Z pozoru wewnątrzkoncernowe pojedynki w jednym segmencie można zawsze zakończyć krótko: wybierz to auto, które ci się bardziej podoba. Ale nie zawsze tak jest, co pokazało choćby nasze niedawne porównanie aut z segmentu B w koncernie Volkswagena (VW Polo, Skoda Fabia czy Seat Ibiza - porównanie. Różnice są spore [OPINIA REDAKCJI] - Auto Świat). Jak będzie w przypadku Kii Picanto i Hyundaia i10? Hyundai i10 II debiutował dwa lata po Kii Picanto drugiej generacji. Czy to pozwoliło wystrzec się błędów popełnionych przez Kię? Które auto jest bardziej godne polecenia?
O opinie nt. małych Kii i Hyundaia zapytaliśmy zaprzyjaźnionych mechaników, a w przepastnym archiwum testów „Auto Świata” znaleźliśmy nasze opinie na temat obu aut po ich przetestowaniu. Bazując na tych podstawach wystawiliśmy Hyunaiowi i Kii oceny. Które auto okazało się lepsze?
Kia Picanto II
Kia Picanto (II)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2011-17
- SILNIKI: 1.0 i 1.2 67-85 KM
- CENY: OD 16 000 zł
Ciekawa propozycja w najmniejszym segmencie – Kia Picanto II kusi ciekawym wyglądem, pięciodrzwiowym nadwoziem, niezłym wyposażeniem (często klimatyzacja itp.) oraz niezłą trwałością. Do tego model nadal dość dobrze trzyma cenę, co oczywiście z punktu widzenia kupującego nie jest zbyt korzystne. Na plus zaliczamy 7-letnią gwarancją, bo choć owszem, dziś już nie obejmuje nawet najmłodszych egzemplarzy, ale wiele aut długo serwisowano w ASO.
Polecamy większy z dwóch silników, czyli 1.2, gdyż daje więcej dynamiki temu dość lekkiemu autu. Zdarzają się problemy z rozrządem, ale luzy łańcucha po relatywnie małym przebiegu dotyczą też popularniejszej jednostki 1.0. Ta może mieć też fabryczne LPG, warto jednak pamiętać, że luzy zaworowe reguluje się tu, wymieniając szklanki (co jest dość drogie). Poza tym jednak to tanie w utrzymaniu, serwisowaniu i naprawach, całkiem trwałe auto segmentu A.
Proste w obsłudze i całkiem ładnie wyglądające wnętrze małej Kii dość wolno się starzejeŹródło: Auto Świat
Kia Picanto II - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3595/1595/1485 mm, rozstaw osi 2385 mm, poj. bagażnika 200-918 l, masa własna od 845 kg, ładowność od 395 kg, poj. zbiornika paliwa 35 l.
Silniki benzynowe, wtrysk wielopunktowy, DOHC, 16V: 1.0 R3/67 i 69, 1.0 R3 LPG/67 i 82 oraz 1.2 R4/85 KM.
Kia Picanto II - awaryjność
Karoseria
Lakier jest dość miękki i podatny na zarysowania (widać to czasem we wnękach drzwi, gdyż lakier wyciera się w nich od otwierania i zamykania).
Elektryka
Defekty przełącznika zespolonego przy kierownicy. Uszkodzenia mocowania alternatora. Losowe problemy ze sterowaniem elektroniką pokładową.
Napęd
Nietrwałe napinacz i pasek rozrządu (głównie w podstawowym silniku 1.0, rzadziej w 1.2). Po około 100 tys. km konieczność wymiany szklanek w egzemplarzach z LPG. Przeciętna wytrzymałość sprzęgła oraz uszczelniacza skrzyni biegów, a także jej cięgien.
Zawieszenie
Niedomagania tylnych zacisków hamulcowych z powodu nagromadzenia w nich brudu (nie można skorzystać z hamulca ręcznego). Brak problemów z zawieszeniem, do tego jest ono dość tanie w ewentualnych naprawach.
Używana Kia Picanto II - opinia i ocena redakcji
Długa gwarancja producenta ma zbawienny wpływ na jakość dostępnych Picanto. To dobrze, bo łatwiej o samochód, który nie sprawi problemów. Te nie są duże i zwykle dość tanio da się je usunąć. To udany, przede wszystkim miejski samochód.
Hyundai i10 II
Hyundai i10 (II)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2013-19
- SILNIKI: 1.0 i 1.2 67 i 87 KM
- CENY: OD 19 000 zł
Hyundai i10 II to ciekawy pomysł na pierwszy samochód do miasta – ceny już nie są wygórowane, a liczba sensownych egzemplarzy wciąż spora. To pojazd znacznie większy od poprzednika, do tego z poprawioną jakością, na którą miało wpływ przeniesienie produkcji z Indii do Turcji. Wiele pomogła też długa, 5-letnia gwarancja, która mobilizowała użytkowników do serwisu aut w ASO (dużo egzemplarzy z udokumentowaną historią przebiegu i napraw).
Choć i10 to małe miejskie auto, zaskakuje sporą ilością miejsca w kabinie (oczywiście, jak na segment A) i relatywnie dużym bagażnikiem (252-1046 l). Do wyboru są dwa benzyniaki: nieco słabawy trzycylindrowy (1.0/67 KM) i czterocylindrowy, o lepszych osiągach (1.2/87 KM). Pierwszy z nich był sprzedawany w salonach z instalacją LPG i jeśli należycie go serwisowano, a do tego nie ma dużego przebiegu, może być ciekawą budżetową propozycją do jazdy po mieście.
Całkiem przyjemna obsługa i niezła czytelność wskazań zegarów, ale czasem nie ma w i10 klimatyzacjiŹródło: Auto Świat
Hyundai i10 II - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 3665/1660/1500 mm, rozstaw osi 2385 mm, pojemność bagażnika 252-1046 l, masa własna od 933 kg, ładowność od 487 kg, pojemność zbiornika paliwa 40 l.
Silniki benzynowe, R3: 1.0/67 KM (śr. spalanie 4,7 l/100 km), także z fabryczną instalacją LPG (śr. spalanie 6,5 l LPG na 100 km), R4: 1.2/87 KM (śr. spalanie 4,9 l/100 km).
Hyundai i10 II - awaryjność
Karoseria
Mimo ograniczeń na etapie produkcji zabezpieczenie antykorozyjne jest dobre. Gorzej wypada grubość lakieru i – co za tym idzie – podatność na odpryski.
Elektryka
Psuje się czujnik położenia wału korbowego. Zdarzają się problemy z elektrycznymi szybami, z czasem psuje się elektryczny zamek bagażnika. Szybko rozładowuje się akumulator.
Napęd
Po około 100 tys. km potrafi rozciągnąć się łańcuch rozrządu, co jest relatywnie drogie w naprawie. Problemów może dostarczyć też układ zmiennych faz rozrządu. Niskiej jakości jest sprzęgło, zdarza się także, że haczy skrzynia biegów (częsty problem aut po szkołach jazdy).
Zawieszenie
Zdarza się, że przednie zawieszenie skrzypi. Niewysoką trwałość mają elementy przedniego zawieszenia: łączniki stabilizatorów, łożyska, kolumny resorujące oraz amortyzatory.
Używany Hyundai i10 II - opinia i ocena redakcji
Za i10 II wciąż sporo trzeba zapłacić, ale otrzymuje się w miarę świeże auto, często serwisowane w ASO, ze sporym wnętrzem i bagażnikiem, do tego dość trwałe. Nie jest to model bezawaryjny, ale naprawy nie są kosztowne – no, może poza łańcuchami rozrządu.