Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeździłem nowym BMW X1. Niesamowite, ile potrafi kompaktowe auto

Jeździłem nowym BMW X1. Niesamowite, ile potrafi kompaktowe auto

Jest bardziej opływowe od BMW serii 8 Coupe, ma równie duże koła co X7, a w odnalezieniu się w rzeczywistości pomaga rozszerzona rzeczywistość. Nominalnie nowe BMW X1 jest jednak tylko kompaktem. Na pewno?

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.; wersja iX1 xDrive30)Źródło: BMW
  • Przetestowaliśmy trzecią generację BMW X1, która właśnie trafia na polski rynek
  • Kluczowym elementem deski rozdzielczej jest zakrzywiona tafla z dwoma ekranami – 10,25— i 10,7-calowym. To standard w każdej wersji auta
  • Nadwozie BMW X1 zaprojektował Polak Jacek Pepłowski
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

BMW X1 już na starcie miało farta. Wystylizował je Polak, Britney Spears śpiewała mu podczas narodzin w fabryce, a kompozytor ścieżki dźwiękowej do najnowszego Bonda wyczarował autu akompaniament przygrywający kierowcy podczas przyspieszania.

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Dalej też było nieźle. Trzecia generacja BMW X1 dostała najnowszą wersję przednionapędowej platformy FAAR i – pierwszy raz w historii tego modelu – praktycznie nieograniczony wybór rodzajów zasilania: od jednostek spalinowych przez hybrydowe po elektryczne. Co to wszystko razem dało? Odpowiedź na to pytanie znaleźliśmy w bawarskiej Ratyzbonie – tam, gdzie samochód przychodzi na świat.

Nowe BMW X1: wymiary, wnętrze, bagażnik

Na nowe auto nie czekasz tu nawet minuty. Fabryka w Ratyzbonie co 57 s produkuje kolejne BMW: serii 1, serii 2 Gran Turismo, X2 bądź najnowsze X1. Samochody powstają przy muzyce, ponieważ tak się lepiej pracuje – ludziom, bo pomagającym im robotom to pewnie obojętne. Kiedy zwiedzałem linie produkcyjne, akurat grali Britney Spears.

Nadwozie BMW X1 wytłaczane w Ratyzbonie zaprojektował Polak, Jacek Pepłowski, który wcześniej stylizował najmocniejsze odmiany BMW klasy wyższej i luksusowej, czyli obecne M5 (po liftingu), X5 M oraz M8.

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Design trzeciej generacji BMW X1 jest genialny. Auto ma perfekcyjne proporcje, czego wyraźnie brakowało pierwszemu X1 (kod E84; 2009-2015), choć trzeba przyznać, że styliści modelu E84 nie dostali najlepszej dla SUV-a platformy. Ponadto nowe X1 wygląda równie prestiżowo i szlachetnie co BMW X5, czego nie dało się powiedzieć o drugim X1 (F48; 2015-2022). No i ta aerodynamika…

Generalnie, wszystko przemawiało przeciwko X1. Jest przecież wysokim (164,2 cm), a do tego niezbyt długim samochodem (450 cm), co teoretycznie utrudnia uzyskanie niskiego współczynnika oporu powietrza Cx. Tymczasem BMW X1 zachwyca także i pod tym względem. Jego Cx to tylko 0,26. Tym samym auto jest bardziej aerodynamiczne od BMW serii 8 Coupe z Cx na poziomie 0,29!

Nowe X1 nie tylko wygląda równie prestiżowo co większe SUV-y BMW. Pierwszy raz w historii X1 jest dostępne z aż 20-calowymi obręczami kół. To standardowy rozmiar BMW X7, plasującego się przecież aż o trzy klasy wyżej!

Na dodatek nowe BMW X1 ma bagażnik o pojemności 540-1600 l – to prawie tyle, ile większe o segment BMW X3 (550-1600 l).

Wnętrze BMW X1 też nie jest kompaktowe – z tyłu siedzi się równie wygodnie, co w modelach klasy średniej, a nawet wyższej. Na dodatek w standardzie, bez żadnej dopłaty, dostajemy zakrzywioną w stronę kierowcy taflę. Po uruchomieniu auta budzą się w niej dwa ekrany: wskaźników (10,25-calowy) i centralny (10,7-calowy). Całość działa w rytm najnowszej, ósmej generacji systemu operacyjnego BMW.

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Niestety, zaszyto w nim jeden feler: z poziomu ekranu steruje się m.in. kierunkiem i siłą nawiewu standardowej 2-strefowej automatycznej klimatyzacji. Nie dość więc, że nie da się tej często wykonywanej czynności przeprowadzić bez odrywania wzroku od drogi, to jeszcze trzeba wejść na drugi poziom menu – "na wierzchu" mamy bowiem wyłącznie regulację temperatury.

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Nawigacja też nie jest idealna, choć teoretycznie właśnie taka powinna być. Można ją bowiem wyposażyć w układ rozszerzonej rzeczywistości. Na 10,7-calowym ekranie wyświetla się więc nie tylko mapa nawigacji, ale także obraz z przedniej kamery z nanoszonymi dynamicznie strzałkami. Jak jest w rzeczywistości z tą rozszerzoną rzeczywistością? Dwa razy na blisko 100-kilometrowej pętli zwyczajnie nie wiedziałem, gdzie jechać. Na rozstajach ani mapa nie pokazywała, co robić dalej, ani rzeczywistość nie wyświetlała się na ekranie.

Nowe BMW X1: wrażenia z jazdy

Pierwszy raz BMW X1 ma tak szeroki wybór napędów. Do końca roku w gamie tego auta znajdzie się sześć wersji spalinowych (136-218 KM), dwie hybrydowe (245-326 KM) i jedna elektryczna (313 KM). Firma szacuje, że ta ostatnia będzie stanowić aż 31 proc. globalnej sprzedaży X1 (z wyłączeniem Chin). Na hybrydy ma się skusić 12 proc., na spalinowe odmiany – 57 proc. klientów.

Najpierw wsiadłem do wersji xDrive23i z silnikiem benzynowym (1998 cm sześc.; 218 KM; 360 Nm; 0-100 km/h: 7,1 s; cena od 226 tys. 600 zł). Jak na kompaktowy samochód, auto robi znakomite wrażenie. Jest świetnie wyciszone, ma precyzyjny układ kierowniczy i fantastyczny temperament. Ceną jest twarde, choć na szczęście ciche zawieszenie. Całość uprzyjemniają wygodne fotele i kierownica oraz doskonała widoczność w lusterkach.

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Skoro 218 spalinowych koni daje temu autu aż tyle ikry, to czego można oczekiwać po 313 elektrycznych koniach wersji iX1 xDrive30? Jest lepiej, niż się spodziewałem.

Dynamika zachwyca, a po włączeniu funkcji boost – która na 10 s daje dostęp do pełni mocy – wręcz olśniewa. Mamy tu przecież 494 Nm, na które nigdy nie trzeba czekać – to nie silnik spalinowy, który musi wejść na odpowiednie obroty. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje więc 5,7 s, a akumulator trakcyjny o pojemności 64,7 kWh daje nawet 438 km zasięgu.

Na dodatek przyspieszaniu, nawet takiemu od niechcenia, towarzyszą dźwięki skomponowane wspólnie z Hansem Zimmerem, który napisał muzykę nie tylko do najnowszego filmu o Jamesie Bondzie ("Nie czas umierać"), ale także do "Króla lwa" i "Incepcji".

Nowe BMW X1 pokazuje, jak bardzo dorosły może być kompaktowy samochód. To takie mniejsze BMW X3, ale mniejsze tylko gabarytami.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:BMWBMW X1SUV
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków