steruje się klasycznie pokrętłami, które słyszalnie klikają, a przyciski mają logiczne symbole. Podczas jazdy VW też nie pozwala sobie na niedociągnięcia. Jest w nim ciszej niż u konkurentów, silnik TDI mimo najniższej mocy solidnie i linearnie ciągnie.

Do tego, mimo że w stawce są mniejsze silniki, to właśnie dwulitrowe TDI okazało się mistrzowskie w oszczędzaniu paliwa. Zawieszenie sumiennie filtruje nierówności, a komunikatywny układ kierowniczy i skuteczny układ hamulcowy pozwalają z zaufaniem podchodzić do krętych odcinków dróg. Touran jest też pakowny. Największy kufer w tym porównaniu jest w stanie przyjąć 834 l bagażu.

Volkswagen Touran 2.0 TDI - plusy: jasna ergonomia, kulturalnie pracujący silnik TDI, najlepsze wykorzystanie przestrzeni, najskuteczniejsze hamulce.

Volkswagen Touran 2.0 TDI - minusy: relatywnie niska ładowność, po wyrównaniu poziomu wyposażenia najwyższa cena w porównaniu.

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

VWopelFordrenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,3 s3,1 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s9,7 s8,5 s10,2 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h16,2/26,7 s16,6/27,5 s14,2/23,2 s17,6/29,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,3 s (aut.)5,5 s4,7 s (aut.)5,8 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h7,0 s (aut.)7,0 s6,2 s (aut.)8,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1646/554 kg1781/674 kg1701/599 kg1651/689 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,3 m11,7/11,9 m11,5/11,7 m11,5/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,7 m37,3 m37,2 m38,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,8 m36,6 m36,7 m37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,5 l/100 km7,3 l/100 km6,4 l/100 km
Zasięg940 km890 km820 km820 km

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

VW TouranOpel ZafiraFord Grand C-MaRenault Grand Scenic
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170115011301100
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1500148514501520
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040106010551050
Zakres regulacji fotela(mm)230230230200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)780770765735
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1525149015101490
Wysokość nad głową z tyłu(mm)985975965960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)385395370330

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

TouranZafiraGrand C-MaxGrand ScÉnic
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1968195619981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500170/3750170/3750160/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750400/1750400/2000380/1750
Prędkość maksymalna (km/h)206208209208
Skrzynia biegówaut. 6 (dwusprzęgłowa)man. 6aut. 6 (dwusprzęgłowa)aut. 6 (dwusprzęgłowa)
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)834-1980710-1860600-1867718-1901
Pojemność zbiornika paliwa (l)58586053
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato P7Bridgestone Potenza RE 050AContinental SportContact 3Goodyear EfficientGrip Performance
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 18225/50 R 17215/50 R 17195/55 R 20
Emisja CO2 (g/km)115129129122
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501650/7501800/7501850/750

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

TouranZafiraGrand C-MaxGrand ScÉnic
Wersja2.0 TDI DSG Highline2.0 CDTI Elite2.0 TDCi PowerShift EditiondCi 160 EDC Bose
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/NS/N
Regulowane amortyzatory3 410 zł3 500 złNN
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielneN/2990 zł (pakiet)/SN/S/S4300 zł/N/SN/S/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (trzystrefowa)N/S (dwustrefowa)S/2500 zł (dwustrefowa)N/S (dwustrefowa)
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/3900 zł (pakiet)S/SS/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3S (ekr. 5 cali, 8 głośników)S (ekran 7 cali, 6 głośników)S (ekran 8 cali, 6 głośników)S (ekran 8,7 cala)
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokładowyS/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USB2990 zł (pakiet, za obie opcje)S/SS/SS/S
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy3070/1500 zł3500 zł/NS/NS/S
Podgrzewane fotele/kierownica1160/530 zł1000/1700 zł (zawiera podgrz. fotele)1190/1750 zł (pakiet z fotelami i szybą)1000 zł/N
Czujnik światła/deszczuS/SS/S3850 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Tempomat/aktywny tempomatN/SS/3900 zł (pakiet)S/NS/3000 zł (pakiet)
Automat parkujący/kamera cofania1970/4090 zł (pakiet)N/1800 zł400/1000 zł2500 zł (pakiet, za obie opcje)
System automatycznego hamowaniaS3900 zł (pakiet)3850 zł (pakiet)S
Monitoring martwego pola lusterek4090 zł (pakiet)3900 zł (pakiet)3850 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu4090 zł (pakiet)3900 zł (pakiet)3850 zł (pakiet)3000 zł (pakiet)
Monitor. zmęczenia/skaner znaków drogowychS/SN/3900 zł (pakiet)3850 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Lakier met./felgi standardowe/w teście2370 zł/17"/3060 zł (18")2300 zł/17"/17"1950 zł/16"/2150 zł (17")2200 zł/20"/20"

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

TouranZafiraGrand C-MaxGrand ScÉnic
Cena podstawowa testowanej wersji122 490 zł109 450 zł114 150 zł130 900 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 25 tys. km
Cena po doposażeniu142 580 zł122 150 zł128 350 zł136 400 zł

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.TouranZafiraGr. C-MaxGr. Scenic
Przestronność z przodu4034322929
Przestronność z tyłu3029282724
Pojemność bagażnika2525211721
Ładowność1511151215
Widoczność2018161614
Fotele, pozycja kierowcy3028282626
Ergonomia obsługi2018161412
Jakość wykończenia2018171615
Suma punktów200181173157156
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.TouranZafiraGr. C-MaxGr. Scenic
Przyspieszenie2519192218
Elastyczność2524242523
Poziom hałasu1513121113
Skrzynia biegów1514101312
Zachowanie na drodze3028272925
Komfort jazdy3027262622
Układ kierowniczy1514141513
Średnica zawracania54333
Skuteczność hamulców4037353533
Suma punktów200180170179162
KosztyMaks. pkt.TouranZafiraGr. C-MaxGr. Scenic
Cena po doposażeniu5012221915
Zużycie paliwa3022211721
Wyposażenie – komfort3028252727
Wyp. – bezpieczeństwo3029272828
Ubezpieczenia106666
Gwarancja158888
Przeglądy2020201317
Suma punktów185125129118122
Wynik końcowy585486472454440
Miejsce w teście1.2.3.4.

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Żródło: Auto Świat

Downsizing znowu się nie opłacił? Wygląda na to, że tak. Podwójnie doładowany silnik Renault o najmniejszej pojemności (1,6 l) powinien brylować ekonomiką jazdy, tymczasem dał się pobić dwulitrowemu TDI. To jednak nie zmienia faktu, że wszystkie te auta palą znacznie więcej, niż deklarują producenci – tak nie powinno być.

Ford Grand C-Max, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran - podsumowanie

Styl czy walory praktyczne? Wygląda na to, że po tym porównaniu przyszły nabywca vana będzie musiał odpowiedzieć sobie na powyższe pytanie. Ten materiał pokazuje, że ekstrawagancja niekoniecznie współgra z ponadprzeciętnymi walorami praktycznymi. Warto odnotować dużą różnicę w punktach między pierwszym a ostatnim autem w klasyfikacji. Jak zwykle - zapraszamy do komentowania.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków