- Układ hybrydowy Suzuki Baleno jest bardzo prosty i nie pozwala na jazdę tylko „na prądzie”
- Choć Suzuki w materiałach reklamowych twierdzi, że to idealne auto kompaktowe, to jest to „wyrośnięty” model segmentu B
- Standardowe wyposażenie jest – jak na klasę i cenę pojazdu – bardzo bogate
W Indiach, gdzie Suzuki Baleno jest produkowane, za auta miejskie uważa się toczydełka w rodzaju Bajaja Qute, czy Tata Nano, więc na ich tle Suzuki Baleno śmiało można nazywać kompaktem. Tyle, że nie jesteśmy w Indiach. W Europie autko o długości poniżej 4 metrów, ważące nieco ponad 900 kg za pełnoprawny kompakt uznać nie sposób. A szkoda, bo gdyby tak było, to Suzuki Baleno z napędem hybrydowym i najwyższym (w tym modelu) poziomem wyposażenia za niespełna 66 tys. zł byłby cenowym hitem. Niestety – tak pięknie nie jest. To po prostu dosyć wyrośnięte auto segmentu B.
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - miękka hybryda
Zacznijmy od „hybrydowości” tego modelu. Jeśli myślicie, że mamy to do czynienia z zaawansowanym układem sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów, to jesteście w błędzie – hybrydowe Baleno ma pod maską zwykły, wolnossący silnik 1.2 z wtryskiem pośrednim, o mocy 90 KM, tyle że wyposażony w alternatoro-rozrusznik (tu nazywany IGS – Integrated Starter Generator) i niewielką, dodatkową baterię litowo-jonową (nie licząc standardowego akumulatora). Przekładnia manualna ma zaledwie 5 biegów, a korzyść z „układu hybrydowego” polega na tym, że przy hamowaniu odzyskuje on nieco energii, która jest m.in. wykorzystywana do „wspierania” silnika spalinowego przy ostrzejszym przyspieszaniu(o ile o takim można w tym modelu w ogóle mówić).
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - nie poczujesz, że jedziesz hybrydą
Alternatoro-rozrusznik dosyć dobrze daje sobie radę z szybkim uruchamianiem silnika w trybie start&stop. Tak naprawdę, w porównaniu ze zwykłą wersją tego silnika, podczas normalnej jazdy naprawdę wyraźnych różnic nie widać – i z hybrydą i bez niej jeździ się praktycznie tak samo, wersja hybrydowa w ruchu miejskim zużywa nieco mniej paliwa (maksymalnie ok. 0,5 l./100 km), co nie rzuca się aż tak w oczy, bo i zwykły silnik 1.2 jest dosyć oszczędny, bo z reguły spala ok. 5 l/100 km. Gdyby nie wyświetlacz przepływu energii i poziomu naładowania dodatkowego akumulatora, nawet czujny kierowca nie wpadłby na to, że jedzie hybrydą.
Komfort – jak na auto segmentu B – jest akceptowalny, ale już na prowadzenie można narzekać. Przede wszystkim przyzwyczajenia wymaga układ kierowniczy, który po wyjściu z łuku nie chce wracać do pozycji do jazdy na wprost.
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - dużo miejsca na nogi
Wnętrze prezentuje się po japońsku – prosto, przejrzyście. Nagród za design projektanci tu raczej nie zebrali. Zegary są czytelne, system multimedialny łatwy w obsłudze, zapewne też dzięki ograniczonej funkcjonalności. Na pierwszy rzut oka auto wygląda na przyzwoicie zmontowane, ale jeśli zaczniemy przyglądać się mniej widocznym detalom, widać że to auto budżetowe, przy projektowaniu którego księgowi mieli decydujące zdanie.
Do plusów zaliczyć dobrą ilość miejsca na nogi (szczególnie z tyłu), za to jeśli obok siebie, zarówno z przodu, jak i z tyłu, usiąść ma dwóch rosłych facetów, to lepiej żeby się lubili, bo może być im „przytulnie”. Bagażnik ma 320 l pojemności i jak na auto tej wielkości jest wystarczający.
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - koszt zakupu i wyposażenie
Suzuki Baleno 1.2 SHVS dostępne jest wyłącznie w topowej dla tego modelu wersji wyposażeniowej, co oznacza, że ma m.in. klimatyzację, reflektory biksenonowe, a nawet radar ostrzegający o zbliżających się przeszkodach, automatyczny hamulec awaryjny, adaptacyjny tempomat, radio z nawigacją i zestawem głośnomówiącym, system bezkluczykowy i pełną „elektrykę”. To wszystko za wspomniane niespełna 66 tys. zł. Jeśli ktoś szuka niedrogiego i oszczędnego auta, a mniej interesuje go to jak samochód się prowadzi, ani to, czy jest „premium”, powinien być z Suzuki Baleno zadowolony. Do jazdy po mieście, na zakupy i na działkę sprawdzi się znakomicie.
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1242 cm3, benz., R4/16 + ISG |
Moc | 90KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 120Nm przy 4400 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 5-biegowa, ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,7 l/100 km (NEDC), 5,1 l/100 km w teście |
Masa własna | 920 kg |
Cena | od 65 900 zł |