Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Seat Ateca FR – ze sportowym makijażem

Seat Ateca FR – ze sportowym makijażem

Dynamiczny wizerunek nie jest już zarezerwowany tylko dla modeli coupé. Taki styl może mieć również SUV z napędem na wszystkie koła – Seat Ateca FR. Sportowy wygląd nadwozia oraz wnętrza to świetne uzupełnienie dynamicznego 190-konnego benzyniaka, który współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Seat Ateca FR – ze sportowym makijażemŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Testowany Seat Ateca FR ma pod maską benzynowy silnik o mocy 190 KM, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą automatycznej przekładni
  • Atutem pojazdu jest przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 485-1579 l
  • Seat Ateca FR ze 190-konnym benzyniakiem kosztuje 146 900 zł czyli tyle samo co odmiana Xperience

Seat Ateca z jednej strony to klasyczny SUV z napędem na wszystkie koła. Z drugiej – autu zafundowano wersję FR o stylistyce, dzięki której hiszpański model pozuje na sportowca. Przekonajmy się, jak współdziałają te przeciwstawne charaktery.

Z zewnątrz Seat Ateca FR wyróżniają pomalowane na czarno relingi i obudowy lusterek, a ponadto na pokładzie mamy pakiet FR: zawierający plastikowe nakładki na nadkolach i tylny spoiler dachowy w kolorze nadwozia, a także czarne listwy na progach.

Przeczytaj też:

We wnętrzu Seat Ateca FR wyróżnia się wykończeniem konsoli środkowej aplikacjami w srebrnym kolorze, aluminiowymi nakładkami na pedałach oraz świetnie leżącą w dłoniach sportową kierownicą z czerwonym przeszyciem. Sportowe są też wygodne i dobrze podpierające z boku fotele wykończone alcantarą oraz skórą, również udekorowane czerwonym ściegiem.

Wnętrze cieszy nie tylko efektowną stylistyką, lecz także dobrą przestronnością w obu rzędach siedzeń i pojemnym kufrem (485-1579 l). Funkcjonalność tej części da się jeszcze poprawić przez zamówienie za 595 zł podwójnej podłogi. Jednak uwaga! W przypadku wersji 4x4 nie można mieć tego udogodnienia, jeżeli zdecydujemy się na 18-calowe koło zapasowe (435 zł), a takie było w testowanym egzemplarzu.

Prężenie muskułów Seata Ateki FR uzupełnia pracujący pod maską 190-konny benzyniak – w ofercie są jeszcze wersje o mocy 150 KM (benzyna i diesel), ale obie mniej pasują do wizerunku FR-a. Wciskanie pedału gazu do oporu sprawia, że samochód startuje z impetem i już po 7,4 s (tylko o 0,4 s gorzej niż podaje producent) uzyskuje się „setkę”.

Seat Ateca FR – sportowy także w prowadzeniu

Taki wynik możliwy jest po wybraniu sportowego trybu jazdy, w którym wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a skrzynia zmienia biegi przy wyższych obrotach. Szkoda tylko, że podczas dynamicznego ruszania przekładnia miewa chwile zawahania. O tym, jak bardzo spodoba się sportowe ustawienie kierowcom o dynamicznym usposobieniu, przekonuje jazda w komfortowym trybie, gdy temperament auta jest złagodzony.

Dynamicznego ducha testowanego Seata Ateki FR wyczuliśmy też podczas prowadzenia – zasługa adaptacyjnego zawieszenia (3595 zł). W sportowym ustawieniu resorowanie staje się sztywniejsze, a dzięki temu nadwozie nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania zakrętów. Pomocą służy też precyzyjny układ kierowniczy, którego działanie usztywnia się po włączeniu sportowych ustawień.

Seat Ateca FR – przydatny napęd 4x4

Atutem auta jest napęd 4x4, który poprawia trakcję podczas dynamicznego ruszania i ułatwia holowanie przyczep. Kierowcy, którzy chcą sprawdzić terenowe walory Seata Ateki (prześwit 188 mm), mogą skorzystać z trybów Snow lub Off-road.

Seat Ateca nie jest tani, bo w najdroższej wersji FR kosztuje 146 900 zł (tyle samo trzeba zapłacić za odmianę Xperience). Jednak konkurencja potrafi cenić się bardziej. Mazda CX-30 ze 186-konnym benzyniakiem (napęd 4x4, automatyczna skrzynia biegów) w topowej odmianie Enso kosztuje 164 900 zł.

Seat Ateca FR – naszym zdaniem

Skoro SUV, nawet z napędem na wszystkie koła, nie jest prawdziwą terenówką, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby miał sportowe atrybuty. Zgodnie z tym założeniem Seat Ateca FR to całkiem sensowny pojazd. Napęd 4x4 pomoże wydostać się z opresji na śliskiej nawierzchni, mocny benzyniak zapewnia dobre osiągi przy akceptowalnym spalaniu, a do tego pojazd cieszy oko udaną stylistyką. Atutami są również przestronne wnętrze i pojemny bagażnik (choć to akurat zalety niezależne od wybranej wersji wyposażeniowej).

Seat Ateca FR – wyniki testu

0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 7,4 s
0-130 km/h 12,4 s
0-160 km/h 20,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,1 s (aut.)
80-120 km/h 5,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1579/431 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,5 m
gorące 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,1 l/100 km
Zasięg 670 km

Seat Ateca FR – dane producenta

Pojemność skokowa i rodzaj silnika t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Moc 190 KM/4200 obr./min
Moment obrotowy 320 Nm/1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 7/4x4
Prędkość maksymalna 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Zużycie paliwa (WLTP) 8,0 l/100 km
Emisja CO2 181 g/km
Dł./szer./wys. 4381/1841/1615 mm
Rozstaw osi 2638 mm
Pojemność bagażnika 485-1579 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Eagle F1 Assymetric 5
Rozmiar opon (przód i tył) 245/45 R 19

Seat Ateca FR – wyposażenie

Wersja FR
Ledowe reflektory/7 airbagów S/S
Klimatyzacja aut./tempomat/komputer S/S/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Adaptacyjne zawieszenie DCC/kamera 360 stopni 3595/2425 zł
Elektrycznie składany hak holowniczy/nawigacja 3485/2990 zł
Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika 2160 zł
Elektrycznie sterowany szklany dach 4365 zł
Metalizowany lakier 4215 zł
Aluminiowe felgi 19 cali 3220 zł

Seat Ateca FR – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 146 900 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 181 465 zł
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:SeatSeat AtecaSUV