Odkąd Japończycy stracili apetyt na borykający się z problemami rynek diesli (to i tak od zawsze była europejska specjalność) i postawili na hybrydy, stanęli przed problemem: jak obejść patenty hybrydowego pioniera, czyli Toyoty, takie jak choćby przekładnia planetarna? Rozwiązanie Hondy jest co najmniej oryginalne.
Jak działa technologia hybrydowa w Hondzie CR-V
Etapy pracy napędu hybrydowego w Hondzie można podzielić na trzy: CR-V e:HEV w miejskich warunkach rusza wykorzystując wyłącznie silnik elektryczny. Porusza się też na prądzie, ale nie wystarcza go na długo - wtedy (lub przy dynamicznym przyspieszaniu) włącza się drugi tryb. Jednostka sterująca uruchamia silnik spalinowy, co jest wyraźnie odczuwalne (często krytykowaliśmy to w dzienniku pokładowym). Co ważne, motor benzynowy działa jako generator prądu - nie napędza bezpośrednio kół. Są one nadal poruszane dzięki pracy silnika elektrycznego, ale z energii wytwarzanej przez silnik spalinowy. Motor benzynowy jest po prostu generatorem prądu.
Od 80 km/h do około 120 km/h inteligentny napęd przełącza się na trzeci tryb, Engine Drive. SUV jedzie teraz z wykorzystaniem silnika spalinowego. Odbywa się to w korzystnym zakresie prędkości, dzięki czemu Honda może zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów.
Podczas jeszcze szybszej jazdy system przełącza się z powrotem na drugi tryb pracy, z silnikiem benzynowym jako stale działającym wzmacniaczem zasięgu. Nasze doświadczenia w tym zakresie są ambiwalentne: to, co brzmi skomplikowanie, działa bez "czkawki". Ale przy prędkościach na niemieckich autostradach, wszelkie korzyści związane ze zużyciem paliwa zostają utracone.
Ile pali hybrydowa Honda CR-V
Oczywiste jest, że e:HEV jest przeznaczony przede wszystkim na ważny rynek amerykański i rodzimy rynek japoński. Innymi słowy, dla krajów o niezmiennie powolnym ruchu drogowym. W gorączkowych Niemczech z częstymi zmianami prędkości napęd staje się głośny i nie jest już szczególnie wydajny. Pokazuje to różnica między zużyciem testowym na naszym standardowym okrążeniu zużycia (7,0 l/100 km) a znacznie bardziej obciążonym autostradą ciągłym zużyciem testowym wynoszącym 9,1 l.
No i trzeba zaznaczyć, że we wnętrzu CR-V jest głośno. Dzieje się tak, ponieważ silnik benzynowy często wyje bez wyraźnego powodu, kręcąc się do absurdalnie wysokich obrotów. W naszym dzienniku pokładowym pojawiały się wpisy "Dużo hałasu i mało mocy!". Ci sami, którzy narzekali na dynamikę, chwalili czuły układ kierowniczy, komfort zawieszenia, wygodne siedzenia, ogrom przestrzeni z tyłu i wielki bagażnik. Kolega z "Auto Bild Classic", Frank B. Meyer, zauważył kilka dobrych, ukrytych rozwiązań: "Ogrzewanie siedzeń myśli za ciebie i automatycznie dogrzewa siedzenia po przerwie z otwartymi drzwiami w zimie. Przednia szyba może być podgrzewana pod wycieraczkami. Fajnym pomysłem jest również schowek na okulary w podsufitce z wewnętrznym lusterkiem".
Jest pewien problem z Hondą CR-V
W naszych długodystansowych samochodach testowych ponownie pojawia się rdza, a ten również ją pokazuje - najwyraźniej jest to konsekwencja stosowania agresywnej płynnej solanki przez służby zajmujące się zimowym odśnieżaniem dróg; w Austrii do mieszanki dodaje się diabelską substancję zwaną chlorkiem wapnia. Obie przywierają do samochodu, mycie podwozia na niewiele się zda. Ponieważ nie jest to nowość, Japończycy również powinni być świadomi tego problemu i lepiej chronić ubytki. Czy tęsknimy za Hondą? Tak, bo dzięki niej czuliśmy się zrelaksowani. Można ją polubić.
Honda CR-V - nasze pomiary kontra rzeczywistość
O wynikach naszych testów pomiarowych rozmawialiśmy z producentem, którego zapytaliśmy o (pytania pogrubione, odpowiedzi niepogrubioną czcionką):
- Niezbyt niskie zużycie paliwa na autostradzie. Nasz napęd Multi-Mode Drive jest zoptymalizowany pod kątem typowych codziennych dojazdów do pracy. W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, w Niemczech dozwolone jest znacznie ponad 120 km/h - obliczone zużycie paliwa odpowiada naszym oczekiwaniom.
- Oznaki korozji i widocznego braku ochrony wnęk w CR-V. W związku z wiekiem i przebiegiem mieści się to w zakresie, którego się spodziewaliśmy. Nie ma natychmiastowej potrzeby podejmowania działań. Nasza kompleksowa gwarancja zapewnia naszym nowym klientom spokój ducha.
- Zagniecenia tapicerki fotela kierowcy. Biorąc pod uwagę przebieg i dużą liczbę kierowców testowych, również uważamy, że zużycie jest na akceptowalnym poziomie.
Hybrydowa Honda CR-V - trwałość
Trwałość mechaniki tej Hondy jest imponująca - dawno nie widzieliśmy tak czystych tłoków i zaworów. Jednak system hybrydowy zapewnia oszczędność paliwa tylko przy płynnej jeździe. Największym wrogiem Hondy CR-V jest rdza. To nie pierwszy raz, gdy jakieś auto zaczyna nosić pierwsze ślady korozji podczas naszych testów wytrzymałościowych. Jedyną rzeczą, która może pomóc w walce z coraz bardziej agresywnymi solami, jest lepsza ochrona wnęk. Właścicielom CR-V polecamy nałożyć dodatkową ochronę antykorozyjną.