Opublikowany ADAC EcoTest 2021 to sprawdzian dla 112 modeli aut pod kątem przyjazności dla środowiska. W teście brały udział: samochody elektryczne, hybrydowe, hybrydowe plug-in, wodorowe, oczywiście także benzynowe i z silnikami Diesla, ale również te zasilane gazem ziemnym CNG. Niemiecka organizacja sprawdziła spalanie aut i emisję tlenku węgla, tlenku azotu i dwutlenku węgla.
ADAC EcoTest 2021 — nie tylko zanieczyszczenia ze spalin
Nie ograniczono się jednak jedynie do użytkowania auta i uwzględniono również zanieczyszczenia powstałe przy produkcji pojazdu. Pamiętano też o tym, że auta elektryczne, choć same nie emitują spalin, to wiele elektrowni produkujących prąd — już tak. Ponadto zawarto straty energii podczas ładowania. Obliczenia prowadzone były według miksu energetycznego Niemiec, zatem wyniki zapewne różniłyby się w zależności od kraju. Pewne jest jednak, że jeśli stworzylibyśmy takie porównanie dla Polski, elektryki miałyby jeszcze trudniejsze zadanie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Wyniki następnie przeliczono na punkty i umieszczano w danych klasach, które były określone za pomocą pięciogwiazdkowej skali - pięć gwiazdek to kategoria najbardziej eko, a jedna — najmniej. Pomimo że wyniki różniłyby się w zależności od kraju i sposobu użytkowania, można zauważyć kilka ciekawych rzeczy.
ADAC EcoTest 2021 — silnik spalinowy górą
Aktualnie samochody elektryczne wcale nie muszą być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, a niektóre elektryki wypadły nawet gorzej niż... diesle. Hybrydy plug-in także nie mają łatwo, bo z danych wynika, że zwykłe hybrydy skonstruowane przez Toyotę wypadają lepiej. Ponadto w porównaniu najgorzej wypadła właśnie hybryda plug-in (Porsche Cayenne E-Hybrid). Najciekawsze jest jednak to, że pojazd elektryczny nie jest na pierwszym miejscu, wyprzedziły go dwie bliźniacze konstrukcje ze spalinowym silnikiem 1.5 zasilanym gazem CNG – Seat Leon i Volkswagen Golf.
Ponadto w rankingu diesle wypadły lepiej niż benzyny. Pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym osiągnął 14. miejsce, a benzyniak dopiero 22. (pomijając hybrydy, które są połączeniem silnika benzynowego i elektrycznego). Są to konstrukcje grupy VAG, czyli popularne i przez wielu lubiane silniki 2.0 TDI. Wśród pierwszych miejsc próżno też szukać SUV-ów, które są ciężkie i generują duże opory powietrza. Jest jeden crossover (Hyundai Kona Electric), reszta aut ma klasyczne, niskie sylwetki.
ADAC EcoTest 2021 — ranking wszystkich zmierzonych samochodów:
Samochód | Rodzaj napędu | Punkty |
Pięć gwiazdek | ||
---|---|---|
Seat Leon 1.5 TGI | gaz ziemny | 103 |
VW Golf 1.5 TGI | gaz ziemny | 102 |
Hyundai Kona Electic (64 kWh) | elektryczny | 101 |
Fiat 500e Cabrio (42 kWh) | elektryczny | 99 |
Renault Twingo Z.E. | elektryczny | 98 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | elektryczny | 95 |
Opel Corsa-e | elektryczny | 94 |
Toyota Mirai | ogniwa wodorowe | 93 |
Suzuki Swace 1.8 Hybrid | hybryda | 90 |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | hybryda | 90 |
Cztery gwiazdki | ||
Opel Mokka-e | elektryczny | 89 |
Renault Clio E-Tech 140 | hybryda | 87 |
BMW iX3 | elektryczny | 86 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | elektryczny | 84 |
Mercedes-Bezn EQA 250 | elektryczny | 84 |
Seat Leon 2.0 TDI | diesel | 84 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 85 kW | diesel | 84 |
VW Golf 2.0 TDI | diesel | 84 |
Škoda Enyaq iV 80 | elektryczny | 83 |
Honda e | elektryczny | 82 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW | diesel | 82 |
Kia Picanto 1.2 | benzyna | 81 |
Tesla Model Y Maximum Range | elektryczny | 81 |
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid | hybryda | 81 |
Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid GSE | benzyna | 80 |
MG ZS EV | elektryczny | 80 |
VW ID.4 Pro Performance | elektryczny | 80 |
VW Golf Variant 2.0 TDI | diesel | 80 |
Hyundai i10 1.0 T-GDI | benzyna | 79 |
Mini Cooper 5d | benzyna | 79 |
