Zasadniczo to nowe Audi Q5 nie obnosi się ze swoją nowością. Czy potrafilibyście je od razu odróżnić od poprzednika? W oczy rzuca się tylko jeszcze mocniej wyeksponowany grill – widać, że styliści mają fioła na punkcie tego elementu. Ale... Do rzeczy!
BMW jest produkowane w Spartanburgu. Wbrew pozorom to nie Bawaria, tylko Karolina Południowa w USA. Audi z kolei przeniosło produkcję swojego SUV-a do Meksyku. Odważnie, ale jak przyjmą to klienci? Czy uwierzą, że jakość nie ucierpi?
Na podstawie doświadczeń z pierwszą testówką wygląda to następująco: meksykańskie Q5 jest porządnie poskładane i zasadniczo nie można go odróżnić od aut produkowanych w Ingolstadt. Znaleźliśmy jednak kilka niedociągnięć: niektóre szpary są nierówne i stosunkowo duże. W drzwiach kierowcy coś stukało. Niektóre tworzywa, dotychczas konik Audi, nie zostały idealnie wykonane. Pod maską ze zdumieniem zauważyliśmy brak osłony modułu sterującego: trudno uwierzyć, żeby inżynierowie tak to wymyślili, ktoś raczej zapomniał o zamontowaniu plastiku. To nie są dramatyczne rzeczy, ale nie powinny występować w aucie za taką cenę, tym bardziej w Audi, które przyzwyczaiło nas do wysokich standardów.
Jeśli przymknie się oko na wspomniane niedoróbki, to Q5 jest takie, jak sobie wyobrażamy nowe Audi: bardzo szykowne, przejrzyste, czytelne, okraszone chłodnym technicznym stylem. Kokpit jest nowoczesny, miły dla oka. Bardzo nam się podoba 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów. Dopracowano też grafikę instrumentów. Inaczej niż w poprzedniku, 8,3-calowy ekran nowej nawigacji ze sterowaniem MMI Touch jest wolno stojący i nie można go schować. W porównaniu z kokpitem Audi deska rozdzielcza BMW nie musi się niczego wstydzić. Obsługa multimediów przy użyciu pokrętła iDrive wciąż należy do najlepszych rozwiązań w branży. MMI w detalach przegrywa z patentem BMW, Audi ma na przykład bardziej zawiłe menu.
Kabina Q5 jest z przodu szersza i wyższa. Dobrze wyprofilowane sportowe fotele (seryjne w wersji Q5 Sport) świetnie trzymają ciało z boku, pozycja za kierownicą też nam pasuje. W X3 siedzi się na mniejszych, dość sztywnych fotelach. Także tu pozycja kierowcy jest świetna. Pasażerowie podróżujący z tyłu będą mieli mniej powodów do radości. Kanapę w BMW słabo wyprofilowano i osadzono ją o wiele niżej niż w Audi. Q5 ma nie tylko szerszą o 6 cm kabinę, lecz także wygodniejszą kanapę z głębokim siedziskiem i wysokim oparciem.
o mocy 252 KM. To jednostka z temperamentem, która pracuje ciszej i aksamitniej niż silnik BMW. Moc jest seryjnie przenoszona za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłówki. Czasem zdarza jej się szarpnąć podczas ruszania – efekt znany z wersji TDI, z kolei podczas jazdy po zdjęciu nogi z gazu przekładnia reaguje niezdecydowanie. Kiedy jednak auto już się rozpędzi, S-tronic szybko i bardzo przytomnie przełącza biegi.
Dwulitrówka w BMW osiąga 245 KM, ma kąśliwą naturę i lubi, gdy się ją wysoko kręci. Gang jest jednak bardziej szorstki, brzmienie – nieco ochrypnięte. Fenomenalny 8-stopniowy „automat” należy do wyposażenia seryjnego, w opcji można mieć jego sportową wersję – wówczas pracuje jeszcze pewniej. Osiągi obu SUV-ów są podobne, spore różnice stwierdziliśmy za to w spalaniu. BMW pozwoliło sobie w teście na 11,4 l/100 km, Audi wystarczyło 10,1 l.
Pod względem komfortu Audi też wiedzie prym. Z opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem porusza się niesłychanie gładko i filtruje nawet najpodlejsze dziury. BMW ma adaptacyjne amortyzatory, ale nie zapewniają one tak wysokiego komfortu, jak zawieszenie Audi. Nierówności amortyzuje energiczniej, sztywniej, choć wyważenie wciąż można nazwać dobrym. Takie zestrojenie sprawia, że X3 porusza się bardzo zwinnie i poręcznie.
Pomaga tu bezpośrednio reagujący układ kierowniczy. W Audi pracuje on nieco lżej, z wyczuwalnym, ale nie irytującym opóźnieniem, a także przekazuje mniej informacji zwrotnych kierowcy. W rezultacie więcej frajdy z jazdy daje BMW. Ale to akurat nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Natomiast finalna klasyfikacja tego porównania – już tak. Mylimy się?
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Audi | BMW | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s | 2,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 6,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 10,4 s | 10,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,4 s | 3,6 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 4,3 s | 4,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1891/509 kg | 1855/505 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 49/51 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,6 m | 12,2/11,9 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) | 36,5 m | 37,2 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące) | 35,9 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 10,1 l/100 km | 11,4 l/100 km |
Zasięg | 690 km | 580 km |
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wymiary kabin (oceniane)
Audi Q5 | BMW X3 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1540 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 210 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 975 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 335 |
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
Q5 | X3 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1997 |
Maks. moc silnika (KM/obr./min) | 252/5000 | 245/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 370/1600 | 350/1250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 237 | 230 |
Skrzynia biegów | aut. 7 (dwusprzęgłowa) | aut. 8 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 550-1550 | 550-1600 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Latitude Sport 3 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 255/45 R 20 | 245/45 | 275/40 R 19 |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l | 67 l |
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie | 8,6/6,3/7,1 l/100 km | 9,1/6,2/7,3 l/100 km |
Dł./szer./wys. (mm) | 4663/1893/1659 | 4657/1881/1678 |
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Q5 | X3 | |
Wersja | Sport 2.0 TFSI S-tronic Q. | xDrive 28i Advantage |
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynowe | S/S | S/S |
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier. | S/N | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | S/5780 zł | 4320/12 210 zł |
Skórzana tapicerka | 6 800 zł | 8 331 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Panoramiczny szklany dach | 7 240 zł | 6 612 zł |
System multimedialny z nawigacją | 13 690 zł (z MMI Touch) | 10 976 zł |
Kierownica wielofunkcyjna/wirtualny kokpit | S/2430 zł | S/N |
Złącza Bluetooth/AUX/USB | S/S/S | S/S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika | 7000/2380 zł | 2601 zł/S |
Elektrycznie regulowane przednie fotele | 3 720 zł | 4 849 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1460/5050 zł | S/5113 zł (pakiet) |
Adaptacyjne zawieszenie | 9480 zł (pneumatyczne) | 4 849 zł |
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu | 2190 zł/S/S | 1851 zł/S/S |
Podgrzewane fotele/lusterko fotochromatyczne | 1760 zł/S | 1631/793 zł |
Automat parkujący/czujniki parkowania | 5110/3790 zł | 1543 zł/S |
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem | S | 5113 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 3 400 zł | 5113 zł (pakiet) |
Monitoring martwego pola | 3940 zł (pakiet) | 2468 zł (pakiet) |
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania | 3940 zł (pakiet) | 2468 zł (pakiet) |
Skaner znaków drogowych | 1 460 zł | 1 411 zł |
Koła i felgi standardowe/w testowanym aucie | 18 cali/20 cali (8500 zł) | 17 cali/19 cali (9257 zł) |
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
Q5 | X3 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 208 400 zł | 207 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,0 proc. | 46,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 263 980 zł | 250 995* zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1102 zł, sportową charakterystykę skrzyni biegów za 882 zł, sportowe fotele za 2424 zł.
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Q5 | X3 |
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 23 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 18 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 174 | 169 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Q5 | X3 |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 22 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 15 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 33 |
Suma punktów | 200 | 181 | 176 |
Koszty i wyposażenie | Maks. pkt. | Q5 | X3 |
Cena po doposażeniu | 50 | 22 | 25 |
Utrata wartości | 15 | 14 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 15 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 20 | 18 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 26 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 |
Suma punktów | 200 | 127 | 122 |
Wynik końcowy | 600 | 482 | 467 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Po pierwsze: te auta dużo palą. Po drugie: Audi zużywa odczuwalnie mniej przy każdym stylu jazdy – od oszczędnej po sportową. Takiej przewagi Q5 nad bardzo dobrym i zaawansowanym technicznie napę-dem X3 się nie spodziewaliśmy. Pamiętajcie jednak, że Audi ma skrzynię DSG, a BMW
– tradycyjny, pożerający moc „automat”.
Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - podsumowanie
Moglibyśmy się tu rozwodzić nad przewagami Audi, które niewątpliwie istnieją, ale... Popatrzmy na te auta jako na pewien poziom, do którego musi równać konkurencja. Te pseudoterenówki mają bowiem niesamowite osiągi, oferują mnóstwo radości z dynamicznej jazdy i znakomicie trzymają się drogi. Jeżeli kogoś stać, będzie zadowolony. Chyba, że się mylimy? Zapraszamy do komentowania!