Maksymalna długość zespołu pojazdów złożonego z samochodu ciężarowego i przyczepy wynosi w Polsce 18,75 metra. W Szwecji niebawem pojawią się jednak zdecydowanie dłuższe pojazdy. Na szwedzkie drogi dopuszczone zostaną tzw. pociągi drogowe o długości do 34,5 metra. Takie rozwiązanie ma przede wszystkim przysłużyć się naszej planecie. W Szwecji trwają już pierwsze testy.

Zobacz także: "Pociąg drogowy" walczy ze stromym wzniesieniem [Nagranie]

Pociągi drogowe na szwedzkich drogach

Żeby pociągu drogowe mogły wyjechać na ulice, niezbędne jest opracowanie odpowiednich procesów logistycznych. Pojazdy te będą mogły jeździć jedynie po drogach do tego wyznaczonych w większości dwupasmowych, których w Szwecji ma być ostatecznie ok. 4500 km. Niewielka będzie zatem konieczność wyprzedzania, a właściwie omijania blisko 35-metrowych pojazdów na dogach jednopasmowych co byłoby bardzo ryzykowne. Ich prędkość nie przekroczy natomiast 80 km/h podaje serwis Spider’s Web.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Aktualnie w Szwecji masa całkowita zestawu ciężarowego nie może przekraczać 60 ton. Z kolei w Finlandii już teraz można jeździć zestawem 76-tonowym. Wraz z wydłużeniem zestawów podniesie się także ich waga, nie jest jednak wiadome, jaką dopuszczalną masę będą mogły mieć pociągi drogowe jeżdżące po szwedzkich drogach.

Jak podaje serwis Spider’s Web, testowany obecnie w Szwecji pojazd ma na razie tylko 25 metrów. Pierwsze zestawy o długości 25,25 metra zostały dopuszczone do ruchu w Niemczech z początkiem 2017 r. W Holandii testy dłuższych ciężarówek zakończyły jednak porażką. Z kolei w Polsce dwie przyczepy może ciągnąc za sobą jedynie ciągnik rolniczy.

Przeczytaj również: Wodór "brudniejszy" od węgla? Alarmujący raport naukowców!

Ekologiczne rozwiązanie

Głównym powodem, dla którego Szwedzi testują nowe rozwiązania, jest ekologia i ochrona środowiska. Zwiększenie długości oraz dopuszczalnej masy ciężarówek zapewni im większą ładowność, a co za tym idzie, podczas jednego kursu będą one w stanie przewieźć zdecydowanie więcej towaru. Takie rozwiązanie zmniejszy zatem emisję CO2, która wzrasta wraz z popytem.

[SK]

Źródła: spidersweb.pl, trans.info, scandinavian.com.pl