• Na jednym ładowaniu baterii Eclipse Cross przejechał w teście miejskim 49 km
  • Ewenementem na tle konkurentów są stały napęd na obie osie oraz możliwość szybkiego ładowania baterii prądem stałym przez złącze CHAdeMO
  • Szkoda, że Mitsubishi mimo takiego zaawansowania napędu nie dopracowuje licznych innych detali

Mitsubishi robi zagadkowe ruchy. Najpierw ogłasza wycofanie się z rynku europejskiego, potem informuje o przyszłych modelach dla tej części świata bazujących na Renault... Emocjonalny rollercoaster serwowany klientom i fanom marki jest najwyraźniej częścią strategii, która budzi kontrowersje już od kilku lat.

Ale zdarzają się też promyki nadziei – odświeżony Eclipse Cross PHEV jest jednym z nich. Niewiele brakowało i on też by nie trafił do sprzedaży w Europie. Konkurencja już się cieszyła, ale stało się inaczej i teraz... ma wysoko zawieszoną poprzeczkę. Przynajmniej pod względem napędu.

Rozwiązanie z 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem benzynowym i dwoma elektrykami jest z grubsza znane z Outlandera PHEV. Wyjątkowość polega na tym, że hybrydowy układ może działać zarówno równolegle (koła napędzane przez silniki spalinowy i elektryczne), jak i szeregowo (silnik spalinowy działa jako generator prądu). Poza tym jest jeszcze oczywiście tryb w pełni elektryczny, w którym Eclipse Cross pokonał na naszej miejskiej pętli 49 km (w 28 st. Celsjusza).

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – zagadkowe zużycie prądu

Wobec baterii 13,8 kWh to niezły wynik, ale co ciekawe, komputer pokładowy wskazał podczas tej próby zużycie 16,1 kWh/100 km... To podejrzanie niska wartość, prawdopodobnie optymistycznie „uszczuplona” o energię z rekuperacji. Ewenementem na tle konkurentów jest jednak stały napęd na obie osie (niezależnie od wybranego trybu) oraz możliwość szybkiego ładowania baterii prądem stałym przez złącze CHAdeMO.

Generalnie układ hybrydowy został skonstruowany w taki sposób, by w jak największym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, także gdy niemal wyczerpiemy już zapas prądu w baterii. Eclipse Cross rozpędza się bardzo płynnie i dość szybko, spalinowy silnik wkracza do akcji bez najmniejszych szarpnięć – nie czuć, kiedy zaczyna bezpośrednio napędzać koła, a robi to dopiero przy mocniejszym dodaniu gazu lub kiedy podróżuje się ze stałą wysoką prędkością. Co równie istotne, trzeba naprawdę kopnąć gaz do oporu, by pracujący w cyklu Atkinsona motor wszedł na wysokie obroty i zaburzył komfort akustyczny.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ile pali kiedy się go nie ładuje z gniazdka?

W teście auto zużyło akceptowalne 7,7 l/100 km. Na miejskim odcinku potrzebowało 6,7 l, na drodze krajowej – raptem 6 l. Mniej ciekawie robi się dalej: jazda z prędkością 120 km/h powoduje ubytek 8 l co 100 km, a 140 km/h – 9,4 l. Doładowanie baterii trakcyjnej przy użyciu benzyniaka (np. przed wjechaniem do miasta) sprawia, że zużycie rośnie do ok. 13 l/100 km i dopiero po 100 km jazdy w trybie Charge można liczyć na 20 km e-zasięgu.

Przy wyższych prędkościach ujawniają się, niestety, też inne słabe strony Mitsubishi. Jedzie niepewnie na wprost, na kierownicy czuć drgania kół. Nieprzyjemnie robi się też, kiedy nagle trzeba ominąć przeszkodę – nadwozie mocno się wychyla, równo 2 tony masy własnej Eclipse’a przerastają możliwości zawieszenia. Spisuje się ono bardzo dobrze na progach spowalniających i pofalowaniach asfaltu, ale gorzko rozczarowuje na dziurach, zapadniętych studzienkach i torowiskach tramwajowych.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – niedociągnięcia mimo liftingu

Szkoda, że Mitsubishi mimo takiego zaawansowania napędu nie dopracowuje wielu detali. Układ kierowniczy działa dobrze, tylko gdy jedzie się spokojnie. W kabinie czuć nieprzyjemny zapach plastików. Kamery parkowania i ekran między zegarami mają niską rozdzielczość. W szparę między boczną poduszką powietrzną a oparciem fotela można włożyć palec. Interfejs ekranu wygląda jak robiony dwie dekady temu na kolanie. Można z tym żyć. Albo zrobić to lepiej i lifting był ku temu świetną okazją.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – nasza opinia

Mitsubishi się miota i pod wieloma względami odstaje od europejskich standardów. Ale ma asa w rękawie w postaci unikalnego układu hybrydowego, który z racji sfokusowania na jazdę na prądzie pomaga się oswoić z transformacją na e-mobilność. Tak szybkiego ładowania, zasięgu i płynności pracy układu u konkurentów łatwo nie znajdziecie, podobnie jak stałego napędu 4x4. Tu doświadczenie marki procentuje. Na codzienne dojazdy w trybach elektrycznym i hybrydowym to przyjemne auto, ale w dalszej trasie mnie nie przekonało – za dużo pali i niepewnie się je prowadzi.

OCENA: 4+

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – wymiary

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2021 – wymiary Foto: Auto Świat
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2021 – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – pomiary testowe

0-50 km/h 4,2 s
0-100 km/h 10,6 s
0-130 km/h 17,2 s
60-100 km/h 5,4 s
80-120 km/h 7,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 2000/425 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 36,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt./prądu) 7,7 l/16,1 kWh** na 100 km
Zasięg na benzynie/prądzie 560/49 km

**wartość wskazana przez komputer pokładowy, matematycznie niemożliwa

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + 2 elektryczne
Ustawienie silników poprzecznie, przód i tył
Pojemność skokowa 2360 cm3
Moc maksymalna benz./elektr. 98/82 + 95 KM
Całk. moc/mom. syst. hybryd. 188 KM/bd.
Skrzynia biegów/napęd brak/4x4
0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maks. 162 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu, w trybie elektrycznym) 2,0 l/24,2 kWh** na 100 km
Emisja CO2 wg WLTP 46 g/km
Pojemność akumumulatora 13,8 kWh (brutto)
Elektr. zasięg wg WLTP 45 km
Czas ładowania AC/DC 3,5-7 godz./25 min
Pojemność bagażnika 359-1108 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1500/750 kg
Marka i model opon test. auta Dunlop SP Sport Maxx 050
Rozmiar opon 225/55 R 18

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – wyposażenie

Wersja Instyle Plus
7 airbagów/klimatyzacja 2-stref. S/S
Nawigacja S
CarPlay i Android Auto S
Podgrzewane fotele przód i tył/kierownica S/S
Elektr. sterowane fotele S
Skórzana tapicerka S
Kluczyk zbliżeniowy S
Kamera 360° S
Czujnik martwego pola S
Lakier specjalny 4300 zł
Alufelgi 18-cal. S

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 185 990 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja na baterię 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 219 290 zł