- Lamborghini deklaruje, że firmowy silnik V12 nie będzie już produkowany jako "czysty" silnik spalinowy
- Lamborghini Sián FKP 37 oraz nowożytny Countach LPI 800-4 pokazały, w jakim kierunki zmierza włoska firma — oba samochody to hybrydy
- Model Countach LP 400 S z 1979 r. zadebiutował na srebrnym ekranie w 1981 r. w filmie The Cannonball Run
- W historii Lamborghini powstał jeden terenowy LM 002 wyposażony w 7,2-litrowy silnik V12 o mocy 700 KM, zwykle używany na łodziach typu offshore
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pierwszy z nich, to Countach, czyli jeden z najbardziej kultowych samochodów w dziejach motoryzacji. Drugi to terenowe Lamborghini LM 002, które przeszło do historii jako duchowy prekursor sportowych samochodów terenowych segmentu luksusowego. Oba modele to trzon przeszłości firmy. A jaka będzie jej przyszłość? Modele Sián FKP 37 oraz nowożytny Countach LPI 800-4 pokazały, w jakim kierunki zmierza Lamborghini — oba samochody to hybrydy i łączą silnik spalinowy ze wspomaganiem elektrycznym.
- Zobacz także: Lamborghini Sian – V12 doładowane prądem
Lamborghini Countach — esencja marki z silnikiem V12
Countach najpierw narodził się jako wersja LP 400 z silnikiem V12 o mocy 375 KM osiąganych przy 8000 obr/min i wszedł do produkcji pod koniec 1973 r. W 1978 r., po wyprodukowaniu 152 egzemplarzy, Countach został przekształcony w model LP 400 S i w takiej formie powstawał przez następne dwanaście lat. To właśnie model LP 400 S z 1979 r. zadebiutował na srebrnym ekranie w 1981 r. w filmie The Cannonball Run. Od tego momentu Countach na stałe zagościł na plakatach w sypialniach nastolatków na całym świecie. W 1982 r., po wyprodukowaniu kolejnych 235 sztuk, 400 S został zastąpiony przez LP 5000 S. Nowy model miał silnik V12 zwiększony do pojemności 4,8 litra i 375 KM przy 7000 obr./min.
- Zobacz także: Lamborghini Countach odradza się jak Feniks z popiołów
Po wyprodukowaniu 323 egzemplarzy LP 5000 S do 1984 r. Countach znowu ewoluował. Tym razem do wersji Quattrovalvole, uważanej przez wielu za najlepsze połączenie estetyki, wydajności, niezawodności i komfortu. Silnik V12, oprócz zastosowania czterech zaworów na cylinder, został zmodyfikowany i miał pojemność skokową 5,1 litra, co pozwoliło na uzyskanie maksymalnej mocy 455 KM przy 7000 obr./min. Wersja Quattrovalvole jako pierwsza została oficjalnie homologowana i importowana do Stanów Zjednoczonych, gdzie jednak jej gaźniki zostały zastąpione elektronicznym wtryskiem paliwa. Otwarcie tego rynku pozwoliło na zwiększenie sprzedaży, dzięki czemu Quattrovalvole powstało w ilości 631 egzemplarzy do 1988 r. Potem zostało zastąpione przez Countacha 25 Anniversario. Ten ostatni został tak nazwany z okazji 25-lecia powstania Automobili Lamborghini. 25 Anniversario otrzymal ulepszoną aerodynamikę i niektóre panele nadwozia wykonane z materiału kompozytowego projektu Horacio Paganiego. Co ciekawe po 17 latach od rozpoczęcia produkcji, to właśnie 25 Anniversario stało się największym hitem w historii modelu Countach — powstało aż 658 sztuk. Ostatni Countach zjechał z linii montażowej 4 lipca 1990 r. i trafił prosto do MUDETC, muzeum firmy w Sant'Agata Bolognese.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Lamborghini LM 002 — potężna terenówka z silnikiem V12
W czasach świetności modelu Countach kierownictwo Lamborghini zdecydowało się też na produkcję wyjątkowej terenówki LM 002. Ten potwór dostał pieszczotliwą nazwę "Rambo Lambo" ze względu na swój muskularny wygląd, a poza tym jednym egzemplarzem jeździł nawet aktor Sylwester Stallone. LM 002 również wykorzystywał V-dwunastkę znaną z modelu Countach w wersji 5,2 litra, ale o mocy zmniejszonej o 20 KM, aby móc bez problemów korzystać z gorszego paliwa. Motor został obrócony o 180 stopni i przesunięty w położenie wzdłużne pod przednią maskę. Następnie dodano układ jezdny z napędem na cztery koła wraz z centralnym mechanizmem różnicowym. Co ciekawe LM 002 miał ramę rurową. Takie rozwiązanie zwykle używane było w samochodach wyścigowych lub ekstremalnych bolidach sportowych, a nie w terenówkach.
LM 002 najpierw powstawał w odmianie gaźnikowej, a później również ze wtryskiem paliwa. Wersję gaźnikową łatwo poznać po znacznie bardziej wyraźnym garbie na masce. W historii Lamborghini powstał też jeden egzemplarz LM 002 wyposażony w 7,2-litrowy silnik V12 o mocy 700 KM, zwykle używany na łodziach typu offshore. Był też rajdowy LM 002 przygotowany pod kierownictwem Sandro Munariego do udziału w wytrzymałościowych, pustynnych rajdach długodystansowych.