Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Nowy Hyundai i20 – generator dobrego nastroju

Nowy Hyundai i20 – generator dobrego nastroju

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Wczesną jesienią pojawi się u nas koreański przedstawiciel segmentu B – nowy Hyundai i20, wypełniony nowoczesną techniką po sam dach. Przedstawimy nasze wrażenia z pierwszej jazdy przedprodukcyjnym modelem. Hyundai obiecuje, że zastosowanie miękkiej hybrydy pozwoli zmniejszyć emisję spalin i zużycie paliwa. O ile, sprawdzimy w teście.

Hyundai i20 Źródło: Auto Bild
  • Dłuższy, szerszy i niższy – nowe proporcje nadwozia korzystnie wpłynęły na wygląd małego „koreańczyka”
  • Obszerna lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego z dużą liczbą elektronicznych asystentów kierowcy
  • Wyświetlacz cyfrowego kokpitu i ekran dotykowy do obsługi multimediów – oba o przekątnej 10,25 cala
  • Silniki 1.0 i 1.2, mniejszy – turbodoładowany, w dwóch wersjach mocy i z miękką hybrydą
  • Ceny poznamy już w sierpniu, auto znajdzie się na rynku najprawdopodobniej w październiku

Nie od dziś wiemy, jak olbrzymi postęp dokonał się w ostatnich dwóch dekadach w ofercie koreańskich producentów samochodów – Hyundaia i Kii. Nie powinno nas więc dziwić, że ten samochód, który stoi przed nami, jest rzeczywiście potomkiem malucha, który kiedyś nazywał się Getz. Auto ma nadal niewielką długość 4,04 m, ale sprawia wrażenie dwa razy szerszego i znacznie doroślejszego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W stosunku do poprzednika i20 urosło wszerz o całe 3 centymetry i mierzy teraz 1,75 m. Stało się też bardziej płaskie, zmalało na wysokość o istotne 2,4 cm. Tak zaprojektowane auto ma całkiem inne proporcje, które w dodatku pozwoliły zwiększyć bagażnik o 25 l, co znaczy, że zmieści się w nim dodatkowa mała torba.

Nowy Hyundai i20 - czujny zespół asystentów kierowcy

Lista wyposażenia jest dwa razy dłuższa niż w poprzedniku. Na pokładzie czeka cała armia asystentów. Wśród nich – inteligentny tempomat, wykorzystujący nawigację do przewidzenia możliwych zagrożeń i ograniczeń prędkości, dostosowujący też do nich prędkość jazdy. Asystenci pasa ruchu, monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym, utrzymania bezpiecznego odstępu od auta jadącego z przodu – wszystko to może się teraz znaleźć na pokładzie małego Hyundaia. Do tego cyfrowy kokpit z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala i takiej samej wielkości ekran dotykowy do obsługi nowoczesnych multimediów, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.

Paleta silników obejmuje jednostki benzynowe 1.0 turbo i 1.2. Po raz pierwszy Hyundai oferuje miękką hybrydę – z silnikiem 1.0 w obu wersjach mocy (100 i 120 KM). Nasze przedseryjne auto jest napędzane mocniejszą hybrydą – 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 turbo z 48-woltową instalacją. Zastosowanie miękkiej hybrydy ma zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o 3-4 proc. Seryjna skrzynia biegów to 6-biegowy „manual”, ale dostępna jest też 7-stopniowa dwusprzęgłowa. Podstawowy silnik benzynowy 1.2 o mocy 84 KM połączono z 5-biegowym „manualem”.

Nowy Hyundai i20 - jak się prowadzi?

Ruszamy! Sprzęgło obsługuje się bez wysiłku, drogi dźwigni zmiany biegów nie należą do najkrótszych, ale poprowadzone są precyzyjnie, z dużym skokiem obrotów między 2. i 3. biegiem, co jest często spotykane od czasów wprowadzenia cyklu pomiarów spalania WLTP.

Zestrojenie zawieszenia jest dość sztywne, ale nie za twarde – udane. Powinno takie zostać w wersji produkcyjnej. Także układ kierowniczy, łączący lekkość działania z precyzją, zbiera pozytywne oceny.

Przeczytaj też:

W kokpicie znajdujemy miły gadżet – kolekcję przyjemnie uspokajających dźwięków, które można włączyć w tle. Jest wśród nich brzmienie fal morskich, padających kropel deszczu, odgłosy butów na śniegu. Jednak Koreańczycy, choć wyposażyli swoje małe auto (wcale już nie takie małe) w wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych, nie przeładowali go zbędnymi gadżetami.

Produkowany w Turcji Hyundai i20 na nasz rynek trafi wczesną jesienią. Ceny poznamy już w sierpniu.

Nowy Hyundai i20 – naszym zdaniem

Hyundai i20 nowej generacji to już na etapie przedprodukcyjnym bardzo harmonijny (wcale nie taki) mały samochód. Układ jezdny, pozycja za kierownicą, obsługa zasługują na wysoką ocenę. Duże wrażenie robią zastosowane w nim zaawansowane technologie. Teraz wiele zależy od ceny.

Nowy Hyundai i20 – dane techniczne

Silnik t.benz. 3-cyl.
Pojemność 998 cm3
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy Mom. obr. 200 Nm przy 2000 obr./min
Napęd przedni/skrzynia ręczna 6b lub dwusprzęgł. 7b
Długość/szerokość/wysokość 4040/1750/1450 mm
Rozstaw osi 2580 mm
Bagażnik od 351 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Cena bd.
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków