- Ford Otosan zainwestował 2 mld euro, aby w ciągu sześciu lat zwiększyć roczną produkcję samochodów z 455 tys. sztuk do 650 tys. egzemplarzy
- Produkcja elektrycznych modeli w Ford Otosan obejmuje m.in.: E-Transita, E-Transita Customa, E-Tourneo, a od 2024 r. także Forda Pumę BEV
- Ford Otosan produkuje około 88 proc. Transitów sprzedawanych w Europie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Ford Otosan jest spółką giełdową (18 proc.), w której równe udziały mają Ford Motor Company (41 proc.) i Koć Holding A.Ş. (41 proc.). Współpraca firmy Koć z Fordem sięga 1928 r., kiedy to w Turcji otworzono dilerstwo marki z błękitnym owalem na masce. W 1967 r. rozpoczęła się produkcja Forda Transita, zaś 30 lat później utworzono spółkę JV.
Ford Otosan ma w Turcji w trzy ośrodki. Są nimi: fabryka w Gölcük w Kocaeli, gdzie powstaje m.in. dwutonowy Ford Transit i elektryczny E-Transit oraz znajduje się centrum testowe pojazdów i zespołów napędowych. Będą tu także produkowane elektryczne E-Transity Customy i E-Tourneo Custom.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Drugi ośrodek zlokalizowany jest w Yeniköy, gdzie produkowany jest jednotonowy Ford Transit Custom. Z kolei jedyny tor testowy w Turcji znajduje się w Eskişehir, tam też umiejscowiono centrum testowe zespołów napędowych oraz samochodów ciężarowych.
Łącznie Ford Otosan zatrudnia w około 20 tys. osób (wliczając w to zatrudnienie w rumuńskiej fabryce w Krajowej) i posiada największą i najbardziej wydajną organizację badawczo-rozwojową krajowego przemysłu motoryzacyjnego, zatrudniającą 1389 osób.
Ford Otosan – inwestycje i większa produkcja
W marcu 2021 r. Ford Otosan ogłosił wejście w główną fazę nowej inwestycji o wartości 2 mld euro, przewidzianej dla zakładów w Kocaeli. To największe centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe.
Dzięki tej inwestycji, która będzie realizowana w ciągu 6 lat, powstanie zintegrowane centrum produkcyjne montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów, a zdolność produkcyjna zakładów Ford Otosan w Turcji wzrośnie do 650 tys. sztuk samochodów rocznie. Obecnie wielkość ta to 455 tys. sztuk samochodów użytkowych rocznie, na którą składa się produkcja około 385 tys. egzemplarzy modeli Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transita Couriera.
Warto dodać, że Ford podjął decyzję o zainwestowaniu 300 mln dolarów w produkcję nowego lekkiego samochodu dostawczego w swojej rumuńskiej fabryce w Krajowej, która rozpocznie się w 2023 r. Całkowicie elektryczna wersja tego pojazdu użytkowego zadebiutuje rok później.
- Przeczytaj także: Ford Fiesta ST idzie jak zły, czyni dobro
Ford Otosan – więcej elektrycznych aut
W 2024 r. w tej fabryce rozpocznie się także produkcja elektrycznej wersji Forda Pumy. Dzięki tej inwestycji Krajowa będzie trzecią lokalizacją Forda w Europie, gdzie z linii produkcyjnej będą zjeżdżały w pełni elektryczne samochody – obok Kolonii w Niemczech i Kocaeli w Turcji.
Ford od lat dąży do udoskonalania oraz rozwoju napędów elektrycznych i zelektryfikowanych w różnych segmentach rynku. Między innymi dlatego w zakładach Ford Otosan w Gölcük rozpoczęła się masowa produkcja pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transita przeznaczonego na rynek europejski.
W pierwszej połowie 2023 r. w Ford Otosan ruszy produkcja rodziny modeli Forda Transita Customa nowej generacji w wersjach z silnikiem wysokoprężnym, hybrydą ładowaną zz ewnętrznego źródła (PHEV) oraz z napędem w pełni elektrycznym.
- Przeczytaj także: Jak żyje się z elektrycznym autem, mieszkając w bloku?