Auto Świat Wiadomości Aktualności Lamborghini żegna się z silnikiem V12 i wspomina dwa kultowe modele

Lamborghini żegna się z silnikiem V12 i wspomina dwa kultowe modele

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak

Lamborghini ogłasza, że kultowa jednostka V12 zniknie z produkcji jako "czysty" silnik spalinowy. Ostatni model, który otrzyma taki napęd to Aventador Ultimae i będzie wyprodukowany pod koniec 2022 r. Z okazji pożegnania z V-dwunastką firma z Sant’Agata Bolognese przygotowała wyjątkową galerię zdjęć i przypomina wspaniałą, trwającą prawie sześć dekad, historię włoskiego silnika. Bohaterami przepięknych zdjęć są dwa najbardziej ekstrawaganckie modele, które miały pod maską ten potężny motor.

Lamborghini LM 002 oraz Countach
Zobacz galerię (35)
Lamborghini
Lamborghini LM 002 oraz Countach
  • Lamborghini deklaruje, że firmowy silnik V12 nie będzie już produkowany jako "czysty" silnik spalinowy
  • Lamborghini Sián FKP 37 oraz nowożytny Countach LPI 800-4 pokazały, w jakim kierunki zmierza włoska firma — oba samochody to hybrydy
  • Model Countach LP 400 S z 1979 r. zadebiutował na srebrnym ekranie w 1981 r. w filmie The Cannonball Run
  • W historii Lamborghini powstał jeden terenowy LM 002 wyposażony w 7,2-litrowy silnik V12 o mocy 700 KM, zwykle używany na łodziach typu offshore
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pierwszy z nich, to Countach, czyli jeden z najbardziej kultowych samochodów w dziejach motoryzacji. Drugi to terenowe Lamborghini LM 002, które przeszło do historii jako duchowy prekursor sportowych samochodów terenowych segmentu luksusowego. Oba modele to trzon przeszłości firmy. A jaka będzie jej przyszłość? Modele Sián FKP 37 oraz nowożytny Countach LPI 800-4 pokazały, w jakim kierunki zmierza Lamborghini — oba samochody to hybrydy i łączą silnik spalinowy ze wspomaganiem elektrycznym.

Lamborghini Countach — esencja marki z silnikiem V12

Countach najpierw narodził się jako wersja LP 400 z silnikiem V12 o mocy 375 KM osiąganych przy 8000 obr/min i wszedł do produkcji pod koniec 1973 r. W 1978 r., po wyprodukowaniu 152 egzemplarzy, Countach został przekształcony w model LP 400 S i w takiej formie powstawał przez następne dwanaście lat. To właśnie model LP 400 S z 1979 r. zadebiutował na srebrnym ekranie w 1981 r. w filmie The Cannonball Run. Od tego momentu Countach na stałe zagościł na plakatach w sypialniach nastolatków na całym świecie. W 1982 r., po wyprodukowaniu kolejnych 235 sztuk, 400 S został zastąpiony przez LP 5000 S. Nowy model miał silnik V12 zwiększony do pojemności 4,8 litra i 375 KM przy 7000 obr./min.

Po wyprodukowaniu 323 egzemplarzy LP 5000 S do 1984 r. Countach znowu ewoluował. Tym razem do wersji Quattrovalvole, uważanej przez wielu za najlepsze połączenie estetyki, wydajności, niezawodności i komfortu. Silnik V12, oprócz zastosowania czterech zaworów na cylinder, został zmodyfikowany i miał pojemność skokową 5,1 litra, co pozwoliło na uzyskanie maksymalnej mocy 455 KM przy 7000 obr./min. Wersja Quattrovalvole jako pierwsza została oficjalnie homologowana i importowana do Stanów Zjednoczonych, gdzie jednak jej gaźniki zostały zastąpione elektronicznym wtryskiem paliwa. Otwarcie tego rynku pozwoliło na zwiększenie sprzedaży, dzięki czemu Quattrovalvole powstało w ilości 631 egzemplarzy do 1988 r. Potem zostało zastąpione przez Countacha 25 Anniversario. Ten ostatni został tak nazwany z okazji 25-lecia powstania Automobili Lamborghini. 25 Anniversario otrzymal ulepszoną aerodynamikę i niektóre panele nadwozia wykonane z materiału kompozytowego projektu Horacio Paganiego. Co ciekawe po 17 latach od rozpoczęcia produkcji, to właśnie 25 Anniversario stało się największym hitem w historii modelu Countach — powstało aż 658 sztuk. Ostatni Countach zjechał z linii montażowej 4 lipca 1990 r. i trafił prosto do MUDETC, muzeum firmy w Sant'Agata Bolognese.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Lamborghini LM 002 — potężna terenówka z silnikiem V12

W czasach świetności modelu Countach kierownictwo Lamborghini zdecydowało się też na produkcję wyjątkowej terenówki LM 002. Ten potwór dostał pieszczotliwą nazwę "Rambo Lambo" ze względu na swój muskularny wygląd, a poza tym jednym egzemplarzem jeździł nawet aktor Sylwester Stallone. LM 002 również wykorzystywał V-dwunastkę znaną z modelu Countach w wersji 5,2 litra, ale o mocy zmniejszonej o 20 KM, aby móc bez problemów korzystać z gorszego paliwa. Motor został obrócony o 180 stopni i przesunięty w położenie wzdłużne pod przednią maskę. Następnie dodano układ jezdny z napędem na cztery koła wraz z centralnym mechanizmem różnicowym. Co ciekawe LM 002 miał ramę rurową. Takie rozwiązanie zwykle używane było w samochodach wyścigowych lub ekstremalnych bolidach sportowych, a nie w terenówkach.

Silnik V12 pod maską LM 002
Silnik V12 pod maską LM 002Lamborghini

LM 002 najpierw powstawał w odmianie gaźnikowej, a później również ze wtryskiem paliwa. Wersję gaźnikową łatwo poznać po znacznie bardziej wyraźnym garbie na masce. W historii Lamborghini powstał też jeden egzemplarz LM 002 wyposażony w 7,2-litrowy silnik V12 o mocy 700 KM, zwykle używany na łodziach typu offshore. Był też rajdowy LM 002 przygotowany pod kierownictwem Sandro Munariego do udziału w wytrzymałościowych, pustynnych rajdach długodystansowych.

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak