Auto Świat Używane Co warto kupić Kompakty premium za około 30 000 zł – który wybrać?

Kompakty premium za około 30 000 zł – który wybrać?

Gdy były nowe, kosztowały dużo pieniędzy. Na rynku wtórnym ich ceny są bardziej ucywilizowane. Oto cztery kompakty klasy premium z dwulitrowymi dieslami. Do wydania – ok. 30 000 zł. Sprawdzamy który model warto wybrać - Audi A3, BMW serii 1, Lancię Deltę a może Volvo C30?

Kompakty premium za około 30 000 zł – który wybrać?
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Archiwum
Kompakty premium za około 30 000 zł – który wybrać?

Cała czwórka spełnia wymagania kierowców, którzy szukają auta o średniej wielkości, oszczędnego i pozwalającego się wyróżnić spośród masy kompaktów o rodzinnym usposobieniu.

Praktyczność w tym wypadku ma drugorzędne znaczenie. Liczą się: styl, prestiż marki i wzornictwo! Trzeba przyznać, że Audi A3, BMW serii 1, Lancia Delta i Volvo C30 doskonale odnajdują się pod tymi względami. Są modne, rzucają się w oczy i cieszą się wzięciem na rynku wtórnym, bo przecież nie każdą osobę stać na wydanie blisko 100 000 zł w salonie (tyle kosztowały porównywane wersje) na nieduży, ale stylowy kompakt.

Na rynku wtórnym możecie je kupić za ok. 1/3 wartości. Powinniście jednak wiedzieć, że zakup każdego z naszych bohaterów wiąże się ze sporym ryzykiem – oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców trzeba się również obawiać problemów typowych dla poszczególnych konstrukcji.

Przykład: Audi A3 II. Auto pojawiło się w 2003 r. i należy do najchętniej kupowanych kompaktów klasy premium. Powody? Pomimo dużego prestiżu marki w Polsce można liczyć na naprawdę niskie koszty eksploatacji. Z jednej strony jest to efekt wykorzystania wielu podzespołów stosowanych także w Golfie V czy Octavii II, a z drugiej – dostępności do niedrogiego i fachowego serwisu poza ASO.

Do tego przekonują: dobre wykończenie, spora – na tle BMW serii 1 i Volvo C30 – przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, pewne zachowanie na drodze oraz dwie odmiany wersji hatchback – 3d (dla singli) i 5d (dla modnych tatusiów; handlowa nazwa Sportback – debiut w połowie 2004 r.). Niestety, A3 z 2-litrowym dieslem nie należy do aut szczególnie godnych uwagi. Dotyczy to odmian z lat 2003-08 z pompowtryskiwaczami. Owszem, mało palą, ale mają kilka wad wrodzonych, a do tego nie grzeszą kulturą pracy.

Warto zainteresować się silnikiem 2.0 TDI z wtryskiem CR, który w A3 pojawił się w 2008 r. Niestety, egzemplarz w dobrym stanie i z rozsądnym przebiegiem da jeszcze niemałą radość z eksploatacji, ale – realnie patrząc na rynek – ceny takich aut zaczynają się od 35 000 zł, a to przekracza założony budżet.

Tanie nie jest także BMW serii 1. Zadbane wersje z dwulitrowym dieslem kosztują min. 23 000-24 000 zł. Kuszą dobrą dynamiką oraz niskim spalaniem – dotyczy to zarówno odmiany M47 (lata 2004-07; moc 122 i 163 KM), jak i N47 (2007-12; moc 116, 143, 177 oraz 204 KM).

Problem w tym, że pod względem trwałości oba motory wypadają bardzo przeciętnie. W przypadku mocniejszej odmiany silnika M47 zdarzały się pęknięcia wału korbowego. Jednak obecnie użytkownicy samochodów z tymi jednostkami najczęściej borykają się z usterkami wyeksploatowanego osprzętu. Natomiast silnik N47 (napęd rozrządu po stronie skrzyni biegów) okazuje się jeszcze bardziej ryzykowny, gdyż zmaga się z szybkim rozciąganiem się łańcucha rozrządu. Do 2009 r. koło zębate na wale było z nim zintegrowane, co w efekcie wiąże się z wydaniem ponad 10 000 zł na naprawę.

Do tego dochodzą inne problemy współczesnych diesli i drogi serwis oraz naprawy. Tyle że który inny kompakt wygląda tak ciekawie i ma napęd na tylną oś? Żaden! Zapewnia to BMW serii 1 nie tylko wyjątkowość, lecz także świetne zachowanie na drodze. Do tego dużymi atutami są rozbudowane zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy.

Zupełnie inny charakter ma Lancia Delta III (debiut w 2008 r.). To auto wygląda okazale, jest najprzestronniejsze i ma korzystną relację ceny do wieku, choć z uwagi na najmłodszy staż rynkowy ok. 30 000 zł wystarczy na wersje z dieslem 2.0 MJT/165 KM z 2008 r. Ten udany motor jest chwalony przez mechaników. Może nie należy do najcichszych, ale oferuje rozsądne spalanie, dobrą dynamikę i niezłą trwałość.

Do tego pokrewieństwo techniczne z Fiatem Bravo II ogranicza wydatki na serwis i naprawy. Jeśli podoba się wam Delta, nie powinniście się jej bać. Podobnie zresztą jak Volvo C30. To prawdziwy indywidualista w zestawieniu, z 4-miejscowym wnętrzem i małym kufrem, ale ciekawą stylistyką i rozsądną ceną. Do tego wysoko oceniamy francuskiego diesla 2.0/136 KM.

Kompakty premium za około 30 000 zł - dane techniczne

Dane techniczne producentaAudi A3BMW Serii ILancia DeltaVolvo C30
Silnik – typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1968199519561997
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)103/140/4000105/143/4000121/165/4000100/136/4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1750300/1750360/1750320/2000
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedniman. 6/tylnyman. 6/przedniman. 6/przedni
Hamulce przód/tyłtarcze wentylowane/tarczowetarcze wentyl./tarcze wentyl.tarcze wentylowane/tarczetarcze wentylowane/tarcze
Ogumienie205/55 R 16195/65 R 16195/65 R 16205/55 R 16
Masa własna/ładowność (kg)1405/4851410/4351515/4951435/419
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm)4286/1765/14234239/1748/14214520/1797/14994252/1782/1447
Rozstaw osi (mm)2578266027002640
Pojemność bagażnika (l)370-1120330-1150420-1190233-894
Osiągi (dane testowe)Audi A3BMW serii 1Lancia DeltaVolvo C30
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s9,1 s8,9 s10,3 s
Elastyczność 80-120 km/h11,1 s (6. bieg)17,0 s (6. bieg)11,1 s (6. bieg)12,5 s (6. bieg)
Prędkość maksymalna (dane fabryczne)207 km/h210 km/h214 km/h205 km/h
Średnie zużycie paliwa5,6 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km6,3 l/100 km
Średnica zawracania10,7 m10,5 m12,2 m11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,0/37,7 m37,0/37,7 m37,9/38,2 m38,2/38,8 m
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h61/67/70 dB (A)60/67/69 dB (A)60/66/69 dB (A)61/67/70 dB (A)
EksploatacjaAudi A3BMW serii 1Lancia DeltaVolvo C30
Olej silnikowy5W-30 (3,85 l)0W-30 (5,2 l)5W-30 (4,9 l)5W-30 (4,8 l)
Olej w manualnej skrzyni biegów70W-75 (2,3 l)MTF-LT-1, 2 lub 3 (1,6-2,5 l)75W lub 75W-80 (1,8-2,6 l)75W (1,7 l)
Płyn hamulcowyDOT 4 (ok. 0,8 l)DOT 4 (ok. 1,0 l)DOT 4 (ok. 0,8 l)DOT 4+ (0,6 l)
Układ chłodzeniapłyn na bazie glikolu (7,9 l)płyn na bazie glikolu (7,4 l)płyn na bazie glikolu (7,1 l)płyn na bazie glikolu (9,5 l)
Rozrządpasekłańcuchpasekpasek
Kiedy wymieniać?Audi A3BMW serii 1Lancia DeltaVolvo C30
Olej silnikowy wraz z filtremco 15 tys. km lub wg wskazańwg wskazań (co ok. 15-25 tys. km)co 35 tys. kmco 20 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowyco 15 tys. kmwg wskazań (co ok. 2. przegląd oil)co 35 tys. kmco 20 tys. km
Filtr powietrzaco 30 tys. kmwg wskazań (co ok. 3. przegląd oil)co 70 tys. kmco 60 tys. km
Filtr paliwaco 30 tys. kmwg wskazań (co ok. 3. przegląd oil)co 70 tys. kmco 60 tys. km
Pasek rozrząduco 120-150 tys. km lub co 6 latbez okresowej wymianyco 140 tys. kmco 160 tys. km
Ile kosztują zamienniki?Audi A3BMW serii 1Lancia DeltaVolvo C30
Filtr oleju/powietrzaod 23/47 złod 49/44 złod 51/40 złod 29/36 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, komplet)od 138/368 złod 192/420 złod 169/346 złod 178/358 zł
Rozrząd kpl. (pasek i rolki)od 579 zł-od 366 złod 318 zł
Sprzęgło (kpl.) + koło dwumasowe od 1930 złod 2150 złod 2890 złod 2230 zł
Reflektor/błotnikod 319/137 złod 369/224 złod 851/nie wyst.nie wyst./nie wyst.
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków