- Testowany Seat Ateca FR ma pod maską benzynowy silnik o mocy 190 KM, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą automatycznej przekładni
- Atutem pojazdu jest przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 485-1579 l
- Seat Ateca FR ze 190-konnym benzyniakiem kosztuje 146 900 zł czyli tyle samo co odmiana Xperience
Seat Ateca z jednej strony to klasyczny SUV z napędem na wszystkie koła. Z drugiej – autu zafundowano wersję FR o stylistyce, dzięki której hiszpański model pozuje na sportowca. Przekonajmy się, jak współdziałają te przeciwstawne charaktery.
Z zewnątrz Seat Ateca FR wyróżniają pomalowane na czarno relingi i obudowy lusterek, a ponadto na pokładzie mamy pakiet FR: zawierający plastikowe nakładki na nadkolach i tylny spoiler dachowy w kolorze nadwozia, a także czarne listwy na progach.
Przeczytaj też:
- Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – wersja dla aktywnych
- Audi A6 50 TFSI e – na sportowo z prądem
- Volkswagen Golf Variant – szóste wydanie kombi
We wnętrzu Seat Ateca FR wyróżnia się wykończeniem konsoli środkowej aplikacjami w srebrnym kolorze, aluminiowymi nakładkami na pedałach oraz świetnie leżącą w dłoniach sportową kierownicą z czerwonym przeszyciem. Sportowe są też wygodne i dobrze podpierające z boku fotele wykończone alcantarą oraz skórą, również udekorowane czerwonym ściegiem.
Wnętrze cieszy nie tylko efektowną stylistyką, lecz także dobrą przestronnością w obu rzędach siedzeń i pojemnym kufrem (485-1579 l). Funkcjonalność tej części da się jeszcze poprawić przez zamówienie za 595 zł podwójnej podłogi. Jednak uwaga! W przypadku wersji 4x4 nie można mieć tego udogodnienia, jeżeli zdecydujemy się na 18-calowe koło zapasowe (435 zł), a takie było w testowanym egzemplarzu.
Prężenie muskułów Seata Ateki FR uzupełnia pracujący pod maską 190-konny benzyniak – w ofercie są jeszcze wersje o mocy 150 KM (benzyna i diesel), ale obie mniej pasują do wizerunku FR-a. Wciskanie pedału gazu do oporu sprawia, że samochód startuje z impetem i już po 7,4 s (tylko o 0,4 s gorzej niż podaje producent) uzyskuje się „setkę”.
Seat Ateca FR – sportowy także w prowadzeniu
Taki wynik możliwy jest po wybraniu sportowego trybu jazdy, w którym wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a skrzynia zmienia biegi przy wyższych obrotach. Szkoda tylko, że podczas dynamicznego ruszania przekładnia miewa chwile zawahania. O tym, jak bardzo spodoba się sportowe ustawienie kierowcom o dynamicznym usposobieniu, przekonuje jazda w komfortowym trybie, gdy temperament auta jest złagodzony.
Dynamicznego ducha testowanego Seata Ateki FR wyczuliśmy też podczas prowadzenia – zasługa adaptacyjnego zawieszenia (3595 zł). W sportowym ustawieniu resorowanie staje się sztywniejsze, a dzięki temu nadwozie nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania zakrętów. Pomocą służy też precyzyjny układ kierowniczy, którego działanie usztywnia się po włączeniu sportowych ustawień.
Seat Ateca FR – przydatny napęd 4x4
Atutem auta jest napęd 4x4, który poprawia trakcję podczas dynamicznego ruszania i ułatwia holowanie przyczep. Kierowcy, którzy chcą sprawdzić terenowe walory Seata Ateki (prześwit 188 mm), mogą skorzystać z trybów Snow lub Off-road.
Seat Ateca nie jest tani, bo w najdroższej wersji FR kosztuje 146 900 zł (tyle samo trzeba zapłacić za odmianę Xperience). Jednak konkurencja potrafi cenić się bardziej. Mazda CX-30 ze 186-konnym benzyniakiem (napęd 4x4, automatyczna skrzynia biegów) w topowej odmianie Enso kosztuje 164 900 zł.
Seat Ateca FR – naszym zdaniem
Skoro SUV, nawet z napędem na wszystkie koła, nie jest prawdziwą terenówką, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby miał sportowe atrybuty. Zgodnie z tym założeniem Seat Ateca FR to całkiem sensowny pojazd. Napęd 4x4 pomoże wydostać się z opresji na śliskiej nawierzchni, mocny benzyniak zapewnia dobre osiągi przy akceptowalnym spalaniu, a do tego pojazd cieszy oko udaną stylistyką. Atutami są również przestronne wnętrze i pojemny bagażnik (choć to akurat zalety niezależne od wybranej wersji wyposażeniowej).
Seat Ateca FR – wyniki testu
0-50 km/h | 2,6 s |
0-100 km/h | 7,4 s |
0-130 km/h | 12,4 s |
0-160 km/h | 20,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1579/431 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,5 m |
gorące | 35,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,1 l/100 km |
Zasięg | 670 km |
Seat Ateca FR – dane producenta
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc | 190 KM/4200 obr./min |
Moment obrotowy | 320 Nm/1500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 7/4x4 |
Prędkość maksymalna | 214 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 8,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 181 g/km |
Dł./szer./wys. | 4381/1841/1615 mm |
Rozstaw osi | 2638 mm |
Pojemność bagażnika | 485-1579 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 245/45 R 19 |
Seat Ateca FR – wyposażenie
Wersja | FR |
Ledowe reflektory/7 airbagów | S/S |
Klimatyzacja aut./tempomat/komputer | S/S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Adaptacyjne zawieszenie DCC/kamera 360 stopni | 3595/2425 zł |
Elektrycznie składany hak holowniczy/nawigacja | 3485/2990 zł |
Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika | 2160 zł |
Elektrycznie sterowany szklany dach | 4365 zł |
Metalizowany lakier | 4215 zł |
Aluminiowe felgi 19 cali | 3220 zł |
Seat Ateca FR – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 146 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat bez limitu kilometrów |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 181 465 zł |