Auto Świat Wiadomości Aktualności Kto kupił opony w internecie w 2023 lub 2024 r., do tego fiskus zgłosi się po podatek

Kto kupił opony w internecie w 2023 lub 2024 r., do tego fiskus zgłosi się po podatek

Kto w 2023 lub 2024 r. kupił w internecie np. opony, zapłacił za nie więcej niż tysiąc złotych i po 14 dniach nie złożył deklaracji oraz nie zapłacił podatku, ten znajdzie się na celowniku fiskusa. Nowe przepisy mogą być niemałym zaskoczeniem dla klientów popularnych platform sprzedażowych.

Kto kupił w internecie opony, tego fiskus zmusi do zapłaty podatku
Roman Vyshnikov / Shutterstock
Kto kupił w internecie opony, tego fiskus zmusi do zapłaty podatku

Koniecznie sprawdź nasze najnowsze rankingi opon:

Skąd fiskus wie, kto i co kupuje w internecie?

Urząd Skarbowy wykorzystuje algorytmy, które kontrolują zakupy online. Tak działa nowy system kontroli e-zakupów wprowadzony dzięki unijnym przepisom, które obowiązują od lipca 2024 r. Dane o transakcjach z lat 2023-2024 platformy sprzedażowe przekazały pod koniec stycznia 2025 r., co zapoczątkowało serię kontroli i wysyłanie wezwań przez skarbówkę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kto musi złożyć deklarację i zapłacić PCC?

Podatek PCC w wysokości 2 proc. od wartości rzeczy ruchomych dotychczas był głównie związany z transakcjami takimi jak zakup samochodów. Teraz rozszerzono go także na codzienne zakupy dokonywane online. Oczywiście nie na wszystkie.

  • Po pierwsze, mowa o przedmiotach, których wartość przekracza tysiąc złotych. Co w przypadku, jeśli nasza transakcja opiewa na, powiedzmy, 1,2 tys. zł, ale dotyczy czterech opon? Można przecież założyć, że każda z nich jest warta tyle samo, a zatem koszt jednej opony wynosi 300 zł. Nie ma to znaczenia. W takim przypadku trzeba zapłacić podatek od kwoty 1,2 tys. zł.
  • Po drugie, jeśli na towar została wystawiona faktura VAT, wówczas podatku płacić nie trzeba, bez względu na to, czy towar jest nowy, czy używany, i czy kosztował mniej, czy więcej niż tysiąc złotych. W przypadku wspomnianych opon podatek zapłacimy tylko wtedy, gdy zakupu dokonamy u osoby prywatnej, niewystawiającej faktury.

Warto pamiętać, że brak zgłoszenia zakupu i opłacenia podatku może skutkować surowymi karami finansowymi.

To zapamiętaj: Jeśli kupiłeś opony, samochód czy rower od podatnika VAT, czyli po zakupie dostałeś paragon lub fakturę, to nie musisz płacić PCC i to nawet wtedy, gdy cena towaru przekracza 1000 zł. Najprościej można to podsumować zasadą: albo VAT, albo PCC.

Jaka kara grozi za niezapłacenie PCC?

Nieuregulowanie podatku od czynności cywilnoprawnych może wiązać się z wysokimi karami. Przepisy przewidują sankcje w wysokości od 10 proc. do nawet 20-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Taka skala oznacza od niespełna 500 zł do ponad 93 tys. zł. Choć maksymalna kara to skrajnie negatywny scenariusz, w praktyce urzędy najczęściej wzywają do wyjaśnień i uregulowania zaległości.

Warto pamiętać, że ryzyko nie ogranicza się jedynie do standardowych kontroli. Coraz większy nacisk na kontrolę transakcji przeprowadzanych w internecie kładą przepisy Dyrektywy DAC7. Wymusza ona na operatorach platform sprzedażowych lub pośredniczących w sprzedażach obowiązek raportowania o transakcjach, jakie użytkownicy realizują za ich pośrednictwem. To oznacza, że dane o wybranych formach działalności mogą łatwo trafić do Krajowej Administracji Skarbowej.

Co skarbówka o mnie wie?

Raporty obejmują transakcje związane ze sprzedażą towarów, świadczeniem usług osobiście, wynajmem środków transportu oraz udostępnianiem nieruchomości lub ich części, w tym pomieszczeń przynależnych i udziałów.

Obowiązek ten dotyczy jedynie sprzedawców. Kupujący pozostają poza zakresem raportowania. Przedsiębiorstwa obsługujące platformy internetowe muszą złożyć stosowne sprawozdanie do szefa KAS do 31 stycznia roku następującego po roku objętym raportem. Przepisy te mają zapewnić większą przejrzystość i uszczelnić system podatkowy.

Czy można dostać mandat za stare opony?

W Internecie można spotkać nieprawdziwe informacje, jakoby za poruszanie się na oponach starszych niż 10 lat groziły mandaty. Dotychczas nie ma przepisów tego rodzaju. Eksperci podkreślają jednak, że wiek opon wpływa na ich właściwości techniczne. Guma się starzeje, zmienia swoje właściwości, przestaje być elastyczna i z czasem przyczepność, na jaką może liczyć kierowca, spada.

Opony, nawet jeśli są mało użytkowane, ulegają degradacji. Tempo tego procesu zależy od warunków przechowywania oraz jakości samych materiałów. Największe zagrożenie wiąże się z wpływem promieni UV. Obiekty parkujące na zewnątrz szybciej tracą właściwości, a warunki powodują twardnienie gumy oraz pojawienie się mikropęknięć.

Czy za zły stan opon można dostać mandat?
Czy za zły stan opon można dostać mandat?Żródło: Auto Świat

Co przyspiesza starzenie się opon?

Pod wpływem działania słońca opony tracą elastyczność, zmieniają kolor na szary i pokrywają się charakterystycznymi pęknięciami. Niewłaściwa pielęgnacja, zwłaszcza agresywne środki chemiczne stosowane podczas mycia kół, dodatkowo wpływają na tempo starzenia. Efekt ten potęguje wzrost temperatury — zarówno otoczenia, jak i nagrzewanie podczas jazdy.

Nie wszystkie modele opon starzeją się jednak w równym tempie. Opony o wysokich właściwościach osiągowych są bardziej podatne na utratę jakości materiałów w wyniku wieku niż standardowe modele.

Jak długo opona pozostaje "nowa"?

Spory pomiędzy sprzedawcami opon a ich klientami dotyczą także tego, kiedy wykonane opony powinny zostać uznane za "nowe". Podczas gdy przyjęta kiedyś polska norma wskazywała, że opony zachowują status "nowych" przez 36 miesięcy od daty produkcji, obecnie regulacje tego rodzaju już nie obowiązują. Specjaliści są zgodni, że właściwie przechowywane opony, nawet po dwóch czy trzech latach, nie tracą swoich właściwości użytkowych.

Kupując nową oponę, klient powinien zwrócić uwagę na datę produkcji oraz obecny na rynku model. Produkty starsze mogą wkrótce wypaść z produkcji, co utrudni późniejszą wymianę jednej opony na identyczny wzór.

Po jakim czasie powinno się wymienić opony?

Większość producentów zaleca wymianę opon najpóźniej po 10 latach od daty ich produkcji, niezależnie od stopnia użytkowania. Stare opony często są stwardniałe, spękane i mają znacznie gorsze właściwości przyczepnościowe. Szereg wskazań eksperckich umożliwia sprawdzenie wieku opony — jest on zapisany na jej bocznej stronie w formie czterech cyfr, które oznaczają tydzień i rok produkcji.

Jednak, nawet jeśli nie dostrzeżemy na nich widocznych uszkodzeń, należy być ostrożnym. Wciąż zdarzają się przypadki, że starzejąca się opona wizualnie wygląda dobrze, ale stanowi potencjalne zagrożenie na drodze. Specjaliści doradzają ostrożną eksploatację i podejmowanie decyzji na podstawie bieżącej oceny technicznej.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków