Auto Świat Wiadomości Aktualności Ruszył najcięższy transport do Elektrowni Rybnik. Ma niemal 45 m długości i waży 524 t

Ruszył najcięższy transport do Elektrowni Rybnik. Ma niemal 45 m długości i waży 524 t

Niemal 45 m długości, 5,6 m szerokości i masa wynosząca aż 524 t — tak w skrócie przedstawia się najcięższy z serii ponadnormatywnych transportów do Elektrowni Rybnik. To jeden z kilkunastu transportów, którymi dostarczane są elementy bloku gazowo-parowego. Kolejne odbędą się w kwietniu i w maju br.

To jak na razie najcięższy transport, jaki poruszał się po drogach woj. śląskiego
GDDKiA
To jak na razie najcięższy transport, jaki poruszał się po drogach woj. śląskiego
  • Elementy bloku gazowo-parowego dostarczane są w kilkunastu transportach
  • Przejazd tak dużego transportu wymaga niestandardowych rozwiązań
  • Most nad rzeką Bierawką w Nieborowicach jest kluczowym miejscem dla przejazdu
  • Tymczasowa konstrukcja nośna pozwoli na przejazd transportu z ładunkiem

524 t waży najcięższy z serii ponadnormatywnych transportów do Elektrowni Rybnik. To najcięższy transport, jaki dotychczas poruszał się drogami krajowymi woj. śląskiego. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zestaw, którym do elektrowni dostarczony zostanie jeden z elementów powstającego bloku gazowo-parowego, ma niemal 45 m długości, 5,6 m szerokości i 6,4 m wysokości.

Kolejne transporty w kwietniu i w maju

Przewożony element został przeładowany w Kędzierzynie-Koźlu. Całą operację przeładunku zakończono we wtorek (18 lutego) i tego samego dnia w nocy transport wyruszył w trasę, która prowadziła drogą wojewódzką DW 408 przez Sośnicowice, a następnie drogą powiatową przez Smolnicę i Żernicę aż do Knurowa. Tutaj zaplanowany został postój. Następnie transport przez tymczasowy most w Nieborowicach ruszy już do docelowego miejsca.

GDDKiA informuje, że ten obecny jest jednym z kilkunastu transportów ponadnormatywnych, którymi elementy powstającego bloku gazowo-parowego zostaną dostarczone do Elektrowni Rybnik. Jak na razie odbyło się osiem kursów, a kolejnych siedem jest w planach. Cztery mają odbyć się w kwietniu, trzy w maju.

Przejazd przez most z prędkością nie większą niż 10 km na godz.

Drogowcy zwracają uwagę, że przejazd tak dużego i ciężkiego transportu wymagał niestandardowych rozwiązań. Kluczowym miejscem pod tym względem okazał się most nad rzeką Bierawką w ciągu DK 78 w Nieborowicach. Aby zabezpieczyć budowlę przed uszkodzeniem, przygotowano tymczasową konstrukcję nośną o długości 21 m, która pozwoli na przejazd transportu z ładunkiem bez zbytniego obciążania elementów nośnych mostu.

Aby ograniczyć wpływ sił dynamicznych, które mogłyby pojawić się podczas przyspieszania i hamowania, pojazdy wiozące ponadnormatywny ładunek mają poruszać się z prędkością nie większą niż 10 km na godz. Ponadto bezpośrednio przed przejazdem i po nim wykonany zostanie przegląd mostu. Konieczność montażu tymczasowej konstrukcji nośnej spowoduje, że fragment drogi DK 78 w Kuźni Nieborowskiej czasowo zostanie wyłączony z ruchu, a kierowcy będą musieli korzystać z objazdu drogami lokalnymi przez Knurów.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji