Alfa Romeo Stelvio pokonuje 101 243 km i nie psuje się ani razu. Czy możliwa jest taka sytuacja? Sprawdziliśmy to podczas długodystansowego testu. Przekonajcie się, co nas zachwyciło, a za co przeklinaliśmy SUV-a z Włoch. Zobaczcie także, dlaczego demontaż tego modelu może być zaskoczeniem – szczególnie dla Alfy Romeo.
Z samochodami jest jak z miłością. Kiedy zakochasz się, nie widzisz żadnych wad, później wybaczasz je, aż wreszcie zaczynasz potępiać. Nie chodzi o to, że zakochaliśmy się w Alfie Romeo Stelvio, ale przyznajemy, że już na początku po debiucie rynkowym w 2017 r. zauroczył nas ten samochód.
Do tego stopnia, że znalazł się w naszym parku prasowym długodystansowych samochodów. Auto odebraliśmy w Arese, 20 km na północ od Mediolanu. Stała tam przed nami Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel w wersji Veloce w kolorze Blu Anodizzato i z tapicerką Veloce Marrone.
Alfa Romeo StelvioAuto Bild
Na zewnątrz ciemnoniebieski, a we wnętrzu koniakowy. Ta zabawka ma silnik Diesla o mocy 210 KM, 8-biegową, automatyczną skrzynię, nawigację, audio hi-fi, komplet asystentów, a także elektrycznie sterowną tylną klapę. Zakochać się, przebaczyć, czy potępić?
Już w drodze z Arese do domu zorientowaliśmy się, pod jakim względem Alfa Romeo Stelvio okaże się problematyczna. Znacznie później pokazała jednak swoje drugie, niespodziewane oblicze.
W dalszej części tekstu podsumowujemy test na dystansie 100 tys. km, opisujemy dzień, w którym rozebraliśmy auto do pierwszej śrubki i oceniliśmy stan części mechanicznych. Wydaliśmy też ocenę auta, bazując na licznych obiektywnych i subiektywnych kategoriach. Ta część materiału jest dostępna wyłącznie dla posiadaczy subskrypcji Onet Premium.
Od razu bierzemy się za multimedia. Alfa Romeo wyraźnie zapatrzyło się na BMW, bo podobnie, jak bawarska marka zastosowało kontroler w postaci obrotowego przycisku montowanego na środkowej konsoli.
Trzeba bez przerwy kręcić i wciskać, bowiem sterownie głosowe doprowadza do szału. Niestety sterowanie za pomocą tego kontrolera wprowadzonego 7 lat temu podczas debiutu Stelvio z dzisiejszego punktu widzenia okazuje się przestarzałe.
Nie dość, że obsługa jest zbyt skomplikowana, to nie zawsze skutecznie działa, a ekran okazuje się zbyt mały. Na szczęście podczas liftingu (2020 r.) w Stelvio wprowadzono nowy system informacyjno-rozrywkowy i od tego czasu wszystko było lepsze.
Jeden z testujących miał problem innego typu. Podczas dłuższej podróży zauważył, że żeby szybko wyczyścić przednią szybę, trzeba na krótko nacisnąć dźwignię z prawej strony kierownicy. Niestety jednocześnie włącza się tylna wycieraczka, a żeby ją wyłączyć, trzeba ponownie nacisnąć dźwigienkę.
Pewnie z tego powodu mała wycieraczka tylnej szyby zacięła się podczas pierwszej wizyty na myjni. Jednak nie nałożyliśmy za to na auto punktów karnych, bo to bardziej wina naszej głupoty niż działania samochodu.
Alfa Romeo Stelvio – porozmawiajmy jednak o Amore
Po każdej dłuższej podróży zakochiwaliśmy się w Alfie Romeo Stelvio na nowo. Dopasowane siedzenia ściśle przylegają do ciała (fotel kierowcy sterowany elektrycznie), skóra, która nawet po przejechaniu 100 tys. km okazuje się tak jędrna, jak wtedy, gdy w Arese odbieraliśmy auto do testu. Do tego wyściełanie siedzeń w dalszym ciągu jest idealne. Brawo! Alfa Romeo wykonała w tym względzie świetną robotę.
Alfa Romeo StelvioAuto Bild
Inżynier Dekry podczas demontażu samochodu potwierdził wysoką jakość samochodu: Materiały wykończeniowe nie wykazują prawie żadnego zużycia. Ogromne wrażenie pod względem jakości robią zwłaszcza masywne, aluminiowe łopatki przy kierownicy.
Jednak wiele osób w redakcji patrzy na ten element nieco inaczej. W dzienniku pokładowym testowanej Alfy Romeo Stelvio zapisano: "Irytujące łopatki zmiany biegów" albo "Ogromne łopatki zmiany biegów są irytujące". Podsumowując, można zadać pytanie: Czy te łopatki muszą mieć rozmiar małej pizzy?
Alfa Romeo Stelvio – test. Frajda z dynamicznej jazdy
Kiedy za kierownicą siadali testerzy o dynamicznym usposobieniu i za pomocą tych manetek wydawali polecenia świetnie działającej, 8-stopniowej, automatycznej skrzyni, to byli zachwyceni szybkością jej działania. Niektórzy narzekali tylko, że w połączeniu z dźwiękiem silnika Diesla nie pasuje to do sportowego stylu Alfy Romeo Stelvio.
Tak naprawdę głośnego dźwięku wysokoprężnej jednostki nie dało się zignorować. W dodatku niektórzy testujący narzekali na spalanie. Jeden z nich stwierdził, że: Zużycie podczas szybkiej jazdy autostradą wyniosło 11 l/100 km, a zatem przydałby się większy zbiornik paliwa. Jednak to jednostkowy przypadek, bo kolega spieszył się wyjątkowo.
Alfa Romeo StelvioAuto Bild
Podczas testu przejechaliśmy 101 243 km i do pokonania takiego dystansu zatankowaliśmy łącznie 7904 l oleju napędowego. To oznacza, że średnie zapotrzebowanie Alfy Romeo Stelvio na paliwo wyniosło 7,8 l/100 km. Okazuje się jednak, że samochód potrafi być wyjątkowo oszczędny. W trakcie jednej z wycieczek do Włoch redakcyjny kolega zanotował spalanie z szóstką z przodu.
Jednak olej napędowy to nie jedyny płyn eksploatacyjny, jaki trzeba obecnie uzupełniać w przypadku silnika Diesla. Jest przecież jeszcze AdBlue.
Zdarzył się kiedyś długodystansowy test, podczas którego po przejechaniu 100 tys. km w warsztacie uzupełniono zaledwie 8 l AdBlue. Tymczasem w testowanej Alfie Romeo Stelvio potrzeba było 284 l, a to daje 2,84 l na 1000 km lub, jak ktoś woli – na każde 5000 km silnik zużył 14 l AdBlue. To wyjątkowa łapczywość.
Skonfrontowaliśmy ten wynik z fanami Alfy Romeo. Odpowiedź: Wszystko zależy od wielkości samochodu oraz od stylu jazdy. Niemniej jednak 284 l nawet nie zbliża się do innych wyników. Przykładowo Audi A6 Avant 2.0 TDI potrzebowało 129 l na 114 tys. km.
Alfa Romeo Stelvio – awaryjność. Rozebraliśmy auto do ostatniej śróbki
Korozja
Inżynier z Dekry stwierdził rdzawy nalot na obu podłużnicach w miejscach mocowania śrubami oraz na progach.
Alfa Romeo StelvioAuto Bild
Odpowiedź Alfy Romeo: Miejscowa korozja nie ma wpływu na funkcjonowanie tego elementu. Sprawdziliśmy wrażliwe miejsca i stwierdziliśmy tylko powierzchniowy nalot. Niemniej jednak nie jest miło, gdy nawet śruby na zaciskach hamulcowych są brązowe.
Silnik
Inżynier Dekry zauważył wyciek płynów w górnych i dolnych panewkach wału korbowego.
Odpowiedź Alfy Romeo: Zmierzone zużycie jest niskie i mieści się w przewidzianych normach. Naloty na zaworach wlotowych również nie są problemem według Alfy Romeo. Powstały one z racji działania zaworu EGR i nie należy obawiać się uszkodzeń ruchomych części.
Alfa Romeo Stelvio – opinia. Naszym zdaniem
Alfa Romeo Stelvio zdała egzamin z długodystansowego testu. Podczas trwania sprawdzianu nie zdarzyła się żadna awaria, ani nie było nieprzewidzianych wizyt w warsztacie. Gdyby podczas demontażu pojazdu nie było żadnych przykrych niespodzianek, to włoski SUV miałby nawet szansę na dołączenie do grona zwycięzców. To wina rdzawych nalotów na niektórych elementach podwozia. To prawda, że Stelvio to udany i wyrafinowany SUV, ale firma musi jeszcze poprawić w nim kilka szczegółów.
Alfa Romeo Stelvio – ocena – 5+
Alfa Romeo StelvioAuto Bild
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 Diesel – dane techniczne
Silnik
diesel, turbo R4/16
Ułożenie silnika
wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa
2143 ccm
Moc maksymalna
210 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
470 Nm przy 1750 obr./min
Napęd/skrzynia biegów
4x4/8b automatyczna
Masa własna/ładowność
1842/568 kg
Pojemność bagażnika
525-1600 l
Prędkość maksymalna
215 km/h
Zużycie paliwa
6,2 l/100 km
Emisja CO2
163 g/km
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 Diesel – wyniki testu
Na początku testu
Na końcu testu
Przyspieszenie
0-50/0-100 km/h
2,3/7,5 s
2,7/8,3 s
0-130/0-160 km/h
12,9/20,8 s
13,8/22,5 s
Elastyczność
60-100 km/h
4,4 s
4,8 s
80-120 km/h
5,7 s
6,1 s
Droga hamowania
100-0 km/h (zimne)
36,5 m
36,2 m
100-0 km/h (rozgrzane)
34,7 m
36,6 m
Poziom hałasu we wnętrzu
przy 50 km/h
57 dB (A)
57 dB (A)
przy 100 km/h
64 dB (A)
64 dB (A)
przy 130 km/h
67 dB (A)
67 dB (A)
Zużycie paliwa
7,7 l/100 km
7,1 l/100 km
Galeria zdjęć
1/20 Alfa Romeo Stelvio
1/20
Auto Bild
2/20 Alfa Romeo Stelvio
2/20
Auto Bild
3/20 Alfa Romeo Stelvio
3/20
Auto Bild
4/20 Alfa Romeo Stelvio
4/20
Auto Bild
5/20 Alfa Romeo Stelvio
5/20
Auto Bild
6/20 Alfa Romeo Stelvio
6/20
Auto Bild
7/20 Alfa Romeo Stelvio
7/20
Auto Bild
8/20 Alfa Romeo Stelvio
8/20
Auto Bild
9/20 Alfa Romeo Stelvio
9/20
Auto Bild
10/20 Alfa Romeo Stelvio
10/20
Auto Bild
11/20 Alfa Romeo Stelvio
11/20
Auto Bild
12/20 Alfa Romeo Stelvio
12/20
Auto Bild
13/20 Alfa Romeo Stelvio
13/20
Auto Bild
14/20 Alfa Romeo Stelvio
14/20
Auto Bild
15/20 Alfa Romeo Stelvio
15/20
Auto Bild
16/20 Alfa Romeo Stelvio
16/20
Auto Bild
17/20 Alfa Romeo Stelvio
17/20
Auto Bild
18/20 Alfa Romeo Stelvio
18/20
Auto Bild
19/20 Alfa Romeo Stelvio
19/20
Auto Bild
20/20 Alfa Romeo Stelvio
20/20
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.