• Od tego modelu zaczęła się współczesna kariera czeskiej marki. I choć od debiutu Skody Octavii I minęło już ponad 25 lat, nadal to ciekawa propozycja na niskobudżetowy samochód rodzinny
  •  Większe niż w poprzedniczce bagażniki, pewniejsze zachowanie na drodze, bogatsze wyposażenie i paleta silników – Skoda Octavia II to dojrzałe auto, które nadal ma wiele do zaoferowania, choć bez wpadek się nie obeszło!
  • To obecnie jedna z ciekawszych propozycji na rodzinne auto za 30-50 tys. zł. Skoda Octavia III kusi na wiele sposobów: zaawansowaną techniką, świetnymi walorami użytkowymi i rozsądnymi kosztami eksploatacji. A trwałość?

W ofercie znajdziecie trzy generacje Skody Octavii. Różnią się one oczywiście techniką i wyglądem, ale również trwałością i opinią wśród użytkowników. Która zasługuje na uznanie? Jakich wersji lepiej unikać? Na jakie koszty się nastawiać? Odpowiadamy na te i wiele innych pytań!

Skoda Octavia I – tania w zakupie i utrzymaniu

Skoda Octavia I zadebiutowała jesienią 1996 r. – początkowo jako liftback, później również w odmianie kombi. Foto: archiwum / Auto Świat
Skoda Octavia I zadebiutowała jesienią 1996 r. – początkowo jako liftback, później również w odmianie kombi.
  • Skoda Octavia I: lata produkcji 1996-2010, wersje silnikowe: 1.4-2.0, cena od 3500 zł
  • Lata mijają, a Octavia I nie znika z polskich dróg – trochę to efekt 14-letniego stażu rynkowego, trochę dużej popularności, trochę rozsądnych kosztów serwisu i dobrej (ogólnej) trwałości

To był prawdziwy hit! Skoda Octavia pierwszej generacji sprzedawała się znakomicie, co sprawiło, że nawet po pojawieniu się drugiej odsłony modelu pozostała w ofercie (pod nazwą "Tour") aż do 2010 r. (w 2000 r. auto poddano modernizacji). Nikogo więc nie powinno dziwić to, że mimo upływu czasu oferta na rynku jest bogata, a rozpiętość cenowa – duża. Octavię I kupicie i za niecałe 5, i za ok. 10, i za ponad 15 tys. zł. Zresztą w przypadku kilkunastoletnich Octavii cena już nie odzwierciedla roku produkcji (może poza wersją Tour), lecz bardziej stan. I tylko nim kierujcie się podczas zakupu!

Tym bardziej że w ogłoszeniach nie brakuje zajeżdżonych aut z dużymi przebiegami, w których często robiono tylko to, co niezbędne. Owszem, zdarzają się ładne egzemplarze z rozsądnym przebiegiem i z chodliwym silnikiem, ale takie plasują się w górnych widełkach cenowych – od ok. 10 do przeszło 15 tys. zł. I jeśli kupicie zadbany egzemplarz, przekonacie się, jak użyteczny i niedrogi w eksploatacji nadal może być ten model Skody. Walory transportowe bagażników liftbacka i kombi nawet dziś robią wrażenie, a ogólna trwałość jest naprawdę dobra, choć pamiętajcie, że czasu i przebiegu nie da się oszukać. Nierzadko występuje już korozja, co jakiś czas trzeba coś wymienić lub naprawić.

Na szczęście mamy tu prostą budowę i atrakcyjne ceny zamienników (bliźniacze konstrukcje to Golf IV, Seat Toledo II). Który napęd wybrać? Z benzyniaków do spokojnej jazdy polecamy wersję 1.6 8V – może do oszczędnych nie należy, ale jest trwała i idealnie sprawdza się z LPG. Natomiast jeśli oczekujecie niezłych osiągów, wybierzcie 1.8 T. Co do diesla 1.9 to wygląda to tak: odmiana SDI to muł i osiołek, ale wytrzymały, natomiast spośród TDI dobrą opinią cieszą się wersje z pompą rozdzielaczową (90 i 110 KM), szczególnie w słabszej odmianie.

Skoda Octavia I – popularne silniki

Popularne silniki* 1.4 1.6 1.8 T 1.9 TDI*** 1.9 TDI**** 1.9 TDI*****
Lata 2000-10 2000-10 1998-2010 1996-2010 1997-2006 2000-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/8 t.benz. R4/20 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC OHC DOHC OHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1390 1595 1781 1896 1896 1896
Moc maks. (KM przy obr./min) 75/5000 102/5600 150/5700 90/3750 110/4150 101/4000
Maks. moment (Nm przy obr./min) 126/3300 148/3800 210/1750 210/1900 235/1900 240/1800
Skrzynia biegów** 5M 5M, 4A 5M, 4A 5M, 4A 5M 5M, 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 171 190 219 182 191 184
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,0 11,8 8,4 13,2 11,1 13,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,0/5,4/6,7 9,9/5,5/7,1 10,7/6,2/7,9 6,6/4,2/5,0 6,6/4,1/5,0 8,2/5,0/6,2

*dane dla wersji podstawowej; **M – skrzynie manualne, A – automatyczna; ***w ofercie odmiany AGR i ALH; ****najpierw wersja AHF, od 2000 r. – ASV; *****wersja z PD najpierw odmiana ATD (napęd 4x4 w serii), później też AXR (przedni napęd)

Skoda Octavia I – wymiary

Wym. (dł./szer./wys.) 4507/1731/1431 mm. Rozstaw osi 2512 mm. Poj. bagażnika 528-1328 l (w 4x4 mniejszy o 100 l) Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4507/1731/1431 mm. Rozstaw osi 2512 mm. Poj. bagażnika 528-1328 l (w 4x4 mniejszy o 100 l)
Wym. (dł./szer./wys.) 4513/1731/1457 mm. Rozstaw osi 2512 mm. Poj. bagażnika 548-1512 l (w 4x4 mniejszy o 100 l) Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4513/1731/1457 mm. Rozstaw osi 2512 mm. Poj. bagażnika 548-1512 l (w 4x4 mniejszy o 100 l)

Skoda Octavia I – typowe usterki

  • Objawy: stuki w zawieszeniu. Diagnoza: luzy w zawieszeniu się zdarzają, ale to bardziej wina dużych przebiegów bądź eksploatacji po dziurawych drogach niż kiepskiej trwałości podzespołów. 
  • Objawy: nierówne rozwijanie mocy. Diagnoza: usterka przepływomierza powietrza w TDI. Zresztą to niejedyny potencjalny problem osprzętu diesli, niedomaga m.in. EGR, sterowanie turbiną, alternator. 
  • Objawy: nierówna praca silnika na wolnych obrotach, falowanie obrotów, szarpanie. Diagnoza: zabrudzona przepustnica w 1.6 8V. Czyszczenie i programowanie kosztują 200-300 zł, wymiana – od 700 do 1000 zł.
  • Objawy: oznaki rdzy na elementach podwozia i nadwozia. Diagnoza: rdza to coraz większy problem modelu – głównie starszych egzemplarzy. Znajdziecie ją np. na rantach drzwi, progach, w podwoziu. 
  • Objawy: plamy pod autem, brud pod maską. Diagnoza: wycieki się zdarzają, np. na połączeniu silnika ze skrzynią biegów. Czasami to efekt napraw z wykorzystaniem najtańszych zamienników.
  • Objawy: hałas podczas jazdy. Diagnoza: osłony silnika w dieslach znajdują się nisko nad ziemią. Często są porysowane, mają pourywane zaczepy, zdarza się też, że miska oleju jest uszkodzona.
  • Poza tym: w 1.4: wycieki, niedomagania hydrauliki zaworów (8V), nadmierne spalanie oleju (16V). W 1.8 T: czuły układ chłodzenia, kłopoty z turbinami. W 1.9 TDI awarie osprzętu. Luzy często są w zawieszeniu, stuki z przekładni kierowniczej, hałasują przeguby napędowe i łożyska kół.

Skoda Octavia I – wnętrze i bagażnik

Stonowany design, niezłe wykonanie. Przetarcia pojawiają się na tapicerce, farba schodzi z przycisków Foto: archiwum / Auto Świat
Stonowany design, niezłe wykonanie. Przetarcia pojawiają się na tapicerce, farba schodzi z przycisków
Pozycja za kierownicą jest dobra, a fotele nieźle znoszą próbę czasu Foto: archiwum / Auto Świat
Pozycja za kierownicą jest dobra, a fotele nieźle znoszą próbę czasu
Z tyłu dorosłym osobom może brakować miejsca na wysokości kolan Foto: archiwum / Auto Świat
Z tyłu dorosłym osobom może brakować miejsca na wysokości kolan
Nawet dziś bagażnik kombi (poj. 548-1512 l) zaspokoi oczekiwania wielu polskich rodzin. Bagażnik liftbacka też jest duży – pojemność od 528 do 1328 l Foto: archiwum / Auto Świat
Nawet dziś bagażnik kombi (poj. 548-1512 l) zaspokoi oczekiwania wielu polskich rodzin. Bagażnik liftbacka też jest duży – pojemność od 528 do 1328 l

Skoda Octavia I – wersja 4x4

Octavia z napędem 4x4 pojawiła się jesienią 1999 r. Początkowo była oferowana jako kombi (najpierw silnik 1.9 TDI, później 1.8 T i 2.0), a od września 2001 r. – również w odmianie liftback (tylko z dieslem 1.9 TDI/90 KM). Budowa układu opiera się na technologii Syncro. Elementem odpowiadającym za rozdział momentu jest międzyosiowe sprzęgło Haldex, które składa się z mokrego sprzęgła ciernego wielopłytkowego, pompy hydraulicznej, a także układu hydraulicznego łączącego pompę z siłownikiem. Rozdział momentu pomiędzy osiami zależy głównie od przyczepności kół i jest kontrolowany przez elektronikę.

Skoda Octavia II – udane i praktyczne auto, ale nie bez wad!

Skoda Octavia II w wersji liftback zadebiutowała wiosną 2004 r. (kombi jesienią) Foto: archiwum / Auto Świat
Skoda Octavia II w wersji liftback zadebiutowała wiosną 2004 r. (kombi jesienią)
  • Skoda Octavia II: lata produkcji 2004-13, wersje silnikowe: 1.2-2.0, cena od 12 500 zł
  • Pod wieloma względami Octavia II to niemal ideał rodzinnego auta. Trwałość? Bywa z nią różnie i jest mocno uzależniona od wyboru wersji silnikowej

Octavia II ugruntowała pozycję modelu na rynku i choć ma już swoje lata, nadal cieszy się zainteresowaniem. Jest duża, pakowna, niedroga w serwisie i naprawach. Do tego cena! Startuje z ok. 13 tys. zł, ale auta warte uwagi, zadbane i z rozsądnym przebiegiem znajdziecie w przedziale 20-30 tys. zł, a właśnie takie pieniądze najchętniej przeznaczamy na zakup rodzinnego środka lokomocji. I choć wybór jest ogromny (kilkanaście wersji silnikowych, napęd na przód i 4x4, skrzynia manualna i automatyczna, odmiany liftback, kombi, uterenowiona Scout, a także topowa RS), do zakupu Octavii II nie możecie podchodzić beztrosko.

Potencjalne zagrożenia czekają z wielu stron. Przykład: silniki. Na rynku dominują diesle. W autach sprzed liftingu najczęściej spotkacie 1.9 TDI/105 KM. To dobra jednostka, trzeba jedynie uważać na wersję BXE (ryzyko obrócenia się panewek). Od liftingu bazowym TDI był silnik 1.6/105 KM (wtrysk CR), który jest cichszy i nowocześniejszy, ale przeciętną trwałość mają wtryskiwacze i pompa cieczy chłodzącej. Duża niewiadoma to wersja 2.0 TDI z PD (8V i 16V), która zmaga się z wieloma problemami: pękają głowice, szwankuje napęd pompy oleju, niedomaga układ zasilania... Można by wymieniać i wymieniać. Oczywiście, motor ten sukcesywnie modernizowano, do tego wielu użytkowników na bieżąco usuwało problemy, można więc spotkać Octavię 2.0 TDI z PD w niezłym stanie. Późniejsze odmiany diesla 2.0 (CR) uchodzą za trwalsze, ale też nie są bez wad.

Skoda Octavia II modernizację przeszła jesienią 2008 r. – m.in.: nowe reflektory, grill, lepsze materiały wykończeniowe i siedzenia. Foto: archiwum / Auto Świat
Skoda Octavia II modernizację przeszła jesienią 2008 r. – m.in.: nowe reflektory, grill, lepsze materiały wykończeniowe i siedzenia.

Z benzyniaków do spokojnej jazdy polecamy silnik 1.6 8V (dobra trwałość i tanie naprawy). Wersje 1.6 i 2.0 FSI są już bardziej problematyczne, ale najwięcej drogich zagrożeń czeka ze strony odmian TSI – np. w 1.4 niedomaga łańcuchowy napęd rozrządu, a 1.8 i 2.0 (dotyczy EA888 z Euro 5) potrafią palić olej na potęgę. Osobom oczekującym dobrej dynamiki polecamy Octavię RS z lat 2005-08, w której stosowano silnik 2.0 TSI EA113 (w listopadzie 2008 r. zmieniony na felerną serię EA888).

Skoda Octavia II – popularne silniki

Popularne silniki* 1.4 1.6 MPI 1.8 TSI*** 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI PD
Lata 2006-13 2004-13 2007-13 2009-13 2004-10 2004-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/8 t.benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek łańcuch pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC OHC DOHC DOHC OHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1390 1595 1798 1598 1896 1968
Moc maks. (KM przy obr./min) 80/5000 102/5600 160/4500 105/4400 105/4000 140/4000
Maks. moment (Nm przy obr./min) 132/3800 148/3800 250/1500-4500 250/1500-2500 250/1900 320/1750
Skrzynia biegów** 5M 5M, 6A 6M, 7DSG 5M, 6M, 7DSG 5M, 6M, 6DSG 6M, 6DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 173 190 223 190 192 208
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,2 12,3 7,8 11,8 11,8 9,6
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,6/5,6/7,0 10,0/5,8/7,4 9,5/5,5/6,9 5,7/3,9/4,5 6,3/4,1/4,9 6,9/4,7/5,5

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, A – automatyczna, DSG – dwusprzęgłowa; ***do 11.2008 seria BYJ i BZB (Euro 4), później CDAA (Euro 5); dane dla CDAA

Skoda Octavia II – wymiary

Wym. (dł./szer./wys.) 4572/1769/1462 mm. Rozstaw osi 2578 mm. Pojemność bagażnika 560-1350 l Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4572/1769/1462 mm. Rozstaw osi 2578 mm. Pojemność bagażnika 560-1350 l
Wym. (dł./szer./wys.) 4572/1769/1468 mm. Rozstaw osi 2578 mm. Pojemność bagażnika 580-1620 l Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4572/1769/1468 mm. Rozstaw osi 2578 mm. Pojemność bagażnika 580-1620 l

Skoda Octavia II – typowe usterki

  • Objawy: szybki ubytek oleju. Diagnoza: problem dotyczy silników 1.8 i 2.0 TSI serii EA888 (Euro 5), w których zastosowano zbyt cienkie i nietrwałe pierścienie olejowe. Konieczny remont silnika!
  • Objawy: biały dym po zimnym rozruchu, olej silnikowy w płynie chłodzącym. Diagnoza: uszkodzona głowica w 2.0 TDI z PD (typowy problem tego silnika). Naprawa polega na wymianie głowicy. 
  • Objawy: szarpanie podczas zmiany biegów. Diagnoza: psuje się skrzynia DSG (i 6b, i 7b). Zawodzi zarówno mechatronika, jak i mechanika, np. w 7b kiepska trwałość sprzęgieł (obok koszt ich wymiany).
  • Objawy: wibracje podczas przyspieszania, hałas przy wyłączaniu silnika. Diagnoza: trwałość koła dwumasowego w TDI jest ograniczona i zdarza się, że trzeba je wymienić (podajemy koszt razem ze sprzęgłem). 
  • Objawy: hałas podczas jazdy nasilający się przy skręcaniu. Diagnoza: konieczna wymiana łożyska koła (zintegrowane z piastą), np. koszt zamiennika niezłej jakości (przód) to ok. 250 zł (plus robocizna).
  • Objawy: przetarcia w kabinie, schodząca farba z przełączników i przycisków. Diagnoza: typowy problem występujący w Octavii II (a także bliźniaczym A3 II i Golfie V). Cierpi na tym estetyka kabiny.
  • Poza tym w benzyniakach, np. 1.6 FSI, komputer sterujący jest umieszczony w okolicach podszybia i narażony na zalanie. Częsty kłopot w Octavii II to także awarie sterowania klimatyzacją. Typowy problem po 80-100 tys. km. Nagar zbiera się na zaworach i w układzie dolotowym. Objawem jest nierówna praca silnika. Trzeba zdjąć kolektor dolotowy i go oczyścić (najpierw mechanicznie, później chemią). Koszt to ok. 1 tys. zł.

Skoda Octavia II – wnętrze i bagażnik

Deska rozdzielcza Octavii II sprzed modernizacji Foto: archiwum / Auto Świat
Deska rozdzielcza Octavii II sprzed modernizacji
Fotele są wygodne i dość długo zachowują świeżość Foto: archiwum / Auto Świat
Fotele są wygodne i dość długo zachowują świeżość
W kabinie jest całkiem sporo miejsca – i z przodu, i z tyłu Foto: archiwum / Auto Świat
W kabinie jest całkiem sporo miejsca – i z przodu, i z tyłu
W liftbacku bagażnik ma pojemność 560-1350 l, a w wersji kombi – 580-1620 l Foto: archiwum / Auto Świat
W liftbacku bagażnik ma pojemność 560-1350 l, a w wersji kombi – 580-1620 l

Skoda Octavia II – technika

Tak jak Octavia I bazuje na tych samych rozwiązaniach, co Audi A3 I i Golf IV, tak też druga generacja modelu dzieli technikę z Audi A3 II i Golfem V. Stąd też auto zbudowano na tej samej platformie. Nowością było zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi (wcześniej belka skrętna). Kinematyka układu zapewnia dobry rozkład obciążeń działających na koła, a to z kolei skutkuje pewnym zachowaniem auta na drodze. Co ważne, konstrukcja okazała się stosunkowo trwała i nie ma tendencji do zmiany geometrii.

Skoda Octavia III – to dobry czas na zakup Octavii III

Luty 2003 r. – debiut rynkowy Škody Octavii 3. generacji w wersji liftback (od maja również kombi) Foto: archiwum / Auto Świat
Luty 2003 r. – debiut rynkowy Škody Octavii 3. generacji w wersji liftback (od maja również kombi)
  • Skoda Octavia III: lata produkcji 2013-20, wersje silnikowe: 1.0-2.0, cena od 26 500 zł
  • Świetna propozycją dla rodziny poszukującej praktycznego auta za 30-50 tys. zł, choć wersje po liftingu to już wydatek powyżej 50 tys. zł

W porównaniu z drugą generacją Octavia III urosła – zwiększono wszystkie wymiary (np. rozstaw osi o 10,8 cm). Auto stało się większe, obszerniejsze. Dzięki temu wygospodarowano już nie tylko ogromne bagażniki (liftback ma 590-1580 l, a kombi 610-1740 l), lecz także spore wnętrze. Do tego auto bardzo dobrze wypadło w testach zderzeniowych (pięć gwiazdek). Jest obecnie świetną propozycją dla rodziny poszukującej praktycznego auta za 30-50 tys. zł, choć wersje po liftingu to już wydatek powyżej 50 tys. zł. To także nowoczesny samochód z szeroką paletą silników, wieloma systemami bezpieczeństwa i kilkoma wariantami układu przeniesienia napędu.

Co najważniejsze, Octavia III nieźle wypada pod względem trwałości. Regularnie serwisowana i zadbana rzadko zmaga się z poważnymi awariami. Przeważnie dokuczają drobiazgi, od tych trywialnych, jak ryzyko unieruchomienia auta z powodu przegryzienia przez kuny gumowych przewodów (podobno producent dodaje do nich paszę kukurydzianą, co kusi te zwierzęta), po nieco droższe w naprawach awarie termostatu czy pompy cieczy chłodzącej – typowy problem w dieslach. Generalnie jednak silniki stosowane w Octavii III to już konstrukcje bardziej dopracowane niż w poprzedniczce. Jeśli chodzi o benzyniaki, to pod maskę trafiły zmodernizowane i chwalone za trwałość seria EA211 (1.2, 1.4, 1.5 TSI), jak i EA888 (1.8 i 2.0).

W kwietniu 2017 r. do polskich salonów trafiła wersja po modernizacji (zaprezentowana jesienią 2016 r.) z charakterystycznymi podwójnymi reflektorami. Foto: archiwum / Auto Świat
W kwietniu 2017 r. do polskich salonów trafiła wersja po modernizacji (zaprezentowana jesienią 2016 r.) z charakterystycznymi podwójnymi reflektorami.

Dobre noty zbiera też silnik 1.0 R3 (choć to wersja do toczenia się, a nie jazdy). Nieźle prezentują się diesle 1.6 i 2.0 TDI, które dominują na rynku wtórnym. Uważajcie jednak, bo Octavia z dieslem (szczególnie 1.6) to popularna wersja flotowa. Nie skreślamy takich aut, ale często były one poddane wysilonej eksploatacji. Podczas weryfikacji stanu technicznego zwróćcie uwagę na działanie systemu multimedialnego (aktualizowano oprogramowanie), producent wymieniał też panel sterowania elektrycznymi szybami.

Skoda Octavia III – popularne silniki

Popularne silniki* 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Lata 2012-15 2014-18 2012-18 2012-15 2017-20 2012-20
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1395 1798 1598 1598 1968
Moc maks. (KM przy obr./min) 105/4500-5500 150/5000-6000 180/5100-6200 105/3000-4000 115/3250-4000 150/3500-4000
Maks. moment (Nm przy obr./min) 175/1400-4000 250/1500-3500 280/1250-5000 250/1500-2750 250/1500-3200 320/1750-3000
Skrzynia biegów** 6M 6M, 7DSG 6M, 6DSG 5M, 6M, 7DSG 5M, 7DSG 6M, 6DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 193 215 231 194 198 218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,6 8,4 7,3 10,6 10,4 8,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,9/4,4/4,9 6,7/4,4/5,2 7,8/5,1/6,1 4,5/3,5/3,9 4,8/3,9/4,2 5,0/3,7/4,1

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, DSG – dwusprzęgłowa

Skoda Octavia III – wymiary

Wym. (dł./szer./wys.) 4659/1814/1461 mm. Rozstaw osi 2686 mm. Pojemność bagażnika 590-1580 l Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4659/1814/1461 mm. Rozstaw osi 2686 mm. Pojemność bagażnika 590-1580 l
Wym. (dł./szer./wys.) 4659/1814/1465 mm. Rozstaw osi 2686 mm. Pojemność bagażnika 610-1740 l Foto: archiwum / Auto Świat
Wym. (dł./szer./wys.) 4659/1814/1465 mm. Rozstaw osi 2686 mm. Pojemność bagażnika 610-1740 l

Skoda Octavia III – typowe usterki

  • Objawy: przyciski od otwierania szyb nie reagują. Diagnoza: awaria przełącznika. Na szczęście naprawa jest niedroga – przełącznik zespolony poza ASO to koszt 120-150 zł, do tego trzeba doliczyć robociznę.
  • Objawy: kłopoty z elektroniką pokładową (radiem, multimediami i nawigacją). Diagnoza: w autach z początkowych lat produkcji dość często szwankowały multimedia. Konieczna aktualizacja oprogramowania. 
  • Objawy: hałas dochodzący z okolic skrzyni biegów. Diagnoza: zdarzają się hałasujące łożyska w manualnej skrzyni biegów (większe przebiegi), awariom ulega skrzynia DSG (mechatronika, sprzęgła).
  • Objawy: stuki z układu jezdnego podczas pokonywania nierówności. Diagnoza: najszybciej wybijają się łączniki stabilizatora lub jego gumy. Zależnie od warsztatu i zakresu prac najczęściej to koszt od 150 do 500 zł.  
  • Objawy: hałas z okolic napędu rozrządu. Diagnoza: usterka napinacza rozrządu w silniku 2.0 TDI. Problemu nie można bagatelizować (ryzyko uszkodzenia silnika) – wym. napinacza w ASO to ok. 1000 zł. 
  • Objawy: "check engine", szarpanie i nierówna praca silnika. Diagnoza: często problemem są przewody gumowe przegryzione przez kuny – wykonane z domieszką paszy kukurydzianej, co wabi te zwierzęta.
  • Poza tym niekiedy zawodzi wspomaganie kierownicy, niedomagają spryskiwacze ksenonów, zdarzają się awarie termostatu (wymiana poza – ok. 300 zł). Partia wadliwych chłodnic.

Skoda Octavia III – wnętrze i bagażnik

Intuicyjna obsługa, nareszcie dobra jakość materiałów Foto: archiwum / Auto Świat
Intuicyjna obsługa, nareszcie dobra jakość materiałów
Fotele nie męczą podczas dalekich podróży. Z tyłu sporo miejsca na wysokości nóg Foto: archiwum / Auto Świat
Fotele nie męczą podczas dalekich podróży. Z tyłu sporo miejsca na wysokości nóg
Bagażniki są użyteczne i bardzo pojemne – w liftbacku poj. 590-1580 l, w kombi 610-1740 l Foto: archiwum / Auto Świat
Bagażniki są użyteczne i bardzo pojemne – w liftbacku poj. 590-1580 l, w kombi 610-1740 l

Skoda Octavia III – technika

Octavia III została zbudowana na modułowej płycie MQB, którą wykorzystuje m.in. Golf VII. Takie same są też skrzynie biegów, zawieszenie, a także silniki. Co ważne, wszystkie silniki TSI zastosowane do napędu auta to już poprawione wersje – EA288 (w przypadku np. 1.2 i 1.4) i EA888 (1.8 i 2.0). W 2016 r. do oferty dołączyła wersja 1.0 TSI i był to pierwszy 3-cylindrowiec pod maską Octavii. Jeśli chodzi o diesle, to również są to silniki poprawionej serii EA288.