Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 - nieduże silniki, wysokie ceny

Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 - nieduże silniki, wysokie ceny

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Twoje serce marzy o SUV-ie, ale głowa podpowiada: będzie drogo? Mamy rozwiązanie. A przynajmniej tak nam się wydawało – kompaktowe SUV-y z małymi dieslami. Bez napędu 4x4 i automatycznych skrzyń biegów. Sprawdź, czy to opcja dla Ciebie!

Nieduże silniki, wysokie ceny - Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Peugeot 3008Źródło: Auto Bild

O to trzy oszczędne SUV-y. Mają diesle pod maską, ale są to najsłabsze warianty silnikowe i biorąc to pod uwagę, producenci wysoko lub bardzo wysoko wycenili swoje produkty. Żeby było jak najtaniej, zrezygnowaliśmy z napędu 4x4 i automatycznych skrzyń biegów. W punktacji wzięliśmy nawet pod uwagę niższe specyfikacje niż te na zdjęciach. Jak się niebawem przekonacie, niewiele to pomogło, ale skoro klienci są skłonni płacić za „napompowane” kompakty tyle, co za limuzyny klasy średniej, to nie będziemy z nimi dyskutować. Czas wyłonić zwycięzcę.

Koncepcja kabiny Qashqaia po liftingu się nie zmieniła. Z jednej strony to dobrze, bo mieszczą się tu także wysocy, z przodu, jak i z tyłu. Siedzenia nam pasują. Bagażnik o minimalnej pojemności 430 l to zawsze więcej niż w typowym aucie kompaktowym. Z drugiej strony jednak najnowszy Peugeot udowadnia, że w nadwoziu o podobnych wymiarach da się wygospodarować więcej przestrzeni w środku. W 3008 podoba nam się większa ilość miejsca nad głowami, a także nieco szersza kabina – to szczególnie ważne, gdy czasem z tyłu trzeba przewieźć trójkę pasażerów.

Skromne turbodiesle może i palą niewiele, ale wymagają solidnej inwestycji przy zakupie – prawda czy tylko mit?

Długo już produkowane ASX ze swoimi 4,36 m długości jest tylko trochę krótsze od konkurentów, jednak wewnątrz oferuje znacznie mniej miejsca. Osoby o wzroście 190 cm będą miały kłopot ze znalezieniem tu wygodnej pozycji. Fotele i kanapa są zamontowane wyżej i dzięki temu z tyłu siedzi się z lepiej podpartymi udami, ale jednocześnie ze skuloną głową.

Szkoda, że Nissan przy okazji liftingu Qashqaia nie wykorzystał szansy, żeby dogłębnie zmodernizować multimedia. Mamy tu na pokładzie wiele systemów asystujących, poza tym jednak próżno tu szukać nowatorstwa. Szczególnie blado pod tym względem wypada ASX. Jeżeli ktoś jest fanem smartfonów i ekranów dotykowych, to 3008 jest na czasie. Kokpit Peugeota okazuje się wyjątkowy z racji małej kierownicy, ale kształt deski rozdzielczej robi jeszcze większe wrażenie. Wygoda obsługi zależy od wzrostu kierowcy i jego tolerancji dla niestandardowej kierownicy i jej niskiej pozycji.

ASX to kuzyn Peugeota 4008, który już dawno został zastąpiony przez 3008 pierwszej generacji. Mitsubishi jest zatem generacyjnie o wiele starszym autem, co wyraźnie czuć podczas jazdy. Na nierównych nawierzchniach ASX niezgrabnie się potyka, przekazując do kabiny wiele uderzeń. Na równym asfalcie jeszcze można uznać zestrojenie zawieszenia jako sportowe, ale gdzie indziej jego twardość po prostu irytuje.

Nissan udowadnia, że sztywne zawieszenie nie musi negatywnie się wyróżniać. Zachowuje maniery i nie dopuszcza do swoich pasażerów mocnych wstrząsów. Jest jednak sztywniejszy od Peugeota i przekazuje kanty, uskoki i pęknięcia jezdni. 3008 radzi sobie lepiej z tłumieniem nierówności. Wygładza długie pofalowania czy pęknięcia jezdni „na raz”. Dopiero na kocich łbach lub perfidnych dziurach daje się we znaki miększe zestrojenie, karoseria zaczyna mocno „chodzić”.

Jako zadośćuczynienie Francuzi dają nam przyjemnego diesla. Jego 120 koni w zupełności wystarcza do poruszania się na co dzień. Delikatnie pracujący silnik przewyższa elastycznością Nissana i pali 5,7 l/100 km – to nie za dużo, ale jednak o 0,4 l więcej niż 110-konny Nissan. Qashqai jednak przyspiesza z mniejszym wigorem, szczególnie przy niskich obrotach odczuwa się gorszy „dół”. ASX ma krótsze przełożenia skrzyni i prawdopodobnie dlatego w pomiarach elastyczności wypada lepiej od Nissana. Jego 114-konny silnik pracuje jednak głośniej i mniej oszczędnie (6,1 l/100 km).

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Peugeot Nissan Mitsubishi
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s 3,8 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 11,8 s 11,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 19,4 s 21,0 s 21,0 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 8,0 s 8,9 s 7,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) 15,9 s 17,2 s 12,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1492/478 kg 1424/486 kg 1468/512 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 63/37 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,9 m 11,4/11,5 m 11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 34,1 m 37,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 34,5 m 38,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 67 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 5,3 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 900 km 1030 km 1030 km

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Peugeot 3008 Nissan Qashqai Mitsubishi ASX
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1115 1100
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1490 1475 1460
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1015 995 960
Zakres regulacji fotela (mm) 210 215 190
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 740 730 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1490 1465 1480
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 980 950 915
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 330 370

*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - dane katalogowe producentów (nieoceniane, poza pojemnościami bagażników)

3008 Qashqai ASX
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/8 diesel, turbo/R4/8 diesel, turbo/R4/8
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/pasek common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1560 1461 1560
Moc maksymalna (KM/obr./min) 120/3500 110/4000 114/3600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1750 260/1750 270/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 189 182 182
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 520-1482 430-1585 419-1219
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 52/17 55/- 63/-
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 4 Bridgestone Dueler H/P Sport
Rozmiar opon testowanego auta 225/55 R 18 225/45 R 19 225/55 R 18
Emisja CO2 (g/km) 104 99 119
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/685 1350/697 1400/695

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyposażenie standardowe i ceny opcji (oceniane)

3008 Qashqai ASX
Wersja 1.6 BlueHDi 120 Active 1.5 dCi Acenta 2WD 1.6 DI-D Invite 2WD
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N S
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED S/N/N S/N/N S/N/N
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa) S (dwustrefowa) S (jednostrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S S/N
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 6000 zł (pakiet) N
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/800 zł S/S/6000 zł (pakiet) S/S/7999 zł (zawiera naw. X800D-U)
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/5000 zł S/S/6000 zł (pakiet) 4499 (pak.)/S/4499 zł (W990BT, pakiet)
Czujnik światła/deszczu S/S S/S S/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka S/S/S S/S/S S/S/S
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa 800 zł/N 1500 zł/N N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/1200/2300 zł 6000 zł (pakiet, za trzy opcje) S/990 zł/N
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy 1200/1600 zł 6000 zł (pakiet)/N N/N
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) N N N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S 6000 zł (pakiet, za obie opcje) N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/N N/N N/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2700 zł/18 cali (fabryczne) – 2200 zł 2400 zł/19 cali (akcesoryjne) – 3500 zł 2300 zł/18 cali (akcesoryjne) – 2500 zł

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - koszty, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane)

3008 Qashqai ASX
Cena podstawowa 112 400 zł 95 850 zł 91 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 44,8 proc. 40,8 proc. 44,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu (punktowana) 125 100 zł 105 350 zł 99 979 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. Mitsubishi z testowanym silnikiem i napędem na przednie koła jest dostępne w Polsce tylko w jednej wersji wyposażeniowej.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. 3008 Qashqai ASX
Przestronność z przodu 40 31 29 27
Przestronność z tyłu 30 24 23 22
Pojemność bagażnika 25 23 20 20
Ładowność 15 12 12 13
Widoczność 20 16 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27 24
Ergonomia obsługi 20 16 14 14
Jakość wykończenia 20 16 15 13
Suma punktów 200 164 156 150
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. 3008 Qashqai ASX
Przyspieszenie 25 17 16 16
Elastyczność 25 19 18 21
Poziom hałasu 15 13 11 10
Skrzynia biegów 15 13 14 13
Zachowanie na drodze 30 26 26 24
Komfort jazdy 30 22 21 19
Układ kierowniczy 15 13 12 10
Średnica zawracania 5 4 3 3
Skuteczność hamulców 40 37 38 33
Suma punktów 200 164 159 149
Koszty Maks. pkt. 3008 Qashqai ASX
Cena po doposażeniu 50 33 37 38
Utrata wartości 15 12 13 12
Zużycie paliwa 30 22 23 21
Wyposażenie – komfort 30 23 23 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 18 12
Ubezpieczenia 10 8 9 9
Gwarancja 15 8 10 14
Przeglądy 20 20 20 13
Suma punktów 200 144 153 141
Wynik końcowy 600 472 468 440
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - spalanie testowe kontra dane katalogowe producentów

Źródło: Auto Świat

Nissan w teście drogowym spalił naprawdę mało. Niestety, uzyskany wynik na poziomie 5,3 l/100 km jest jednocześnie aż o 39 proc. wyższy od optymistycznych obietnic producenta. Czy kiedyś doczekamy się realnej normy spalania?

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - podsumowanie

Co to za ceny! Rozumiemy, że SUV-y są modne i że ich producenci starają się wycisnąć dzięki nim jak najwięcej kasy. Ale żeby nieduże pseudoterenówki z napędem na przód i podstawowymi dieslami kosztowały tyle, co limuzyny klasy średniej? Nie damy sobie wmówić, że trochę wyższe auto powinno być o jedną trzecią droższe od typowego kompaktu. Peugeot ma cenę Hondy CR-V...

Czy SUV-y z małymi dieslami to rzeczywiście godny uwagi pomysł? Zapraszamy do komentowania!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków