Auto Świat Wiadomości Aktualności Euro NCAP rozbiła 10 nowych aut. Chiński model sprawił niespodziankę

Euro NCAP rozbiła 10 nowych aut. Chiński model sprawił niespodziankę

Tym razem ze ścianą zderzyły się Mercedes, chiński BYD, Mazda, Volkswagen, Citroën, Mobilize oraz po dwa modele BMW i SEAT-a. Większość aut spełniła pokładane w nich nadzieje i gwarantują poziom bezpieczeństwa na piątkę. Dwaj producenci muszą się jednak zadowolić niższą liczbą gwiazdek.

Crash-test: BMW 2 Active Tourer
Zobacz galerię (38)
Euro NCAP
Crash-test: BMW 2 Active Tourer
  • Niemal wszystkie samochody przetestowane ostatnio przez Euro NCAP utrzymują wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Nawet obecne od kilku lat modele pomimo nowych kryteriów testowych wciąż mogą uzyskać najwyższą notę pięciu gwiazdek
  • Coraz częściej do grona najbezpieczniejszych samochodów dołączają również chińskie konstrukcje
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy zderzeniowe 10 kolejnych modeli samochodów, tym razem pochodzących od ośmiu producentów. Wśród nich znalazły się zarówno pojazdy elektryczne, jak i te z tradycyjnym napędem. Chociaż większość aut otrzymała najwyższe noty pięciu gwiazdek, co oznacza bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, to w przypadku dwóch modeli uzyskany wynik daje jeszcze pole do poprawy.

Mercedes EQE najlepszy w zakresie wspomagania jazdy

Euro NCAP zwraca uwagę na maksymalną ocenę pięciu gwiazdek dla elektrycznego sedana Mercedes EQE i bardzo dobrej oceny dla jego systemu Highway Assist. Organizacja po raz pierwszy oceniła opcjonalny system Active Distance Assist DISTRONIC z Active Steering Assist, zapewniających pomoc podczas jazdy autostradą. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy system ten bezpiecznie skierowuje pojazd na najwolniejszy pas ruchu, a następnie zatrzymuje auto.

Dzięki tej funkcji, określanej mianem Active Emergency Stop Assist, Mercedes EQE uzyskał ocenę bardzo dobrą. Co więcej, niemiecki pojazd stał się jak na razie najwyżej ocenionym samochodem testowanym dotychczas przez Euro NCAP w ramach klasyfikacji dotyczącej wspomagania jazdy.

Udany debiut modelu BYD, słabsze wyniki innych aut z chińskim rodowodem

Organizacja doceniła także wynik uzyskany przez debiutujący w europejskich testach zderzeniowych model chińskiej firmy BYD — elektrycznego crossovera ATTO 3. Chociaż sama marka za sprawą autobusów obecna jest na europejskim rynku już od ponad dekady, to ze swoim autem osobowym chce teraz dotrzeć do szerszego grona klientów. Może w tym pomóc wynik pięciu gwiazdek w crash-testach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mniej powodów do zadowolenia mają dwa inne modele, które nierozerwalnie powiązane są z Chinami. Citroën C5 X powstał w Azji w ramach joint-venture Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile. Z kolei elektryczny sedan Limo, który został opracowany w ramach joint-venture Renault-Jiangling Mobilize. Oba auta uzyskały solidne cztery gwiazdki, to jednak nie wyróżniły się ze względu na braki niektórych elementów wyposażenia lub gorszego niż oczekiwany poziomu bezpieczeństwa czynnego.

Bardzo dobre oceny mimo nowych kryteriów testowych

Okazuje się, że nawet brak niektórych najnowszych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa, przede wszystkim centralnych poduszek powietrza, nie musi oznaczać słabszej noty. Potwierdzają to wyniki SEAT-ów Ibiza i Arona, które dzięki innym rozwiązaniom zdołały uzyskać noty pięciu gwiazdek. Najwyższą ocenę dostały również dwa modele BMW — X1 oraz seria 2 Active Tourer — które notowały wyrównany poziom ocen we wszystkich składowych ogólnej oceny. Podobnie zaprezentowała się też Mazda CX-60, która także w pełni zasłużyła na najwyższą notę.

Taką samą ocenę uzyskał poliftingowy Volkswagen Golf 8. Poddany crash-testom po raz pierwszy w 2019 r., teraz został wzbogacony m.in. o centralną poduszkę powietrzną, asystenta skrzyżowania i system wykrywania zmęczenia, dzięki czemu nawet przy nowych kryteriach testowych zdołał osiągnąć bardzo dobry wynik.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków