- Nowy Nissan Qashqai e-Power to szeregowa hybryda, w której pracuje benzynowy silnik o mocy 158 KM i elektryczny generujący 190 KM
- Samochód osiąga "setkę" po 7,9 s, a maksymalnie można nim jechać 170 km/h, natomiast średnie spalanie według producenta wynosi 5,3-5,4 l/100 km
- Nową wersję można już zamawiać, a ceny startują od 173 tys. 700 zł za bazową odmianę N-Connecta
Nissan Qashqai to jeden z tych modeli, który ma w pełni zelektryfikowaną gamę silnikową. Po miękkich hybrydach o mocy 140 KM lub 158 KM przyszedł czas na szeregową hybrydę, w której zastosowano silnik benzynowy o mocy 158 KM oraz elektryczny generujący 190 KM.
Z zewnątrz najnowszy wariant nie różni się szczególnie od pozostałych wersji silnikowych. Poznamy go po logo "e-Power" oraz nieco innej atrapie chłodnicy, w której dodatkowym elementem jest poziomy pasek na jej szczycie.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo
Wnętrze też zagospodarowano podobnie, bo różnice dotyczą tylko kilku dodatkowych przełączników, np. pojawił się przycisk e-pedal, a tryby jazdy można wybrać za pomocą funkcji D-Mode. Bez zmian w stosunku do innych odmian pozostało także rozplanowanie wnętrza, a to oznacza dobrą przestronność w obu rzędach wygodnych siedzeń.
Także pojemność kufra jest identyczna jak w innych wersjach silnikowych i zależy od specyfikacji wyposażeniowej. W N-Connecta i Tekna pojemność to 479 l, a w Tekna+ – 436 l.
Nissan Qashqai e-Power – elektryk z benzynowym wspomaganiem
Najważniejszą różnicą Nissana Qashqaia e-Power w stosunku do innych odmian jest oczywiście zastosowany napęd. To szeregowa hybryda, w której wykorzystano trzycylindrowy, benzynowy silnik o mocy 158 KM oraz elektryczny produkujący 190 KM.
Napęd na przednie koła dostarczany jest wyłącznie za pośrednictwem elektrycznej jednostki, a benzynowa służy tylko do doładowania akumulatora. Współpraca tych motorów okazuje się bardzo zgrana i skutkuje dużą dawką przyjemności z prowadzenia pojazdu.
Już po kilku kilometrach objawia się pierwsza zaleta – ten samochód jest tak dobrze wyciszony, że nawet podczas szybkiej jazdy z działającym silnikiem spalinowym pasażerowie nie są atakowani nadmiernym hałasem. Poza tym ani przez chwilę nie słychać dźwięku typowego dla 3-cylindrowych konstrukcji.
Nissan Qashqai e-Power – dynamika bez zarzutu
Kolejna mocna strona (poza silnikami) to osiągi pojazdu. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu samochód wyrywa z impetem i już po 7,9 s na liczniku mamy 100 km/h – to najlepszy wynik spośród wszystkich wersji silnikowych stosowanych w Qashqaiu.
Jednak podczas pierwszego testu przekonaliśmy się, że wcale nie dynamiczna jazda jest domeną Nissan Qashqaia e-Power. Autem bardzo przyjemnie podróżuje się spokojnie, a najlepiej, gdy robi się to w elektrycznym trybie (EV), bo dodatkowo można delektować się ciszą. Bezemisyjna jazda możliwa jest, gdy akumulator o pojemności 2,1 kWh brutto (1,97 kWh netto) będzie w odpowiednim stopniu naładowany, a elektryczny tryb uruchamia się wówczas samoczynnie lub może go aktywować kierowca przełącznikiem na tunelu środkowym.
Nissan Qashqai e-Power – funkcja e-Pedal Step wyręcza hamulec
W Nissanie Qashqaiu e-Power zastosowano e-Pedal Step. Dzięki tej funkcji (włączana przyciskiem) można prowadzić auto, nie używając hamulca. Jeżeli chcemy zwolnić, wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu, a samochód będzie samoczynnie zwalniał tak mocno, jakbyśmy użyli hamulca. Jednak auto nie zatrzyma się całkowicie, tylko przejdzie w tryb pełzania.
Naszym zdaniem funkcja e-Pedal Step działa zbyt agresywnie. Trzeba się do niej przyzwyczaić i odpuszczać gaz w ostatniej chwili, bo w przeciwnym razie zbyt wcześnie będziemy jechali zbyt wolno przed zakrętem czy innym manewrem, który wymaga zmniejszenia prędkości.
Nissan Qashqai e-Power – ekonomiczna propozycja
Producent obiecuje niskie spalanie pojazdu, które średnio powinno wynieść 5,3-5,4 l/100 km. Tymczasem podczas pierwszych jazd w Szwecji udało się osiągnąć niższe zużycie – 4,6-5,1 l/100 km. Pamiętajmy jednak, że w skandynawskim kraju ograniczenia prędkości są bardziej rygorystyczne, a zatem spalanie może być niższe. O tym ile Nissan Qashqai e-Power pali w polskich warunkach przekonamy się podczas krajowego testu.
Nissan Qashqai e-Power jest samochodem, w którym docenimy również dopracowane zawieszenie. Zestrojono je tak, żeby pokonywanie wszelkich nierówności nawierzchni nie powodowało obniżenia komfortu jazdy. Jednocześnie nastawy układu jezdnego nie są przesadnie miękkie i podczas pokonywania zakrętów nadwozie nie przechyla się nadmiernie.
Nissan Qashqai e-Power nie jest, niestety tanim samochodem, bowiem jego ceny startują od 173 700 zł za wersję N-Connecta. Odmiana Tekna to wydatek 190 450 zł, natomiast topowa Tekna+ – 198 250 zł.
Nissan Qashqai e-Power – naszym zdaniem
Nissan Qashqai e-Power to udany crossover, który daje dużo przyjemności z prowadzenia. To zasługa dobrej dynamiki przy niskim spalaniu oraz stabilności podczas jazdy na zakrętach. Mamy zastrzeżenia do zbyt agresywnego działania funkcji e-Pedal Step, a już zupełnie nie podoba nam się wysoka cena pojazdu.
Nissan Qashqai e-Power – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1497, t.benz. R3/12 + elektryczny |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 158 KM przy 4600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 250 Nm |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | 190 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 330 Nm |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 5,3-5,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 115-122 g/km |
Długość/szerokość/wysokość | 4425/1835/1625 mm |
Rozstaw osi | 2665 mm |
Pojemność bagażnika | 479 l (N-Connecta, Tekna)/436 l (Tekna+) |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Cena od | 173 700 zł |