Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowe Audi Q5 jest produkowane w Meksyku. BMW X3 składają w fabryce w USA. Siedziby obu marek mieszczą się w Bawarii, a punkty przyznajemy w Polsce. Jesteście ciekawi, jaki będzie wynik?

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

Zasadniczo to nowe Audi Q5 nie obnosi się ze swoją nowością. Czy potrafilibyście je od razu odróżnić od poprzednika? W oczy rzuca się tylko jeszcze mocniej wyeksponowany grill – widać, że styliści mają fioła na punkcie tego elementu. Ale... Do rzeczy!

BMW jest produkowane w Spartanburgu. Wbrew pozorom to nie Bawaria, tylko Karolina Południowa w USA. Audi z kolei przeniosło produkcję swojego SUV-a do Meksyku. Odważnie, ale jak przyjmą to klienci? Czy uwierzą, że jakość nie ucierpi?

Na podstawie doświadczeń z pierwszą testówką wygląda to następująco: meksykańskie Q5 jest porządnie poskładane i zasadniczo nie można go odróżnić od aut produkowanych w Ingolstadt. Znaleźliśmy jednak kilka niedociągnięć: niektóre szpary są nierówne i stosunkowo duże. W drzwiach kierowcy coś stukało. Niektóre tworzywa, dotychczas konik Audi, nie zostały idealnie wykonane. Pod maską ze zdumieniem zauważyliśmy brak osłony modułu sterującego: trudno uwierzyć, żeby inżynierowie tak to wymyślili, ktoś raczej zapomniał o zamontowaniu plastiku. To nie są dramatyczne rzeczy, ale nie powinny występować w aucie za taką cenę, tym bardziej w Audi, które przyzwyczaiło nas do wysokich standardów.

Jeśli przymknie się oko na wspomniane niedoróbki, to Q5 jest takie, jak sobie wyobrażamy nowe Audi: bardzo szykowne, przejrzyste, czytelne, okraszone chłodnym technicznym stylem. Kokpit jest nowoczesny, miły dla oka. Bardzo nam się podoba 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów. Dopracowano też grafikę instrumentów. Inaczej niż w poprzedniku, 8,3-calowy ekran nowej nawigacji ze sterowaniem MMI Touch jest wolno stojący i nie można go schować. W porównaniu z kokpitem Audi deska rozdzielcza BMW nie musi się niczego wstydzić. Obsługa multimediów przy użyciu pokrętła iDrive wciąż należy do najlepszych rozwiązań w branży. MMI w detalach przegrywa z patentem BMW, Audi ma na przykład bardziej zawiłe menu.

Kabina Q5 jest z przodu szersza i wyższa. Dobrze wyprofilowane sportowe fotele (seryjne w wersji Q5 Sport) świetnie trzymają ciało z boku, pozycja za kierownicą też nam pasuje. W X3 siedzi się na mniejszych, dość sztywnych fotelach. Także tu pozycja kierowcy jest świetna. Pasażerowie podróżujący z tyłu będą mieli mniej powodów do radości. Kanapę w BMW słabo wyprofilowano i osadzono ją o wiele niżej niż w Audi. Q5 ma nie tylko szerszą o 6 cm kabinę, lecz także wygodniejszą kanapę z głębokim siedziskiem i wysokim oparciem.

BMW jest nieznośnie dobre. Tylko odważni mogą próbować podważyć jego wielkość

o mocy 252 KM. To jednostka z temperamentem, która pracuje ciszej i aksamitniej niż silnik BMW. Moc jest seryjnie przenoszona za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłówki. Czasem zdarza jej się szarpnąć podczas ruszania – efekt znany z wersji TDI, z kolei podczas jazdy po zdjęciu nogi z gazu przekładnia reaguje niezdecydowanie. Kiedy jednak auto już się rozpędzi, S-tronic szybko i bardzo przytomnie przełącza biegi.

Dwulitrówka w BMW osiąga 245 KM, ma kąśliwą naturę i lubi, gdy się ją wysoko kręci. Gang jest jednak bardziej szorstki, brzmienie – nieco ochrypnięte. Fenomenalny 8-stopniowy „automat” należy do wyposażenia seryjnego, w opcji można mieć jego sportową wersję – wówczas pracuje jeszcze pewniej. Osiągi obu SUV-ów są podobne, spore różnice stwierdziliśmy za to w spalaniu. BMW pozwoliło sobie w teście na 11,4 l/100 km, Audi wystarczyło 10,1 l.

Audi może się cieszyć. Jeszcze. Na horyzoncie widać już nową generację BMW X3

Pod względem komfortu Audi też wiedzie prym. Z opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem porusza się niesłychanie gładko i filtruje nawet najpodlejsze dziury. BMW ma adaptacyjne amortyzatory, ale nie zapewniają one tak wysokiego komfortu, jak zawieszenie Audi. Nierówności amortyzuje energiczniej, sztywniej, choć wyważenie wciąż można nazwać dobrym. Takie zestrojenie sprawia, że X3 porusza się bardzo zwinnie i poręcznie.

Pomaga tu bezpośrednio reagujący układ kierowniczy. W Audi pracuje on nieco lżej, z wyczuwalnym, ale nie irytującym opóźnieniem, a także przekazuje mniej informacji zwrotnych kierowcy. W rezultacie więcej frajdy z jazdy daje BMW. Ale to akurat nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Natomiast finalna klasyfikacja tego porównania – już tak. Mylimy się?

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

AudiBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s6,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h10,4 s10,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,4 s3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h4,3 s4,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1891/509 kg1855/505 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.49/51 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,6 m12,2/11,9 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)36,5 m37,2 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące)35,9 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe10,1 l/100 km11,4 l/100 km
Zasięg690 km580 km

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wymiary kabin (oceniane)

Audi Q5BMW X3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11451130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15401490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10501015
Zakres regulacji fotela(mm)235210
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725755
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)15201460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980975
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360335

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Q5X3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)19841997
Maks. moc silnika (KM/obr./min)252/5000245/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)370/1600350/1250
Prędkość maksymalna (km/h)237230
Skrzynia biegówaut. 7 (dwusprzęgłowa)aut. 8
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)550-1550550-1600
Marka i model opon testowanego autaMichelin Latitude Sport 3Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)255/45 R 20245/45 | 275/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa70 l67 l
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie8,6/6,3/7,1 l/100 km9,1/6,2/7,3 l/100 km
Dł./szer./wys. (mm)4663/1893/16594657/1881/1678

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Q5X3
WersjaSport 2.0 TFSI S-tronic Q.xDrive 28i Advantage
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynoweS/SS/S
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier.S/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDS/5780 zł4320/12 210 zł
Skórzana tapicerka6 800 zł8 331 zł
Klimatyzacja automatycznaSS
Panoramiczny szklany dach7 240 zł6 612 zł
System multimedialny z nawigacją13 690 zł (z MMI Touch)10 976 zł
Kierownica wielofunkcyjna/wirtualny kokpitS/2430 złS/N
Złącza Bluetooth/AUX/USBS/S/SS/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika7000/2380 zł2601 zł/S
Elektrycznie regulowane przednie fotele3 720 zł4 849 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat1460/5050 złS/5113 zł (pakiet)
Adaptacyjne zawieszenie9480 zł (pneumatyczne)4 849 zł
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu2190 zł/S/S1851 zł/S/S
Podgrzewane fotele/lusterko fotochromatyczne1760 zł/S1631/793 zł
Automat parkujący/czujniki parkowania5110/3790 zł1543 zł/S
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniemS5113 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu3 400 zł5113 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola3940 zł (pakiet)2468 zł (pakiet)
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania3940 zł (pakiet)2468 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowych1 460 zł1 411 zł
Koła i felgi standardowe/w testowanym aucie18 cali/20 cali (8500 zł)17 cali/19 cali (9257 zł)

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Q5X3
Cena podstawowa testowanej wersji208 400 zł207 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)42,0 proc.46,7 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu263 980 zł250 995* zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1102 zł, sportową charakterystykę skrzyni biegów za 882 zł, sportowe fotele za 2424 zł.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.Q5X3
Przestronność z przodu403632
Przestronność z tyłu302424
Pojemność bagażnika252323
Ładowność151212
Widoczność201718
Fotele, pozycja kierowcy302827
Ergonomia obsługi201616
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200174169
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Q5X3
Przyspieszenie252222
Elastyczność252423
Poziom hałasu151413
Skrzynia biegów151415
Zachowanie na drodze302728
Komfort jazdy302825
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403533
Suma punktów200181176
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.Q5X3
Cena po doposażeniu502225
Utrata wartości151412
Zużycie paliwa301715
Wyposażenie – komfort302018
Wyp. – bezpieczeństwo302626
Ubezpieczenia1055
Gwarancja15108
Przeglądy201313
Suma punktów200127122
Wynik końcowy600482467
Miejsce w teście1.2.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Auto Świat

Po pierwsze: te auta dużo palą. Po drugie: Audi zużywa odczuwalnie mniej przy każdym stylu jazdy – od oszczędnej po sportową. Takiej przewagi Q5 nad bardzo dobrym i zaawansowanym technicznie napę-dem X3 się nie spodziewaliśmy. Pamiętajcie jednak, że Audi ma skrzynię DSG, a BMW

– tradycyjny, pożerający moc „automat”.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - podsumowanie

Moglibyśmy się tu rozwodzić nad przewagami Audi, które niewątpliwie istnieją, ale... Popatrzmy na te auta jako na pewien poziom, do którego musi równać konkurencja. Te pseudoterenówki mają bowiem niesamowite osiągi, oferują mnóstwo radości z dynamicznej jazdy i znakomicie trzymają się drogi. Jeżeli kogoś stać, będzie zadowolony. Chyba, że się mylimy? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków