Opublikowany ADAC EcoTest 2021 to sprawdzian dla 112 modeli aut pod kątem przyjazności dla środowiska. W teście brały udział: samochody elektryczne, hybrydowe, hybrydowe plug-in, wodorowe, oczywiście także benzynowe i z silnikami Diesla, ale również te zasilane gazem ziemnym CNG. Niemiecka organizacja sprawdziła spalanie aut i emisję tlenku węgla, tlenku azotu i dwutlenku węgla.
ADAC EcoTest 2021 — nie tylko zanieczyszczenia ze spalin
Nie ograniczono się jednak jedynie do użytkowania auta i uwzględniono również zanieczyszczenia powstałe przy produkcji pojazdu. Pamiętano też o tym, że auta elektryczne, choć same nie emitują spalin, to wiele elektrowni produkujących prąd — już tak. Ponadto zawarto straty energii podczas ładowania. Obliczenia prowadzone były według miksu energetycznego Niemiec, zatem wyniki zapewne różniłyby się w zależności od kraju. Pewne jest jednak, że jeśli stworzylibyśmy takie porównanie dla Polski, elektryki miałyby jeszcze trudniejsze zadanie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWyniki następnie przeliczono na punkty i umieszczano w danych klasach, które były określone za pomocą pięciogwiazdkowej skali - pięć gwiazdek to kategoria najbardziej eko, a jedna — najmniej. Pomimo że wyniki różniłyby się w zależności od kraju i sposobu użytkowania, można zauważyć kilka ciekawych rzeczy.
ADAC EcoTest 2021 — silnik spalinowy górą
Aktualnie samochody elektryczne wcale nie muszą być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, a niektóre elektryki wypadły nawet gorzej niż... diesle. Hybrydy plug-in także nie mają łatwo, bo z danych wynika, że zwykłe hybrydy skonstruowane przez Toyotę wypadają lepiej. Ponadto w porównaniu najgorzej wypadła właśnie hybryda plug-in (Porsche Cayenne E-Hybrid). Najciekawsze jest jednak to, że pojazd elektryczny nie jest na pierwszym miejscu, wyprzedziły go dwie bliźniacze konstrukcje ze spalinowym silnikiem 1.5 zasilanym gazem CNG – Seat Leon i Volkswagen Golf.
Ponadto w rankingu diesle wypadły lepiej niż benzyny. Pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym osiągnął 14. miejsce, a benzyniak dopiero 22. (pomijając hybrydy, które są połączeniem silnika benzynowego i elektrycznego). Są to konstrukcje grupy VAG, czyli popularne i przez wielu lubiane silniki 2.0 TDI. Wśród pierwszych miejsc próżno też szukać SUV-ów, które są ciężkie i generują duże opory powietrza. Jest jeden crossover (Hyundai Kona Electric), reszta aut ma klasyczne, niskie sylwetki.
ADAC EcoTest 2021 — ranking wszystkich zmierzonych samochodów:
Samochód | Rodzaj napędu | Punkty |
Pięć gwiazdek | ||
---|---|---|
Seat Leon 1.5 TGI | gaz ziemny | 103 |
VW Golf 1.5 TGI | gaz ziemny | 102 |
Hyundai Kona Electic (64 kWh) | elektryczny | 101 |
Fiat 500e Cabrio (42 kWh) | elektryczny | 99 |
Renault Twingo Z.E. | elektryczny | 98 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | elektryczny | 95 |
Opel Corsa-e | elektryczny | 94 |
Toyota Mirai | ogniwa wodorowe | 93 |
Suzuki Swace 1.8 Hybrid | hybryda | 90 |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid | hybryda | 90 |
Cztery gwiazdki | ||
Opel Mokka-e | elektryczny | 89 |
Renault Clio E-Tech 140 | hybryda | 87 |
BMW iX3 | elektryczny | 86 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | elektryczny | 84 |
Mercedes-Bezn EQA 250 | elektryczny | 84 |
Seat Leon 2.0 TDI | diesel | 84 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 85 kW | diesel | 84 |
VW Golf 2.0 TDI | diesel | 84 |
Škoda Enyaq iV 80 | elektryczny | 83 |
Honda e | elektryczny | 82 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW | diesel | 82 |
Kia Picanto 1.2 | benzyna | 81 |
Tesla Model Y Maximum Range | elektryczny | 81 |
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid | hybryda | 81 |
Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid GSE | benzyna | 80 |
MG ZS EV | elektryczny | 80 |
VW ID.4 Pro Performance | elektryczny | 80 |
VW Golf Variant 2.0 TDI | diesel | 80 |
Hyundai i10 1.0 T-GDI | benzyna | 79 |
Mini Cooper 5d | benzyna | 79 |
Opel Mokka 1.2 DI Turbo | benzyna | 78 |
VW Golf GTD | diesel | 78 |
Audi A5 Sportback 40 TDI | diesel | 76 |
Dacia Sandero Stepway TCe 90 | benzyna | 76 |
Mazda MX-30 e-Skyactiv | elektryczny | 76 |
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT | benzyna | 76 |
BMW 530d Touring | diesel | 75 |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel | diesel | 75 |
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 74 |
Aiways U5 | elektryczny | 73 |
Peugeot 3008 BlueHDI 130 | diesel | 73 |
Renault Megane TCe 140 | benzyna | 73 |
Škoda Kamiq 1.5 TSI | benzyna | 73 |
Renault Megane Grandtour E-Tech PHEV 160 | hybryda plug-in | 72 |
Audi Q2 35 TFSI | benzyna | 71 |
Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 71 |
Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV | benzyna | 71 |
Kia ProCeed 1.4 T-GDI | benzyna | 71 |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T | benzyna | 71 |
Renault Captur E-Tech PHEV 160 | hybryda plug-in | 71 |
Citroën C3 Aircross PureTech 110 | benzyna | 70 |
Mercedes-Benz E 300d | diesel | 70 |
Renault Arkana TCe 140 | benzyna | 70 |
VW Tiguan 2.0 TDI | diesel | 70 |
Trzy gwiazdki | ||
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid | hybryda | 69 |
Kia Rio 1.0 T-GDI 100 | benzyna | 69 |
Opel Crossland 1.2 DI Turbo | benzyna | 69 |
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI | benzyna | 69 |
Audi A3 Sportback 35 TFSI | benzyna | 68 |
Mazda 3 Fastback e-Skyactiv X | benzyna | 68 |
Peugeot 5008 BlueHDI 180 | diesel | 68 |
Renault Kangoo TCe 130 | benzyna | 68 |
Toyota RAV4 2.5 PHEV | hybryda plug-in | 68 |
Audi e-tron GT | elektryczny | 67 |
Seat Ateca 1.5 TSI ACT | benzyna | 67 |
Suzuki Across 2.5 PHEV | hybryda plug-in | 67 |
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid | benzyna | 67 |
Toyota Highlander 2.5 Hybrid | hybryda | 66 |
VW ID.4 GTX | elektryczny | 65 |
BMW 840d Gran Coupe | diesel | 64 |
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV | diesel | 64 |
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 MHEV | benzyna | 64 |
Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI MHEV | benzyna | 63 |
Volvo XC60 B4 Diesel | diesel | 62 |
Audi Q5 40 TDI | diesel | 61 |
Mercedes-Benz E 400d Kombi | diesel | 61 |
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV | hybryda plug-in | 61 |
DS 9 E-Tense 225 | hybryda plug-in | 60 |
Mazda CX-30 e-Skyactiv X 150 | benzyna | 60 |
Volvo V90 T6 | hybryda plug-in | 60 |
VW Arteon Shooting Brake 1.4 eHybrid | hybryda plug-in | 60 |
Ford Kuga 1.5 EcoBoost | benzyna | 59 |
VW Tiguan 2.0 TDI | diesel | 59 |
BMW 540i | benzyna | 58 |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid | hybryda | 58 |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin | elektryczny | 58 |
Škoda Superb Combi 1.4 TSI iV | hybryda plug-in | 57 |
Ford Galaxy 2.5 Hybrid | hybryda | 56 |
VW Golf GTE | hybryda plug-in | 56 |
BMW M440i Coupe | benzyna | 55 |
Citroën C5 Aircross Hybrid 225 | hybryda plug-in | 55 |
VW Touran 2.0 TDI | diesel | 55 |
VW Tiguan 1.4 eHybrid | hybryda plug-in | 55 |
Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 | diesel | 53 |
Mercedes-Benz S 500 | benzyna | 53 |
Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEV | benzyna | 52 |
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV | hybryda plug-in | 51 |
Mercedes-Benz GLA 250e | hybryda plug-in | 50 |
Suzuki Jimny 1.5 | benzyna | 50 |
VW T6.1 Multivan 2.0 TDI | diesel | 50 |
Dwie gwiazdki | ||
Polestar 2 Long Range Dual Motor | elektryczny | 48 |
Subaru Impreza 2.0ie | benzyna | 48 |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi | diesel | 47 |
Subaru Outback 2.5i | benzyna | 46 |
Kia Sorento 2.2 CRDi | diesel | 45 |
Opel Grandland X 1.6 DI Turbo Hybrid | hybryda plug-in | 44 |
Subaru Forester 2.0ie | benzyna | 44 |
Isuzu D-Max Double Cab 1.9 Diesel | diesel | 43 |
Ford Mustang Fastback 5.0 V8 | benzyna | 36 |
Genesis GV80 3.0D | diesel | 35 |
Genesis G80 2.5T | benzyna | 34 |
Jedna gwiazdka | ||
Porsche Cayenne E-Hybrid | hybryda plug-in | 27 |
Galeria zdjęć
Seat Leon 1.5 TGI. Samochód na gaz ziemny CNG
Volkswagen Golf 1.5 TGI. Samochód na gaz ziemny CNG
Hyundai Kona Electric 64 kWh
Fiat 500e la Prima 42 kWh
Renault Twingo Z.E
Polestar 2 Long Range Single Motor
Opel Corsa-e
Toyota Mirai
Suzuki Swace 1.8 Hybrid. Konstrukcja bliźniacza do Toyoty Corolli
Toyota Yaris 1.5 Hybrid