• W 2021 r. pierwsza czwórka najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europie to hatchbacki
  • Hyundai Tucson sprzedawał się ponad 2,5 raza lepiej od i30
  • Volkswagen Golf cieszył się półtora raza większym zainteresowaniem niż Tiguan

Aby się przekonać, jak radzą sobie hatchbacki, sięgnęliśmy po szczegółowe dane sprzedaży nowych samochodów w Europie za 2021 r., przygotowane przez renomowane JATO Dynamics i opublikowane w ”Automotive News Europe”. Następnie zestawiliśmy wolumeny SUV-ów i hatchbacków tych samym marek i z tych samych segmentów, czyli np. miejskiego hatchbacka Kii z miejskim SUV-em tego producenta.

Zanim przedstawimy, co nam z tego wyszło, wypada wspomnieć o trzech rzeczach.

Po pierwsze, dane dotyczące hatchbacków obejmują ogólną sprzedaż danego modelu, co w przypadku niektórych samochodów (np. Volkswagen Golf lub Skoda Octavia) oznacza, że wlicza się do tego także popyt na inne wersje nadwoziowe, jak np. kombi lub sedan. Z reguły jednak odmiana hatchback ma największy udział w sprzedaży tych modeli, poza tym to właśnie hatchback jest ich wizytówką.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Po drugie, część firm oferuje w jednym segmencie po dwa SUV-y (np. Ford) lub po dwa hatchbacki (np. Renault). Wówczas sumowaliśmy wyniki modeli noszących nadwozia jednego typu (np. EcoSporta z Pumą lub Clio z Zoe), za każdym razem zaznaczając to w tekście.

Po trzecie, sprzedaż niektórych SUV-ów lub hatchbacków mogła być niższa niż zwykle nie tylko z powodu problemów z podażą, ale także przez zmiany generacyjne; część osób zwyczajnie się wstrzymuje z zakupem, czekając na zupełnie nowy model. Niestety, na to nie ma rady. Cykle produkcyjne są różne i nigdy nie będzie tak, że wszyscy jednocześnie pokazują nowe modele i jednocześnie je modernizują.

Nasze zestawienie obejmuje 27 par. Gdzie wygrał SUV, a gdzie hatchback?

SUV-y popularniejsze od hatchbacków

W 2021 r. Hyundai Tucson był w Europie ponad 2,5 raza popularniejszy od i30. Foto: Hyundai
W 2021 r. Hyundai Tucson był w Europie ponad 2,5 raza popularniejszy od i30.

Największą przewagę SUV notuje w Mini, Hyundaiu i Peugeocie. Mini Countrymana kupowano prawie 3,5 raza częściej niż Clubmana. Hyundai Tucson cieszył się przeszło 2,5 razy większym powodzeniem od i30, a popyt na Peugeota 308 blisko trzykrotnie ustępował zainteresowaniu 3008.

Trzy kompaktowe SUV-y Mazdy (CX-30, MX-30 i CX-5) łącznie sprzedawały się ponad cztery razy lepiej niż Mazda 3, przy czym liczone osobno CX-30 i CX-5 też wyprzedzały Mazdę 3.

Podobnie jest u Kii. Niro i Sportage nie tylko razem, ale i każde z osobna kupowano chętniej od Ceeda (dane nie uwzględniają modelu XCeed, który ma tyle z SUV-a co z hatchbacka). Kia Stonic przewyższyła wolumenem Rio, a wraz z Soulem przewaga nad Rio stała się prawie dwukrotna.

Ford EcoSport sprzedawał się wprawdzie gorzej od Fiesty, ale ta ustąpiła Pumie. W sumie Pumę i EcoSporta łącznie kupowano niemal dwa razy częściej niż Fiestę.

Połączony wolumen Hyundaiów Bayona i Kony był prawie dwukrotnie wyższy od i20, ale w pojedynkę tylko Kona wyprzedziła hatchbacka. Nieco inaczej jest w BMW. Osobno ani X1, ani X2 nie sprzedawały się lepiej od serii 1, ale jeśli zsumujemy ich wyniki, to ”jedynka” zmuszona była uznać wyższość SUV-ów. Tak samo było w przypadku Renault Kadjara i Arkany, ponieważ dopiero ich łączny wynik przewyższył sprzedaż Megane.

A dalej? Popyt na Nissana Juke’a był prawie dwa razy wyższy niż na Micrę. SUV jest górą także w parach Seat Arona-Seat Ibiza oraz Ford Kuga-Ford Focus. To, gdzie wygrały hatchbacki?

Hatchbacki popularniejsze od SUV-ów

Nawet jeśli zsumujemy wolumeny Mercedesów GLA i GLB, to i tak wychodzi mniejsza liczba niż w przypadku klasy A. Hatchbacki są górą także u Volkswagena (Polo wyprzedziło T-Crossa, Golf Tiguana, a ID.3 wygrało z ID.4) oraz w Skodzie (Fabia była lepsza od Kamiqa, a Octavia od Karoqa). W grupie Volkswagena to najwyraźniej szerszy trend, ponieważ Audi A3 sprzedawało się lepiej od Q3, a Seat Leon wyprzedził Atecę.

W 2021 r. Opel Corsa sprzedawał się w Europie lepiej niż Crossland i Mokka razem wzięte. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
W 2021 r. Opel Corsa sprzedawał się w Europie lepiej niż Crossland i Mokka razem wzięte.

Hatchbacki często są górą także w koncernie Stellantis. Citroen C3 zanotował przeszło dwukrotnie większy wolumen od C3 Aircrossa, C4 wyprzedziło C5 Aircrossa, Peugeot 208 sprzedawało się minimalnie lepiej od 2008, a Opla Corsę kupowano chętniej niż Crosslanda i Mokkę razem wzięte.

Renault Clio nawet bez pomocy Zoe wyprzedziło Captura, ale już samo Zoe cieszyło się mniejszym powodzeniem niż Captur. Z kolei Toyota Corolla zanotowała wyższą sprzedaż od C-HR.

Wygrywa więc hatchback, który wyprzedził SUV-a w 14 przypadkach, ale w 13 musiał mu ustąpić. Wątpliwości nie pozostawia również inne zestawienie.

Najpopularniejsze samochody w Europie

Chodzi o pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europie w 2021 r. W tym zestawieniu triumfują hatchbacki. Należą do nich aż cztery pierwsze miejsca (kolejno Volkswagen Golf, Renault Clio, Dacia Sandero i Peugeot 208). SUV-y zajęły dopiero 5. i 6. miejsce (odpowiednio Peugeot 2008 oraz Volkswagen T-Roc). Dalej są trzy hatchbacki (Toyota Yaris, Opel/Vauxhall Corsa, Fiat 500), a Top 10 zamyka SUV (Renault Captur). Jak więc widać, do zmierzchu hatchbacków jeszcze daleko.