Auto Świat Wiadomości Aktualności Rada UE przyjęła Euro 7. Normy zaostrzono, ale obyło się bez rewolucji

Rada UE przyjęła Euro 7. Normy zaostrzono, ale obyło się bez rewolucji

Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie Euro 7. Akt prawny ustanawia przepisy o limitach emisji z pojazdów drogowych i o trwałości akumulatorów i ma jeszcze bardziej obniżyć emisje zanieczyszczeń ze spalin i z hamowania.

Ruch drogowy
Ruch drogowyDavidi Vardi / Shutterstock
  • Rada UE przyjęła rozporządzenie Euro 7 dotyczące limitów emisji z pojazdów drogowych
  • Rozporządzenie ustanawia nowe przepisy o limitach emisji z samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła stanowisko Parlamentu Europejskiego. Tym samym przyjęte zostało rozporządzenie Euro 7, ustanawiające nowe przepisy o limitach emisji z samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Koniec silników spalinowych na razie wciąż od 2035 r.

Euro 7 jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej z 2020 r. na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz planu działania z 2021 r. na rzecz eliminacji zanieczyszczeń. 19 kwietnia 2023 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2023/851, które zakłada zaostrzenie normy emisji CO₂ dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.

Przyjęte w kwietniu 2023 r. przepisy przewidują całkowitą redukcją emisji dla samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r. To oznacza, że od 2035 r. na rynku europejskim nie będą już sprzedawane nowe auta osobowe i dostawcze z silnikami spalinowymi, chociaż te wciąż pozostaną dostępne. Przepisy nie obejmują ciężarówek, autobusów i innych ciężkich pojazdów.

Euro 7 z nowymi, ostrzejszymi normami, ale bez rewolucji

Dopiero co przyjęte rozporządzenie Euro 7 wprowadza przepisy o emisjach spalin z pojazdów drogowych, ale też o innych rodzajach emisji, wytwarzanych np. podczas ścierania opon i hamowania. Ponadto przepisy określają wymogi dotyczące trwałości akumulatorów.

W przypadku aut osobowych i dostawczych w mocy pozostają obowiązujące limity emisji przewidziane w ramach normy Euro 6, zaostrzono natomiast wymogi dotyczące cząstek stałych. Z kolei w odniesieniu do autobusów i samochodów ciężarowych zaostrzono limity różnych substancji zanieczyszczających, a także uregulowano emisje, np. podtlenku azotu (N₂O), które wcześniej w ogóle nie były określone.

W rozporządzeniu Euro 7 pojawiły się również bardziej rygorystyczne limity emisji cząstek wytwarzanych podczas hamowania. Co ważne, nowe przepisy wprowadzają specjalne limity dla samochodów elektrycznych. Ponadto w Euro 7 zawarto surowsze wymogi dotyczące okresu eksploatacji wszystkich pojazdów, także pod względem przebiegu.

Harmonogram wprowadzania rozporządzenia w życie zależy od rodzaju pojazd

Zatwierdzenie przez Radę stanowiska Parlamentu Europejskiego jest równoznaczne z przyjęciem aktu wykonawczego. Po podpisaniu go przez przewodniczących Parlamentu Europejskiego i Rady zostanie on opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji.

Data, od której rozporządzenie będzie stosowane, zależy od rodzaju pojazdu i wynosi:

  • 30 miesięcy w przypadku nowych typów samochodów osobowych i dostawczych oraz 42 miesiące w przypadku nowych samochodów osobowych i dostawczych;
  • 48 miesięcy w przypadku nowych typów autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep oraz 60 miesięcy w przypadku nowych autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep;
  • 30 miesięcy w przypadku nowych układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych montowanych w samochodach osobowych i dostawczych oraz 48 miesięcy w przypadku montowanych w autobusach, samochodach ciężarowych i przyczepach.
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków