Jak wynika ze statystyk przekazanych PAP przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) zdecydowanie więcej przekroczeń prędkości zarejestrowano na nitce w kierunku Krakowa – 2 tys. 248 naruszeń. W kierunku Zakopanego 678 kierowców przekroczyło dozwoloną w tunelu prędkość 100 km/h.
W tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości
W tunelu na Zakopiance zainstalowano odcinkowy pomiar prędkości. Każdy kierowca, który zbyt szybko pokona ten odcinek, musi liczyć się z mandatem. W tunelu zamontowano osiem kamer, które wykonują pomiary prędkości na dwóch pasach ruchu w obu kierunkach.
„Zdecydowana większość zarejestrowanych naruszeń – ponad 75 proc. dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, to jest pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące ograniczenie prędkości. 33 kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h, niż obowiązujący w tunelu limit prędkości” – przekazał PAP szef GITD Alvin Gajadhur i dodał, że 25 listopada kierujący Seatem pokonał tunel na Zakopiance z prędkością aż 201 km/h.
W tunelu nie wolno się zatrzymywać!
Jak powiedział PAP rzecznik prasowy policji w Suchej Beskidzkiej Wojciech Copija, wszelkie wykroczenia popełnione w tunelu badają policjanci z tamtejszego komisariatu. Oprócz wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości w tunelu suscy policjanci ustalają także kierowców, którzy zatrzymywali się w tunelu, a następnie wychodzili z pojazdów i robili sobie zdjęcia. Takie zachowanie nieodpowiedzialnych kierowców również zarejestrowały kamery zainstalowane w tunelu.
Każde zatrzymanie pojazdu czy też pojawienie się pieszego w tunelu wzbudza alarm systemu monitoringu. Kierowcy powinni pamiętać, że przepisy ustawy — Prawo o ruchu drogowym jasno mówią o zakazie zatrzymania pojazdu w tunelu.
System odcinkowego pomiaru prędkości został zamontowany w tunelu na prośbę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uzyskał też pozytywną opinię policji. Tego rodzaju rozwiązania przynoszą pozytywne efekty. Tam, gdzie pracują odcinkowe pomiary prędkości, obserwowany jest spadek liczby zdarzeń drogowych oraz ich negatywnych skutków.
Uroczyste otwarcie ponad dwukilometrowego odcinka tunelowego trasy S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną – Białą nastąpiło 12 listopada. W wydarzeniu brał udział prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa tunelu kosztowała niemal jeden miliard zł i trwała pięć lat i siedem miesięcy. Dzięki inwestycji podróżujący od Zakopanego w stronę Krakowa mogą przejechać dwupasmową drogą szybkiego ruchu już od Rdzawki do węzła z autostradą A4 w Krakowie. (PAP)
autor: Szymon Bafia