Opel Mokka 1.2 DI Turbo | benzyna | 78 |
VW Golf GTD | diesel | 78 |
Audi A5 Sportback 40 TDI | diesel | 76 |
Dacia Sandero Stepway TCe 90 | benzyna | 76 |
Mazda MX-30 e-Skyactiv | elektryczny | 76 |
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT | benzyna | 76 |
BMW 530d Touring | diesel | 75 |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel | diesel | 75 |
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 74 |
Aiways U5 | elektryczny | 73 |
Peugeot 3008 BlueHDI 130 | diesel | 73 |
Renault Megane TCe 140 | benzyna | 73 |
Škoda Kamiq 1.5 TSI | benzyna | 73 |
Renault Megane Grandtour E-Tech PHEV 160 | hybryda plug-in | 72 |
Audi Q2 35 TFSI | benzyna | 71 |
Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 71 |
Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 71 |
Kia ProCeed 1.4 T-GDI | benzyna | 71 |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T | benzyna | 71 |
Renault Captur E-Tech PHEV 160 | hybryda plug-in | 71 |
Citroën C3 Aircross PureTech 110 | benzyna | 70 |
Mercedes-Benz E 300d | diesel | 70 |
Renault Arkana TCe 140 | benzyna | 70 |
VW Tiguan 2.0 TDI | diesel | 70 |
Trzy gwiazdki | ||
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid | hybryda | 69 |
Kia Rio 1.0 T-GDI 100 | benzyna | 69 |
Opel Crossland 1.2 DI Turbo | benzyna | 69 |
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI | benzyna | 69 |
Audi A3 Sportback 35 TFSI | benzyna | 68 |
Mazda 3 Fastback e-Skyactiv X | benzyna | 68 |
Peugeot 5008 BlueHDI 180 | diesel | 68 |
Renault Kangoo TCe 130 | benzyna | 68 |
Toyota RAV4 2.5 PHEV | hybryda plug-in | 68 |
Audi e-tron GT | elektryczny | 67 |
Seat Ateca 1.5 TSI ACT | benzyna | 67 |
Suzuki Across 2.5 PHEV | hybryda plug-in | 67 |
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid | benzyna | 67 |
Toyota Highlander 2.5 Hybrid | hybryda | 66 |
VW ID.4 GTX | elektryczny | 65 |
BMW 840d Gran Coupe | diesel | 64 |
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV | diesel | 64 |
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 MHEV | benzyna | 64 |
Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI MHEV | benzyna | 63 |
Volvo XC60 B4 Diesel | diesel | 62 |
Audi Q5 40 TDI | diesel | 61 |
Mercedes-Benz E 400d Kombi | diesel | 61 |
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV | hybryda plug-in | 61 |
DS 9 E-Tense 225 | hybryda plug-in | 60 |
Mazda CX-30 e-Skyactiv X 150 | benzyna | 60 |
Volvo V90 T6 | hybryda plug-in | 60 |
VW Arteon Shooting Brake 1.4 eHybrid | hybryda plug-in | 60 |
Ford Kuga 1.5 EcoBoost | benzyna | 59 |
VW Tiguan 2.0 TDI | diesel | 59 |
BMW 540i | benzyna | 58 |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid | hybryda | 58 |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin | elektryczny | 58 |
Škoda Superb Combi 1.4 TSI iV | hybryda plug-in | 57 |
Ford Galaxy 2.5 Hybrid | hybryda | 56 |
VW Golf GTE | hybryda plug-in | 56 |
BMW M440i Coupe | benzyna | 55 |
Citroën C5 Aircross Hybrid 225 | hybryda plug-in | 55 |
VW Touran 2.0 TDI | diesel | 55 |
VW Tiguan 1.4 eHybrid | hybryda plug-in | 55 |
Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 | diesel | 53 |
Mercedes-Benz S 500 | benzyna | 53 |
Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEV | benzyna | 52 |
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV | hybryda plug-in | 51 |
Mercedes-Benz GLA 250e | hybryda plug-in | 50 |
Suzuki Jimny 1.5 | benzyna | 50 |
VW T6.1 Multivan 2.0 TDI | diesel | 50 |
Dwie gwiazdki | ||
Polestar 2 Long Range Dual Motor | elektryczny | 48 |
Subaru Impreza 2.0ie | benzyna | 48 |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | diesel | 47 |
Subaru Outback 2.5i | benzyna | 46 |
Kia Sorento 2.2 CRDi | diesel | 45 |
Opel Grandland X 1.6 DI Turbo Hybrid | hybryda plug-in | 44 |
Subaru Forester 2.0ie | benzyna | 44 |
Isuzu D-Max Double Cab 1.9 Diesel | diesel | 43 |
Ford Mustang Fastback 5.0 V8 | benzyna | 36 |
Genesis GV80 3.0D | diesel | 35 |
Genesis G80 2.5T | benzyna | 34 |
Jedna gwiazdka | ||
Porsche Cayenne E-Hybrid | hybryda plug-in | 27 |