Następców jeszcze nie ma, a obecnych modeli zaraz nie będzie. Taka sytuacja trafiła się Porsche, ale tylko w Unii Europejskiej.

W pierwszych dniach lipca 2024 r. w UE (i w krajach stosujących jej legislację) wchodzą bowiem w życie nowe normy bezpieczeństwa o nazwie General Safety Regulation 2. Dotyczą one głównie systemów asystujących prowadzącemu. Unii wprowadza również nowe przepisy związane z cyberbezpieczeństwem aut. Niestety, żadnej z norm nie spełniają dwa modele Porsche: 718 Boxster i 718 Cayman. A to oznacza, że od momentu wejścia w życie nowych przepisów nie będzie można dokonać pierwszej rejestracji tych modeli ani w Unii Europejskiej, ani w państwach stosujących jej przepisy. Producent musi je więc wycofać z rynku. Niemniej są wyjątki.

Przeczytaj także: Spojrzałem na sprzedaż nowych aut w Polsce i jestem w szoku. Także z powodu chińskich modeli

Porsche 718 Boxster i Cayman znikną z rynku. Są dwa wyjątki

Porsche 718 Cayman GT4 RS Foto: Porsche
Porsche 718 Cayman GT4 RS

Trzeba przyznać: Porsche 718 Boxster i Cayman młode nie są. Obecne generacje tych modeli zadebiutowały w 2012 r., a w 2016 r. przeszły solidną modernizację. Wówczas nie można było wdrożyć wchodzących wkrótce w życie unijnych norm cyberbezpieczeństwa, ponieważ nowe uregulowania nakazują monitorowanie związanych z nim działań już na etapie konstruowania samochodu. Porsche mogłoby jeszcze dostosować aktualnego Boxstera i Caymana do nowych wymogów, ale to się po prostu nie opłaca. Zwłaszcza że następcy są praktycznie gotowi. W oficjalnym komunikacie Porsche podkreśla, że regularnie sprawdza poziom cyberbezpieczeństwa we wszystkich swoich modelach.

Przeczytaj także: Ile kosztowałyby chińskie samochody, gdyby UE podniosła cło do 25 proc.? Mamy dane

Na razie nie znamy dokładnej daty, kiedy obecne wcielenia Porsche 718 Boxstera i 718 Caymana znikną z oferty. 3 kwietnia 2024 r. nadal można było je w Polsce zamawiać.

Porsche 718 Spyder RS Foto: Porsche
Porsche 718 Spyder RS

Porsche wciąż będzie jednak oferować w Unii Europejskiej dwie wyjątkowo mocne wersje obu modeli: 718 Cayman GT4 RS (500 KM) i 718 Spyder RS (również 500 KM). Ze względu na ich niewielki wolumen produkcji podlegają one innym unijnym przepisom.

Czytaj więcej o PORSCHE 718 BOXSTER

W 2025 r. pojawią się nowe generacje Porsche 718 Boxstera i Caymana. Mają one otrzymać napęd elektryczny.