- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - dane katalogowe producentów (nieoceniane, poza pojemnościami bagażników)
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyposażenie standardowe i ceny opcji (oceniane)
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - koszty, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane)
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - punkty i klasyfikacja
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - spalanie testowe kontra dane katalogowe producentów
- Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - podsumowanie
O to trzy oszczędne SUV-y. Mają diesle pod maską, ale są to najsłabsze warianty silnikowe i biorąc to pod uwagę, producenci wysoko lub bardzo wysoko wycenili swoje produkty. Żeby było jak najtaniej, zrezygnowaliśmy z napędu 4x4 i automatycznych skrzyń biegów. W punktacji wzięliśmy nawet pod uwagę niższe specyfikacje niż te na zdjęciach. Jak się niebawem przekonacie, niewiele to pomogło, ale skoro klienci są skłonni płacić za „napompowane” kompakty tyle, co za limuzyny klasy średniej, to nie będziemy z nimi dyskutować. Czas wyłonić zwycięzcę.
Koncepcja kabiny Qashqaia po liftingu się nie zmieniła. Z jednej strony to dobrze, bo mieszczą się tu także wysocy, z przodu, jak i z tyłu. Siedzenia nam pasują. Bagażnik o minimalnej pojemności 430 l to zawsze więcej niż w typowym aucie kompaktowym. Z drugiej strony jednak najnowszy Peugeot udowadnia, że w nadwoziu o podobnych wymiarach da się wygospodarować więcej przestrzeni w środku. W 3008 podoba nam się większa ilość miejsca nad głowami, a także nieco szersza kabina – to szczególnie ważne, gdy czasem z tyłu trzeba przewieźć trójkę pasażerów.
Skromne turbodiesle może i palą niewiele, ale wymagają solidnej inwestycji przy zakupie – prawda czy tylko mit?
Długo już produkowane ASX ze swoimi 4,36 m długości jest tylko trochę krótsze od konkurentów, jednak wewnątrz oferuje znacznie mniej miejsca. Osoby o wzroście 190 cm będą miały kłopot ze znalezieniem tu wygodnej pozycji. Fotele i kanapa są zamontowane wyżej i dzięki temu z tyłu siedzi się z lepiej podpartymi udami, ale jednocześnie ze skuloną głową.
Szkoda, że Nissan przy okazji liftingu Qashqaia nie wykorzystał szansy, żeby dogłębnie zmodernizować multimedia. Mamy tu na pokładzie wiele systemów asystujących, poza tym jednak próżno tu szukać nowatorstwa. Szczególnie blado pod tym względem wypada ASX. Jeżeli ktoś jest fanem smartfonów i ekranów dotykowych, to 3008 jest na czasie. Kokpit Peugeota okazuje się wyjątkowy z racji małej kierownicy, ale kształt deski rozdzielczej robi jeszcze większe wrażenie. Wygoda obsługi zależy od wzrostu kierowcy i jego tolerancji dla niestandardowej kierownicy i jej niskiej pozycji.
ASX to kuzyn Peugeota 4008, który już dawno został zastąpiony przez 3008 pierwszej generacji. Mitsubishi jest zatem generacyjnie o wiele starszym autem, co wyraźnie czuć podczas jazdy. Na nierównych nawierzchniach ASX niezgrabnie się potyka, przekazując do kabiny wiele uderzeń. Na równym asfalcie jeszcze można uznać zestrojenie zawieszenia jako sportowe, ale gdzie indziej jego twardość po prostu irytuje.
Nissan udowadnia, że sztywne zawieszenie nie musi negatywnie się wyróżniać. Zachowuje maniery i nie dopuszcza do swoich pasażerów mocnych wstrząsów. Jest jednak sztywniejszy od Peugeota i przekazuje kanty, uskoki i pęknięcia jezdni. 3008 radzi sobie lepiej z tłumieniem nierówności. Wygładza długie pofalowania czy pęknięcia jezdni „na raz”. Dopiero na kocich łbach lub perfidnych dziurach daje się we znaki miększe zestrojenie, karoseria zaczyna mocno „chodzić”.
Jako zadośćuczynienie Francuzi dają nam przyjemnego diesla. Jego 120 koni w zupełności wystarcza do poruszania się na co dzień. Delikatnie pracujący silnik przewyższa elastycznością Nissana i pali 5,7 l/100 km – to nie za dużo, ale jednak o 0,4 l więcej niż 110-konny Nissan. Qashqai jednak przyspiesza z mniejszym wigorem, szczególnie przy niskich obrotach odczuwa się gorszy „dół”. ASX ma krótsze przełożenia skrzyni i prawdopodobnie dlatego w pomiarach elastyczności wypada lepiej od Nissana. Jego 114-konny silnik pracuje jednak głośniej i mniej oszczędnie (6,1 l/100 km).
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Peugeot | Nissan | Mitsubishi | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,8 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 11,8 s | 11,6 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 19,4 s | 21,0 s | 21,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 8,0 s | 8,9 s | 7,5 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 15,9 s | 17,2 s | 12,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1492/478 kg | 1424/486 kg | 1468/512 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 63/37 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/10,9 m | 11,4/11,5 m | 11,3/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 34,1 m | 37,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,3 m | 34,5 m | 38,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 67 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 900 km | 1030 km | 1030 km |
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Peugeot 3008 | Nissan Qashqai | Mitsubishi ASX | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1115 | 1100 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1475 | 1460 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1015 | 995 | 960 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 210 | 215 | 190 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 740 | 730 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1490 | 1465 | 1480 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 950 | 915 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 330 | 370 |
*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - dane katalogowe producentów (nieoceniane, poza pojemnościami bagażników)
3008 | Qashqai | ASX | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/8 | diesel, turbo/R4/8 | diesel, turbo/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/pasek | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1560 | 1461 | 1560 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 120/3500 | 110/4000 | 114/3600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 300/1750 | 260/1750 | 270/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 189 | 182 | 182 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 520-1482 | 430-1585 | 419-1219 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 52/17 | 55/- | 63/- |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Pilot Sport 4 | Bridgestone Dueler H/P Sport |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/55 R 18 | 225/45 R 19 | 225/55 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 104 | 99 | 119 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/685 | 1350/697 | 1400/695 |
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - wyposażenie standardowe i ceny opcji (oceniane)
3008 | Qashqai | ASX | |
Wersja | 1.6 BlueHDi 120 Active | 1.5 dCi Acenta 2WD | 1.6 DI-D Invite 2WD |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | S |
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED | S/N/N | S/N/N | S/N/N |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa) | S (dwustrefowa) | S (jednostrefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S | S/N |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 6000 zł (pakiet) | N |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/800 zł | S/S/6000 zł (pakiet) | S/S/7999 zł (zawiera naw. X800D-U) |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/5000 zł | S/S/6000 zł (pakiet) | 4499 (pak.)/S/4499 zł (W990BT, pakiet) |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/S | S/S |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa | 800 zł/N | 1500 zł/N | N/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/1200/2300 zł | 6000 zł (pakiet, za trzy opcje) | S/990 zł/N |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | 1200/1600 zł | 6000 zł (pakiet)/N | N/N |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | N | N | N |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | 6000 zł (pakiet, za obie opcje) | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | N/N | N/N | N/N |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2700 zł/18 cali (fabryczne) – 2200 zł | 2400 zł/19 cali (akcesoryjne) – 3500 zł | 2300 zł/18 cali (akcesoryjne) – 2500 zł |
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - koszty, utrata wartości, gwarancja, przeglądy (oceniane)
3008 | Qashqai | ASX | |
Cena podstawowa | 112 400 zł | 95 850 zł | 91 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 44,8 proc. | 40,8 proc. | 44,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu (punktowana) | 125 100 zł | 105 350 zł | 99 979 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. Mitsubishi z testowanym silnikiem i napędem na przednie koła jest dostępne w Polsce tylko w jednej wersji wyposażeniowej.
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | 3008 | Qashqai | ASX |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 29 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 23 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 20 | 20 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 | 13 |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 13 |
Suma punktów | 200 | 164 | 156 | 150 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | 3008 | Qashqai | ASX |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 16 | 16 |
Elastyczność | 25 | 19 | 18 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 11 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 26 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 21 | 19 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 12 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 38 | 33 |
Suma punktów | 200 | 164 | 159 | 149 |
Koszty | Maks. pkt. | 3008 | Qashqai | ASX |
Cena po doposażeniu | 50 | 33 | 37 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 13 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 23 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 23 | 23 | 22 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 18 | 12 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 9 | 9 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 | 14 |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 13 |
Suma punktów | 200 | 144 | 153 | 141 |
Wynik końcowy | 600 | 472 | 468 | 440 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - spalanie testowe kontra dane katalogowe producentów
Nissan w teście drogowym spalił naprawdę mało. Niestety, uzyskany wynik na poziomie 5,3 l/100 km jest jednocześnie aż o 39 proc. wyższy od optymistycznych obietnic producenta. Czy kiedyś doczekamy się realnej normy spalania?
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D, Nissan Qashqai 1.5 dCi, Peugeot 3008 1.6 BlueHDI - podsumowanie
Co to za ceny! Rozumiemy, że SUV-y są modne i że ich producenci starają się wycisnąć dzięki nim jak najwięcej kasy. Ale żeby nieduże pseudoterenówki z napędem na przód i podstawowymi dieslami kosztowały tyle, co limuzyny klasy średniej? Nie damy sobie wmówić, że trochę wyższe auto powinno być o jedną trzecią droższe od typowego kompaktu. Peugeot ma cenę Hondy CR-V...
Czy SUV-y z małymi dieslami to rzeczywiście godny uwagi pomysł? Zapraszamy do komentowania!