Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Najbardziej ekologiczne auta według ADAC. Nie wygrał elektryk

Najbardziej ekologiczne auta według ADAC. Nie wygrał elektryk

Samochody elektryczne mają być przyszłością, ponieważ jazda nimi wypada lepiej pod względem ekologii. Jak się jednak okazuje, nie tylko elektryki potrafią być eko, a silniki spalinowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Pokazuje to najnowszy raport niemieckiego ADAC.

Seat LeonŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Opublikowany ADAC EcoTest 2021 to sprawdzian dla 112 modeli aut pod kątem przyjazności dla środowiska. W teście brały udział: samochody elektryczne, hybrydowe, hybrydowe plug-in, wodorowe, oczywiście także benzynowe i z silnikami Diesla, ale również te zasilane gazem ziemnym CNG. Niemiecka organizacja sprawdziła spalanie aut i emisję tlenku węgla, tlenku azotu i dwutlenku węgla.

ADAC EcoTest 2021 — nie tylko zanieczyszczenia ze spalin

Nie ograniczono się jednak jedynie do użytkowania auta i uwzględniono również zanieczyszczenia powstałe przy produkcji pojazdu. Pamiętano też o tym, że auta elektryczne, choć same nie emitują spalin, to wiele elektrowni produkujących prąd — już tak. Ponadto zawarto straty energii podczas ładowania. Obliczenia prowadzone były według miksu energetycznego Niemiec, zatem wyniki zapewne różniłyby się w zależności od kraju. Pewne jest jednak, że jeśli stworzylibyśmy takie porównanie dla Polski, elektryki miałyby jeszcze trudniejsze zadanie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wyniki następnie przeliczono na punkty i umieszczano w danych klasach, które były określone za pomocą pięciogwiazdkowej skali - pięć gwiazdek to kategoria najbardziej eko, a jedna — najmniej. Pomimo że wyniki różniłyby się w zależności od kraju i sposobu użytkowania, można zauważyć kilka ciekawych rzeczy.

ADAC EcoTest 2021 — silnik spalinowy górą

Aktualnie samochody elektryczne wcale nie muszą być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, a niektóre elektryki wypadły nawet gorzej niż... diesle. Hybrydy plug-in także nie mają łatwo, bo z danych wynika, że zwykłe hybrydy skonstruowane przez Toyotę wypadają lepiej. Ponadto w porównaniu najgorzej wypadła właśnie hybryda plug-in (Porsche Cayenne E-Hybrid). Najciekawsze jest jednak to, że pojazd elektryczny nie jest na pierwszym miejscu, wyprzedziły go dwie bliźniacze konstrukcje ze spalinowym silnikiem 1.5 zasilanym gazem CNG – Seat Leon i Volkswagen Golf.

Ponadto w rankingu diesle wypadły lepiej niż benzyny. Pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym osiągnął 14. miejsce, a benzyniak dopiero 22. (pomijając hybrydy, które są połączeniem silnika benzynowego i elektrycznego). Są to konstrukcje grupy VAG, czyli popularne i przez wielu lubiane silniki 2.0 TDI. Wśród pierwszych miejsc próżno też szukać SUV-ów, które są ciężkie i generują duże opory powietrza. Jest jeden crossover (Hyundai Kona Electric), reszta aut ma klasyczne, niskie sylwetki.

ADAC EcoTest 2021 — ranking wszystkich zmierzonych samochodów:

Samochód Rodzaj napędu Punkty
Pięć gwiazdek
Seat Leon 1.5 TGI gaz ziemny 103
VW Golf 1.5 TGI gaz ziemny 102
Hyundai Kona Electic (64 kWh) elektryczny 101
Fiat 500e Cabrio (42 kWh) elektryczny 99
Renault Twingo Z.E. elektryczny 98
Polestar 2 Long Range Single Motor elektryczny 95
Opel Corsa-e elektryczny 94
Toyota Mirai ogniwa wodorowe 93
Suzuki Swace 1.8 Hybrid hybryda 90
Toyota Yaris 1.5 Hybrid hybryda 90
Cztery gwiazdki
Opel Mokka-e elektryczny 89
Renault Clio E-Tech 140 hybryda 87
BMW iX3 elektryczny 86
Ford Mustang Mach-E Extended Range elektryczny 84
Mercedes-Bezn EQA 250 elektryczny 84
Seat Leon 2.0 TDI diesel 84
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 85 kW diesel 84
VW Golf 2.0 TDI diesel 84
Škoda Enyaq iV 80 elektryczny 83
Honda e elektryczny 82
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW diesel 82
Kia Picanto 1.2 benzyna 81
Tesla Model Y Maximum Range elektryczny 81
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid hybryda 81
Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid GSE benzyna 80
MG ZS EV elektryczny 80
VW ID.4 Pro Performance elektryczny 80
VW Golf Variant 2.0 TDI diesel 80
Hyundai i10 1.0 T-GDI benzyna 79
Mini Cooper 5d benzyna 79
Opel Mokka 1.2 DI Turbo benzyna 78
VW Golf GTD diesel 78
Audi A5 Sportback 40 TDI diesel 76
Dacia Sandero Stepway TCe 90 benzyna 76
Mazda MX-30 e-Skyactiv elektryczny 76
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT benzyna 76
BMW 530d Touring diesel 75
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel diesel 75
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEV benzyna 74
Aiways U5 elektryczny 73
Peugeot 3008 BlueHDI 130 diesel 73
Renault Megane TCe 140 benzyna 73
Škoda Kamiq 1.5 TSI benzyna 73
Renault Megane Grandtour E-Tech PHEV 160 hybryda plug-in 72
Audi Q2 35 TFSI benzyna 71
Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEV benzyna 71
Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV benzyna 71
Kia ProCeed 1.4 T-GDI benzyna 71
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T benzyna 71
Renault Captur E-Tech PHEV 160 hybryda plug-in 71
Citroën C3 Aircross PureTech 110 benzyna 70
Mercedes-Benz E 300d diesel 70
Renault Arkana TCe 140 benzyna 70
VW Tiguan 2.0 TDI diesel 70
Trzy gwiazdki
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid hybryda 69
Kia Rio 1.0 T-GDI 100 benzyna 69
Opel Crossland 1.2 DI Turbo benzyna 69
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI benzyna 69
Audi A3 Sportback 35 TFSI benzyna 68
Mazda 3 Fastback e-Skyactiv X benzyna 68
Peugeot 5008 BlueHDI 180 diesel 68
Renault Kangoo TCe 130 benzyna 68
Toyota RAV4 2.5 PHEV hybryda plug-in 68
Audi e-tron GT elektryczny 67
Seat Ateca 1.5 TSI ACT benzyna 67
Suzuki Across 2.5 PHEV hybryda plug-in 67
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid benzyna 67
Toyota Highlander 2.5 Hybrid hybryda 66
VW ID.4 GTX elektryczny 65
BMW 840d Gran Coupe diesel 64
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV diesel 64
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 MHEV benzyna 64
Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI MHEV benzyna 63
Volvo XC60 B4 Diesel diesel 62
Audi Q5 40 TDI diesel 61
Mercedes-Benz E 400d Kombi diesel 61
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV hybryda plug-in 61
DS 9 E-Tense 225 hybryda plug-in 60
Mazda CX-30 e-Skyactiv X 150 benzyna 60
Volvo V90 T6 hybryda plug-in 60
VW Arteon Shooting Brake 1.4 eHybrid hybryda plug-in 60
Ford Kuga 1.5 EcoBoost benzyna 59
VW Tiguan 2.0 TDI diesel 59
BMW 540i benzyna 58
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid hybryda 58
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin elektryczny 58
Škoda Superb Combi 1.4 TSI iV hybryda plug-in 57
Ford Galaxy 2.5 Hybrid hybryda 56
VW Golf GTE hybryda plug-in 56
BMW M440i Coupe benzyna 55
Citroën C5 Aircross Hybrid 225 hybryda plug-in 55
VW Touran 2.0 TDI diesel 55
VW Tiguan 1.4 eHybrid hybryda plug-in 55
Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 diesel 53
Mercedes-Benz S 500 benzyna 53
Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEV benzyna 52
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV hybryda plug-in 51
Mercedes-Benz GLA 250e hybryda plug-in 50
Suzuki Jimny 1.5 benzyna 50
VW T6.1 Multivan 2.0 TDI diesel 50
Dwie gwiazdki
Polestar 2 Long Range Dual Motor elektryczny 48
Subaru Impreza 2.0ie benzyna 48
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi diesel 47
Subaru Outback 2.5i benzyna 46
Kia Sorento 2.2 CRDi diesel 45
Opel Grandland X 1.6 DI Turbo Hybrid hybryda plug-in 44
Subaru Forester 2.0ie benzyna 44
Isuzu D-Max Double Cab 1.9 Diesel diesel 43
Ford Mustang Fastback 5.0 V8 benzyna 36
Genesis GV80 3.0D diesel 35
Genesis G80 2.5T benzyna 34
Jedna gwiazdka
Porsche Cayenne E-Hybrid hybryda plug-in 27
Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków