• Testowany Seat Ateca FR ma pod maską benzynowy silnik o mocy 190 KM, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą automatycznej przekładni
  • Atutem pojazdu jest przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 485-1579 l
  • Seat Ateca FR ze 190-konnym benzyniakiem kosztuje 146 900 zł czyli tyle samo co odmiana Xperience

Seat Ateca z jednej strony to klasyczny SUV z napędem na wszystkie koła. Z drugiej – autu zafundowano wersję FR o stylistyce, dzięki której hiszpański model pozuje na sportowca. Przekonajmy się, jak współdziałają te przeciwstawne charaktery.

Z zewnątrz Seat Ateca FR wyróżniają pomalowane na czarno relingi i obudowy lusterek, a ponadto na pokładzie mamy pakiet FR: zawierający plastikowe nakładki na nadkolach i tylny spoiler dachowy w kolorze nadwozia, a także czarne listwy na progach.

We wnętrzu Seat Ateca FR wyróżnia się wykończeniem konsoli środkowej aplikacjami w srebrnym kolorze, aluminiowymi nakładkami na pedałach oraz świetnie leżącą w dłoniach sportową kierownicą z czerwonym przeszyciem. Sportowe są też wygodne i dobrze podpierające z boku fotele wykończone alcantarą oraz skórą, również udekorowane czerwonym ściegiem.

Wnętrze cieszy nie tylko efektowną stylistyką, lecz także dobrą przestronnością w obu rzędach siedzeń i pojemnym kufrem (485-1579 l). Funkcjonalność tej części da się jeszcze poprawić przez zamówienie za 595 zł podwójnej podłogi. Jednak uwaga! W przypadku wersji 4x4 nie można mieć tego udogodnienia, jeżeli zdecydujemy się na 18-calowe koło zapasowe (435 zł), a takie było w testowanym egzemplarzu.

Prężenie muskułów Seata Ateki FR uzupełnia pracujący pod maską 190-konny benzyniak – w ofercie są jeszcze wersje o mocy 150 KM (benzyna i diesel), ale obie mniej pasują do wizerunku FR-a. Wciskanie pedału gazu do oporu sprawia, że samochód startuje z impetem i już po 7,4 s (tylko o 0,4 s gorzej niż podaje producent) uzyskuje się „setkę”.

Seat Ateca FR – sportowy także w prowadzeniu

Taki wynik możliwy jest po wybraniu sportowego trybu jazdy, w którym wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a skrzynia zmienia biegi przy wyższych obrotach. Szkoda tylko, że podczas dynamicznego ruszania przekładnia miewa chwile zawahania. O tym, jak bardzo spodoba się sportowe ustawienie kierowcom o dynamicznym usposobieniu, przekonuje jazda w komfortowym trybie, gdy temperament auta jest złagodzony.

Dynamicznego ducha testowanego Seata Ateki FR wyczuliśmy też podczas prowadzenia – zasługa adaptacyjnego zawieszenia (3595 zł). W sportowym ustawieniu resorowanie staje się sztywniejsze, a dzięki temu nadwozie nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania zakrętów. Pomocą służy też precyzyjny układ kierowniczy, którego działanie usztywnia się po włączeniu sportowych ustawień.

Seat Ateca FR – przydatny napęd 4x4

Atutem auta jest napęd 4x4, który poprawia trakcję podczas dynamicznego ruszania i ułatwia holowanie przyczep. Kierowcy, którzy chcą sprawdzić terenowe walory Seata Ateki (prześwit 188 mm), mogą skorzystać z trybów Snow lub Off-road.

Seat Ateca nie jest tani, bo w najdroższej wersji FR kosztuje 146 900 zł (tyle samo trzeba zapłacić za odmianę Xperience). Jednak konkurencja potrafi cenić się bardziej. Mazda CX-30 ze 186-konnym benzyniakiem (napęd 4x4, automatyczna skrzynia biegów) w topowej odmianie Enso kosztuje 164 900 zł.

Seat Ateca FR – naszym zdaniem

Skoro SUV, nawet z napędem na wszystkie koła, nie jest prawdziwą terenówką, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby miał sportowe atrybuty. Zgodnie z tym założeniem Seat Ateca FR to całkiem sensowny pojazd. Napęd 4x4 pomoże wydostać się z opresji na śliskiej nawierzchni, mocny benzyniak zapewnia dobre osiągi przy akceptowalnym spalaniu, a do tego pojazd cieszy oko udaną stylistyką. Atutami są również przestronne wnętrze i pojemny bagażnik (choć to akurat zalety niezależne od wybranej wersji wyposażeniowej).

Seat Ateca FR – wyniki testu

0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 7,4 s
0-130 km/h 12,4 s
0-160 km/h 20,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,1 s (aut.)
80-120 km/h 5,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1579/431 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,5 m
gorące 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,1 l/100 km
Zasięg 670 km

Seat Ateca FR – dane producenta

Pojemność skokowa i rodzaj silnika t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Moc 190 KM/4200 obr./min
Moment obrotowy 320 Nm/1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 7/4x4
Prędkość maksymalna 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Zużycie paliwa (WLTP) 8,0 l/100 km
Emisja CO2 181 g/km
Dł./szer./wys. 4381/1841/1615 mm
Rozstaw osi 2638 mm
Pojemność bagażnika 485-1579 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Eagle F1 Assymetric 5
Rozmiar opon (przód i tył) 245/45 R 19

Seat Ateca FR – wyposażenie

Wersja FR
Ledowe reflektory/7 airbagów S/S
Klimatyzacja aut./tempomat/komputer S/S/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Adaptacyjne zawieszenie DCC/kamera 360 stopni 3595/2425 zł
Elektrycznie składany hak holowniczy/nawigacja 3485/2990 zł
Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika 2160 zł
Elektrycznie sterowany szklany dach 4365 zł
Metalizowany lakier 4215 zł
Aluminiowe felgi 19 cali 3220 zł

Seat Ateca FR – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 146 900 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 181 465 zł