- Od tego modelu zaczęła się współczesna kariera czeskiej marki. I choć od debiutu Skody Octavii I minęło już ponad 25 lat, nadal to ciekawa propozycja na niskobudżetowy samochód rodzinny
- Większe niż w poprzedniczce bagażniki, pewniejsze zachowanie na drodze, bogatsze wyposażenie i paleta silników – Skoda Octavia II to dojrzałe auto, które nadal ma wiele do zaoferowania, choć bez wpadek się nie obeszło!
- To obecnie jedna z ciekawszych propozycji na rodzinne auto za 30-50 tys. zł. Skoda Octavia III kusi na wiele sposobów: zaawansowaną techniką, świetnymi walorami użytkowymi i rozsądnymi kosztami eksploatacji. A trwałość?
- Skoda Octavia I – tania w zakupie i utrzymaniu
- Skoda Octavia I – popularne silniki
- Skoda Octavia I – wymiary
- Skoda Octavia I – typowe usterki
- Skoda Octavia I – wnętrze i bagażnik
- Skoda Octavia I – wersja 4x4
- Skoda Octavia II – udane i praktyczne auto, ale nie bez wad!
- Skoda Octavia II – popularne silniki
- Skoda Octavia II – wymiary
- Skoda Octavia II – typowe usterki
- Skoda Octavia II – wnętrze i bagażnik
- Skoda Octavia II – technika
- Skoda Octavia III – to dobry czas na zakup Octavii III
- Skoda Octavia III – popularne silniki
- Skoda Octavia III – wymiary
- Skoda Octavia III – typowe usterki
- Skoda Octavia III – wnętrze i bagażnik
- Skoda Octavia III – technika
W ofercie znajdziecie trzy generacje Skody Octavii. Różnią się one oczywiście techniką i wyglądem, ale również trwałością i opinią wśród użytkowników. Która zasługuje na uznanie? Jakich wersji lepiej unikać? Na jakie koszty się nastawiać? Odpowiadamy na te i wiele innych pytań!
Skoda Octavia I – tania w zakupie i utrzymaniu
- Skoda Octavia I: lata produkcji 1996-2010, wersje silnikowe: 1.4-2.0, cena od 3500 zł
- Lata mijają, a Octavia I nie znika z polskich dróg – trochę to efekt 14-letniego stażu rynkowego, trochę dużej popularności, trochę rozsądnych kosztów serwisu i dobrej (ogólnej) trwałości
To był prawdziwy hit! Skoda Octavia pierwszej generacji sprzedawała się znakomicie, co sprawiło, że nawet po pojawieniu się drugiej odsłony modelu pozostała w ofercie (pod nazwą "Tour") aż do 2010 r. (w 2000 r. auto poddano modernizacji). Nikogo więc nie powinno dziwić to, że mimo upływu czasu oferta na rynku jest bogata, a rozpiętość cenowa – duża. Octavię I kupicie i za niecałe 5, i za ok. 10, i za ponad 15 tys. zł. Zresztą w przypadku kilkunastoletnich Octavii cena już nie odzwierciedla roku produkcji (może poza wersją Tour), lecz bardziej stan. I tylko nim kierujcie się podczas zakupu!
Tym bardziej że w ogłoszeniach nie brakuje zajeżdżonych aut z dużymi przebiegami, w których często robiono tylko to, co niezbędne. Owszem, zdarzają się ładne egzemplarze z rozsądnym przebiegiem i z chodliwym silnikiem, ale takie plasują się w górnych widełkach cenowych – od ok. 10 do przeszło 15 tys. zł. I jeśli kupicie zadbany egzemplarz, przekonacie się, jak użyteczny i niedrogi w eksploatacji nadal może być ten model Skody. Walory transportowe bagażników liftbacka i kombi nawet dziś robią wrażenie, a ogólna trwałość jest naprawdę dobra, choć pamiętajcie, że czasu i przebiegu nie da się oszukać. Nierzadko występuje już korozja, co jakiś czas trzeba coś wymienić lub naprawić.
Na szczęście mamy tu prostą budowę i atrakcyjne ceny zamienników (bliźniacze konstrukcje to Golf IV, Seat Toledo II). Który napęd wybrać? Z benzyniaków do spokojnej jazdy polecamy wersję 1.6 8V – może do oszczędnych nie należy, ale jest trwała i idealnie sprawdza się z LPG. Natomiast jeśli oczekujecie niezłych osiągów, wybierzcie 1.8 T. Co do diesla 1.9 to wygląda to tak: odmiana SDI to muł i osiołek, ale wytrzymały, natomiast spośród TDI dobrą opinią cieszą się wersje z pompą rozdzielaczową (90 i 110 KM), szczególnie w słabszej odmianie.
Skoda Octavia I – popularne silniki
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Popularne silniki* | 1.4 | 1.6 | 1.8 T | 1.9 TDI*** | 1.9 TDI**** | 1.9 TDI***** |
Lata | 2000-10 | 2000-10 | 1998-2010 | 1996-2010 | 1997-2006 | 2000-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/8 | t.benz. R4/20 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | DOHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1595 | 1781 | 1896 | 1896 | 1896 |
Moc maks. (KM przy obr./min) | 75/5000 | 102/5600 | 150/5700 | 90/3750 | 110/4150 | 101/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr./min) | 126/3300 | 148/3800 | 210/1750 | 210/1900 | 235/1900 | 240/1800 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M | 5M, 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 190 | 219 | 182 | 191 | 184 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,0 | 11,8 | 8,4 | 13,2 | 11,1 | 13,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,0/5,4/6,7 | 9,9/5,5/7,1 | 10,7/6,2/7,9 | 6,6/4,2/5,0 | 6,6/4,1/5,0 | 8,2/5,0/6,2 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – skrzynie manualne, A – automatyczna; ***w ofercie odmiany AGR i ALH; ****najpierw wersja AHF, od 2000 r. – ASV; *****wersja z PD najpierw odmiana ATD (napęd 4x4 w serii), później też AXR (przedni napęd)
Skoda Octavia I – wymiary
Skoda Octavia I – typowe usterki
- Objawy: stuki w zawieszeniu. Diagnoza: luzy w zawieszeniu się zdarzają, ale to bardziej wina dużych przebiegów bądź eksploatacji po dziurawych drogach niż kiepskiej trwałości podzespołów.
- Objawy: nierówne rozwijanie mocy. Diagnoza: usterka przepływomierza powietrza w TDI. Zresztą to niejedyny potencjalny problem osprzętu diesli, niedomaga m.in. EGR, sterowanie turbiną, alternator.
- Objawy: nierówna praca silnika na wolnych obrotach, falowanie obrotów, szarpanie. Diagnoza: zabrudzona przepustnica w 1.6 8V. Czyszczenie i programowanie kosztują 200-300 zł, wymiana – od 700 do 1000 zł.
- Objawy: oznaki rdzy na elementach podwozia i nadwozia. Diagnoza: rdza to coraz większy problem modelu – głównie starszych egzemplarzy. Znajdziecie ją np. na rantach drzwi, progach, w podwoziu.
- Objawy: plamy pod autem, brud pod maską. Diagnoza: wycieki się zdarzają, np. na połączeniu silnika ze skrzynią biegów. Czasami to efekt napraw z wykorzystaniem najtańszych zamienników.
- Objawy: hałas podczas jazdy. Diagnoza: osłony silnika w dieslach znajdują się nisko nad ziemią. Często są porysowane, mają pourywane zaczepy, zdarza się też, że miska oleju jest uszkodzona.
- Poza tym: w 1.4: wycieki, niedomagania hydrauliki zaworów (8V), nadmierne spalanie oleju (16V). W 1.8 T: czuły układ chłodzenia, kłopoty z turbinami. W 1.9 TDI awarie osprzętu. Luzy często są w zawieszeniu, stuki z przekładni kierowniczej, hałasują przeguby napędowe i łożyska kół.
Skoda Octavia I – wnętrze i bagażnik
Skoda Octavia I – wersja 4x4
Octavia z napędem 4x4 pojawiła się jesienią 1999 r. Początkowo była oferowana jako kombi (najpierw silnik 1.9 TDI, później 1.8 T i 2.0), a od września 2001 r. – również w odmianie liftback (tylko z dieslem 1.9 TDI/90 KM). Budowa układu opiera się na technologii Syncro. Elementem odpowiadającym za rozdział momentu jest międzyosiowe sprzęgło Haldex, które składa się z mokrego sprzęgła ciernego wielopłytkowego, pompy hydraulicznej, a także układu hydraulicznego łączącego pompę z siłownikiem. Rozdział momentu pomiędzy osiami zależy głównie od przyczepności kół i jest kontrolowany przez elektronikę.
Skoda Octavia II – udane i praktyczne auto, ale nie bez wad!
- Skoda Octavia II: lata produkcji 2004-13, wersje silnikowe: 1.2-2.0, cena od 12 500 zł
- Pod wieloma względami Octavia II to niemal ideał rodzinnego auta. Trwałość? Bywa z nią różnie i jest mocno uzależniona od wyboru wersji silnikowej
Octavia II ugruntowała pozycję modelu na rynku i choć ma już swoje lata, nadal cieszy się zainteresowaniem. Jest duża, pakowna, niedroga w serwisie i naprawach. Do tego cena! Startuje z ok. 13 tys. zł, ale auta warte uwagi, zadbane i z rozsądnym przebiegiem znajdziecie w przedziale 20-30 tys. zł, a właśnie takie pieniądze najchętniej przeznaczamy na zakup rodzinnego środka lokomocji. I choć wybór jest ogromny (kilkanaście wersji silnikowych, napęd na przód i 4x4, skrzynia manualna i automatyczna, odmiany liftback, kombi, uterenowiona Scout, a także topowa RS), do zakupu Octavii II nie możecie podchodzić beztrosko.
Potencjalne zagrożenia czekają z wielu stron. Przykład: silniki. Na rynku dominują diesle. W autach sprzed liftingu najczęściej spotkacie 1.9 TDI/105 KM. To dobra jednostka, trzeba jedynie uważać na wersję BXE (ryzyko obrócenia się panewek). Od liftingu bazowym TDI był silnik 1.6/105 KM (wtrysk CR), który jest cichszy i nowocześniejszy, ale przeciętną trwałość mają wtryskiwacze i pompa cieczy chłodzącej. Duża niewiadoma to wersja 2.0 TDI z PD (8V i 16V), która zmaga się z wieloma problemami: pękają głowice, szwankuje napęd pompy oleju, niedomaga układ zasilania... Można by wymieniać i wymieniać. Oczywiście, motor ten sukcesywnie modernizowano, do tego wielu użytkowników na bieżąco usuwało problemy, można więc spotkać Octavię 2.0 TDI z PD w niezłym stanie. Późniejsze odmiany diesla 2.0 (CR) uchodzą za trwalsze, ale też nie są bez wad.
Z benzyniaków do spokojnej jazdy polecamy silnik 1.6 8V (dobra trwałość i tanie naprawy). Wersje 1.6 i 2.0 FSI są już bardziej problematyczne, ale najwięcej drogich zagrożeń czeka ze strony odmian TSI – np. w 1.4 niedomaga łańcuchowy napęd rozrządu, a 1.8 i 2.0 (dotyczy EA888 z Euro 5) potrafią palić olej na potęgę. Osobom oczekującym dobrej dynamiki polecamy Octavię RS z lat 2005-08, w której stosowano silnik 2.0 TSI EA113 (w listopadzie 2008 r. zmieniony na felerną serię EA888).
Skoda Octavia II – popularne silniki
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Popularne silniki* | 1.4 | 1.6 MPI | 1.8 TSI*** | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI PD |
Lata | 2006-13 | 2004-13 | 2007-13 | 2009-13 | 2004-10 | 2004-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/8 | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | łańcuch | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | DOHC | DOHC | OHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1595 | 1798 | 1598 | 1896 | 1968 |
Moc maks. (KM przy obr./min) | 80/5000 | 102/5600 | 160/4500 | 105/4400 | 105/4000 | 140/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr./min) | 132/3800 | 148/3800 | 250/1500-4500 | 250/1500-2500 | 250/1900 | 320/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6A | 6M, 7DSG | 5M, 6M, 7DSG | 5M, 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 173 | 190 | 223 | 190 | 192 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,2 | 12,3 | 7,8 | 11,8 | 11,8 | 9,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,6/5,6/7,0 | 10,0/5,8/7,4 | 9,5/5,5/6,9 | 5,7/3,9/4,5 | 6,3/4,1/4,9 | 6,9/4,7/5,5 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, A – automatyczna, DSG – dwusprzęgłowa; ***do 11.2008 seria BYJ i BZB (Euro 4), później CDAA (Euro 5); dane dla CDAA
Skoda Octavia II – wymiary
Skoda Octavia II – typowe usterki
- Objawy: szybki ubytek oleju. Diagnoza: problem dotyczy silników 1.8 i 2.0 TSI serii EA888 (Euro 5), w których zastosowano zbyt cienkie i nietrwałe pierścienie olejowe. Konieczny remont silnika!
- Objawy: biały dym po zimnym rozruchu, olej silnikowy w płynie chłodzącym. Diagnoza: uszkodzona głowica w 2.0 TDI z PD (typowy problem tego silnika). Naprawa polega na wymianie głowicy.
- Objawy: szarpanie podczas zmiany biegów. Diagnoza: psuje się skrzynia DSG (i 6b, i 7b). Zawodzi zarówno mechatronika, jak i mechanika, np. w 7b kiepska trwałość sprzęgieł (obok koszt ich wymiany).
- Objawy: wibracje podczas przyspieszania, hałas przy wyłączaniu silnika. Diagnoza: trwałość koła dwumasowego w TDI jest ograniczona i zdarza się, że trzeba je wymienić (podajemy koszt razem ze sprzęgłem).
- Objawy: hałas podczas jazdy nasilający się przy skręcaniu. Diagnoza: konieczna wymiana łożyska koła (zintegrowane z piastą), np. koszt zamiennika niezłej jakości (przód) to ok. 250 zł (plus robocizna).
- Objawy: przetarcia w kabinie, schodząca farba z przełączników i przycisków. Diagnoza: typowy problem występujący w Octavii II (a także bliźniaczym A3 II i Golfie V). Cierpi na tym estetyka kabiny.
- Poza tym w benzyniakach, np. 1.6 FSI, komputer sterujący jest umieszczony w okolicach podszybia i narażony na zalanie. Częsty kłopot w Octavii II to także awarie sterowania klimatyzacją. Typowy problem po 80-100 tys. km. Nagar zbiera się na zaworach i w układzie dolotowym. Objawem jest nierówna praca silnika. Trzeba zdjąć kolektor dolotowy i go oczyścić (najpierw mechanicznie, później chemią). Koszt to ok. 1 tys. zł.
Skoda Octavia II – wnętrze i bagażnik
Skoda Octavia II – technika
Tak jak Octavia I bazuje na tych samych rozwiązaniach, co audi A3 I i Golf IV, tak też druga generacja modelu dzieli technikę z Audi A3 II i Golfem V. Stąd też auto zbudowano na tej samej platformie. Nowością było zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi (wcześniej belka skrętna). Kinematyka układu zapewnia dobry rozkład obciążeń działających na koła, a to z kolei skutkuje pewnym zachowaniem auta na drodze. Co ważne, konstrukcja okazała się stosunkowo trwała i nie ma tendencji do zmiany geometrii.
Skoda Octavia III – to dobry czas na zakup Octavii III
- Skoda Octavia III: lata produkcji 2013-20, wersje silnikowe: 1.0-2.0, cena od 26 500 zł
- Świetna propozycją dla rodziny poszukującej praktycznego auta za 30-50 tys. zł, choć wersje po liftingu to już wydatek powyżej 50 tys. zł
W porównaniu z drugą generacją Octavia III urosła – zwiększono wszystkie wymiary (np. rozstaw osi o 10,8 cm). Auto stało się większe, obszerniejsze. Dzięki temu wygospodarowano już nie tylko ogromne bagażniki (liftback ma 590-1580 l, a kombi 610-1740 l), lecz także spore wnętrze. Do tego auto bardzo dobrze wypadło w testach zderzeniowych (pięć gwiazdek). Jest obecnie świetną propozycją dla rodziny poszukującej praktycznego auta za 30-50 tys. zł, choć wersje po liftingu to już wydatek powyżej 50 tys. zł. To także nowoczesny samochód z szeroką paletą silników, wieloma systemami bezpieczeństwa i kilkoma wariantami układu przeniesienia napędu.
Co najważniejsze, Octavia III nieźle wypada pod względem trwałości. Regularnie serwisowana i zadbana rzadko zmaga się z poważnymi awariami. Przeważnie dokuczają drobiazgi, od tych trywialnych, jak ryzyko unieruchomienia auta z powodu przegryzienia przez kuny gumowych przewodów (podobno producent dodaje do nich paszę kukurydzianą, co kusi te zwierzęta), po nieco droższe w naprawach awarie termostatu czy pompy cieczy chłodzącej – typowy problem w dieslach. Generalnie jednak silniki stosowane w Octavii III to już konstrukcje bardziej dopracowane niż w poprzedniczce. Jeśli chodzi o benzyniaki, to pod maskę trafiły zmodernizowane i chwalone za trwałość seria EA211 (1.2, 1.4, 1.5 TSI), jak i EA888 (1.8 i 2.0).
Dobre noty zbiera też silnik 1.0 R3 (choć to wersja do toczenia się, a nie jazdy). Nieźle prezentują się diesle 1.6 i 2.0 TDI, które dominują na rynku wtórnym. Uważajcie jednak, bo Octavia z dieslem (szczególnie 1.6) to popularna wersja flotowa. Nie skreślamy takich aut, ale często były one poddane wysilonej eksploatacji. Podczas weryfikacji stanu technicznego zwróćcie uwagę na działanie systemu multimedialnego (aktualizowano oprogramowanie), producent wymieniał też panel sterowania elektrycznymi szybami.
Skoda Octavia III – popularne silniki
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Popularne silniki* | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Lata | 2012-15 | 2014-18 | 2012-18 | 2012-15 | 2017-20 | 2012-20 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1395 | 1798 | 1598 | 1598 | 1968 |
Moc maks. (KM przy obr./min) | 105/4500-5500 | 150/5000-6000 | 180/5100-6200 | 105/3000-4000 | 115/3250-4000 | 150/3500-4000 |
Maks. moment (Nm przy obr./min) | 175/1400-4000 | 250/1500-3500 | 280/1250-5000 | 250/1500-2750 | 250/1500-3200 | 320/1750-3000 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M, 7DSG | 6M, 6DSG | 5M, 6M, 7DSG | 5M, 7DSG | 6M, 6DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 215 | 231 | 194 | 198 | 218 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 8,4 | 7,3 | 10,6 | 10,4 | 8,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,9/4,4/4,9 | 6,7/4,4/5,2 | 7,8/5,1/6,1 | 4,5/3,5/3,9 | 4,8/3,9/4,2 | 5,0/3,7/4,1 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, DSG – dwusprzęgłowa
Skoda Octavia III – wymiary
Skoda Octavia III – typowe usterki
- Objawy: przyciski od otwierania szyb nie reagują. Diagnoza: awaria przełącznika. Na szczęście naprawa jest niedroga – przełącznik zespolony poza ASO to koszt 120-150 zł, do tego trzeba doliczyć robociznę.
- Objawy: kłopoty z elektroniką pokładową (radiem, multimediami i nawigacją). Diagnoza: w autach z początkowych lat produkcji dość często szwankowały multimedia. Konieczna aktualizacja oprogramowania.
- Objawy: hałas dochodzący z okolic skrzyni biegów. Diagnoza: zdarzają się hałasujące łożyska w manualnej skrzyni biegów (większe przebiegi), awariom ulega skrzynia DSG (mechatronika, sprzęgła).
- Objawy: stuki z układu jezdnego podczas pokonywania nierówności. Diagnoza: najszybciej wybijają się łączniki stabilizatora lub jego gumy. Zależnie od warsztatu i zakresu prac najczęściej to koszt od 150 do 500 zł.
- Objawy: hałas z okolic napędu rozrządu. Diagnoza: usterka napinacza rozrządu w silniku 2.0 TDI. Problemu nie można bagatelizować (ryzyko uszkodzenia silnika) – wym. napinacza w ASO to ok. 1000 zł.
- Objawy: "check engine", szarpanie i nierówna praca silnika. Diagnoza: często problemem są przewody gumowe przegryzione przez kuny – wykonane z domieszką paszy kukurydzianej, co wabi te zwierzęta.
- Poza tym niekiedy zawodzi wspomaganie kierownicy, niedomagają spryskiwacze ksenonów, zdarzają się awarie termostatu (wymiana poza – ok. 300 zł). Partia wadliwych chłodnic.
Skoda Octavia III – wnętrze i bagażnik
Skoda Octavia III – technika
Octavia III została zbudowana na modułowej płycie MQB, którą wykorzystuje m.in. Golf VII. Takie same są też skrzynie biegów, zawieszenie, a także silniki. Co ważne, wszystkie silniki TSI zastosowane do napędu auta to już poprawione wersje – EA288 (w przypadku np. 1.2 i 1.4) i EA888 (1.8 i 2.0). W 2016 r. do oferty dołączyła wersja 1.0 TSI i był to pierwszy 3-cylindrowiec pod maską Octavii. Jeśli chodzi o diesle, to również są to silniki poprawionej serii EA288.