Logo
WiadomościAktualnościNajbardziej ekologiczne auta według ADAC. Nie wygrał elektryk

Najbardziej ekologiczne auta według ADAC. Nie wygrał elektryk

Samochody elektryczne mają być przyszłością, ponieważ jazda nimi wypada lepiej pod względem ekologii. Jak się jednak okazuje, nie tylko elektryki potrafią być eko, a silniki spalinowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Pokazuje to najnowszy raport niemieckiego ADAC.

Seat Leon
Zobacz galerię (10)
Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seat Leon

Opublikowany ADAC EcoTest 2021 to sprawdzian dla 112 modeli aut pod kątem przyjazności dla środowiska. W teście brały udział: samochody elektryczne, hybrydowe, hybrydowe plug-in, wodorowe, oczywiście także benzynowe i z silnikami Diesla, ale również te zasilane gazem ziemnym CNG. Niemiecka organizacja sprawdziła spalanie aut i emisję tlenku węgla, tlenku azotu i dwutlenku węgla.

ADAC EcoTest 2021 — nie tylko zanieczyszczenia ze spalin

Nie ograniczono się jednak jedynie do użytkowania auta i uwzględniono również zanieczyszczenia powstałe przy produkcji pojazdu. Pamiętano też o tym, że auta elektryczne, choć same nie emitują spalin, to wiele elektrowni produkujących prąd — już tak. Ponadto zawarto straty energii podczas ładowania. Obliczenia prowadzone były według miksu energetycznego Niemiec, zatem wyniki zapewne różniłyby się w zależności od kraju. Pewne jest jednak, że jeśli stworzylibyśmy takie porównanie dla Polski, elektryki miałyby jeszcze trudniejsze zadanie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wyniki następnie przeliczono na punkty i umieszczano w danych klasach, które były określone za pomocą pięciogwiazdkowej skali - pięć gwiazdek to kategoria najbardziej eko, a jedna — najmniej. Pomimo że wyniki różniłyby się w zależności od kraju i sposobu użytkowania, można zauważyć kilka ciekawych rzeczy.

ADAC EcoTest 2021 — silnik spalinowy górą

Aktualnie samochody elektryczne wcale nie muszą być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, a niektóre elektryki wypadły nawet gorzej niż... diesle. Hybrydy plug-in także nie mają łatwo, bo z danych wynika, że zwykłe hybrydy skonstruowane przez Toyotę wypadają lepiej. Ponadto w porównaniu najgorzej wypadła właśnie hybryda plug-in (Porsche Cayenne E-Hybrid). Najciekawsze jest jednak to, że pojazd elektryczny nie jest na pierwszym miejscu, wyprzedziły go dwie bliźniacze konstrukcje ze spalinowym silnikiem 1.5 zasilanym gazem CNG – Seat Leon i Volkswagen Golf.

Ponadto w rankingu diesle wypadły lepiej niż benzyny. Pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym osiągnął 14. miejsce, a benzyniak dopiero 22. (pomijając hybrydy, które są połączeniem silnika benzynowego i elektrycznego). Są to konstrukcje grupy VAG, czyli popularne i przez wielu lubiane silniki 2.0 TDI. Wśród pierwszych miejsc próżno też szukać SUV-ów, które są ciężkie i generują duże opory powietrza. Jest jeden crossover (Hyundai Kona Electric), reszta aut ma klasyczne, niskie sylwetki.

ADAC EcoTest 2021 — ranking wszystkich zmierzonych samochodów:

SamochódRodzaj napęduPunkty
Pięć gwiazdek
Seat Leon 1.5 TGIgaz ziemny103
VW Golf 1.5 TGIgaz ziemny102
Hyundai Kona Electic (64 kWh)elektryczny101
Fiat 500e Cabrio (42 kWh)elektryczny99
Renault Twingo Z.E.elektryczny98
Polestar 2 Long Range Single Motorelektryczny95
Opel Corsa-eelektryczny94
Toyota Miraiogniwa wodorowe93
Suzuki Swace 1.8 Hybridhybryda90
Toyota Yaris 1.5 Hybridhybryda90
Cztery gwiazdki
Opel Mokka-eelektryczny89
Renault Clio E-Tech 140hybryda87
BMW iX3elektryczny86
Ford Mustang Mach-E Extended Rangeelektryczny84
Mercedes-Bezn EQA 250elektryczny84
Seat Leon 2.0 TDIdiesel84
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 85 kWdiesel84
VW Golf 2.0 TDIdiesel84
Škoda Enyaq iV 80elektryczny83
Honda eelektryczny82
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kWdiesel82
Kia Picanto 1.2benzyna81
Tesla Model Y Maximum Rangeelektryczny81
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybridhybryda81
Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid GSEbenzyna80
MG ZS EVelektryczny80
VW ID.4 Pro Performanceelektryczny80
VW Golf Variant 2.0 TDIdiesel80
Hyundai i10 1.0 T-GDIbenzyna79
Mini Cooper 5dbenzyna79
Opel Mokka 1.2 DI Turbobenzyna78
VW Golf GTDdiesel78
Audi A5 Sportback 40 TDIdiesel76
Dacia Sandero Stepway TCe 90benzyna76
Mazda MX-30 e-Skyactivelektryczny76
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACTbenzyna76
BMW 530d Touringdiesel75
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Dieseldiesel75
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEVbenzyna74
Aiways U5elektryczny73
Peugeot 3008 BlueHDI 130diesel73
Renault Megane TCe 140benzyna73
Škoda Kamiq 1.5 TSIbenzyna73
Renault Megane Grandtour E-Tech PHEV 160hybryda plug-in72
Audi Q2 35 TFSIbenzyna71
Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEVbenzyna71
Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEVbenzyna71
Kia ProCeed 1.4 T-GDIbenzyna71
Nissan Qashqai 1.3 DIG-Tbenzyna71
Renault Captur E-Tech PHEV 160hybryda plug-in71
Citroën C3 Aircross PureTech 110benzyna70
Mercedes-Benz E 300ddiesel70
Renault Arkana TCe 140benzyna70
VW Tiguan 2.0 TDIdiesel70
Trzy gwiazdki
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybridhybryda69
Kia Rio 1.0 T-GDI 100benzyna69
Opel Crossland 1.2 DI Turbobenzyna69
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSIbenzyna69
Audi A3 Sportback 35 TFSIbenzyna68
Mazda 3 Fastback e-Skyactiv Xbenzyna68
Peugeot 5008 BlueHDI 180diesel68
Renault Kangoo TCe 130benzyna68
Toyota RAV4 2.5 PHEVhybryda plug-in68
Audi e-tron GTelektryczny67
Seat Ateca 1.5 TSI ACTbenzyna67
Suzuki Across 2.5 PHEVhybryda plug-in67
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybridbenzyna67
Toyota Highlander 2.5 Hybridhybryda66
VW ID.4 GTXelektryczny65
BMW 840d Gran Coupediesel64
Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEVdiesel64
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 MHEVbenzyna64
Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI MHEVbenzyna63
Volvo XC60 B4 Dieseldiesel62
Audi Q5 40 TDIdiesel61
Mercedes-Benz E 400d Kombidiesel61
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEVhybryda plug-in61
DS 9 E-Tense 225hybryda plug-in60
Mazda CX-30 e-Skyactiv X 150benzyna60
Volvo V90 T6hybryda plug-in60
VW Arteon Shooting Brake 1.4 eHybridhybryda plug-in60
Ford Kuga 1.5 EcoBoostbenzyna59
VW Tiguan 2.0 TDIdiesel59
BMW 540ibenzyna58
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybridhybryda58
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twinelektryczny58
Škoda Superb Combi 1.4 TSI iVhybryda plug-in57
Ford Galaxy 2.5 Hybridhybryda56
VW Golf GTEhybryda plug-in56
BMW M440i Coupebenzyna55
Citroën C5 Aircross Hybrid 225hybryda plug-in55
VW Touran 2.0 TDIdiesel55
VW Tiguan 1.4 eHybridhybryda plug-in55
Mazda CX-5 Skyactiv-D 150diesel53
Mercedes-Benz S 500benzyna53
Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEVbenzyna52
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEVhybryda plug-in51
Mercedes-Benz GLA 250ehybryda plug-in50
Suzuki Jimny 1.5benzyna50
VW T6.1 Multivan 2.0 TDIdiesel50
Dwie gwiazdki
Polestar 2 Long Range Dual Motorelektryczny48
Subaru Impreza 2.0iebenzyna48
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDidiesel47
Subaru Outback 2.5ibenzyna46
Kia Sorento 2.2 CRDidiesel45
Opel Grandland X 1.6 DI Turbo Hybridhybryda plug-in44
Subaru Forester 2.0iebenzyna44
Isuzu D-Max Double Cab 1.9 Dieseldiesel43
Ford Mustang Fastback 5.0 V8benzyna36
Genesis GV80 3.0Ddiesel35
Genesis G80 2.5Tbenzyna34
Jedna gwiazdka
Porsche Cayenne E-Hybridhybryda plug-in27
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji