Auto Świat Wiadomości Aktualności Toyota testuje nowy rodzaj benzyny. Można ją tankować nawet do obecnie używanych aut

Toyota testuje nowy rodzaj benzyny. Można ją tankować nawet do obecnie używanych aut

Chevron i Toyota wspólnie opracowały nowy niskoemisyjnej benzyny. Jej zaletą jest o 40 proc. niższa emisja CO2 w cyklu życia w porównaniu z tradycyjną benzyną produkowaną z ropy naftowej. Kolejnym atutem nowego paliwa jest możliwość stosowania go w niemal wszystkich pojazdach już jeżdżących po drogach na całym świecie.

Toyota i Chevron stworzyły nową niskoemisyjną benzynę
Toyota i Chevron stworzyły nową niskoemisyjną benzynęToyota

W 2021 r. Toyota i Chevron nawiązały współpracę mającą na celu stworzenie niskoemisyjnego paliwa do samochodów. Początkowo obie firmy skupiły się na technologiach wodorowych, ale z czasem japoński producent dołączył do programu związanego z opracowaniem niskoemisyjnej benzyny. Toyota dołączyła na wczesnym etapie programu, co pozwoliło zapewnić kompatybilność nowego paliwa z konwencjonalnymi silnikami i napędami hybrydowymi.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe paliwo nadaje się do niemal każdego auta z silnikiem benzynowym

Pierwsze testy drogowe związane z nowym paliwem przeprowadzono w 2023 r. i wzięły w nich udział hybrydowa Toyota Camry, hybryda plug-in RAV4 Prime oraz terenowa Toyota Tundra. W pełni zatankowane niskoemisyjną benzyną pojazdy wyruszyły na drogi publiczne w Teksasie i Mississippi. Praktycznie rok później, w kwietniu 2024 r., firmy rozpoczęły kolejny etap współpracy i dostarczyły nowe paliwo do centrum logistycznego Toyoty w Portland, z którego każdego dnia do klientów w różnych częściach USA wysyłanych jest 450 samochodów zatankowanych nową benzyną.

Jedną z największych zalet nowej niskoemisyjnej benzyny jest to, że można stosować ją w miejsce tradycyjnego paliwa w niemal dowolnym pojeździe benzynowym. I nie ma znaczenia, czy mówimy o samochodach z konwencjonalnym napędem benzynowym, czy też o hybrydach lub hybrydach plug-in, przy czym nie ma konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji silników. Kolejnym atutem jest to, że do dystrybucji nowego paliwa można wykorzystać już istniejącą infrastrukturę.

Emisja CO2 w całym cyklu życia produktu niższa o aż 40 proc.

Nowa benzyna swoją niskoemisyjność zawdzięcza temu, że do jej produkcji wykorzystywane są surowce odnawialne. W efekcie w całym cyklu życia produktu można było obniżyć emisję CO2 o aż 40 proc. w porównaniu z konwencjonalną benzyną. Toyota precyzuje, że ponad połowę składu stanowi biopaliwo wytwarzane z produktów rolnych oraz odpadów z uprawy roślin i hodowli zwierząt gospodarskich.

Toyota jest przekonana, że spopularyzowanie paliw bazujących na surowcach odnawialnych pozwoli obniżyć emisyjność transportu bez potrzeby wymiany parku samochodowego na pojazdy z napędem alternatywnym i przy zachowaniu istniejącej już infrastruktury do tankowania. Tylko w Stanach Zjednoczonych ponad 265 mln aut zasilanych jest benzyną, co stanowi ponad 95 proc. całego parku aut osobowych. Co równie istotne, przeciętny samochód osobowy ma 12 lat i pozostaje w użyciu przez niemal 20 lat.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków