- W przyszłym roku kierowcy zyskają setki kilometrów nowych dróg, z których większość będą stanowiły autostrady i drogi ekspresowe
- Kilkanaście miejscowości zyska obwodnice, dzięki czemu w tym miejscach znacząco zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców i kierowców
- W 2025 r. zakończy się budowa ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3, Trójmiasto zyska nową obwodnicę
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Na początku grudnia br. serwis wyborcza.pl informował o zauważalnym spowolnieniu w oddawaniu do użytku nowych dróg szybkiego ruchu. Zaledwie kilka lat temu rocznie kierowcy zyskiwali nawet ok. 400 km autostrad i dróg ekspresowych, tymczasem w 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła kierującym nieco ponad 140 km autostrad i ekspresówek. Ale wygląda na to, że już w przyszłym roku zmotoryzowani będą mieli dużo powodów do radości.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDłuższa autostrada A2, łatwiejszy dojazd w stronę granicy ze Słowacją
GDDKiA zapowiada, że w 2025 r. do użytku zostanie oddanych ponad 400 km dróg. Co prawda w tej liczbie zawarte są również odcinki obwodnic, ale w rzeczywistości znaczną większość będą stanowiły autostrady i drogi ekspresowe. W przypadku dróg, na których można rozwijać prędkość nawet 140 km na godz., będzie to ponad 67-kilometrowy fragment A2. Drogowcy zapowiadają, że dzięki wydłużeniu tej autostrady uda się połączyć Białą Podlaską z Warszawą.
O ponad 36 km wydłuży się także droga ekspresowa S1 w woj. śląskim. Na ten dystans złożą się trzy odcinki, które w istotny sposób ułatwią podróż z Katowic do Bielska-Białej (dwa fragmenty między węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów) i dalej w stronę polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń — Skalité. Na trzecim z odcinków wybudowano m.in. dwa tunele wydrążone w masywie Baraniej Góry.
Ważne drogi, które pojawią się na północy Polski
W północno-zachodniej części Polski dobiegnie końca budowa dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem. Nowa trasa połączy się z tunelem drogowym pod rzeką Świną. Ponadto udostępnienie tych dwóch odcinków będzie oznaczało zakończenie budowy trasy S3 od Świnoujścia aż do granicy z Czechami w Lubawce.
- Przeczytaj także: Coraz więcej punktów ładowania aut elektrycznych. Tych wciąż jest mało na tle innych państw UE
Dwie kolejne ważne drogi w północnej części kraju, którymi pojedziemy w 2025 r., to trasy S6 oraz S7. Tą pierwszą dotrzemy z Koszalina do Słupska. Drogowcy udostępnią kierowcom także sąsiadującą z tym fragmentem S6 drugą jezdnię obwodnicy Słupska. W przypadku drugiej z tras, drogi S7, do użytku zostaną oddane 42 km jezdni, w tym Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT) i odcinek Modlin — Czosnów w woj. mazowieckim.
Tymi trasami kierowcy pojadą w 2025 r.
W przyszłym roku GDDKiA planuje oddać kierowcom 400,6 km nowych dróg. Będą to:
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód - Siedlce Południe),
- A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
- A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
- A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
- S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
- S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
- S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
- S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
- S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
- S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
- S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
- S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
- S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
- DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
- DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
- DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
- DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
- DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
- DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
- DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
- DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
- DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
- DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
- DK75 łącznik brzeski (3 km),
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
- DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).