Logo
WiadomościAktualnościToyota testuje nowy rodzaj benzyny. Można ją tankować nawet do obecnie używanych aut

Toyota testuje nowy rodzaj benzyny. Można ją tankować nawet do obecnie używanych aut

Chevron i Toyota wspólnie opracowały nowy niskoemisyjnej benzyny. Jej zaletą jest o 40 proc. niższa emisja CO2 w cyklu życia w porównaniu z tradycyjną benzyną produkowaną z ropy naftowej. Kolejnym atutem nowego paliwa jest możliwość stosowania go w niemal wszystkich pojazdach już jeżdżących po drogach na całym świecie.

Toyota i Chevron stworzyły nową niskoemisyjną benzynę
Toyota
Toyota i Chevron stworzyły nową niskoemisyjną benzynę

W 2021 r. Toyota i Chevron nawiązały współpracę mającą na celu stworzenie niskoemisyjnego paliwa do samochodów. Początkowo obie firmy skupiły się na technologiach wodorowych, ale z czasem japoński producent dołączył do programu związanego z opracowaniem niskoemisyjnej benzyny. Toyota dołączyła na wczesnym etapie programu, co pozwoliło zapewnić kompatybilność nowego paliwa z konwencjonalnymi silnikami i napędami hybrydowymi.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe paliwo nadaje się do niemal każdego auta z silnikiem benzynowym

Pierwsze testy drogowe związane z nowym paliwem przeprowadzono w 2023 r. i wzięły w nich udział hybrydowa Toyota Camry, hybryda plug-in RAV4 Prime oraz terenowa Toyota Tundra. W pełni zatankowane niskoemisyjną benzyną pojazdy wyruszyły na drogi publiczne w Teksasie i Mississippi. Praktycznie rok później, w kwietniu 2024 r., firmy rozpoczęły kolejny etap współpracy i dostarczyły nowe paliwo do centrum logistycznego Toyoty w Portland, z którego każdego dnia do klientów w różnych częściach USA wysyłanych jest 450 samochodów zatankowanych nową benzyną.

Jedną z największych zalet nowej niskoemisyjnej benzyny jest to, że można stosować ją w miejsce tradycyjnego paliwa w niemal dowolnym pojeździe benzynowym. I nie ma znaczenia, czy mówimy o samochodach z konwencjonalnym napędem benzynowym, czy też o hybrydach lub hybrydach plug-in, przy czym nie ma konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji silników. Kolejnym atutem jest to, że do dystrybucji nowego paliwa można wykorzystać już istniejącą infrastrukturę.

Emisja CO2 w całym cyklu życia produktu niższa o aż 40 proc.

Nowa benzyna swoją niskoemisyjność zawdzięcza temu, że do jej produkcji wykorzystywane są surowce odnawialne. W efekcie w całym cyklu życia produktu można było obniżyć emisję CO2 o aż 40 proc. w porównaniu z konwencjonalną benzyną. Toyota precyzuje, że ponad połowę składu stanowi biopaliwo wytwarzane z produktów rolnych oraz odpadów z uprawy roślin i hodowli zwierząt gospodarskich.

Toyota jest przekonana, że spopularyzowanie paliw bazujących na surowcach odnawialnych pozwoli obniżyć emisyjność transportu bez potrzeby wymiany parku samochodowego na pojazdy z napędem alternatywnym i przy zachowaniu istniejącej już infrastruktury do tankowania. Tylko w Stanach Zjednoczonych ponad 265 mln aut zasilanych jest benzyną, co stanowi ponad 95 proc. całego parku aut osobowych. Co równie istotne, przeciętny samochód osobowy ma 12 lat i pozostaje w użyciu przez niemal 20 lat.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium