- Na jednym ładowaniu baterii Eclipse Cross przejechał w teście miejskim 49 km
- Ewenementem na tle konkurentów są stały napęd na obie osie oraz możliwość szybkiego ładowania baterii prądem stałym przez złącze CHAdeMO
- Szkoda, że Mitsubishi mimo takiego zaawansowania napędu nie dopracowuje licznych innych detali
Mitsubishi robi zagadkowe ruchy. Najpierw ogłasza wycofanie się z rynku europejskiego, potem informuje o przyszłych modelach dla tej części świata bazujących na Renault... Emocjonalny rollercoaster serwowany klientom i fanom marki jest najwyraźniej częścią strategii, która budzi kontrowersje już od kilku lat.
Ale zdarzają się też promyki nadziei – odświeżony Eclipse Cross PHEV jest jednym z nich. Niewiele brakowało i on też by nie trafił do sprzedaży w Europie. Konkurencja już się cieszyła, ale stało się inaczej i teraz... ma wysoko zawieszoną poprzeczkę. Przynajmniej pod względem napędu.
Rozwiązanie z 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem benzynowym i dwoma elektrykami jest z grubsza znane z Outlandera PHEV. Wyjątkowość polega na tym, że hybrydowy układ może działać zarówno równolegle (koła napędzane przez silniki spalinowy i elektryczne), jak i szeregowo (silnik spalinowy działa jako generator prądu). Poza tym jest jeszcze oczywiście tryb w pełni elektryczny, w którym Eclipse Cross pokonał na naszej miejskiej pętli 49 km (w 28 st. Celsjusza).
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – zagadkowe zużycie prądu
Wobec baterii 13,8 kWh to niezły wynik, ale co ciekawe, komputer pokładowy wskazał podczas tej próby zużycie 16,1 kWh/100 km... To podejrzanie niska wartość, prawdopodobnie optymistycznie „uszczuplona” o energię z rekuperacji. Ewenementem na tle konkurentów jest jednak stały napęd na obie osie (niezależnie od wybranego trybu) oraz możliwość szybkiego ładowania baterii prądem stałym przez złącze CHAdeMO.
Generalnie układ hybrydowy został skonstruowany w taki sposób, by w jak największym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, także gdy niemal wyczerpiemy już zapas prądu w baterii. Eclipse Cross rozpędza się bardzo płynnie i dość szybko, spalinowy silnik wkracza do akcji bez najmniejszych szarpnięć – nie czuć, kiedy zaczyna bezpośrednio napędzać koła, a robi to dopiero przy mocniejszym dodaniu gazu lub kiedy podróżuje się ze stałą wysoką prędkością. Co równie istotne, trzeba naprawdę kopnąć gaz do oporu, by pracujący w cyklu Atkinsona motor wszedł na wysokie obroty i zaburzył komfort akustyczny.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ile pali kiedy się go nie ładuje z gniazdka?
W teście auto zużyło akceptowalne 7,7 l/100 km. Na miejskim odcinku potrzebowało 6,7 l, na drodze krajowej – raptem 6 l. Mniej ciekawie robi się dalej: jazda z prędkością 120 km/h powoduje ubytek 8 l co 100 km, a 140 km/h – 9,4 l. Doładowanie baterii trakcyjnej przy użyciu benzyniaka (np. przed wjechaniem do miasta) sprawia, że zużycie rośnie do ok. 13 l/100 km i dopiero po 100 km jazdy w trybie Charge można liczyć na 20 km e-zasięgu.
Przy wyższych prędkościach ujawniają się, niestety, też inne słabe strony Mitsubishi. Jedzie niepewnie na wprost, na kierownicy czuć drgania kół. Nieprzyjemnie robi się też, kiedy nagle trzeba ominąć przeszkodę – nadwozie mocno się wychyla, równo 2 tony masy własnej Eclipse’a przerastają możliwości zawieszenia. Spisuje się ono bardzo dobrze na progach spowalniających i pofalowaniach asfaltu, ale gorzko rozczarowuje na dziurach, zapadniętych studzienkach i torowiskach tramwajowych.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – niedociągnięcia mimo liftingu
Szkoda, że Mitsubishi mimo takiego zaawansowania napędu nie dopracowuje wielu detali. Układ kierowniczy działa dobrze, tylko gdy jedzie się spokojnie. W kabinie czuć nieprzyjemny zapach plastików. Kamery parkowania i ekran między zegarami mają niską rozdzielczość. W szparę między boczną poduszką powietrzną a oparciem fotela można włożyć palec. Interfejs ekranu wygląda jak robiony dwie dekady temu na kolanie. Można z tym żyć. Albo zrobić to lepiej i lifting był ku temu świetną okazją.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – nasza opinia
Mitsubishi się miota i pod wieloma względami odstaje od europejskich standardów. Ale ma asa w rękawie w postaci unikalnego układu hybrydowego, który z racji sfokusowania na jazdę na prądzie pomaga się oswoić z transformacją na e-mobilność. Tak szybkiego ładowania, zasięgu i płynności pracy układu u konkurentów łatwo nie znajdziecie, podobnie jak stałego napędu 4x4. Tu doświadczenie marki procentuje. Na codzienne dojazdy w trybach elektrycznym i hybrydowym to przyjemne auto, ale w dalszej trasie mnie nie przekonało – za dużo pali i niepewnie się je prowadzi.
OCENA: 4+
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – pomiary testowe
0-50 km/h | 4,2 s |
0-100 km/h | 10,6 s |
0-130 km/h | 17,2 s |
60-100 km/h | 5,4 s |
80-120 km/h | 7,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2000/425 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 36,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt./prądu) | 7,7 l/16,1 kWh** na 100 km |
Zasięg na benzynie/prądzie | 560/49 km |
**wartość wskazana przez komputer pokładowy, matematycznie niemożliwa
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + 2 elektryczne |
Ustawienie silników | poprzecznie, przód i tył |
Pojemność skokowa | 2360 cm3 |
Moc maksymalna benz./elektr. | 98/82 + 95 KM |
Całk. moc/mom. syst. hybryd. | 188 KM/bd. |
Skrzynia biegów/napęd | brak/4x4 |
0-100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maks. | 162 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym) |
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu, w trybie elektrycznym) | 2,0 l/24,2 kWh** na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 46 g/km |
Pojemność akumumulatora | 13,8 kWh (brutto) |
Elektr. zasięg wg WLTP | 45 km |
Czas ładowania AC/DC | 3,5-7 godz./25 min |
Pojemność bagażnika | 359-1108 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 43 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Dunlop SP Sport Maxx 050 |
Rozmiar opon | 225/55 R 18 |
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – wyposażenie
Wersja | Instyle Plus |
7 airbagów/klimatyzacja 2-stref. | S/S |
Nawigacja | S |
CarPlay i Android Auto | S |
Podgrzewane fotele przód i tył/kierownica | S/S |
Elektr. sterowane fotele | S |
Skórzana tapicerka | S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Kamera 360° | S |
Czujnik martwego pola | S |
Lakier specjalny | 4300 zł |
Alufelgi 18-cal. | S |
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 185 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja na baterię | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 219 290 zł |