Auto Świat Wiadomości Aktualności Inspektorzy oniemieli, gdy spojrzeli na wagę. Kierowca przesadził z palownicą

Inspektorzy oniemieli, gdy spojrzeli na wagę. Kierowca przesadził z palownicą

Kontrolerzy z kujawsko-pomorskiego oddziału ITD (Inspekcji Transportu Drogowego) zatrzymali do kontroli kierowcę, który uznał, że "jakoś to będzie". Gdy 8-osiowy pojazd wjechał na wagę na poboczu, było jasne, że palownica wymagała innego rodzaju transportu. Do akcji musieli wkroczyć specjaliści.

Kontrolerzy ITD zważyli zestaw i musieli wstrzymać transport
ITD
Kontrolerzy ITD zważyli zestaw i musieli wstrzymać transport

Funkcjonariusze ITD prowadzili w miniony poniedziałek wyrywkową kontrolę pojazdów ciężarowych przejeżdżających przez Bydgoszcz. Do sprawdzenia wytypowali 8-osiowy pojazd członowy wiozący palownicę, czyli urządzenie służące do drążenia otworów w gruncie i formowania w nim pali. Nie była to może gigantyczna maszyna TBM, ale już na pierwszy rzut oka było widać, że to transport ciężkiego kalibru.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kontrolerzy ITD skierowali zestaw na wagę i zamarli

Na żądanie funkcjonariuszy ITD kierowca zatrzymanego w Bydgoszczy zestawu pojazdów ciężarowych wjechał na inspekcyjną wagę wbudowaną w zatoczkę przy drodze. Już po chwili potwierdziły się przypuszczenia kontrolerów – urządzenie wskazało wynik przekraczający normę aż o 31 t! Zespół pojazdów z załadowaną na naczepę palownicą ważył 71,35 t.

Co prawda kierowca okazał do kontroli zezwolenie kategorii IV uprawniające do przejazdu pojazdu nienormatywnego, ale uwzględniało ono masę całkowitą nieprzekraczającą 60 t. Za duże były też naciski wszystkich pięciu osi naczepy, na której znajdował się przewożony ładunek

– wyjaśniają funkcjonariusze ITD.

Waga ITD wskazała aż 71,35 t. To o 31 t za dużo
Waga ITD wskazała aż 71,35 t. To o 31 t za dużoITD

ITD: Taka waga wymaga zezwolenia na transport nienormatywny

Jak tłumaczą inspektorzy, masa całkowita przekraczająca 60 t wymaga uzyskania specjalnego zezwolenia na transport nienormatywny. Przewoźnik mógł celowo zaniżyć wagę zestawu, bo uzyskanie zezwolenia kategorii V to kosztowna i skomplikowana operacja.

Dlaczego? Taki transport wymaga nie tylko pojazdu pilotującego, ale też wyznaczonej przez zarządców dróg bezpiecznej trasy przejazdu uwzględniającej m.in. wytrzymałość i stan obiektów inżynierskich. To działania, które mają zapobiec ewentualnej katastrofie budowlanej.

Bydgoscy inspektorzy wstrzymali przejazd nienormatywnego zestawu do czasu wyznaczenia bezpiecznej trasy. Zespół pojazdów z palownicą trafił na parking strzeżony. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową

– podsumowują kontrolę funkcjonariusze ITD.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków