Każda firma samochodowa musi teraz mieć hybrydę, ale Skoda nie postąpiła tak, jak konkurenci i swój pierwszy napęd hybrydowy typu plug-in (możliwość ładowania z gniazdka) wprowadziła nie do auta małego czy kompaktowego, lecz do największego oferowanego modelu, czyli do Superba. Testowaliśmy limuzynę w najbogatszej wersji Laurin&Klement.
Karoseria „elektrycznego” Superba nie różni się od pozostałych pięciu wersji silnikowych, o tym że mamy do czynienia z hybrydą plug-in informuje napis iV na pokrywie bagażnika. Jest jeszcze klapka skrywająca gniazdo ładowania, lecz sprytnie ukryto ją z przodu – w grillu. Zauważalna różnica to zmniejszona aż o 140 l – z powodu akumulatora – pojemność bagażnika (zamiast 625 jest 485 l). Superb i z zewnątrz, i wewnątrz prezentuje się znakomicie, wyposażenie wersji Laurent&Kliment jest bardzo bogate, a materiały wysokiej jakości. Duże wrażenie robiła jasna skórzana tapicerka, optycznie powiększająca i tak obszerne już wnętrze.
I na fotelach przednich, i na kanapie miejsca dla nóg i nad głowami jest pod dostatkiem – nawet dla wysokich pasażerów. Fotele wygodne (przednie wentylowane i ogrzewane), z elektryczną regulacją i dobrym trzymaniem bocznym.
Kokpit po liftingu auta w 2019 r. można uznać za wzorcowy, a virtual cockpit (opcja za 1850 zł) pozwala wybrać najbardziej nam odpowiadający zestaw wskaźników. Obsługa rozbudowanego kokpitu intuicyjna, bez potrzeby studiowania grubej instrukcji. Bardzo łatwy w obsłudze tempomat.
Skoda Superb iV – silnik
Sercem Superba iV jest układ hybrydowy plug-in składający się z silnika 1.4 TSI o mocy 156 KM oraz motoru elektrycznego o mocy 115 KM. Łączna moc zestawu to 218 KM. Współpracuje on z 6-biegową skrzynią automatyczną DSG. To bardzo udane „małżeństwo” – Superb iV przyspiesza do „setki” w zaledwie 7,7 s, potrafi rozpędzić się do 225 km/h. Podczas przyspieszania i jazdy, nawet z dużymi prędkościami, pasażerowie nie muszą podnosić głosu – wnętrze auta jest bardzo dobrze wyciszone.
Hybryda plug-in pozwala na jazdę w trybie elektrycznym. Przy pełnym naładowaniu baterii o pojemności 13 kWh można przejechać (wg producenta) 47-62 km, w rzeczywistości ten dystans wynosi 30-40 km w zależności od warunków na drodze i techniki jazdy. Na prądzie można jechać z prędkością do 140 km/h. Bateria może być ładowania w trojaki sposób: z domowego gniazda 230 V – ok. 6 godzin, z ładowarki stacjonarnej – ok. 3,5 godz., lub podczas jazdy.
Podczas testu Superb iV pokonywał długie dystanse bez możliwości doładowywania baterii z zewnętrznego źródła. Spalanie w trybie Eco wyniosło 6,7-6,9 l/100 km, a na autostradzie dochodziło do 8 l/100 km. Średnia z całego testu – 7,1 l/100 km.
Skoda Superb iV – prowadzenie
Superb iV to luksusowa limuzyna z mocnym napędem pozwalającym na dynamiczną jazdę. Kierowca ma do wyboru 5 trybów: Eco, Comfort, Normal, Sport i Indywidual. Skrzynia DSG pracuje wzorowo, bez szarpnięć i zwłoki. Można też przejść na tryb manualny lub zmieniać biegi łopatkami pod kierownicą – zamiast tego radzimy wybrać tryb Sport. Dynamika auta nie ucierpi, a jazda będzie bardziej komfortowa. Manewry ułatwiają liczni pomocnicy kierowcy, jak np. kamera cofania czy kamera 360 stopni, a o bezpieczeństwo dba aktywny tempomat.
Wersja iV jest najdroższa w całej gamie Superba. Ceny zaczynają się (z upustem wyprzedażowym) od 148 900 zł (limuzyna, Ambition). Wersja Laurin&Klement kosztuje 175 900 zł. Cena testowego egzemplarza, po doliczeniu licznych opcji przekroczyła 200 tys. zł.
Skoda Superb iV – dane techniczne
Silnik
t.benzynowy + elektr.
Pojemność
1395 ccm
Moc maks. łączna
218 KM
Maks. moment obrotowy
400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Prędkość maks.
225 km/h
Spalanie średnie (test)
7,1 l/100 km
Zasięg w trybie elektr. (fabr./rzeczywiste)
62/40 km
Wymiary (dł./szer./wys.)
4861/1864/1468 mm
Poj. bagażnika
485 l
Galeria zdjęć
1/17 Skoda Superb Hybrid
1/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
2/17 Skoda Superb Hybrid
2/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
3/17 Skoda Superb Hybrid
3/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
4/17 Skoda Superb Hybrid
4/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
5/17 Skoda Superb Hybrid
5/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
6/17 Skoda Superb Hybrid
6/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
7/17 Skoda Superb Hybrid
7/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
8/17 Skoda Superb Hybrid
8/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
9/17 Skoda Superb Hybrid
9/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
10/17 Skoda Superb Hybrid
10/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
11/17 Skoda Superb Hybrid
11/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
12/17 Skoda Superb Hybrid
12/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
13/17 Skoda Superb Hybrid
13/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
14/17 Skoda Superb Hybrid
14/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
15/17 Skoda Superb Hybrid
15/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
16/17 Skoda Superb Hybrid
16/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
17/17 Skoda Superb Hybrid
17/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.