• Jeszcze w 2011 r. Ford Fiesta był 2. najchętniej kupowanym nowym autem w Europie. W 2021 r. zajął w tym rankingu dopiero… 43. miejsce
  • Nie wiadomo, czy bezpośredniego następcę będzie mieć też Ford Focus
  • Ford poszerzy za to gamę aut elektrycznych – o dwa zupełnie nowe osobowe modele do 2024 r.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Z gamy Forda znikną kolejne słynne nazwy. Już w marcu 2022 r. zakończono w Europie produkcję Forda Mondeo, a następna generacja tego modelu nie jest oferowana na naszym kontynencie. W ślady tego samochodu klasy średniej może pójść aż pięć kolejnych modeli Forda. Cztery z nich to absolutne legendy tego producenta.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Ford Fiesta: to koniec

W czerwcu 2023 r. w Kolonii skończy się produkcja Forda Fiesty. Na dodatek firma nie planuje bezpośredniego następcy. Może to wynikać z coraz ostrzejszych norm emisji dwutlenku węgla. Wkrótce, aby je spełnić, samochody będą musiały zostać wyposażone w bardzo kosztowne technologie, co najbardziej dotknie tańsze modele, właśnie takie jak Ford Fiesta. Ich ceny mogą wzrosnąć na tyle, że z niedawnej popularności pozostanie niewiele.

Ford Fiesta ST (2021 r.) Foto: Ford
Ford Fiesta ST (2021 r.)

Zresztą nawet już teraz sprzedaż Forda Fiesty wyraźnie spada. W 2011 r. to był 2. najchętniej kupowany nowy samochód w Europie – za VW Golfem i przed VW Polo. 10 lat później, w 2021 r., Ford Fiesta zajął w tym rankingu… 43. miejsce, choć jeszcze w 2019 r. był piąty. W 2019 r. Fiesta była ponadto 3. najpopularniejszym miejskim hatchbackiem w Europie, ale już dwa lata później spadła na 10. pozycję. Wyprzedziło ją m.in. MINI.

W 2011 r. Fiesta stanowiła aż 32,4 proc. europejskiej sprzedaży Forda, w 2021 r. jedynie 15 proc.

2021 r. był też pierwszym rokiem w historii, w którym Fiesta sprzedawała się gorzej niż podobnej wielkości SUV Forda. Na Starym Kontynencie kupiono wtedy 83,3 tys. sztuk Fiesty, ale aż 133,1 tys. egzemplarzy Pumy. Puma była zresztą najlepiej sprzedającym się Fordem w Europie w 2021 r. Fiesta zajęła 4. miejsce – za Pumą, Kugą i Focusem.

Ford Fiesta (pierwsza generacja) Foto: Ford
Ford Fiesta (pierwsza generacja)

Pierwsza generacja Forda Fiesty debiutowała w 1976 r. i rozpoczęła w Fordzie erę miejskich samochodów.

Ford kończy z minivanami

W kwietniu 2023 r. w Walencji zakończy się produkcja dwóch minivanów: Forda S-Maxa i Forda Galaxy. Tym samym firma wycofa się z europejskiego rynku MPV, na którym zadebiutowała w 1995 r. pierwszą generacją modelu Galaxy.

Ford S-Max (druga generacja) Foto: Ford
Ford S-Max (druga generacja)

Ta decyzja jest najprawdopodobniej podyktowana nieustannie spadającym zainteresowaniem minivanami wśród Europejczyków, którzy zdecydowanie bardziej wolą SUV-y. Zresztą sprzedaż obu dużych minivanów Forda jest już naprawdę bardzo kiepska. W 2021 r. na Starym Kontynencie kupiono tylko 4707 sztuk Forda Galaxy, mniej niż wszystkich Ferrari razem wziętych! Z kolei Ford S-Max sprzedawał się w 2021 r. przeszło dwa razy gorzej od Porsche 911 (7569 sztuk).

Ford Focus: co dalej?

Niepewna jest też przyszłość Focusa, jeszcze w 2020 r. najlepiej sprzedającego się Forda w Europie. Obecna generacja ma być produkowana do 2025 r., ale to akurat jest naturalny cykl życia produktu. Niestety, nie wiadomo, czy samochód będzie mieć bezpośredniego następcę. Być może następny kompaktowy hatchback Forda przeznaczony na rynek europejski zostanie elektrykiem noszącym zupełnie nową nazwę.

Ford EcoSport Foto: Ford
Ford EcoSport

Mówi się również, że pod koniec 2022 r. zakończy się produkcja Forda EcoSporta. To akurat żadna niespodzianka, ponieważ europejska odmiana tego modelu debiutowała jeszcze w 2013 r. Niestety, również ten Ford może pozostać bez następcy, a jego miejsce zajmie Puma, której gama w 2024 r. poszerzy się o wersję elektryczną.

Elektryczne nowości Forda Foto: Ford
Elektryczne nowości Forda

W ciągu dwóch lat pojawią się zresztą jeszcze dwa elektryki Forda. Oba powstają wspólnie z VW. Będą nimi kompaktowy SUV (plasujący się poniżej Mustanga Mach-E) i jego wersja coupe. Pierwszy pojawi się w 2023 r., drugi w 2024 r. Oba będą powstawać tam, gdzie teraz Ford Fiesta, czyli w Kolonii, a za bazę posłuży im volkswagenowska architektura MEB.

Dane sprzedażowe: JATO Dynamics za ”Automotive News Europe”