- Podczas spokojnej jazdy w mieście Swift pali tylko 4,3 l/100 km
- Działanie miękkiej hybrydy zauważysz głównie w postaci sprawnego start-stopu
- Czterocylindrowy silnik ma wyższą kulturę pracy niż 3-cylindrówki u niektórych rywali
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Szukasz niewielkiego, relatywnie prostego i oszczędnego samochodu, który ma potencjał, by służyć przez lata? Jednocześnie nie chcesz na niego zbyt długo czekać po podpisaniu umowy w salonie i nie wydać majątku? Takie auta jeszcze na rynku są. W przypadku Suzuki Swifta mówimy jednak już nie o 50, lecz 65-80 tys. zł, czasie oczekiwania 3-6 miesięcy i silniku, który zelektryfikowano jako jeden z pierwszych w tym segmencie i jako jeden z ostatnich ma cztery cylindry i obywa się bez turbo.
Napis "hybrid" na klapie obiecuje wiele, ale gwoli uczciwości powinien mieć dopisek "mild". Suziki Swift 1.2 MHEV osiąga moc 83 KM i wspomaga się rozrusznikiem-generatorem, który w zależności od obciążenia napędu raz ładuje dodatkowy akumulator 12-woltowy, umieszczony pod fotelem kierowcy, a raz czerpie z niego energię. Działanie układu miękkiej hybrydy zauważysz głównie w postaci sprawnego start-stopu – silnik spalinowy wyłącza się już w momencie dotaczania np. do świateł, gdy prędkość spadnie poniżej 20 km/h i wrzucisz lewarek na luz. Nawet podczas dłuższego oczekiwania na "zielone" silnik spalinowy pozostaje wyłączony.
Przeczytaj także: test Volkswagen Polo 1.0 TSI
Ponowne uruchomienie go przez naciśnięcie sprzęgła też odbywa się szybko i płynnie. Według Suzuki w trakcie przyspieszania rozrusznik-generator dokłada swoje 50 Nm, by odciążyć jednostkę spalinową, ale ten efekt już nie jest tak wyraźny. W momencie zdjęcia nogi z gazu odczuwa się jeszcze większy niż zwykle przy tego typu jednostkach moment hamujący silnika. Jednak na samym prądzie Suzuki poruszać się nie potrafi. Czy miękka hybryda daje w ogóle korzyści w tak małym i lekkim aucie?
Suzuki Swift 1.2 MHEV – ile pali?
Na naszej pętli testowej Swift zużył średnio 4,7 l/100 km – wynik nawet niższy niż podaje Suzuki dla testowanej specyfikacji i porównywalny z osiągniętym u nas przez Toyotę Yaris z technicznie bardziej zaawansowaną i mocniejszą hybrydą. W swoim naturalnym środowisku, czyli w mieście, Swift potrzebuje między 4,3 l/100 km w czasie spokojnej jazdy poza godzinami szczytu, do 5,9 l, gdy jeździ się dynamiczniej i w korkach. Na autostradzie, kiedy mogłaby się mścić tylko 5-biegowa skrzynia i hybryda już niewiele pomaga, zmierzyłem 5,1-5,8 l.
Przeczytaj także: test Toyoty Yaris Hybrid
Ponieważ Swift waży jedynie 900 kg, jego niewielki silnik wystarcza, by sprawnie poruszać się po mieście. Niska masa własna i niewielkie wymiary powodują też, że prędkość "bardziej czuć". Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje raczej wystarczające w takim aucie 12,9 s, a do pracy na wyższych obrotach musisz Swifta wyraźnie zachęcać. Kwituje to wyciem, ale za to bez wibracji, które cechują np. 3-cylindrowych rywali. Szybkie zmiany biegów nie leżą w naturze lekko, ale niezbyt pewnie działającego lewarka.
Suzuki Swift 1.2 MHEV – jak się prowadzi?
Swift jest zwrotny, jego mniejsze niż u konkurentów wymiary zewnętrzne czynią parkowanie jeszcze prostszym. Układ kierowniczy: OK, wzorem precyzji nie jest, ale mimo to seria zakrętów potrafi dać odrobinę satysfakcji – no bo ta lekkość... Musisz jednak wiedzieć, że towarzyszą temu dająca się wyczuć podsterowność i przechył karoserii. Nurkowanie podczas gwałtownego hamowania i dłuższa droga zatrzymania ze 100 km/h niż u konkurentów też są w programie. Za to miejskie nierówności Swift traktuje swoją lekkością, łupnięcia przenikają do wnętrza na dziurach i studzienkach. Resorowanie ogólnie jest w porządku.
W kokpicie próżno tu szukać miękkich tworzyw, za to wyposażenie jest przyzwoite, a obsługa – raczej łatwa. Sportowa, podcięta kierownica dobrze leży w dłoniach. Zegary: klasyczne i czytelne. Ekran między nimi informuje o przepływie energii hybrydy, zużyciu, czy łącznym czasie działania układu start-stop.
Relatywnie miękki fotel kierowcy zapewnia znośny komfort, boczki są odpowiednio wyprofilowane. Regulacja oparcia jest jednak skokowa, a podparcia lędźwi brakuje. Z tyłu: miłe zaskoczenie – dorośli też się tu wcisną i nawet nie muszą kulić głowy. Dach z tyłu nie opada zbyt szybko, a drzwi otwierają się szeroko.
Suzuki Swift 1.2 MHEV – nasza opinia
Czytaj więcej o SUZUKI SWIFTSwift jest na rynku od 2017 r., ostatnią modernizację przeszedł w 2020 r. Ma nieczęsto spotykany w tej klasie 4-cylindrowy silnik wolnossący, którzy przy wsparciu miękkiej hybrydy w teście udowodnił swoją oszczędność. Niska masa własna pozytywnie odbija się też na charakterystyce prowadzenia. Choć w pewnych detalach widać już wiek tej konstrukcji, prostota rozwiązań może być atutem. OCENA: 4
Suzuki Swift 1.2 MHEV – wymiary
Suzuki Swift 1.2 MHEV – wyniki testu
0-50 km/h | 3,9 s |
0-100 km/h | 12,9 s |
0-130 km/h | 21,5 s |
60-100 km/h (3./4. bieg) | 8,3/12,3 s |
80-120 km/h (4./5. bieg) | 13,9/19,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 900/460 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,0/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 37,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 4,7 l/100 km |
Zasięg | 790 km |
Suzuki Swift 1.2 MHEV – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Moc maksymalna | 83 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 107 Nm/2800 obr./min |
Skrzynia biegów | man. 5 |
Napęd | przedni |
0-100 km/h | 13,1 s |
Prędkość maks. | 180 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 107 g/km |
Pojemność bagażnika | 265-947 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 37 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Ecopia EP150 |
Rozmiar opon | 185/55 R 16 |
Suzuki Swift 1.2 MHEV – wyposażenie
Wersja | Elegance |
6 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Podgrzewane fotele | S |
Nawigacja | S |
Android Auto i Apple CarPlay | S |
Czujniki i kamera cofania | S |
Adapt. tempomat/unikanie kolizji | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Asyst. pasa ruchu/skaner znaków | S/S |
Czujnik martwego pola i ruchu poprz. | S |
16-cal. alufelgi | S |
Dwukolorowe lakierowanie met. | 3290 zł |
Suzuki Swift 1.2 MHEV – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji 1.2 MHEV | 65 900 zł |
Cena testowanego auta | 79 190 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |