• Pod maską benzyniak twin‑turbo EcoBoost dostrojony przez Ford Performance
  • Układ wydechowy Rangera Raptora z aktywnymi zaworami ma 4 profile dźwiękowe
  • Raptor ma "amorki" Foxa, wzmocnioną ramę, tempomat terenowy i 2 blokady dyfrów

Gdy podczas listopadowego rajdu terenowego Cobra Lajtowy Puchar 4x4 spotkałem użytkownika seryjnego Rangera Raptora poprzedniej generacji i zapytałem o właściwości jezdne, odpowiedział: "Wjeżdżam zawsze tam, gdzie Nissan Patrol". To znakomita rekomendacja, gdyż Patrol przez wielu offroadowców uznawany jest za najlepsze i najtrwalsze auto terenowe. Po jazdach testowych na asfalcie i w terenie nowym Raptorem – flagową wersją nowej generacji Rangera, która debiutuje jako pierwsza – zapewniam, że przyszli właściciele modelu nie będą rozczarowani.

Ford Ranger Raptor – nareszcie z silnikiem V6

Pod maskę nowego Rangera Raptora trafił bowiem nareszcie duży silnik – 3.0 V6 EcoBoost 292 KM (diesel 2.0 będzie dostępny na początku 2023 r.). Doładowana jednostka o dużej pojemności i mocy nie tylko gwarantuje dobrą dynamikę na asfalcie (0-100 km/h w 7,9 s), lecz także w terenie ułatwia wjazdy na strome wzniesienia czy poruszanie się w grząskim piachu. Jednostka współpracuje z błyskawicznie pracującym 10-stopniowym automatem, seryjnym reduktorem oraz zaawansowanym systemem stałego napędu 4x4, wyposażonym w blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.

Barwa wydechu zwłaszcza w trybie Baja robi potężne wrażenie. Wersja Raptor wyposażona jest we wzmocnione uchwyty (ucha holownicze) służące do wyciągania auta w trudnym terenie. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Barwa wydechu zwłaszcza w trybie Baja robi potężne wrażenie. Wersja Raptor wyposażona jest we wzmocnione uchwyty (ucha holownicze) służące do wyciągania auta w trudnym terenie.

Ford Ranger Raptor – szeroka paleta ustawień

Użytkownik na asfalcie może skorzystać z 3 trybów jazdy (Normalny, Sportowy i na śliską nawierzchnię), a w terenie – jeszcze 4 dodatkowymi (Skały, Piasek, Błoto/Koleiny i wyczynowy Baja). Może również zdefiniować własne ustawienia podzespołów i szybko wywołać je przyciskiem na kierownicy. Ale to nie koniec ustawień, z których może skorzystać kierowca Raptora. Wraz z silnikiem 3.0 V6 zadebiutował elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy, wzmacniający brzmienie silnika aż w czterech trybach (Cichy, Normalny, Sportowy i Baja). Ostatni oferuje najbardziej rasowe dźwięki, których mogą pozazdrościć właściciele hot hatchy – po przegazówce wywołują ciary na plecach.

Większa niż w klasycznym Rangerze osłona silnika o grubości 2.3 mm, wykonana jest z wysoko wytrzymałej stali. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Większa niż w klasycznym Rangerze osłona silnika o grubości 2.3 mm, wykonana jest z wysoko wytrzymałej stali.

Ford Ranger Raptor – "zawias" Foxa robi robotę

Mocny i rozbudowany napęd to niejedyne plusy Raptora. W modelu tym zachwyca też podwozie. Wzmocniona konstrukcja ramy (także większe osłony) i mocowań zawieszenia przekłada się na lepszą sztywność, którą docenia się na asfalcie, ale i na wykrzyżach w terenie. W drugim przypadku świetną robotę wykonują nowe amortyzatory Fox Live Valve, których charakterystyka zmienia się nie tylko po wyborze trybów jazdy, lecz także automatycznie w czasie rzeczywistym. Na asfalcie Ranger jest zaskakująco komfortowy, a w wyboistym terenie duży skok zawieszenia zapewnia stały kontakt kół z podłożem. O skutecznej pracy amortyzatorów przekonałem się na szybko przejechanym szutrowym torze z licznymi hopami i podczas pokonywania skalnego odcinka. Na stromym podjeździe zachwycił adaptacyjny terenowy tempomat, działający do 32 km/h.

Jak na woła roboczego (tak określane są pikapy) cyfrowe wnętrze Raptora ma zaskakująco wysoką jakość. W standardzie tapicerka częściowo skórzana Raptor w połączeniu z Miko Suede z akcentami w kolorze „Code Orange”. Foto: Ford / Auto Świat
Jak na woła roboczego (tak określane są pikapy) cyfrowe wnętrze Raptora ma zaskakująco wysoką jakość. W standardzie tapicerka częściowo skórzana Raptor w połączeniu z Miko Suede z akcentami w kolorze „Code Orange”.

Ford Ranger Raptor – tanio nie jest, ale warto

Raptor to topowy wariant Rangera, co za tym idzie – drogi (304 300 zł), ale wyśmienicie wyposażony. Wrażenie robią: jakość wnętrza oraz mnogość i skuteczność asystentów kierowcy (m.in. tempomat adaptacyjny z wyświetlaniem znaków ograniczenia prędkości na tablicy zegarów, czujnik martwego pola, układ utrzymania pasa ruchu). W nowym modelu pojawiły się także m.in.: 12,4-calowy cyfrowy zestaw zegarów, system kamer 360 stopni, elektryczny hamulec postojowy, indukcyjna ładowarka do smartfonów oraz nowy system multimedialny SYNC 4A z łącznością z chmurą i dostępem do bezprzewodowych aktualizacji.

Ford Ranger Raptor grill nawiązujący do większego amerykańskiego brata – modelu F 150. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Ford Ranger Raptor grill nawiązujący do większego amerykańskiego brata – modelu F 150.

Ford Ranger Raptor – naszym zdaniem

Czytaj więcej o FORD RANGER

Do opracowania "cywilnej" rajdówki, jaką jest Ranger Raptor, wzięli się profesjonaliści z Ford Performance. Wykonali świetną robotę, auto zachwyca prowadzeniem na asfalcie i możliwościami w terenie. Do tego świetnie wygląda (przód jak w F 150), rasowo brzmi i według mnie jest warte tak wysokiej ceny!

Ford Ranger Raptor – dane techniczne

Marka i model Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboosta
Silnik twin turbo benz. V6/24
Pojemność silnika 2956 ccm
Moc silnika 292 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obr. silnika 491 Nm przy 2300 obr./min
Napęd 4x4/skrzynia aut. 10, reduktor, blokady przedniego i tylnego dyferencjału
Dł./szer./wys. 5360/2208/1926 mm
Przyspieszenie 0-100 km/h 79 s
Prędkość maksymalna 201 km/h
Średnie zużycie paliwa wg WLTP 12,8 l/100 km
Masa własna/ładowność 2454/652 kg
Masa przyczepy 2500 kg
Wymiary przestrzeni ładunkowej (szer./głębkość/dług./wys.)/pojemność zbiornika paliwa 1224/529/1564/877 mm/80 l
Parametry terenowe (prześwit; kąty: natarcia/zejścia/rampowy; głębokość brodzenia_ 272 cm; 32/27 (z hakiem 24)/24 stopnie; 85 cm
Cena: od 304 300 zł
Mimo wyczynowego zawieszenia Fox i opon terenowych A/T Ranger Raptor jest zaskakująco wysoce komfortowy. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Mimo wyczynowego zawieszenia Fox i opon terenowych A/T Ranger Raptor jest zaskakująco wysoce komfortowy.
Ford Ranger Raptor ma głębokość brodzenia 850 mm. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Ford Ranger Raptor ma głębokość brodzenia 850 mm.
Ciekawy projekt cyfrowego wnętrza ze szlachetnymi materiałami wykończeniowymi. Do wyboru kierunku jazdy zastosowano lekko pracujący dżojstik. Na podsufitce umieszczono panel sześciu pomocniczych przełączników do włączenia ew. akcesoriów. Foto: Ford / Auto Świat
Ciekawy projekt cyfrowego wnętrza ze szlachetnymi materiałami wykończeniowymi. Do wyboru kierunku jazdy zastosowano lekko pracujący dżojstik. Na podsufitce umieszczono panel sześciu pomocniczych przełączników do włączenia ew. akcesoriów.
Sportowa, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica  z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu wzmacniają sportowy charakter wnętrza. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Sportowa, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu wzmacniają sportowy charakter wnętrza.
Definiowany przycisk „R” błyskawicznie wywołuje indywidualny tryb jazdy. Pod ręką jest też zmiana ustawień wydechu. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Definiowany przycisk „R” błyskawicznie wywołuje indywidualny tryb jazdy. Pod ręką jest też zmiana ustawień wydechu.
Nowe fotele samochodu, inspirowane fotelami z myśliwca F-22 Raptor, są komfortowe, dobrze trzymają na boki i mają 10-kierunkową regulację. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Nowe fotele samochodu, inspirowane fotelami z myśliwca F-22 Raptor, są komfortowe, dobrze trzymają na boki i mają 10-kierunkową regulację.
Widok ekstremalnego trybu terenowego Baja. Foto: Ford / Auto Świat
Widok ekstremalnego trybu terenowego Baja.
W nowym Rangerze zastosowano system multimedialny SYNC 4A. Jego 12-calowy ekran zapewnia świetną jakość, szybko reaguje na dotyk i ma intuicyjne menu. Oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami Apple’a i z Androidem. Na zdjęciu widok ekranu terenowego służącego do włączania blokad mechanizmów różnicowych (przód i tył). Foto: Ford / Auto Świat
W nowym Rangerze zastosowano system multimedialny SYNC 4A. Jego 12-calowy ekran zapewnia świetną jakość, szybko reaguje na dotyk i ma intuicyjne menu. Oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami Apple’a i z Androidem. Na zdjęciu widok ekranu terenowego służącego do włączania blokad mechanizmów różnicowych (przód i tył).
Pokrętłem wybiera się tryby jazdy (szosowe i terenowe), a przyciskami – rodzaj napędu. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Pokrętłem wybiera się tryby jazdy (szosowe i terenowe), a przyciskami – rodzaj napędu.
Nowe 2,5-calowe amortyzatory FoxLive Valve z regulowaną siłą tłumienia. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Nowe 2,5-calowe amortyzatory FoxLive Valve z regulowaną siłą tłumienia.
Elektryczna roleta skrzyni ładunkowej oraz sportowa czarna nakładka skrzyni ładunkowej wymagają dopłaty 8600 zł. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Elektryczna roleta skrzyni ładunkowej oraz sportowa czarna nakładka skrzyni ładunkowej wymagają dopłaty 8600 zł.
W lewej burcie skrzyni ładunkowej znajdują się: sterownik elektrycznie suwanej rolety i dwa gniazda zasilające: 12 V i 230 V 400 W. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
W lewej burcie skrzyni ładunkowej znajdują się: sterownik elektrycznie suwanej rolety i dwa gniazda zasilające: 12 V i 230 V 400 W.
Klienci Forda będą mogli zamówić do Rangera liczne akcesoria, m.in. namiot dachowy formy ARB. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
Klienci Forda będą mogli zamówić do Rangera liczne akcesoria, m.in. namiot dachowy formy ARB.
W marcu 2023 w salonach Forda dostępny będzie Ford Ranger w wersji Wild Track z silnikiem 2.0 turbodiesel. Foto: Ford, Janusz Borkowski / Auto Świat
W marcu 2023 w salonach Forda dostępny będzie Ford Ranger w wersji Wild Track z silnikiem 2.0 turbodiesel.