Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Spokojnie, to tylko zabawa! Porównanie: Fiesta, Mini, Ibiza i Swift z mocnymi benzyniakami

Spokojnie, to tylko zabawa! Porównanie: Fiesta, Mini, Ibiza i Swift z mocnymi benzyniakami

Autor MMichał Krasnodębski
MMichał Krasnodębski

136 KM w niewielkim aucie to sporo, ale 150 KM to jeszcze więcej. Do boju stają dziś mali kulturyści. Czy nowość od Suzuki dzielnie stawi czoła rywalom i trafi do klasyki gatunku? Już za moment przekonasz się, że:

Spokojnie, to tylko zabawa! Porównanie: Fiesta, Mini, Ibiza i Swift z mocnymi benzyniakami
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Spokojnie, to tylko zabawa! Porównanie: Fiesta, Mini, Ibiza i Swift z mocnymi benzyniakami
  • Suzuki jest filigranowym sportowcem, przy nim rywale mają nadwagę
  • Seat jako jedyne auto w stawce wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby
  • Mocny na papierze silnik Forda w praktyce gdzieś gubi część mocy

Małe auta, mnóstwo wrażeń – moglibyśmy pisać o nich długo. Bardzo długo. Tyle że gazeta (materiał ukazał się w papierowym wydaniu Audo Świata) nie jest z gumy, musimy więc zwięźle formułować myśli mimo ryku silników, pisku opon i imponujących prędkości na łukach.

Generalnie chodzi tu o małe samochody z dość mocnymi silnikami, ale jednak jeszcze dość rozsądnymi. Czyli moc do 150 koni i 5 drzwi. W kolejności alfabetycznej występują: Ford Fiesta, od zawsze polecany przez znawców zwinnych aut i noszący znak jakości „Made in Germany”, czyli zrobiony w kolońskiej dzielnicy Niehl. Wielokrotnie nagradzany jednolitrowy silnik trzycylindrowy ma aż 140 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mini Cooper też ma 3 cylindry, ale pojemność 1,5 l i moc 136 KM. Seat Ibiza w tym towarzystwie najbardziej imponuje danymi: 4 cylindry, 1,5 l pojemności, 150 koni. Ach, no tak, jest jeszcze nasz kanarkowy przyjaciel: Suzuki Swift Sport – 1,4-litrowy czterocylindrowiec ze 140 dzikimi końmi, które już wierzgają kopytami. Czekając na jazdę Swiftem, zacieraliśmy ręce: niewielkie wymiary i ultraniska masa zapowiadały nietuzinkowe wrażenia. Ale najpierw...

Zachowajmy spokój. Wytrzymajmy!

Wsiądźmy i popatrzmy. Zacznijmy od największego: Seat Ibiza ma 4,06 m długości, tyle, co kiedyś Golf 3. generacji. „Hiszpańskie Polo” go przypomina. Ma dość miejsca dla czwórki dorosłych, największy bagażnik w teście (355 l). Wnęka, niestety, jest wykończona dość tandetną wykładziną filcową, która wygląda trochę tak, jakby wychował się na niej cały miot szczeniaków.

Nie zrozumcie nas jednak źle: Ibiza jest ze wszystkich zgromadzonych tu aut największym i najbardziej dojrzałym. Fiesta ma o 2 centymetry mniej i mierzy 4,04 m. Ciaśniej skrojony bagażnik mieści 292 l, a na tylnej kanapie odprężą się raczej tylko dzieci. Miejsce pracy kierowcy jest za to świetne, choć nieprzesadnie przestronne na tle Seata.

Suzuki waży tylko 979 kg, o prawie 300 mniej niż MINI. Trudno w to uwierzyć!

Ekran umieszczono niemal na wysokości wzroku, pozycja za kierownicą pasuje, półka bagażnika mieści się pod podłogą, gdy jej nie używamy (jak w MINI). Fotele, niestety, za słabo podpierają ciało po bokach, a pokrętło do regulacji oparcia jest za małe i zbyt słabo wyprofilowane.

Trzecie w rankingu długości MINI mierzy 3,98 m. Pod względem pojemności bagażnik też zasługuje tylko na brąz: 278 litrów. Na tylnej kanapie siedzi się w ciasnocie, przez małe drzwi trudno się wsiada i wysiada. W kabinie cieszy jednak porządna jakość materiałów i tego można też oczekiwać od auta, które po doposażeniu kosztuje...

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sami zobaczycie!

Suzuki za to ma „wszystko” w cenie, bo wyposażenie standardowe jest niezłe, natomiast praktycznie niczego nie da się dokupić – prosta, jasna sytuacja. System multimedialny z nawigacją także nie wymaga dopłaty, natomiast nie sprawia on wrażenia przemyślanego rozwiązania.

Głośność na przykład reguluje się mało wygodnym, dotykowym „suwakiem” – w takim nerwowym samochodzie to nie takie łatwe! Z rzeczy, które jeszcze nam się nie podobają: prędkościomierz ma szarą czcionkę na szarym tle, taka estetyka nie sprzyja czytelności. We wnętrzu wszystko jest z plastiku, który pewnie wykorzystuje się też do produkcji zabawek. Bagażnik ma głęboki próg i jest wykończony plastikiem, który łatwo się rysuje... Długo jeszcze będziemy tak marudzić?

Nie. Dodajemy gazu!

Na (niemieckiej) autostradzie przy prędkości 210 km/h czujesz się trochę, jakbyś siedział okrakiem na rakiecie, która zaraz oderwie się od ziemi. Suzuki waży tylko 979 kg, o prawie 300 mniej niż MINI. Trudno w to uwierzyć!

Przy wysokich prędkościach ufasz sportowemu Swiftowi na zasadzie dżentelmeńskiej umowy, chociaż intuicja mówi ci co innego. Za to na krętej bocznej drodze czujesz się jak w zdziczałym Oplu Kadetcie GSI z lat 80. „Suzi” jest lekkie w prowadzeniu, zwinne, wesołe!

Seat w tym towarzystwie to jedyne wygodne auto dla czterech dorosłych osób.

Pewnie, że zawieszenie jest sztywne, Swift informuje o każdej nierówności, którą napotka. Mechanizm zmiany biegów haczy podczas szybkich zmian przełożeń. Potem jednak wciskasz gaz i słyszysz ten ryk z dwóch końcówek wydechu. I chcesz więcej, cieszysz się jak dziecko!

Resztę można szybko opowiedzieć. Mini? Czujesz, że waży aż 1,3 tony. Nie jeździ już jak gokart, czemu winna jest też nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Prosiliśmy BMW o „manual”, a dostaliśmy niezdecydowany i irytujący mechanizm. Poza tym:

Tyle kasy za tak mały samochód to szaleństwo!

I tym sposobem walkę o pierwsze miejsce rozgrywają między sobą tak naprawdę dwaj starzy znajomi: Seat Ibiza z czterema i Ford Fiesta z trzema „garami”. Mimo że stawiamy na sportowe emocje, to trzeba to jeszcze raz podkreślić:

Seat w tym towarzystwie to jedyne wygodne auto dla czterech dorosłych osób. Kabina plus bagażnik oferują możliwości przewozowe na poziomie niektórych kompaktów. Wybaczcie nam to niesportowe wtrącenie, ale Ibiza jest pod tym względem naprawdę wyjątkowa.

Ma też dobry i oszczędny napęd. Co prawda, poniżej 2 tys. obrotów jej 1,5-litrowy silnik jest lekko śnięty, ale po pierwsze, kto jeździ na takich obrotach zwinnym małym GTI, a po drugie – potem do akcji wkracza turbo i cieszysz się morzem momentu obrotowego, dobrze wyprofilowanymi fotelami oraz zawieszeniem o sportowej charakterystyce, ale z wystarczającym marginesem komfortu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

O wygranej typa z Kolonii miały zadecydować jego twarde, dobre cechy. Pierwsza: z miejsca kochamy świetnie zestrojone zawieszenie Fiesty. Ma sztywną charakterystykę, co w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym czyni z niej dobre narzędzie. Druga: Fordem da się jeździć oszczędnie.

6,2 l/100 km zużył średnio na naszej trasie pomiarowej. Jednak prawie 10 sekund do „setki” to za dużo, żeby tutaj wygrać. Niestety, najgroźniejszy kontrkandydat do złota okazał się nie do przejścia. Tak czy inaczej: dziękujemy za tyle szaleństwa!

A teraz - pora na wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, dane producentów i specyfikacje. Tutaj liczy się każdy szczegół!

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

SeatFordSuzukiMini
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s3,0 s3,5 s3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s9,7 s8,3 s8,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,0 s14,8 s12,2 s14,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,8 s5,3 s3,8 s4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,6 s6,5 s5,1 s6,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1179/441 kg1166/484 kg979/466 kg1276/434 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.61/39 proc.64/36 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/11,0 m10,8/10,7 m11,0/11,0 m11,2/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,4 m36,0 m36,5 m35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,0 m35,1 m35,6 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)68 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)73 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,3 l/100 km6,2 l/100 km6,3 l/100 km6,8 l/100 km
Zasięg630 km665 km585 km585 km

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Seat IbizaFord FiestaSuzuki SwiftMini Cooper
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170113011151180
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1440139014251380
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1015100010201010
Zakres regulacji fotela(mm)220230215230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745690675675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1415136013801340
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950920925945
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355350335340

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy od pedału hamulca o metr do tyłu, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - dane katalogowe (nieoceniane, za wyjątkiem pojemności bagażników):

IbizaFiestaSwiftCooper
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16t.benz./R3/12t.benz./R4/16t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)149899813731499
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000140/6000140/5500136/4400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500180/1500230/2500220 (overboost: 230)/1250
Prędkość maksymalna (km/h)215202210207
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowadwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)355-1165292-1093265-947278-941
Pojemność zbiornika paliwa (l)40423740
Marka i model opon testowanego autaDunlop Sport Maxx RT2Michelin Pilot Sport 4Continental Sport Contact 5Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta215/40 R 18205/45 R 17195/45 R 17205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin112/Euro 6b116/Euro 6d-Temp125/Euro 6d-Temp110/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1200/590870/800-/--/-

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - specyfikacje i ceny opcji (oceniane):

IbizaFiestaSwiftCooper
Wersja1.5 TSI EVO FR1.0 EcoBoost ST-Line1.4 BoosterJet Sport1.5 Cooper Chili
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSS
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/999 zł (pakiet)S/2350 złS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/999 zł (pakiet)S/1600 złS/SN/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/1129 zł (pakiet)S/250 złS/SS/882 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne1129 zł (pakiet)600 zł (pakiet)N662 zł
System multimedialny/nawigacjaS/2590 złS/1580 złS/SS/3529 zł
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczykaS/S/1314 złS/S/1000 złS/S/SS/S/1279 zł
Elektrycznie ster. szyby przód/tył/lusterkaS/613 zł/SS/800 zł/SS/S/SS/S/S
Czujnik deszczu/zmierzchu1129 zł (pakiet, za obie opcje)600 zł (pakiet)/SN/SS/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica1533 zł/N600/600 złS/N1279 zł/N
Kierownica wielofunkcyjnaSSSS
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/920 zł400/2000 zł (pakiet)S/NS/1764 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania2299 zł za trzy opcje450 zł/N/1150 zł (zaw. czujniki)N/N/S3485 zł t+p, pakiet/1500 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/N2000 (pakiet)/1500 złS/N3602 zł (pakiet)/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NS/2000 zł (pakiet)S/NN/3602 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/N2000 zł (pakiet)/NN/NN/3485 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2352/1752 zł (18-calowe)2000 zł/S (17-calowe)2090 zł/S (17-calowe)S/S (17-calowe)

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane):

IbizaFiestaSwiftCooper
Cena podstawowa70 000 zł63 270 zł79 900 zł119 660 zł
Gwarancja mechaniczna5 lat2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmwedług wskazań komputera
Cena po doposażeniu83 149 zł75 200 zł79 900 zł137 642 zł**

Cena po doposażeniu to cena punktowana - brakujące elementy listy opcji dodajemy do ceny wyjściowej samochodów. **cena MINI obejmuje automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów za 7940 zł.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.SeatFordSuzukiMini
Przestronność z przodu4033282831
Przestronność z tyłu3025212020
Pojemność bagażnika2515121212
Ładowność1510111110
Widoczność2015151414
Fotele, pozycja kierowcy3027252428
Ergonomia obsługi2017161516
Jakość wykończenia2016161417
Suma punktów200158144138148
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.SeatFordSuzukiMini
Przyspieszenie2523192221
Elastyczność2524202521
Poziom hałasu151111810
Skrzynia biegów1513131214
Zachowanie na drodze3027282826
Komfort jazdy3024232223
Układ kierowniczy1514141213
Średnica zawracania53432
Skuteczność hamulców4036363437
Suma punktów200175168166167
KosztyMaks. pkt.SeatFordSuzukiMini
Cena po doposażeniu5032343315
Zużycie paliwa3016161614
Wyposażenie – komfort4019191319
Wyposażenie – bezp.3015181615
Ubezpieczenia105552
Gwarancja15148108
Przeglądy10101077
Suma punktów18511111010080
Wynik końcowy585444422404395
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Żródło: Auto Świat

Mini spaliło w teście prawie o połowę więcej paliwa, niż deklaruje producent. Na szczęście nowy cykl pomiarowy jest już tuż-tuż i mamy nadzieję, że takie rozbieżności się skończą, czytaj: spalanie katalogowe wyraźnie wzrośnie. Najuczciwiej wypada relacja spalania katalogowego i testowego w przypadku Suzuki Swifta.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - podsumowanie:

Kto jest przegranym tego porównania? Mamy takich dwóch. Ford – bo jego litrowy silnik pali tyle, co półtoralitrowy motor Seata. Jest to niedorzeczne i stawia pod znakiem zapytania sens trzycylindrowych minisilników. Suzuki – ponieważ mimo ultralekkiego nadwozia nie udało mu się skutecznie utrzeć nosa rywalom.

Swift powinien zmiażdżyć konkurencję, bo Ibiza waży o 200 kg więcej, a Cooper – o 300 kg. To gigantyczna różnica jak na tak małe samochody! Ford tnie zakręty jak brzytwa, a Seat jest po prostu genialny.

Macie inne zdanie? Zapraszamy do komentowania!

Autor MMichał Krasnodębski
MMichał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków