Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Renault Megane R.S. Trophy i Alpine A110 na Torze Modlin

Renault Megane R.S. Trophy i Alpine A110 na Torze Modlin

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Polska premiera najmocniejszej, 300-konnej wersji hot hatcha Renault odbyła się na Torze Modlin. Oprócz jazd testowych Megane R.S. Trophy pod czujnym okiem instruktorów akademii Renault mogliśmy sprawdzić właściwości jezdne Alpine A110, który dostępny jest teraz w dwóch nowych odmianach: Pure i Legend.

Renault Megane RS Trophy, Alpine A110Żródło: Auto Świat / Renault, Janusz Borkowski
  • Trophy ma twardsze o 30 proc. podwozie i o 25 KM mocniejszy silnik od klasycznego Megane R.S.
  • Cena Megane R.S. Trophy zaczyna się od 142 900 zł za model ze skrzynią manualną, "automat" jest droższy o 7 tys. zł
  • Oprócz znakomitych osiągów i sportowego prowadzenia auto wyróżnia się rasowym brzmieniem

Światowa premiera Renault Megane R.S. Trophy miała miejsce w październiku 2018 roku podczas salonu paryskiego. Teraz auto fizycznie trafiło do salonów nad Wisłą, dlatego Renault postanowiło, że jego krajowy debiut odbędzie się na torze – miejscu, do którego został stworzony. Owszem Megane R.S. to auto klasy GTI i powinno sprawdzać się także podczas codziennej eksplotacji. Z wersją Trophy tak jednak nie jest.

Renault Megane R.S. Trophy posiada nie tylko mocniejszy o 25 KM silnik (300 KM, 420 Nm), który pozwala ze startu uzyskać 100 km/h w 5,7 s (V maks. 260 km/h), ale także wiele innych sportowych przeróbek. Wśród nich najważniejsze są: mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, wzmocnione hamulce (tarcze aluminiowo-żeliwne, czerwone zaciski), felgi aluminiowe Jerez ze sportowym ogumieniem Bridgestone Potenza S001, podwozie Cup w skład którego wchodzą o 25-30 proc. usztywnione amortyzatory, sprężyny i stabilizatory, oraz sportowy wydech z aktywnym zaworem (3 tryby pracy sterowane przez system multimedialny).

Renault Megane R.S. Trophy – w Modlinie nie dopisała pogoda

Tak uzbrojonym autem stanęliśmy do prób na torze Modlin. Niestety nasze plany pokrzyżował ulewny deszcz, który uniemożliwił w pełni sprawdzić własności jezdne 300-konnej "ośki" Renault. Sportowy Megane wyposażony w ogumienie typu semi silick (mimo, że zostało dodatkowo nacięte) na mokrej nawierzchni miał spore kłopoty z trakcją, na zakrętach także nie udowodnił pełni swoich możliwości. Mimo złej aury auto pokazało duży potencjał objawiający się nie tylko znakomitym przyspieszeniem, któremu towarzyszy rasowy dźwięk wydechu, ale także wzorową precyzją prowadzenia. W trudnych warunkach niezwykle pomocna okazała się elektronika (ESP), a także tylna oś skrętna, która podczas wystąpienia poślizgu pozwalała szybciej wrócić autu na właściwy tor jazdy.

Cena 300-konnego Megane R.S. Trophy rozpoczyna się od 142 900 zł. Tyle zapłacimy za wersję z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Odmiana z dwusprzęgłowym "automatem" jest droższa o 7 tys. zł. Sportowe Renault można nabyć w Polsce tylko w wybranych salonach Renault (9 punktów dilerskich zapewnia sprzedaż i serwis).

Alpine A110 – 252 KM z tylnym napędem

Przy okazji premiery Megane R.S. Trophy mieliśmy okazję również sprawdzić, jak na torze spisuje się Alpine A110. Ten tylnonapędowy pojazd wyposażony w bliźniaczą jednostkę 1.8 Turbo o nieco zdławionej mocy (252 KM) niezwykle pozytywnie zaskoczył na wąskich łukach Toru Modlin. Mimo mokrej nawierzchni bardzo sprawnie się rozpędzał i niezwykle przewidywalnie zachowywał na ciasnych zakrętach. W nim także elektronika przychodziła z pomocą, ale interweniowała znacznie rzadziej niż w 300-konnym Renault. Mniejsza moc Alpine A110 wcale nie oznaczała gorszych osiągów, gdyż wykonany w zdecydowanej większości z aluminium pojazd waży niespełna 1100 kg. Niska masa przy 252-konnej jednostce (320 Nm) pozwala uzyskać 100 km/h ze startu w 4,5 s.

Głównym powodem spotkania z Alpine A110 na torze była premiera dwóch nowych wersji tego modelu. Oprócz dotychczas oferowanej Premiere Edition dostępne są teraz odmiany: Pure i Legend. Pierwsza z nich wyposażona w fotel kubełkowy ma zapewniać kierowcy czysto sportowe doznania, druga – wyposażona w sportowe fotele z pełną regulacją – więcej komfortu podczas codziennej eksploatacji. Alpine A110 można zamawiać tylko u jednego dilera w Katowicach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków