- Testowany Seat Ateca FR ma pod maską benzynowy silnik o mocy 190 KM, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą automatycznej przekładni
- Atutem pojazdu jest przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 485-1579 l
- Seat Ateca FR ze 190-konnym benzyniakiem kosztuje 146 900 zł czyli tyle samo co odmiana Xperience
Seat Ateca z jednej strony to klasyczny SUV z napędem na wszystkie koła. Z drugiej – autu zafundowano wersję FR o stylistyce, dzięki której hiszpański model pozuje na sportowca. Przekonajmy się, jak współdziałają te przeciwstawne charaktery.
Z zewnątrz Seat Ateca FR wyróżniają pomalowane na czarno relingi i obudowy lusterek, a ponadto na pokładzie mamy pakiet FR: zawierający plastikowe nakładki na nadkolach i tylny spoiler dachowy w kolorze nadwozia, a także czarne listwy na progach.
We wnętrzu Seat Ateca FR wyróżnia się wykończeniem konsoli środkowej aplikacjami w srebrnym kolorze, aluminiowymi nakładkami na pedałach oraz świetnie leżącą w dłoniach sportową kierownicą z czerwonym przeszyciem. Sportowe są też wygodne i dobrze podpierające z boku fotele wykończone alcantarą oraz skórą, również udekorowane czerwonym ściegiem.
Wnętrze cieszy nie tylko efektowną stylistyką, lecz także dobrą przestronnością w obu rzędach siedzeń i pojemnym kufrem (485-1579 l). Funkcjonalność tej części da się jeszcze poprawić przez zamówienie za 595 zł podwójnej podłogi. Jednak uwaga! W przypadku wersji 4x4 nie można mieć tego udogodnienia, jeżeli zdecydujemy się na 18-calowe koło zapasowe (435 zł), a takie było w testowanym egzemplarzu.
Prężenie muskułów Seata Ateki FR uzupełnia pracujący pod maską 190-konny benzyniak – w ofercie są jeszcze wersje o mocy 150 KM (benzyna i diesel), ale obie mniej pasują do wizerunku FR-a. Wciskanie pedału gazu do oporu sprawia, że samochód startuje z impetem i już po 7,4 s (tylko o 0,4 s gorzej niż podaje producent) uzyskuje się „setkę”.
Seat Ateca FR – sportowy także w prowadzeniu
Taki wynik możliwy jest po wybraniu sportowego trybu jazdy, w którym wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a skrzynia zmienia biegi przy wyższych obrotach. Szkoda tylko, że podczas dynamicznego ruszania przekładnia miewa chwile zawahania. O tym, jak bardzo spodoba się sportowe ustawienie kierowcom o dynamicznym usposobieniu, przekonuje jazda w komfortowym trybie, gdy temperament auta jest złagodzony.
Dynamicznego ducha testowanego Seata Ateki FR wyczuliśmy też podczas prowadzenia – zasługa adaptacyjnego zawieszenia (3595 zł). W sportowym ustawieniu resorowanie staje się sztywniejsze, a dzięki temu nadwozie nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania zakrętów. Pomocą służy też precyzyjny układ kierowniczy, którego działanie usztywnia się po włączeniu sportowych ustawień.
Seat Ateca FR – przydatny napęd 4x4
Atutem auta jest napęd 4x4, który poprawia trakcję podczas dynamicznego ruszania i ułatwia holowanie przyczep. Kierowcy, którzy chcą sprawdzić terenowe walory Seata Ateki (prześwit 188 mm), mogą skorzystać z trybów Snow lub Off-road.
Seat Ateca nie jest tani, bo w najdroższej wersji FR kosztuje 146 900 zł (tyle samo trzeba zapłacić za odmianę Xperience). Jednak konkurencja potrafi cenić się bardziej. Mazda CX-30 ze 186-konnym benzyniakiem (napęd 4x4, automatyczna skrzynia biegów) w topowej odmianie Enso kosztuje 164 900 zł.
Seat Ateca FR – naszym zdaniem
Skoro SUV, nawet z napędem na wszystkie koła, nie jest prawdziwą terenówką, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby miał sportowe atrybuty. Zgodnie z tym założeniem Seat Ateca FR to całkiem sensowny pojazd. Napęd 4x4 pomoże wydostać się z opresji na śliskiej nawierzchni, mocny benzyniak zapewnia dobre osiągi przy akceptowalnym spalaniu, a do tego pojazd cieszy oko udaną stylistyką. Atutami są również przestronne wnętrze i pojemny bagażnik (choć to akurat zalety niezależne od wybranej wersji wyposażeniowej).
Seat Ateca FR – wyniki testu
0-50 km/h | 2,6 s |
0-100 km/h | 7,4 s |
0-130 km/h | 12,4 s |
0-160 km/h | 20,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1579/431 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,8 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,5 m |
gorące | 35,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,1 l/100 km |
Zasięg | 670 km |
Seat Ateca FR – dane producenta
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc | 190 KM/4200 obr./min |
Moment obrotowy | 320 Nm/1500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 7/4x4 |
Prędkość maksymalna | 214 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 8,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 181 g/km |
Dł./szer./wys. | 4381/1841/1615 mm |
Rozstaw osi | 2638 mm |
Pojemność bagażnika | 485-1579 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 245/45 R 19 |
Seat Ateca FR – wyposażenie
Wersja | FR |
Ledowe reflektory/7 airbagów | S/S |
Klimatyzacja aut./tempomat/komputer | S/S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Adaptacyjne zawieszenie DCC/kamera 360 stopni | 3595/2425 zł |
Elektrycznie składany hak holowniczy/nawigacja | 3485/2990 zł |
Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika | 2160 zł |
Elektrycznie sterowany szklany dach | 4365 zł |
Metalizowany lakier | 4215 zł |
Aluminiowe felgi 19 cali | 3220 zł |
Seat Ateca FR – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 146 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat bez limitu kilometrów |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 181 465 zł |
Z zewnątrz auto wyróżniają pomalowane na czarno relingi i obudowy lusterek
Na pokładzie mamy pakiet FR zawierający: plastikowe nakładki na nadkolach i tylny spoiler dachowy w kolorze nadwozia, a także czarne listwy na progach
Atrybutami wersji FR są srebrne elementy na konsoli środkowej i aluminiowe pedały. Mocne strony pojazdu to: czytelne wskaźniki (wirtualny kokpit
wymaga dopłaty 1800 zł), wygodna pozycja za kierownicą i łatwa obsługa
Instalowane w standardzie sportowe fotele perfekcyjnie podpierają z boku
Z tyłu jest bardzo dużo przestrzeni zarówno na wysokości kolan, jak i nad głową
Atutem auta jest napęd 4x4, który poprawia trakcję podczas dynamicznego ruszania i ułatwia holowanie przyczep
Wciskanie pedału gazu do oporu sprawia, że samochód startuje z impetem i już po 7,4 s (tylko o 0,4 s gorzej niż podaje producent) uzyskuje się „setkę”
Sportową kierownicę wykończono czerwonym szwem
Szkoda tylko, że podczas dynamicznego ruszania przekładnia miewa chwile zawahania
Duże przyciski oraz pokrętła sprawiają, że obsługa urządzeń pokładowych jest łatwa także podczas prowadzenia samochodu
Prężenie muskułów auta uzupełnia pracujący pod maską 190-konny benzyniak
Kierowca ma dobrą widoczność do tyłu
Kierowcy, którzy chcą sprawdzić terenowe walory Ateki (prześwit 188 mm), mogą skorzystać z trybów Snow lub Off-road
Elektrycznie regulowane fotele mają pamięć ustawienia
Bagażnik ma 485-1579 l – to bardzo dobra wartość. Funkcjonalność tej części da się jeszcze poprawić przez zamówienie za 595 zł podwójnej podłogi. Jednak uwaga! W przypadku wersji 4x4 nie można mieć tego udogodnienia, jeżeli zdecydujemy się na 18-calowe koło zapasowe (435 zł), a takie było w testowanym egzemplarzu
Za elektrycznie sterowany szklany dach trzeba zapłacić 4365 zł, a czarna podsufitka to wydatek 1050 zł
Seat Ateca FR seryjnie ma 18-calowe, aluminiowe felgi, ale w testowanym egzemplarzu znalazły się koła o średnicy 19 cali. Ich cena to 3220 zł
Metalizowany lakier to wydatek 4215 zł
Wskaźniki mogą wyglądać tak…
…lub w taki sposób. Niezależnie od wybranego motywu wszelkie odczyty są wyraźne
Wśród wskaźników można mieć wyświetloną mapę nawigacji satelitarnej
W sportowym ustawieniu resorowanie staje się sztywniejsze, a dzięki temu nadwozie nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania zakrętów
Za 1010 zł można dokupić system Trailer Assist
– pomaga podczas parkowania z przyczepą
Seat Ateca FR nie jest prawdziwą terenówką, ale na centralnym ekranie pokazywane są dane przydatne podczas jazdy po bezdrożach
Subtelne, sportowe dodatki współgrają z terenową stylistyką karoserii
Seat Ateca FR nie jest tanim samochodem – bez opcji kosztuje 146 900 zł (tyle samo trzeba zapłacić za odmianę Xperience)