• Warszawscy radni dostosowali regulamin parkingów P+R do zmieniającej się rzeczywistości i wprowadzili opłaty za ładowanie
  • Zmiany powinny ułatwić funkcjonowanie turystom i gościom odwiedzającym Warszawę
  • Więcej trzeba będzie zapłacić za korzystanie z parkingu "Parkuj i Jedź" bez ważnego biletu

Rada Warszawy kolejny już raz wprowadziła zmiany w regulaminie parkingów działających w systemie P+R (Park & Ride). W stolicy sieć parkingów tworzy 17 obiektów zapewniających miejsce postojowe dla niemal 4,8 tys. pojazdów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Już nie naładujesz za darmo pojazdu elektrycznego

Powody do zadowolenia będą mieli goście odwiedzający stolicę. Już za ok. sześć miesięcy pojawi się możliwość parkowania przez cały weekend — od nocy z piątku na sobotę do poniedziałkowego poranka. Dzięki temu, mając ważny bilet WTP (warszawski transport publiczny), np. weekendowy, można będzie pozostawić na nieco ponad dwie doby. Ułatwi to zwiedzanie miasta przy wykorzystaniu transportu publicznego.

Największe zmiany dotkną jednak użytkowników samochodów elektrycznych i hybrydowych. Wraz z wejściem w życie nowego regulaminu znikają karty EKO, które obecnie pozwalają na pozostawienie auta również na noc. Teraz zasady parkowania będą takie same bez względu na rodzaj napędu, a dodatkowo pojawi się jeszcze konieczność płacenia za ładowanie pojazdów bateryjnych.

Jest względnie tanio, ale mamy już za dużo aut elektrycznych

Aby pobieranie opłat było możliwe, na parkingach P+R pojawią się liczniki energii elektrycznej. Ale nawet wtedy pomimo konieczności płacenia może okazać się to korzystniejsze niż ładowanie na stacjach innych sieci. Rada Warszawy określiła stawkę na 1,61 zł za kWh.

Jak można się było spodziewać, wprowadzenie opłat za ładowanie jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pojazdów z napędem elektrycznym. Na decyzję warszawskich radnych nałożył się również wzrost cen nośników energii, co przełożyło się na większe obciążenie dla budżetu komunikacyjnego. Obecnie kierowcy samochodów elektrycznych mają do dyspozycji 38 punktów ładowania, w 2024 r. pojawią się dwa kolejne.

Wyższa kara za parkowanie bez biletu

Z większym wydatkiem będą musieli liczyć się także ci kierowcy, którzy skorzystają z parkingu P+R, ale nie będą mieli ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej. Ta wyniesie 250 zł, ale można ją będzie zmniejszyć o 100 zł. Warunek? Kara zostanie zapłacona od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.

Nowy regulamin P+R wejdzie w życie po 5 miesiącach od daty opublikowania uchwały rady miasta wprowadzającej go. Parkingi sieci "Parkuj i Jedź" działają przez siedem dni w tygodniu w godzinach 4.30-2.30. Pierwsze 20 minut postoju jest bezpłatne. Ci, którzy chcą zostawić auto na dłużej i chcą uniknąć kary, muszą posiadać aktywny bilet (dobowy, 3-dniowy, weekendowy bądź 30- lub 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.