- Fabryka Continentala w Lousado rozpoczęła działalność w 1990 roku i obecnie powstają w niej nie tylko opony do samochodów osobowych, lecz także do maszyn rolniczych
- Fabryka w Lousado ma zdolność produkcyjną na poziomie 18 mln opon rocznie
- W 2023 r. Continental wygenerował sprzedaż w wysokości 41,4 mld euro i obecnie zatrudnia około 200 000 osób w 56 krajach i na 56 rynkach
Jeździmy samochodami, serwisujemy je, wymieniamy płyny eksploatacyjne, a dwa razy w roku ogumienie z zimowego na letnie i odwrotnie. Rzadko kiedy zastanawiamy się, jak to jest, że konkretna opona ma takie czy inne właściwości, w jaki sposób została wyprodukowana i ile trzeba przy tym zużyć różnego rodzaju surowców czy energii.
Podczas odwiedzin fabryki Continentla zlokalizowanej w portugalskiej miejscowości Lousado miałem okazję przekonać się, jak produkuje się ekologiczne opony Continental UltraContact NXT (mieliśmy już okazję testowania tego ogumienia). Poznałem również tajniki, które przesądzają o tym, że produkcja jest neutralna dla środowiska.
Jak to możliwe, że fabryka Continentala w Lousado może produkować opony w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji CO2? W przemyśle oponiarskim duża część zużywanej energii jest wykorzystywana do wytwarzania pary, która jest potrzebna do podgrzewania opon w procesie wulkanizacji. Energia cieplna zamienia surową gumę w elastyczną i sprężystą gumę.
W portugalskiej fabryce para wytwarzana jest za pomocą kotła, który w pełni działa na energię elektryczną. Produkcja prądu niezbędnego do zasilania kotła odbywa się m.in. za pośrednictwem promieni słonecznych. Dość powiedzieć, że na dużej powierzchni dachu fabryki umieszczono panele fotowoltaiczne.
Wykorzystanie promieni słonecznych do produkcji prądu ułatwia fakt, że w Lousado słońce dziennie świeci średnio przez siedem godzin. Tymczasem w naszej strefie klimatycznej zimą zdarzają się dni, kiedy słońce operuje tylko 1,8 godz.
Continental – produkcja bez emitowania CO2
W Lousado pokazujemy, że nawet bardzo duże fabryki opon mogą osiągnąć produkcję neutralną pod względem emisji CO2. W tym celu kluczowa jest dostępność odnawialnych źródeł energii po konkurencyjnych cenach – wyjaśnił dr Bernhard Trilken, dyrektor ds. produkcji i logistyki w Continental Tires.
Ponadto dodał: Przygotowujemy wszystkie nasze zakłady tak, aby mogły wykorzystywać jak najwięcej energii odnawialnej. Uruchomienie naszego elektrycznego kotła parowego w Lousado to początek tej drogi.
Continental – ekologiczna produkcja, ekologicznej opony
Nowy elektryczny kocioł parowy przekształca energię słoneczną i inną zieloną energię elektryczną w parę przy niemal zerowych stratach. Woda jest pompowana z dołu kotła do góry, gdzie jest rozpylana na elektrody. Prąd elektryczny przepływa przez strumienie wody i wytwarza ciepło wewnątrz wody, aż do jej odparowania do postaci pary.
Wcześniej, jako źródło energii do wytwarzania pary wykorzystywano gaz ziemny. Będzie on nadal wykorzystywany obok nowego elektrycznego kotła parowego. Dzięki temu Continental może elastycznie reagować na wahania dostępności energii odnawialnej i inne czynniki środowiskowe.
W 2023 r. dział opon Continental zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o około 150 gigawatogodzin dzięki 160 projektom energooszczędnym. Osiągnięto to dzięki takim środkom jak na przykład lepsza izolacja termiczna. Odpowiada to mniej więcej średniemu rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną 12 500 domów jednorodzinnych.
Ambicją Continentala jest zmniejszenie do 2030 r. zużycia energii o 20 proc. w porównaniu z 2018 r. Ponadto Continental dąży do osiągnięcia neutralnej dla klimatu produkcji najpóźniej do 2040 r. Od końca 2020 r. energia elektryczna, którą firma kupuje dla wszystkich lokalizacji na całym świecie, pochodzi już z odnawialnych źródeł energii i jest neutralna dla klimatu.