Auto Świat Wiadomości Aktualności Lexus świętuje 35-lecie. Pierwszy model tej marki to jeden z najlepszych samochodów na świecie

Lexus świętuje 35-lecie. Pierwszy model tej marki to jeden z najlepszych samochodów na świecie

Toyota, choć produkowała duże limuzyny, to nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku luksusowych aut. Dlatego w 1983 r. prezydent koncernu Eiji Toyoda zlecił swoim współpracownikom stworzenie nowej marki. W ten sposób powstał Lexus, luksusowa japońska marka, która obchodzi 35-lecie. Patrzymy na modele, które mocno zapisały się w historii marki.

1993 Lexus LS400
1993 Lexus LS400Lexus
  • Lexus, który zmienił rynek aut luksusowych obchodzi 35 lat
  • Flagowy model LS400 był pierwszym modelem Lexusa i okazał się wielkim sukcesem, nawet mimo wpadki
  • Lexus może się pochwalić fantastycznymi modelami, takimi jak LS, LFA czy LC
  • Zapraszamy do udziału w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Lexus sprawił, że trzy europejskie marki premium przestały być hegemonem w świecie premium. Furtkę do wejścia na ten trudny teren otworzyła flagowa limuzyna - LS400. Model ten zmienił branżę motoryzacyjną i utarł drogę do sukcesu Japończyków. To pierwszy, ale nie jedyny samochód Lexusa, który zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii. Z okazji 35-lecia marki przypominamy najlepsze modele, jakie udało jej się stworzyć.

Japończycy wydali miliard dolarów na LS400. Nikt wcześniej tyle nie zainwestował

Lexus LS400 zadebiutował w USA we wrześniu 1989 r., ale proces budowania auta trwał sześć lat. W tym czasie powstało 450 prototypów, nad którymi pracowało ponad 4000 ekspertów - w tym 1400 konstruktorów, 60 designerów i 2300 techników wspartych przez 200 współpracowników.

Efektem ich prac był m.in. 4-litrowy, wykonany w większości z aluminium silnik V8 o nazwie kodowej 1UZ-FE, legitymujący się mocą 241 KM. Aby udowodnić niespotykaną kulturę jego pracy, wyprodukowano legendarną już dziś reklamę Lexusa: na masce limuzyny ustawiono piramidę z kieliszków, a układ napędowy rozpędzono na hamowni do prędkości ponad 240 km na godz. Szklana konstrukcja pozostała nietknięta. Co więcej, z napełnionych po brzegi kieliszków nic się nie wylało.

LS 400 był jak na swoje czasy szybkim (prędkość maksymalna 250 km na godz.), a jednocześnie oszczędnym i komfortowym autem. Miał wzorcowe wytłumienie wnętrza i niski współczynnik oporu powietrza. Jest to nie tylko jeden z najbardziej dopracowanych samochodów, ale nawet Lexusów. Powód? Trzeba było pokonać europejską konkurencję, a nowa wówczas marka Lexus musiała wejść na rynek z hukiem, by stała się rozpoznawalna i traktowana na równi z BMW, Mercedesem, a później także z Audi. To się udało, a jakość samochodu najlepiej opisują słowa ówczesnego prezesa zarządu Daimler-Benz, dr. Wernera Niefera: "To nie BMW z dwunastocylindrowym silnikiem, lecz samochody takie jak Lexus sprawiają, że się boję".

Lexus był o krok od katastrofy. Zrobił z tego reklamę

Mimo że jakość była na najwyższym poziomie, to nie ustrzeżono się wpadek. W pierwszym roku sprzedaży doszło do akcji serwisowej ośmiu tysięcy egzemplarzy LS-a, związaną z tylnym oświetleniem. To mogło zaprzepaścić szanse nowej marki na sukces, ale samą akcję zmieniono w marketingowy majstersztyk. Była to akcja door to door — pracownicy serwisów odbierali samochody od właścicieli spod ich domów, a po naprawie zwracali umyte i zatankowane do pełna. Właściciel nie musiał się więc zupełnie przejmować procesem naprawy, szukaniem terminów i czekaniem w kolejkach. Opieka na najwyższym poziomie.

1997 Lexus LS400
1997 Lexus LS400Lexus

Lexus RX - pierwszy SUV premium

Ważnym modelem był też Lexus RX, który stał się prekursorem popularnego segmentu SUV-ów klasy premium. Łączył komfort jazdy z możliwością zjechania poza główny szlak.

RX miał benzynowy silnik 3.0 V6 o mocy ponad 220 KM i był dostępny z napędem na przednią oś lub cztery koła. W 2004 r. Lexus RX stał się pierwszym SUV-em premium z napędem hybrydowym. Model RX 400h otrzymał jednostkę 3.3 V6 o mocy 211 KM, wspieraną przez dwa silniki elektryczne - przedni (167 KM) i tylny (68 KM), tworzące napęd 4x4 E-FOUR. Dziś, piąta generacja auta oferuje najszerszy wachlarz zelektryfikowanych napędów w historii modelu: RX 350h, RX 450h+ (plug-in) i RX 500h o mocy 371 KM.

1998 Lexus RX
1998 Lexus RXLexus

Lexus LFA to szczyt inżynierii i technologii

Wspominając o legendach Lexusa nie sposób nie powiedzieć o wyjątkowo zaawansowanym modelu LFA, bo jego historia przywodzi na myśl pierwszy model Lexusa. I chociaż zadanie było całkiem inne, również w tym przypadku inżynierowie, konstruktorzy i projektanci postanowili dać z siebie wszystko. W grudniu 2010 r. z japońskiej fabryki Motomachi wyjechał pierwszy egzemplarz tego wyjątkowego modelu.

Źródłem napędu LFA stał się silnik V10 o pojemności 4,8 litra, mocy 560 KM, który miał wymiary typowe dla jednostki V8, a masą przypominał motor V6. Rozkręcał się on do 9500 obr./min, a na jałowym biegu robił to w zaledwie 0,6 s. Przez to, że silnik ten nabierał obrotów z wyjątkową szybkością, inżynierowie byli zmuszeni zamontować cyfrowy obrotomierz - analogowy nie nadążał za silnikiem.

Lexus LFA
Lexus LFALexus

Nadwozie Lexusa LFA w 65 proc. wykonano ze zbrojonych włóknem węglowym kompozytów, a także z aluminium. Skorzystano z nowej technologii odlewania i wytłaczania oraz łączenia aluminium za pomocą spawów, nitów i kleju. Nad unikalnym dźwiękiem układu wydechowego pracowali specjaliści od instrumentów muzycznych Yamahy. Samochód przyspieszał do setki w 3,7 s i osiągał prędkość 325 km na godz.

Szukasz najpiękniejszego kabrioletu? Rozsiądź się w Lexusie LC

LC to kolejny kamień milowy w historii Lexusa, bazujący na dziedzictwie supersamochodu LFA. Zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 r. Lexus LC miał wszelkie cechy typowe dla flagowego modelu marki. To jeden z najpiękniejszych coupe i kabrioletów.

W 2019 r. do gamy dołączył wariant z miękkim dachem - LC 500 Convertible, określany najbardziej uwodzicielskim kabrioletem świata. Oba modele charakteryzują się wyjątkową stylistyką, świetnymi osiągami i ekscytującym prowadzeniem, a także kultowym wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5-litrów i mocy 464 KM (530 Nm). Odmiana coupe mogła mieć też napęd hybrydowy z silnikiem 3.5 V6 o systemowej mocy 359 KM, który jednak mniej pasował do charakteru tego auta.

Lexus LC 500 Convertible (2021)
Lexus LC 500 Convertible (2021)Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Lexus przez 35 lat swojego istnienia może mówić o paśmie sukcesów

Dla Lexusa ważnymi momentami było także wprowadzenie modelu NX, należącego do segmentu D, czyli mniejszego brata RX-a. Istotny jest także elektryczny RZ, w którym testowane jest sterowanie wolantem bez fizycznego połączenia z kołami. Dziś z kolei Japończycy nie chwalą się wielkimi limuzynami, ale wejściem na rynek miejskiego crossovera LBX skrojonego właśnie dla europejskich klientów. To mały samochód miejski z jakością premium.

Lexus LBX
Lexus LBXŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Od 35 lat Lexus podchodzi inaczej do luksusu niż wielka trójca z Niemiec. To sprawia, że rynek jest jeszcze ciekawszy, a klient ma większy wybór. Co ważne, Lexus nie buduje tylko nudnych aut premium, ale stara się też urozmaicać paletę i udowodnił to przez 35 lat swojego istnienia. Dzięki temu motoryzacja stała się jeszcze ciekawsza.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków