Auto Świat Wiadomości Aktualności Te samochody tracą najmniej na wartości. Model Toyoty przed Porsche

Te samochody tracą najmniej na wartości. Model Toyoty przed Porsche

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski

Firmy Carfax i Info-Ekspert oszacowały wartość rezydualną pojazdów na polskim rynku po trzech latach użytkowania i 45 tys. km przebiegu. Zwyciężył nieoczywisty model Toyoty, który wyprzedził Porsche 911. Z analizy wynika, że najniższą utratę wartości wykazują auta miejskie i kompaktowe oraz hybrydy, a najwięcej tracą elektryki i samochody chińskich marek.

Wartość rezydualna pojazdówMateusz Pokorzyński / Auto Świat
  • Dobry moment do oceny tego, jak dany model zachowuje swoją wartość na rynku wtórnym, następuje po trzech latach, kiedy standardowo kończy się okres leasingowania i gwarancja, a koszty napraw zaczynają rosnąć
  • Czołówka rankingu jest mocno zróżnicowana: terenówka, auto sportowe i popularne modele z segmentów B i C
  • Coraz bardziej cenione są diesle, ale na topie znajdują się auta z napędami hybrydowymi

Jak wskazuje Robert Lewandowski, Business Development Manager w Carfax Polska, firmie dostarczającej raporty o historii używanych samochodów: "Na wartość samochodu na rynku wtórnym wpływa szereg różnych czynników, takich jak: przebieg, wyposażenie, wersja nadwozia, wyjściowa cena zakupu, pojemność i moc silnika czy stan utrzymania, ale też postrzeganie marki i konkretnego modelu czy aktualna moda. Dobry moment do oceny tego, jak dany model zachowuje swoją wartość na rynku wtórnym, z punktu widzenia przeciętnego użytkownika, następuje po trzech latach, kiedy standardowo kończy się okres leasingowania i gwarancja, a koszty napraw, w naturalnej konsekwencji użytkowania auta, zaczynają rosnąć. Średni poziom prebiegu takiego pojazdu, przy standardowym zużyciu, to ok. 45 tys. km".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najwyższe wartości rezydualne po trzech latach i 45 tys. km przebiegu:

  • Toyota Land Cruiser – 74 proc. wyjściowej wartości;
  • Porsche 911 – 73 proc.;
  • Skoda Octavia – 71 proc.;
  • Dacia Bigster – 71 proc.;
  • Dacia Duster – 70 proc.;
  • Toyota Yaris – 69 proc.

Czołówka jest mocno zróżnicowana. Na szczycie zestawienia znalazła się Toyota Land Cruiser z silnikiem Diesla — legendarna, luksusowa terenówka, której nowa generacja trafiła do sprzedaży w 2024 r. i została bardzo dobrze przyjęta przez rynek. Niemal równie skutecznie wartość utrzymuje równie kultowe sportowe Porsche 911.

Dalej uplasowały się już popularne modele samochodów z segmentów B i C: Skoda Octavia, aż dwa modele Dacii (Duster i nowość, jego większa wersja Bigster) oraz następna Toyota (Yaris).

Zobacz: Jeździłem europejskim pogromcą chińskich SUV-ów. Dacia ma asa w rękawie

Jakie auta będą utrzymywać wartość?

Bezpiecznym wyborem z punktu widzenia utraty wartości będzie zakup pojazdów z popularnych segmentów B i C (czyli średnich rozmiarów samochodów osobowych) lub SUV marek i modeli cieszących się uznaniem i poszukiwanych na rynku wtórnym (np. niemieckich lub japońskich) – mówi Dariusz Wołoszka, wiceprezes zarządu Info-Ekspert, firmy dostarczającą programy komputerowe do profesjonalnej wyceny i szacowania wartości rezydualnych pojazdów.

Istotnym współczynnikiem jest rodzaj napędu pojazdu. Obecnie na topie są hybrydy. "Ze znacznie wyższą utratą wartości należy się liczyć przy zakupie samochodu elektrycznego, ze względu na m.in. krótszy cykl życia takich pojazdów, lub modelu chińskiej marki, m.in. z powodu obaw nabywców związanych z dostępem do serwisu czy części zamiennych. Z kolei rekordowy wynik sprzedaży hybryd potwierdza zainteresowanie klientów tą ponad 20-letnią, lecz wciąż postrzeganą w kategorii nowości, technologią. Wyraźny trend nie jest przypadkowy i wysokie wartości rezydualne przy odsprzedaży pojazdów tego typu będą nadal obserwowane" - zauważa Wołoszka.

Przeczytaj także: Jeep Wrangler czy Toyota Land Cruiser? Przetestowaliśmy legendarne terenówki

Cenione są także wybrane diesle, a coraz większa część rynku należy do marek premium. "Po drugiej stronie trudno ignorować potencjał samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które odpowiednio użytkowane mogą zapewnić bezawaryjną i relatywnie niskonakładową eksploatację. Niemalejący popyt przy ograniczonej podaży, utrwalić może trend mniejszej utraty wartości samochodów napędzanych olejem napędowym. W segmencie premium natomiast stabilny wzrost wolumenów i udziału w rynku najprawdopodobniej będzie kontynuowany. Rosnąca popularność tego segmentu jest konsekwencją: z jednej strony wzrostu cen modeli popularnych m.in. spowodowanego kolejnymi obligatoryjnymi elementami wyposażenia standardowego, a z drugiej wysokimi i ogólnodostępnymi rabatami" - podsumowuje Dariusz Wołoszka z Info-Ekspert.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków