- Nowe modele BMW przedefiniują pojęcie klimatyzacji
- Prototyp zapowiada pierwsze BMW z serii Neue Klasse, która jest największą inwestycją w historii tego niemieckiego koncernu
- SUV wróci do rozwiązania niewidzianego we wnętrzu aut od prawie 100 lat
Najpierw klimatyzację w samochodzie zastępował brak jakiegokolwiek zadaszenia, potem pojawiły się prościutkie systemy wentylacji, później nadeszła era "klimy" – początkowo kompletnie bazowej, które ewoluowała w dwustrefowe urządzenie automatyczne: kierowca może sobie ustawić zupełnie inną temperaturę niż pasażer, a system będzie ingerował, jeśli spadnie lub wzrośnie choćby o jeden stopień. Teraz BMW idzie jeszcze dalej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKlimatyzację będą bowiem wspomagać kamery, które odnotują, jak są ubrani pasażerowie. W końcu 20 st. C inaczej się odczuwa w kurtce, a inaczej w podkoszulku. Chodzi o absolutną precyzję działania. I o to, żeby kierowca nie musiał odrywać uwagi od jezdni i co chwilę korygować ustawień "klimy".
- Przeczytaj także: 30 lat temu BMW popełniło swój największy błąd. Jak do tego doszło?
Takie rozwiązanie ma trafić do przyszłych SUV-ów BMW z serii Neue Klasse (Nowa Klasa). Niestety, będzie ono raczej niewidoczne, a na pierwszy plan wysunie się coś zupełnie innego. Coś, co budziło ostatnio największe kontrowersje i napędzało najgorętsze debaty nie tylko wśród fanów.
Nowe SUV-y BMW: Vision Neue Klasse X wskazuje drogę
Czym w ogóle jest Neue Klasse? Dla BMW niemal wszystkim.
Firma twierdzi, że to największa inwestycja w jej historii. Neue Klasse to bowiem seria nowych modeli opartych na premierowej platformie, które jedno po drugim zastąpią całą obecną gamę BMW. Pierwszy pojawi się już w 2025 r. i rozpocznie największą rewolucję w designie tej marki od czasów BMW serii 7 E65 (2001-2008).
- Przeczytaj także: Jeździłem nowym BMW X2. Czy to ostatni taki model tej marki?
Przede wszystkim firma zerwie z wielkimi, ostentacyjnymi grillami. Wprawdzie w sedanach paradoksalnie zajmą jeszcze więcej miejsca niż dziś, ale po pierwsze, zostaną poprowadzone w poziomie, a po drugie – zgrabnie się wtopią w przednią część auta. W przyszłych sedanach, kombi, coupe, kabrioletach i hatchbackach BMW mają one z grubsza wyglądać tak:
Z kolei w SUV-ach przyjmą bardziej tradycyjny kształt. Co ciekawie, nawiązuje on do pierwszej Neue Klasse BMW z lat 1962-1972, czyli praprzodka obecnej serii 5, który zmienił losy tej firmy. Z drugiej strony, interesujące, czy firma nie ulegnie jednak pokusie i w następcy np. X7 nie wydłuży "nerek" grilla do dolnej krawędzi zderzaka.
Dlaczego SUV-y dostaną inny grill niż reszta gamy? "Ponieważ lepiej pasuje do tego typu aut" – usłyszałem od jednej z osób zaangażowanych w to przedsięwzięcie. Ten człowiek powiedział mi też jeszcze bardziej znamienną rzecz.
BMW Vision Neue Klasse X: najbliżej mu do następcy...
Na żywo prototypowe BMW Vision Neue Klasse X wygląda tak, że wręcz nie można się doczekać na seryjne SUV-y Nowej Klasy. Jeden szczegół prototypu zdradza, do jakiego modelu jest mu najbliżej.
- Przeczytaj także: Iwona Blecharczyk to najsłynniejsza polska kierowczyni tirów. Zdarzały się jej sceny jak z "Szybkich i Wściekłych"
Chodzi o kształt dolnej krawędzi tylnej bocznej szyby. Ta linia utkwiła w DNA każdej generacji BMW X3. Wygląda na to, że rewolucja w designie BMW akurat ją ominie.
Jak bardzo prototyp będzie zbliżony wyglądem do nowego BMW X3 spodziewanego właśnie w 2025 r.? Mój rozmówca odpowiedział, że gdyby najpierw swojej mamie pokazał BMW Vision Neue Klasse X, a potem seryjny samochód, to prawdopodobnie nie zauważyłaby różnicy.
Nowe X3 będzie więc zdecydowanie bardziej minimalistyczne. Chrom ma ustąpić pola listwom świetlnym (np. te wokół grilla odtworzą różne animacje), a klamki mogą się znaleźć nie na drzwiach, lecz nad dolną krawędzią bocznych okien. Prototypowe BMW Vision Neue Klasse X ma ok. 470 cm długości, 22-calowe obręcze kół i jest aż o 1/5 bardziej aerodynamiczne od aktualnego BMW X3. A jak jest w środku?
BMW Vision Neue Klasse X: czy to wciąż BMW?
Oglądając wnętrze BMW Vision Neue Klasse X nie mogłem się pozbyć wrażenia, że goniąc za minimalizmem, firma zgubiła gdzieś swój niepowtarzalny charakter, który kształtowała całymi dekadami. Deska rozdzielcza prototypu wygląda wręcz jak półka, na której ktoś położył tablet.
Na szczęście ten tablet – zgodnie z tradycją marki – jest nachylony w stronę kierowcy. Na dodatek nie ma klasycznego kształtu prostokąta: to coś w rodzaju rombu. Poza tym we wnętrzu pojawiło się też rozwiązanie niewidziane w samochodach od prawie 100 lat.
No bo proszę tylko spojrzeć na kierownicę: w odróżnieniu od niemal wszystkich współczesnych samochodów ma ona ramię, które się kończy na godzinie 12. Takie rozwiązanie stosowano powszechnie jeszcze w latach 30. XX w., ponieważ za kierownicą nie umieszczano wtedy wskaźników i takie ramię nie miało czego zasłaniać. W BMW też zresztą nie ma.
Bo przyszłe modele tej marki nie dostaną klasycznego zestawu wskaźników położonego tuż za "kółkiem". Zastąpi je szeroki wyświetlacz na podszybiu. I to on, wraz z tabletem oraz ekranem head-up wyświetli grafiki typowe dla stylu BMW.
Samo menu nowego systemu operacyjnego testowało aż 2 tys. osób. Wodząc palcem po ekranie między czterema punktami, będzie można ustalić brzmienie silnika. No bo sam silnik…
BMW Vision Neue Klasse X: napęd i zasięg
Platforma Neue Klasse jest przystosowana wyłącznie do napędu elektrycznego. Firma chwali się zwłaszcza nową jednostką sterującą elektroniką: ma ona od pięciu do nawet 10 razy wyższą moc obliczeniową niż ECU stosowane w obecnych BMW. Dzięki niej udało się też zmniejszyć aż o 1/3 wagę okablowania. A przecież masa gra kluczową rolę w zasięgu elektryków.
BMW deklaruje, że modele Neue Klasse będą mieć o 1/3 większy zasięg niż aktualne porównywalne elektryki tej marki, a ich czas ładowania skróci się o 30 proc.
To jak to BMW sobie wyobraża? Jeśli następca BMW X3 istotnie będzie elektryczny, to z co tymi klientami, którzy chcą mieć SUV-a klasy średniej, ale nie są gotowi na elektromobilność? Czy obecne BMW X3 (dostępne aktualnie w wersjach spalinowych i hybrydowych, a także w elektrycznej iX3) będzie oferowane równolegle z X3 Neue Klasse? Ludzie z BMW nie chcieli odpowiedzieć mi wprost na to pytanie, dodając jednak z uśmiechem, że znaleźli dobre rozwiązanie. I ogłoszą je tej jesieni.