Kombi kupuje się z potrzeby, a nie dla przyjemności – tak się przyjęło, choć z doświadczenia wiemy, że ta opinia nie dotyczy aut premium. Czy jednak w przypadku popularnego Opla Astra może nie mieć potwierdzenia? A może kombi Opla jest praktyczne i jednocześnie gwarantuje frajdę z jazdy? Odpowiedzi na to pytanie poszukaliśmy w czasie testu wersji z najmocniejszym dieslem i topowym wyposażeniem, kosztującej ponad 100 000 zł!

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - pojemny i ustawny bagażnik

Zaczniemy jednak od walorów użytkowych. Opel Astra kombi piątej generacji (tegoroczna nowość) zyskała dodatkowo aż 80 l w bagażniku. Standardowa pojemność kufra wynosi więc 540 l, co oczywiście potwierdza dużą praktyczność auta, choć w tej kategorii nie stawia go na szczycie w porównaniu z konkurencją. Bagażnik Seata Leona ST jest o 37 l większy, a Peugeota 308 SW – nawet o 70 l pojemniejszy! Mimo, że nie można tu mówić o rekordowej przestrzeni, to jej wykorzystanie ułatwiają: regularne kształty kufra, elektrycznie unoszona pokrywa oraz przyciski do składania oparć kanapy, dostępne od strony bagażnika. Maksymalna przestrzeń bagażowa imponuje (1630 l), ale jej praktyczne wykorzystanie ogranicza brak równej podłogi.

Ilość miejsca dla podróżnych jest typowa jak na auto tej klasy. Z przodu każdy bez względu na wzrost znajdzie wygodną dla siebie pozycję, zwłaszcza jeśli w Oplu Astrze będą opcjonalne fotele AGR. Są kosztowne, ale bardzo wygodne! W drugim rzędzie foteli przestrzeni jest pod dostatkiem, choć zajmowanie miejsca utrudnia wystająca podpora siedziska kanapy.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - mocny diesel i wysoka cena

Turbodiesel wydaje się jedynym słusznym napędem w kombi, zwłaszcza gdy ma aż 160 KM. Osiągi, jakie zapewnia Astrze, są więcej niż satysfakcjonujące: „setkę” uzyskuje się ze startu w niespełna 9 s, a średnie spalanie zanotowane podczas testu (6 l/100 km) również daje powody do zadowolenia. Turbodiesel miękko pracuje i jest elastyczny. Niestety, jego mankamentem okazuje się wysoka cena.

Żeby mieć go pod maską Opla Astry Sport Tourer musicie zdecydować się na bogato wyposażoną wersję Dynamic, której cena rozpoczyna się od kwoty 94 300 zł. Testowy egzemplarz połączono z jeszcze droższą odmianą Elite, kosztującą – bez dodatkowych opcji – prawie 97 000 zł. Standard wyposażenia jest wysoki, choć za niektóre systemy wspomagające kierowcę (czujnik martwego pola, układ automatycznego parkowania i kamera cofania) trzeba jeszcze dopłacić!

Wróćmy jednak do przyjemnych rzeczy, a konkretnie do prowadzenia. Lżejsza o 200 kg w stosunku do poprzednika Astra 5. generacji jeździ niemal wzorowo. Układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia prowadzącego i jednocześnie nie wymaga przesadnej uwagi.

Zawieszenie zestrojono tak, że zapewnia kompromis między sportowym prowadzeniem a wygodą podróżowania. Nawet na dużych nierównościach poprzecznych nie wstrząsa pasażerami, choć tym, którzy zastanawiają się, czy wybrać opcjonalne felgi 18 cali, czy zostać przy seryjnych 16 cali, polecamy drugi wariant. Na liście opcji nie znajdziecie aktywnego zawieszenia, ale naszym zdaniem regulacja amortyzatorów nie jest w tym aucie potrzebna.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - to nam się podoba

Znakomita dynamika silnika, niskie zużycie paliwa, świetnie zestrojone zawieszenie, nowoczesne systemy bezpieczeństwa, przestronność (choć nie rekordowa).

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - to nam się nie pdoba

Brak równej powierzchni po złożeniu oparcia kanapy, mało miejsca na stopy w 2. rzędzie siedzeń, wysoka cena zakupu.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - nasza opinia

Niestety, nawet w przypadku tak popularnego auta – tak! Wiemy, że 160-konny turbodiesel ze względu na wysoką cenę nie będzie zbyt często kupowany, ale tym, którzy się na niego zdecydują, gwarantujemy, że się nie zawiodą. Osobom z mniej zasobnym portfelem pozostaje za kilka lat poszukanie tej wersji na rynku wtórnym. Naprawdę warto!

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 160/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 350/1500-2250
Skrzynia biegów man. 6
Napęd na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/40 R 18
Dł./szer./wys. (mm) 4702/1809/1510
Rozstaw osi (mm) 2662
Masa własna/ładowność (kg) 1435/550
Pojemność bagażnika (l) 540-1630
Pojemność zbiornika paliwa (l) 48
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
Spalanie w mieście 5,1 l/100 km
Spalanie poza miastem 3,6 l/100 km
Spalanie średnie 4,1 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
Teoretyczny zasięg 1170 km
Minimalna średnica zawracania 11,5 m