W 2021 r. Toyota i Chevron nawiązały współpracę mającą na celu stworzenie niskoemisyjnego paliwa do samochodów. Początkowo obie firmy skupiły się na technologiach wodorowych, ale z czasem japoński producent dołączył do programu związanego z opracowaniem niskoemisyjnej benzyny. Toyota dołączyła na wczesnym etapie programu, co pozwoliło zapewnić kompatybilność nowego paliwa z konwencjonalnymi silnikami i napędami hybrydowymi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowe paliwo nadaje się do niemal każdego auta z silnikiem benzynowym
Pierwsze testy drogowe związane z nowym paliwem przeprowadzono w 2023 r. i wzięły w nich udział hybrydowa Toyota Camry, hybryda plug-in RAV4 Prime oraz terenowa Toyota Tundra. W pełni zatankowane niskoemisyjną benzyną pojazdy wyruszyły na drogi publiczne w Teksasie i Mississippi. Praktycznie rok później, w kwietniu 2024 r., firmy rozpoczęły kolejny etap współpracy i dostarczyły nowe paliwo do centrum logistycznego Toyoty w Portland, z którego każdego dnia do klientów w różnych częściach USA wysyłanych jest 450 samochodów zatankowanych nową benzyną.
- Przeczytaj także: Zmiany dla kierowców w całej Unii. Zaczęły obowiązywać 22 maja
Jedną z największych zalet nowej niskoemisyjnej benzyny jest to, że można stosować ją w miejsce tradycyjnego paliwa w niemal dowolnym pojeździe benzynowym. I nie ma znaczenia, czy mówimy o samochodach z konwencjonalnym napędem benzynowym, czy też o hybrydach lub hybrydach plug-in, przy czym nie ma konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji silników. Kolejnym atutem jest to, że do dystrybucji nowego paliwa można wykorzystać już istniejącą infrastrukturę.
Emisja CO2 w całym cyklu życia produktu niższa o aż 40 proc.
Nowa benzyna swoją niskoemisyjność zawdzięcza temu, że do jej produkcji wykorzystywane są surowce odnawialne. W efekcie w całym cyklu życia produktu można było obniżyć emisję CO2 o aż 40 proc. w porównaniu z konwencjonalną benzyną. Toyota precyzuje, że ponad połowę składu stanowi biopaliwo wytwarzane z produktów rolnych oraz odpadów z uprawy roślin i hodowli zwierząt gospodarskich.
Toyota jest przekonana, że spopularyzowanie paliw bazujących na surowcach odnawialnych pozwoli obniżyć emisyjność transportu bez potrzeby wymiany parku samochodowego na pojazdy z napędem alternatywnym i przy zachowaniu istniejącej już infrastruktury do tankowania. Tylko w Stanach Zjednoczonych ponad 265 mln aut zasilanych jest benzyną, co stanowi ponad 95 proc. całego parku aut osobowych. Co równie istotne, przeciętny samochód osobowy ma 12 lat i pozostaje w użyciu przez niemal 20 lat.