Na rynku terenowych pikapów o ładowności około 1 tony rządzi „wielka trójka”: Toyota, Nissan i Mitsubishi. Liczy się również Isuzu, a w ostatnich latach – także Volkswagen. Lekkie offroadowe ciężarówki pojawiły się niedawno w salonach Fiata (tyle że to… L200), oczekiwać ich należy też w Renault i Mercedesie (to z kolei zmodyfikowane Nissany).

Około 2005 r. pojawiły się nowe generacje pikapów – stały się one bardziej funkcjonalne i komfortowe

Mniej więcej 10 lat temu pikapy przeżywały w naszym kraju boom. Kto szuka teraz używanych aut, może liczyć na egzemplarze z polskiego salonu, ale wybór jest przeciętny (na pewno mniejszy niż wśród popularnych SUV-ów) – najłatwiej o Nissana, bez trudu znajdziecie też Mitsubishi i Toyotę. Isuzu to białe kruki, Fordów też nie ma zbyt dużo.

{ "uuid": "12ebcb5b-d4f3-5a79-89d6-1a280fb0da3a", "caption": "Sterowanie napędem 4x4: dźwignia czy przyciski? To mniej istotne, ważniejszy jest system napędu. Tylko Mitsubishi może mieć centralny dyferencjał. 1 - Ranger; 2 - L200; 3 - Hilux; 4 - D-Max; 5 - Navara.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDY7MDA_/0b7e73258bd1132e866f045354f2c3d4.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "fcd67c90-3da7-591c-a7f3-5237f219174b", "name": "Newspix", "idref": "fcd67c90-3da7-591c-a7f3-5237f219174b" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "0bd35787-a83b-56f1-98aa-3c477674f495", "idref": "0bd35787-a83b-56f1-98aa-3c477674f495" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "0b7e73258bd1132e866f045354f2c3d4", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 1015591 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Sterowanie napędem 4x4: dźwignia czy przyciski? To mniej istotne, ważniejszy jest system napędu. Tylko Mitsubishi może mieć centralny dyferencjał. 1 - Ranger; 2 - L200; 3 - Hilux; 4 - D-Max; 5 - Navara." }, "source": { "uuid": "fc4e0649-7df0-53b6-862d-0efe1a9073e4", "name": "Newspix" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / zdjęcia NewspixNewspix;", "uuid": "0bd35787-a83b-56f1-98aa-3c477674f495", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "60479ead-6f68-5078-b5f1-5078c4b3b265", "name": "Pikapy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d4dd78e4-9538-5b33-927a-eb8b8b9cc248", "name": "Toyota Hilux", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "fb043575-5411-5608-9c2a-20e6fcdbcfe7", "name": "Mitsubishi", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "7e3c8464-17d7-5905-8358-7f3f7a10696e", "name": "Mitsubishi L200", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d813f2a3-cedd-56ec-98f4-f2e0ded76ca7", "name": "Isuzu", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "20e265ca-5c3d-52ae-916f-d091323a1cc9", "name": "Isuzu D-Max", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "59f295fc-797e-55d3-a946-5ee6c0d04ac7", "name": "Nissan", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "81ef54ae-4f9d-5c9d-bcf3-ea14d8edceeb", "name": "Nissan Navara", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4d56bee2-b2dd-53ce-ba60-541019b9895b", "name": "Ford", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "2c6716df-d785-561a-a74c-5eea4111e884", "name": "Ford Ranger", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Sterowanie napędem 4x4: dźwignia czy przyciski? To mniej istotne, ważniejszy jest system napędu. Tylko Mitsubishi może mieć centralny dyferencjał. 1 - Ranger; 2 - L200; 3 - Hilux; 4 - D-Max; 5 - Navara.
Sterowanie napędem 4x4: dźwignia czy przyciski? To mniej istotne, ważniejszy jest system napędu. Tylko Mitsubishi może mieć centralny dyferencjał. 1 - Ranger; 2 - L200; 3 - Hilux; 4 - D-Max; 5 - Navara.

Analizując ceny, musicie wziąć pod uwagę kompletację pojazdów – pojedyncze czy przedłużone kabiny są znacznie mniej warte niż najpopularniejsze, tzw. podwójne (double cab). Podobnie jest z napędem – lepiej unikać odmian 2WD, do jazdy w terenie nadają się słabo, czasem mogą się przydać np. jako nośnik ciężkich narzędzi do jazdy po asfalcie.

Podane przez nas w galerii ceny minimalne nie zawsze odpowiadają ofercie rynkowej - często brakuje w ogłoszeniach odmian z tylnym napędem, uboższym wyposażeniem lub starszych roczników opisywanych generacji aut. Według katalogów z cenami samochodów podstawowe odmiany pikapów warte są - teoretycznie - jeszcze dużo mniej. Dlatego ceny należy traktować orientacyjnie: porównajcie szczegółowo kompletację i stan techniczny.

Solidna budowa = trwałość?

Pokazane pikapy są zbudowane na ramie i mają dość prostą konstrukcję. Niestety, nie w każdym przypadku oznacza to brak kłopotów. Wszędzie trzeba zmagać się z rdzą (najlepiej zlecić profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne).

Naszym zdaniem: nie dla każdego

Zakup i eksploatacja 10-letniego pikapa nie muszą być kosztowne, ale taki wybór nie w każdym przypadku ma sens – w mieście samochody zachowują się trochę jak słonie w składzie porcelany, a pod względem komfortu są daleko w tyle za SUV-ami. Toyota i Isuzu to liderzy w kwestii niezawodności, ale do D-Maxa gorzej o części. Navara i L200 to pojazdy z ogromnymi zaletami funkcjonalnymi i... dużym ryzykiem kosztownych napraw.