- Niemal wszystkie samochody przetestowane ostatnio przez Euro NCAP utrzymują wysoki poziom bezpieczeństwa
- Nawet obecne od kilku lat modele pomimo nowych kryteriów testowych wciąż mogą uzyskać najwyższą notę pięciu gwiazdek
- Coraz częściej do grona najbezpieczniejszych samochodów dołączają również chińskie konstrukcje
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy zderzeniowe 10 kolejnych modeli samochodów, tym razem pochodzących od ośmiu producentów. Wśród nich znalazły się zarówno pojazdy elektryczne, jak i te z tradycyjnym napędem. Chociaż większość aut otrzymała najwyższe noty pięciu gwiazdek, co oznacza bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, to w przypadku dwóch modeli uzyskany wynik daje jeszcze pole do poprawy.
Mercedes EQE najlepszy w zakresie wspomagania jazdy
Euro NCAP zwraca uwagę na maksymalną ocenę pięciu gwiazdek dla elektrycznego sedana Mercedes EQE i bardzo dobrej oceny dla jego systemu Highway Assist. Organizacja po raz pierwszy oceniła opcjonalny system Active Distance Assist DISTRONIC z Active Steering Assist, zapewniających pomoc podczas jazdy autostradą. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy system ten bezpiecznie skierowuje pojazd na najwolniejszy pas ruchu, a następnie zatrzymuje auto.
- Przeczytaj także: Bramownice po viaTOLL-u posłużą do kontroli prędkości. Wiemy, gdzie może pojawić się odcinkowy pomiar
Dzięki tej funkcji, określanej mianem Active Emergency Stop Assist, Mercedes EQE uzyskał ocenę bardzo dobrą. Co więcej, niemiecki pojazd stał się jak na razie najwyżej ocenionym samochodem testowanym dotychczas przez Euro NCAP w ramach klasyfikacji dotyczącej wspomagania jazdy.
Udany debiut modelu BYD, słabsze wyniki innych aut z chińskim rodowodem
Organizacja doceniła także wynik uzyskany przez debiutujący w europejskich testach zderzeniowych model chińskiej firmy BYD — elektrycznego crossovera ATTO 3. Chociaż sama marka za sprawą autobusów obecna jest na europejskim rynku już od ponad dekady, to ze swoim autem osobowym chce teraz dotrzeć do szerszego grona klientów. Może w tym pomóc wynik pięciu gwiazdek w crash-testach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Mniej powodów do zadowolenia mają dwa inne modele, które nierozerwalnie powiązane są z Chinami. Citroën C5 X powstał w Azji w ramach joint-venture Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile. Z kolei elektryczny sedan Limo, który został opracowany w ramach joint-venture Renault-Jiangling Mobilize. Oba auta uzyskały solidne cztery gwiazdki, to jednak nie wyróżniły się ze względu na braki niektórych elementów wyposażenia lub gorszego niż oczekiwany poziomu bezpieczeństwa czynnego.
Bardzo dobre oceny mimo nowych kryteriów testowych
Okazuje się, że nawet brak niektórych najnowszych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa, przede wszystkim centralnych poduszek powietrza, nie musi oznaczać słabszej noty. Potwierdzają to wyniki SEAT-ów Ibiza i Arona, które dzięki innym rozwiązaniom zdołały uzyskać noty pięciu gwiazdek. Najwyższą ocenę dostały również dwa modele BMW — X1 oraz seria 2 Active Tourer — które notowały wyrównany poziom ocen we wszystkich składowych ogólnej oceny. Podobnie zaprezentowała się też Mazda CX-60, która także w pełni zasłużyła na najwyższą notę.
- Przeczytaj także: Nawet 2 tys. zł kary za zignorowanie tego znaku. Policja patrzyła na kierowców z powietrza [WIDEO]
Taką samą ocenę uzyskał poliftingowy Volkswagen Golf 8. Poddany crash-testom po raz pierwszy w 2019 r., teraz został wzbogacony m.in. o centralną poduszkę powietrzną, asystenta skrzyżowania i system wykrywania zmęczenia, dzięki czemu nawet przy nowych kryteriach testowych zdołał osiągnąć bardzo dobry wynik.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 86 proc.
Ochrona dzieci - 89 proc.
Ochrona pieszych - 76 proc.
Działanie systemów asystujących - 92 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 91 proc.
Ochrona dzieci - 89 proc.
Ochrona pieszych - 69 proc.
Działanie systemów asystujących - 74 proc.
Ocena całkowita 4 gwiazdki
Ochrona dorosłych pasażerów - 82 proc.
Ochrona dzieci - 87 proc.
Ochrona pieszych - 69 proc.
Działanie systemów asystujących - 66 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 88 proc.
Ochrona dzieci - 91 proc.
Ochrona pieszych - 89 proc.
Działanie systemów asystujących - 76 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 95 proc.
Ochrona dzieci - 91 proc.
Ochrona pieszych - 83 proc.
Działanie systemów asystujących - 81 proc.
Ocena całkowita 4 gwiazdki
Ochrona dorosłych pasażerów - 80 proc.
Ochrona dzieci - 75 proc.
Ochrona pieszych - 69 proc.
Działanie systemów asystujących - 71 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 83 proc.
Ochrona dzieci - 83 proc.
Ochrona pieszych - 65 proc.
Działanie systemów asystujących - 70 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów - 83 proc.
Ochrona dzieci - 82 proc.
Ochrona pieszych - 66 proc.
Działanie systemów asystujących - 70 proc.